Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ljudkort till datorn
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
A/Wing.
Ska med hjälp av min son bygga en ljud o mediacenter och till det behöver jag ett bra ljudkort
vore tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta. Grabben är bra på datorer men är mindre
insatt i audiofila kort som jag är ute efter.
conan
Kanske en Hegel HD10 DAC ? När jag pratade med Hegel på mässan hade de slutsålt och kunder på kö - så den verkar sälja bra - fast det kan ju vara relativt, dvs att Hegel inte kunnat förutse efterfrågan och därmed satt upp en för liten produktionsapparat.

Fast det är ju bara en D/A ... ingen A/D så man kan spela in analogt.
eliot
Gör som Andrew Jones (TAD) och skaffa ett från Lynx icon_smile_wink.gif
A/Wing.
QUOTE (eliot @ 2010-02-17 20:12 ) *
Gör som Andrew Jones (TAD) och skaffa ett från Lynx icon_smile_wink.gif

Tackar för tipset jag skickar det vidare så grabben min får kika på den.
Har du någon uppfattning vad den kostar.
plundin
Jag ställer mej tveksam till hur smart det är att köra med PCI/PCIe ljudkort i hemmamiljö!

Den första frågan är kanske; Vad skall ni göra med med ert ljud o mediacenter?

Lyssna på musik? ... Se film? ... Med surroundljud? ... Skall ni spela in? ...

Lynx ljudkort låter jättebra, men har en ganska råddig mjukvara. Jag anväder själv ett PCI kort från Tyska RME , inte minst för att dom har en bättre (enligt mej) mjukvara än Lynx!

Är målet bara "Stereo" så anser jag att ett Firewire eller USB interface är mycket bättre i hemmamiljö! (Och det kan du koppla direkt till din existerande DAC) ... Skall det kombineras med "filmljud" kanske man sätter ett bättre Creative (eller annat lämpligt kort) för detta..

Men du får vara lite mer specifik med vad du skall använda ditt mediacenter till!

/ptr
A/Wing.
QUOTE (plundin @ 2010-02-17 20:49 ) *
Jag ställer mej tveksam till hur smart det är att köra med PCI/PCIe ljudkort i hemmamiljö!

Den första frågan är kanske; Vad skall ni göra med med ert ljud o mediacenter?

Lyssna på musik? ... Se film? ... Med surroundljud? ... Skall ni spela in? ...

Lynx ljudkort låter jättebra, men har en ganska råddig mjukvara. Jag anväder själv ett PCI kort från Tyska RME , inte minst för att dom har en bättre (enligt mej) mjukvara än Lynx!

Är målet bara "Stereo" så anser jag att ett Firewire eller USB interface är mycket bättre i hemmamiljö! (Och det kan du koppla direkt till din existerande DAC) ... Skall det kombineras med "filmljud" kanske man sätter ett bättre Creative (eller annat lämpligt kort) för detta..

Men du får vara lite mer specifik med vad du skall använda ditt mediacenter till!

Tanken är att jag ska lyssna på musik i första hand men också se på film .

/ptr

plundin
QUOTE (A/Wing. @ 2010-02-17 20:46 ) *
Har du någon uppfattning vad den kostar.

Lynx L22 kostar runt 7500:- och RME HDSP 9632 ca 3500:- men då tillkommer en kabelhärva för några hundra till bägge för att ansluta till förstärkaren!

/ptr
A/Wing.
Det var ju bra att du svarade förresten vi ska ju träffas snart så vi kan ju prata om det då.
Du kanske har lite information som du kan dela med dig till mig jag är ganska novis om detta ämne icon_smile_approve.gif
plundin
QUOTE (A/Wing. @ 2010-02-17 21:01 ) *
Du kanske har lite information som du kan dela med dig till mig jag är ganska novis om detta ämne icon_smile_approve.gif

Det kan du tro! Och den informationen är gratis!

Jag kanske skall tillägga att jag använde Lynxkort innan jag gick över till RME, men att jag egentligen inte tycker att något av dom slår en riktigt bra AD/DA!! så idag fungerar mitt kort i stort sett som ett digitalinterface kopplat via AES/EBU Balancerat till min PrismSound DAC för lyssning!

/ptr
Bernt
Jag och flera bekanta kör med Lynx Two, du känner ju Preben. icon_smile.gif

L22 är samma kort i tvåkanalsutförande.
Bernt
Korten som nämnts är balanserade.

Ett obalanserat alternativ (om man vill ha det) skulle kunna vara Asus, som testades nyligen i Stereophile:
http://www.stereophile.com/budgetcomponent...ards/index.html

Det verkar rätt OK, klarar 24bit/192kHz, har lågt brus osv.
In The Air
Det här är ju jättespännande icon_smile_tongue.gif Hur har du mer tänkt upplägget på mediacentret??
A/Wing.

Upplägget för min mediacenter är att jag ska kunna lagra all min musik plus att kunna se på film med 7:1 ljud och
att kunna ladda ner musik från nätet. Driven ska vara en bluray.
A/Wing.
Vill passa på att tacka för tippsen icon_smile.gif icon_smile.gif
Michaels
Creative i all enkelhet för fler kanaler än två.
Nöjer du dig med bara två kanaler så kan ett RME eller M-audio firewire eller usb-kort vara något att snegla på.

Vill du ha allt i en liten låda eller stor låda?
A/Wing.
QUOTE (Michaels @ 2010-02-19 17:16 ) *
Creative i all enkelhet för fler kanaler än två.
Nöjer du dig med bara två kanaler så kan ett RME eller M-audio firewire eller usb-kort vara något att snegla på.

Vill du ha allt i en liten låda eller stor låda?

Jag vill ha en låda som smälter in i racket jag vet ganska lite vad det finns på marknaden.Men det lutar
åt att det blir en lite mindre låda.

Men ska jag nu skaffa mig en mediabox så ska jag nog sattsa på en med 7:1 ljud.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.