Jag håller med om följande
QUOTE (Calle B)
För min del tycker jag att hembiorecievern gott kan få klara centern själv när du kör bio. Jag menar alltså att det räcker med pre-out för frontar och då har du hur mycket kul som helst att välja bland för 2 kanals ljudet.
men inte
QUOTE (gcs)
kör bryggkopplat till frontarna och ett enkelt slutsteg till centern. Centern är inte så kritiskt effektkrävande. Sedan kan man köra med ett enkelt separat slutsteg till bakkanalerna som inte heller är så effektkrävande.
Eftersom ojämförligt mest ljud är i frontarna så skulle jag satsa på ett bra slutsteg till dem och köra center och surround direkt från receivern.
QUOTE (bigblue)
En följdfråga, är det skillnad på watt och watt?
Nej.
Kan det vara så att en spelare med 120W driver ett par högtalare utan problem, medan en annan stärkare med samma watt-angivelse gör ett sämre jobb?
Ja.
Finns det några andra siffor som man ska söka efter i specarna för att bena ut vilka som har bra "vridmoment"?
Man bör matcha utgångsimpedans på förstärkaren (motsvarande dämpfaktorn) till högtalarnas så att om högtalarna har låg impedans (<4 ohm) så bör steget ha hög dämpfaktor (>40).
Man kan dessutom titta på effektkuben på steget, eller motsvarande plottar av uteffekt vs ineffekt för olika laster (8, 4 och 2 ohm). Då ser man hur känsligt steget är för låg högtalarimpedans.
PS. Det förs en liten diskussion om effekt, impedans och annat i
den här tråden.