Håller på med att flytta mina Usher Be10 fram och tillbaka. Skulle gjort det innan jag fyllde dem med bly, Puh. Det ger mig lite gråa hår. Det är ju svårt ju! Det man vinner här förlorar man där.
LITE OM MINA ERFARENHTER SÅHÄR LÅNGT-
Är nöjd med mitt ljud innan flytt men har förstått att det går att få ut mer genom noggrann placering. När jag nu provar detta inser jag att mina relativt tränade öron kan bli ännu bättre på att lyssna på frekvenser, 3d samt stereo känsla och ballans i ljudet mm.
Har gått från 160cm från vägg till 87cm från vägg. Sidoväggarna är det långt till - över 3 meter. Jag får stor skillnad i ljudbilden. Vid 1.60cm får jag en slankare ljudbild med betonat övre mellanregister till diskant. Med "modern musik" som produceras med mycket bas blir det alldeles lagom ljudbild. Med äldre rock och överhuvudtaget äldre musik blir det på gränsen till slankt.
Vid 87 cm från väggen blir det bättre överlag mer balanserat mellanregister samt diskant, röster blir tydligare både ljdmässigt och placeringsmässigt. Mer stompa och takt i basen men i de djupaste bastonerna gisningsvis under 40 Hz blir det lite väl mycket ibland ffa med modernt producerad musik R&B, Hous, viss jazz mm. Jag försöker nu hitta ett bra mellanläga där det blir optimalt.
Det som jag vunnit på generellt, oavsett var de står, är att vinkla in dem ca 30 grader mot mitten så att en tänkt skärningspunkt kommer strax innan lyssningspositionen. Det ökade djupet i ljudbilden och det var lättare att placera sångare, instrument etc.
VAD JAG SKULLE VILLJA HA ER ERFARENHET AV-
Vad som överraskade mig var att jag fick stora basproblem vid ca 1 meter från väggen men inte vid 87cm från väggen. Hur kommer det sig? Är det tillfälligheter som är rumsunika?
Finns det generella sanningar om detta?
Tacksam för synpunkter av andras erfarenheter av att finjuster placeringen av högtalare?
Kan man förutse ljudbildsförändringar innan man flyttar högtalarna?
Calle B