Den som gissade Carlsson utan att tveka får en bonuspoäng redan nu...
Först lite historik:
Jag började med min första egna stereo under mitten av 80talet med en Sanyo bergsprängare, den lät men inte mycket mer, den finns kvar i familjen men tjänar just nu som förrådsfyllning.
Nästa steg var en Sanyo alltiett stereo med "riktiga" högtalare. Skivspelare, förstärkare, tuner, dubbelkassettdäck och så ett tag senare en cdspelare till.
Det lät mycket och roligt under ett antal år innan man vart lätt fördärvad av hifidjävulen.
Sen började man tjata på pappa (det är hans fel att jag hamnade i detta träsk från början...) om att man ville ha en bättre anläggning i julklapp.
Så blev det givetvis då även min far är en gammal audiofil dock slumrande...
Till hifipunkten i Trollhättan begav han sig en dag i december och kom hem med ett par Gale reference monitorer och en begagnad Rotel 810.
Som källa användes den gamla sanyocdspelaren och en bärbar philips. Ljudet var bättre än vad jag någonsin hört innan och det spisades skivor o en allt högre takt.
Stativ inhandlades och även högtalarsnören vart inköpta.
Efter ett par år uppgraderade pappsen sig från en Marantz CD50 till en Micromega stage 4 (huruvida det egentligen var en uppgradering är idag fortfarande oklart då micromegan har varit en flitig besökare hos serviceteknikern.)och Marantzen köptes och förgyllde min tillvaro ännu mer med ytterligare bättre ljud och mer musik.
Denna anläggning levde jag väldigt lycklig med under flera år tills jag en vinterdag pratade med fadern på telefon och hörde hur han berättade om att han varit och köpt en fincd till lillebror i julklapp.
I samma andetag berättade han också att han snubblade på ett större rotelsteg än den 870 han hade hemma och hade bytt på stubben, varvid jag kläckte ur mig att det hade jag velat ha...
Så det vart bara för pappsen att gå tillbaka till Hifipunkten dagen efter och köpa tillbaka sitt gamla 870steg tillsammans med ett matchande 870 försteg för vidare försäljning till mig.
Julen kom och så även mellandagsrea hos Hifipunkten... Då köptes en
H/K 760 cdspelare som jag fick ett bra pris på. De bästa juklapparna köper man själv...
Efter detta var det verkligen hifi hemma i studentrummet och skivor spisades med rejäl fart. rotelsteget fick verkligen Galehögtalarna att svänga och de mådde riktigt bra av rejäl kraft.
Under våren hade träffade jag Rishna som insisterade på att jag skulle komma hem till honom och lyssna på hans stereo.
Det var en en smärre chock som skulle drabba mig...
Carlssonljudet!!!
I den 21m2 stora lägenheten stod det 2 par högtalare, ett större par och ett mindre par. Elektroniken var nad rättigenom, nad cd, 114 försteg och ett 218slutsteg.
Då jag kände igen högtalarna hemifrån så hade jag inte några jätteförväntningar, pappa hade ett par gamla oa5kopior som hade mååånga år på nacken.
In i spelaren matades den ena skivan efter den andra och min haka föll längre och längre ner... Ett par sådana här skulle jag ju bara ha, inget att snacka om.
Där fanns allt det jag insåg att jag saknat i mina egna högtalare och framförallt i musiken. Jag var totalt fast i denna farliga värld kallad Carlsson.
Pengar sparades och sommaren kom, jag annonserade efter burkar och fick napp i tokhult, mycket påpassligt passerade jag där ett par dagar senare på min semester.
I Brommatraken köptes ett par delvis renoverade OA12:or. basarna var renoverade och filtren uppdaterade.
Dessa högtalare fraktades hem och fick spela musiken att flöda precis sådär som man bara önskade.
Dock var färgen väldigt dassig, de var vitmålade och penslade av någon som inte hade många rätt vid målningen.
Men man är ju inte sämre hantverkare än att man fixade till det hela. Fast den vita färgen var ju rejält tråkig, så istället för att åter måla dem vita fick de sig en rejäl upp-piffning med en blå nyans.
Blåa OA12
Sen gick flytten till det som idag är hemma, Trollhättan.
Strax efter detta så kom den nya diskanten, CT62:an ut på marknaden. Efter ett tag så beställdes nya diskanter och monterades.
Helt plötsligt spelade högtalarna i en helt annan division än tidigare, distortionen vart så mycket lägre att jag först trodde att något var fel tills jag insåg att det var distortionen jag saknade.
Precis efter att diskanterna uppdaterats genomförde vi den första riktiga Carlssonträffen hemma hos AVR7000.
Jag hade med mig mina högtalare och min rotelkombo för att lyssna och jämföra. Det vart inte bättre än att jag insåg att min rotel var skramlig i mellanregistret och fick spö av alla andra stärkare som provlyssnades. Detta var naturligt vis inte alls bra att upptäcka.
Sökandet efter en ny stärkare tog fart och jag snubblade på en Musical Fidelity X-A1 för en rimlig peng.
Sagt och gjort så skickades en god vän för att kika på stärkaren, han var nöjd med den så den köptes via ombud och skickades med post.
Det var en rejäl uppgradering ljudmässigt och roteln sattes på annons på hifimagasinet.
Den var såld 7 minuter efter att annonsen sattes ut.
Dagen efter kom en kille och hämtade stärkaren, dagen efter avhämtningen fick jag ett mail som sade att han var otroligt nöjd med stärkaren och att det var en kanonuppgradering.
Alltid trevligt med enkla affärer och nöjda kunder.
MF X-A1
Efter dessa affärer så har det fram tills nu bara tillkommit nya signalkablar och högtalarkablar från Nordost.
Dock har nu en bättre ekonomi kombinerat med ett ytterligare närt hifiintresse gjort att jag är i uppgraderingstagen.
En Quad 99 CDP är beställd...
H/K:n är redan tingad av min far som vill slippa sin krånglande Micromega. Tillslut så har han börjat köpa mina avlagda grejjer för att uppgradera sin anläggning istället för tvärt om.
Under sensommaren/hösten kommer det även att inhandlas en ny förstärkare.
Kort och gott så frodas den trevliga musikhobbyn i mitt vardagsrum.