Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Threshold 400a
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Nostalgiforum
In The Air
Threshold 400A

Jag ska avyttra min Thresholdstärkare icon_smile_blackeye.gif Men jag är av den sorten som tycker att skivor ska spelas och hifiutrustning lyssnas till. Museum är inget jag eftersträvar. Så det är dags att ta farväl av denna historiskt intressanta förstärkare.

Men innan dess så tänkte jag slänga upp ett par bilder här i nostalgiforumet.

In The Air

Enligt "legenden" så är detta en av de stärkarna som verkligen satte solid-state på audiofilkartan och öppnade ögonen för att transistorer kunde bringa välljud även för den krävande lyssnarskaran. Nätet är fullt med information om detta slutsteg som verkligen satt spår i hifi-hjärtan världen över. Detta har oxå märkts på antalet som hört av sej om stärkaren från världens alla hörn.
In The Air

Slutsteget såg dagens ljus 1976 fram till 1979, vilket gör den till 34år gammal. Och formgivningsmässigt tycker jag den håller stilen än idag utan att kännas allt för "vinatage".
In The Air

Frågan är om vi inte närmar oss ett nytt paradigmskifte? Jag tror att det bara är en tidsfråga innan det kommer en digitalstärkare och vänder upp&ned på begreppen inom audiofilvärlden.
In The Air

Mannen bakom konstruktionen heter Nelson Pass icon_smile_tongue.gif
In The Air

Inuti syns det tydligare att det är en lite äldre stärkare. De gröna kretskorten lyser med sin frånvaro.

Mer info kan hittas på:

Hifi Museum

The Vintage Amp Amplifier Museum

Threshold lovers

Hoppas bilderna glädjer någon icon_smile.gif Själv kommer jag nog titta in nån gång ibland och kolla på stärkaren, bättre att spara den här på Euphonia istället för ospelad på vinden. icon_smile.gif
Timbre™
Bilder som andas mycket sjuttiotal... icon_smile_cool.gif icon_smile.gif Kan inte låta bli att även minnas den Harman Kardon Citation 16 som fanns till salu på Bangatan någon gång runt 1976.
conan
QUOTE (kansas @ 2010-03-19 14:25 ) *
Jag ska avyttra min Thresholdstärkare icon_smile_blackeye.gif Men jag är av den sorten som tycker att skivor ska spelas och hifiutrustning lyssnas till. Museum är inget jag eftersträvar. Så det är dags att ta farväl av denna historiskt intressanta förstärkare.

Varför avvyttra en sån godbit? Den borde väl vårdas och spelas varje dag?

Timbre™
QUOTE (conan @ 2010-03-19 16:56 ) *
Varför avvyttra en sån godbit?

Det hade jag nog aldrig klarat av... icon_smile_sad.gif icon_smile_big.gif
In The Air
QUOTE (Timbre™ @ 2010-03-19 17:23 ) *
Det hade jag nog aldrig klarat av... icon_smile_sad.gif icon_smile_big.gif

Visst sålde du ett par OA2212 för ett par år sedan?? icon_smile_shock.gif icon_smile.gif

Jag förstår er helt och hållet! Och just nu står det och spelar för första gången på ett par månader och det låter riktigt bra. Har aldrig varit med om en produkt som ändrar ljudkaraktär så kraftig under uppvärmning. Ju varmare ju större ljudbild och varmare röster Ska senare ikväll koppla tillbaka ARC'en när det blivit lite lugn och ro. Vem vet jag kanske ångrar mej?
Timbre™
QUOTE (kansas @ 2010-03-19 18:04 ) *
Visst sålde du ett par OA2212 för ett par år sedan?? icon_smile_shock.gif icon_smile.gif

Jo, det stämmer och man får nog gå på den egna intuitionen. Min Carlssontid var definitivt över och så kanske även din Threshold-epok... icon_smile_question.gif icon_smile.gif
Bebop
QUOTE (kansas @ 2010-03-19 15:05 ) *
Mannen bakom konstruktionen heter Nelson Pass icon_smile_tongue.gif

Om jag minns rätt så jobbade Micke Bladelius ett tag på Threshold.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.