Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad tror ni om Linn´s streaming enheter?
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Arctictuning
Jag har besökt en Linnist (dvs säga en starkt färgad Linn älskare" jag lyssnade på nån DS spelare för ca 25kkr det var bara spelare och DA . Lyssnade på den och en Linn cd för det nätta priset av 180kkr det lät mycket bra båda två.
Men jag förstår inte helt hur en 25kkr DS (digital streamer) skulle kunna var så bra att det krävs CDspelare upp i 50kkr klassen för att hänga på?
Berätta vad ni som lyssnat på DS grejerna tycker och förklara gärna hur en förbättring kan ske med streaming.
Jag lider av datadamp så jag o datorer är inte alltid överens. icon_smile_big.gif
stargazer
Linn gör onekligen bra och välljudande streamers. Men Linn är inte de enda som tillverkar bra sådana.
Finns massor av bra hårddiskbaserade lösningar av varierande art och prislapp.
Jämförelser hos Linn-handlare tenderar att bli Linn-mot-linn-mot-annan-linn-i-helt-olika-prisklasser vilket iaf inte ger mig något.

Mitt tips är att om du är intresserad - låna hem en Linn-streamer hem till dig prova. Kanske är din melodi?
Har du någon annan hifidealer på din hemort som säljer andra streamers - låna hem dem också. Jämför. Lyssna. Känn efter.

Om du lider av "data-damp" (kul uttryck förresten icon_smile_big.gif ) låna hem en polare som är symptomfri så kan han/hon hjälpa dig igång med den biten.
Då kan du fokusera på lyssnandet. Och kanske på att fixa kaffe & bullar till din IT-polare icon_smile_approve.gif icon_smile_big.gif

Kan faktiskt säga amen till en av Linns slogans från förr: "If it sounds better, it is better"

cheers / stargazer

PS
Har kört "streamer"i ca två år nu - kraftigt moddad Squeezebox + extern PSU + extern DAC - och jag har inga planer på att köpa CD-spelare igen.
DS

Amadei
Håller på och letar själv, har inte bestämt vilken väg jag skall gå. Det finns ju som sagt fler, som t.ex T+A Music Player II (m inbyggd CD, USB-ingång och Internet-radio) som nyligen kom i ny version. Naim har också varianter på detta.

QUOTE (stargazer @ 2010-03-22 21:32 ) *
PS
Har kört "streamer"i ca två år nu - kraftigt moddad Squeezebox + extern PSU + extern DAC - och jag har inga planer på att köpa CD-spelare igen.
DS

Vilken DAC använder du? icon_smile.gif
stargazer
QUOTE (Amadei @ 2010-03-22 23:10 ) *
Håller på och letar själv, har inte bestämt vilken väg jag skall gå. Det finns ju som sagt fler, som t.ex T+A Music Player II (m inbyggd CD, USB-ingång och Internet-radio) som nyligen kom i ny version. Naim har också varianter på detta.

Vilken DAC använder du? icon_smile.gif

En Xindak DAC-5 moddad med NOS-rör (Siemens E88CC), rördämpare (Herbies Hal'O), Herbies Tenderfeet och Hifi-säkring från Creative audio.
Mycket bra för priset!!!
Björn-Ola
Hur fungerar interfacet på Linns streamers?
De har väl inga egna program och har fått kritik för att det är svårt att styra deras streamers?
Det talades att de skulle ta fram något för att kunna använda iPod Touch/iPhone som fjärrkontroll. Hur har det gått med det?

Duck77
Hej.

Jag har jämfört en Linn akurat DS mot min Audio Research DAC7 körandes med USB på DAC7:an.

Akurat DS ligger runt 49900Kr tror jag DAC7 runt 44900Kr.

Audio Research´n upplever jag öppnare i ljudet men med Usb blir "ljudbilden" lite mindre än då jag kör CD-Transport in via XLR-digital.

Jag föredrar DAC7 då jag testade, dock så när vi uppgraderade mjukvaran i Linn DS´n så blev den bättre tyckte jag.

Skall testa Ds´n igen nu när den har uppgraderat nätdelen, tror inte DAC7´n fixar det nästa gång.

Skulle vara roligt att få testa en Linn Klimax DS, kan vara grymt bra tror jag.

På Sheraton mässan var jag hos Audio concept och lyssnade på T+A, dom hade en snubbe från den firman där. Enligt honom är deras spelare inte lika bra som Linn Akurat DS, snäppet under, Kommer ej ihåg vilken han Demade.

Mvh

duck
mikael2
QUOTE (Björn-Ola @ 2010-03-23 08:17 ) *
Hur fungerar interfacet på Linns streamers?
De har väl inga egna program och har fått kritik för att det är svårt att styra deras streamers?
Det talades att de skulle ta fram något för att kunna använda iPod Touch/iPhone som fjärrkontroll. Hur har det gått med det?

Kritiken var befogad från början men funkar betydligt bättre nu och utvecklas hela tiden, går och väntar på Linns nya mjukvara Cara 6 som medför en rad nya funktioner till DS. Jag styr min DS med iPhone och en app som heter Songbook(se nedan). Som mediaserver använder jag Twonkymedia på en Mac Pro med OSX.

Arctictuning
Kul med saakliga argument och funderingar.
Men hur kan det bli bättre genom att först läsa cd i en sunkig dator spara den sen leda den 15 m i en 5kr/m cat5 kabel sen blommar den ut i en DS burk och himlen uppenbarar sig i högtalarna???
Låter kanske som en femårings funderingar .
mikael2
Kommer inte ihåg hela den tekniska biten men fördelen är att:

I den sunkiga datorn får du en bitperfekt kopia av skivan mha av nåt bra program typ EAC alternativt att du laddat ned nån högupplöst musikdatafil.
Du skickar datapaket(som ej kan bli fel) i den billiga catkabeln genom nätverket till DS.
DS har alltså en perfekt kopia av skivan att jobba med innan den pumpar ut välljud i burkarna... icon_smile_cool.gif

Nåt sånt... icon_smile.gif
Arctictuning
QUOTE (mikael2 @ 2010-03-23 20:48 ) *
Kommer inte ihåg hela den tekniska biten men fördelen är att:

I den sunkiga datorn får du en bitperfekt kopia av skivan mha av nåt bra program typ EAC alternativt att du laddat ned nån högupplöst musikdatafil.
Du skickar datapaket(som ej kan bli fel) i den billiga catkabeln genom nätverket till DS.
DS har alltså en perfekt kopia av skivan att jobba med innan den pumpar ut välljud i burkarna... icon_smile_cool.gif

Nåt sånt... icon_smile.gif

MEN!!

Men är inte cd bitperfekt när den spelas upp i cd spelaren?
Den gör en perfekt kopia av ett orginal som inte är hundra bra.
Hmmm ?????
Vi måste nog in lite mer på djupet.
minesota
Det finns alltid felmarginaler när det gäller att läsa en skiva optiskt via cd spelare. Smuts, damm osv påverkar läsningen. på En kopia som du läst in i datorn gör programmet gjort flera försök att läsa av skivan och kollar av att all data är korrekt innan den färdigställer ripningen.

Nog det man menar ovan. /P
Arctictuning
Men då kan man säga att det är en bra lösning.
Som håller mycket hög kvallitet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.