QUOTE (Sigge @ 2010-02-14 11:19 )

Hej,
Under snart ett år har jag letat passande elektronik till mina Cremona M. Jag har dock inte bestämt mig ännu, men här är lite erfarenhet. För det första ska man inte bortse från singnalkällan, den måste också fungera ihop med BÅDE högtalare och förstärkare.
Bra:
Naim NAC 202+NAP 200 (70W, AB)+Extern strömförsörjning+Naim HDX, CDX2+etern strömförsörjning
Detta fungerar utmärkt, härligt driv, allra bäst med HDX. Går att uppgradera med extern DAC. Men var ska jag placera alla dessa lådor?
Luxman L550 AII(20W, A) + Naim HDX, Accophase DP 400
DP 400 är nog ett strå vassare. Silkeslent och trots låg effekt förvånande bra dynamik.
Sugden Masterclass(33 W, A) + Accophase DP 400 & 500.
Skillnaden mellan 400 & 500 är förvånande liten, åtminstående för jazz som jag lyssnar mest på. Ljud någonstans mitt i mellan Naim och Luxman.
Mindre bra:
MF 750 kW(750 W, AB)+McIntoch MCD 301
Om man gillar fire works och över-tight baskontroll, annars inte
Accuphase E-450 (45W, AB)+ Accophase DP 500
Stor besvikelse, låter dött
Krell 300i(150W,AB)+McIntoch MCD 301
Saknar känsla, framförallt kvinliga röster
Ear, flera modeller(20-40W, rör)+Ear CD spelare
De mindre modellerna klipper, och Nej inte mitt ljud
Audio Reserch Reference 110 (110 W, rör)+Wadia (?) med inbyggd volymkontroll.
Låter riktigt bra, men på tok för dyrt
Mark Levinson No432(400 W, AB)+McIntoch MCD 301
Låter sämre än AR, men lika dyrt.
Här finns ju en blandning av Class A och AB, dessutom några rörförstärkare. Hög och lågeffekt, och lite olika prisklasser. Jag har medvetet valt bort digitala förstärkare, min erfarenhet är att de låter för kliniska för min smak. Eller har utvecklingen sprunget ifrån mig?
Jag kör med Cremona M med MF A5 idag, vilket är en prisklass lägre än de jag har testat. A5an är bra på dynamik, ljudbild och låter hyffsat musikalisk, men saknar den sista upplösninngen, är en aning grynig och har inte världens bästa timing. Jag spelar CD på en Audionet VIP, som låter hyffsat bra, men den läser bara de skivor den känner för.
Slutsats: A eller AB har inte så stor betydelse, utan kombinationen och din egen smak är viktigare. Vad det gäller förstärkarens effekt, eller ännu viktigare, förmåga att leverera tillräckligt med ström har stor betydelse. Detta påverkar baskontroll och dynamik. Givetvis får inte förstärkaren klippa.
Vad jag ska göra, det lutar åt Luxman & Accuphase DP 400, om inget annat dyker upp innan jag får tummarna loss. Också bra att höra andra uppfattningar.
Tänk! Jag har haft och älskat en Krell 300i. Min kompis äger den nu och jag njuter alltid till musiken genom denna. Bra dynamik, kontroll, kraft och jag kan inte sitta still när jag hör den.
Slutsatsen för min del blir att ofta är det mycket tycke och smak. Man fokuserar på olika delar i musiken som man gillar. Annat är ev. inte lika viktigt.
Calle B