Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur låter det när kraften tryter?
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
bigblue
Hur låter det när/om en förstärkare är ett nummer förliten för att orka driva en något trög högtalare? Ger det sig till känna först vid högre volymer eller redan från låga nivåer?
PL300
Vid högre volymer!, det går åt mer kraft då som den inte kan leverera. Det låter basfattigt, dålig dynamik och okontrollerat och framför allt mer distorsion och det är den som är skadlig för högtalarna!
Sen kommer en kraftigare förstärkare låta bättre även på låga volymer!
Du kan inte ha för mycket kraft i en förstärkare däremot för lite om du nu går i shopping-tankar!
bigblue
Tack PL 300. Jag hoppas kunna köra med "full kraft" så småningom. Men initialt så säger plånboken att jag måste försöka hitta en lämplig startpunkt för min anläggning. Har hittat ett par högtalare som jag funderar på att köra med en modern men knappast urstark reciever (ex Marantz SR6004 på 7x110 W). Tanken är att skapa en hembioanläggning med 2-kanalsambitioner. När ekonomin tillåter, så köper jag till ett slutsteg med 3 eller 5 kanaler och då använda recievern som försteg.
gcs
Det tråkiga är bara att även om du kör receivern som försteg så kommer ändå signalen från försteget att gå in i slutsteget och belastar därmed nätdelen. Annat var det förr då man kunde få ut signalen från försteget och låta slutsteget gå på tomgång. Jag rekommenderar att du så småningom köper en receiver utan slutsteg. Onkyo har idag två försteg som heter PR-SC5507 och PR-SC886. Sedan är det bara att välja de slutsteg som man önskar.
Timbre™
QUOTE (bigblue @ 2010-02-01 13:03 ) *
Hur låter det när/om en förstärkare är ett nummer förliten för att orka driva en något trög högtalare?

En högtalare som ger bra förutsättningar för dessa observationer är Infinity Kappa 9... icon_smile.gif När NAD 208 och Accuphase P-260 tappade kontrollen blev det till att börja med iskall diskant och först därefter började basarna att leva ett eget liv.
PL300
QUOTE (bigblue @ 2010-02-01 19:05 ) *
Tack PL 300. Jag hoppas kunna köra med "full kraft" så småningom. Men initialt så säger plånboken att jag måste försöka hitta en lämplig startpunkt för min anläggning. Har hittat ett par högtalare som jag funderar på att köra med en modern men knappast urstark reciever (ex Marantz SR6004 på 7x110 W). Tanken är att skapa en hembioanläggning med 2-kanalsambitioner. När ekonomin tillåter, så köper jag till ett slutsteg med 3 eller 5 kanaler och då använda recievern som försteg.

Marantz gör inte dåliga saker, men det beror också på vilka högtalare, hur krävande dom är och vilka volymer man spelar på, bor man i lägenhet så brukar det ju finnas begränsningar för vad omgivningen trivs med! icon_smile_dead.gif
Hur som helst så är en del tidningar bra på och göra mätningar på högtalare och förstärkare under realistiska förhållanden så läs gärna på innan, många högtalartillverkare har börjat priotera mer lättdrivna högtalare för dom vet att folk inte alltid har så feta prylar hemma så det är inte omöjligt och plocka ihop en prisvärd anläggning med anständiga resurser! icon_smile.gif
conan
På vissa inspelningar kan man ibland höra att ljudbilden "faller ihop" eller "grötar till sig". Typiskt är det när många instrument spelar på samtidigt. Effektresurserna i förstärkaren räcker inte till med högre distortion som resultat. Det kan också vara högtalarna som inte klarar av att återge den komplexa ljudsignalen - antingen elementen eller delningsfiltret distorderar - men oftast tror jag det hänger på förstärkaren som inte klarar av att driva högtalarna.
calm
När effekten på förstärkaren och högtalarna är matchade känns ljudet igen på att det är tyngdlöst och luftigt, det gäller oavsett volym.

Motsatsen är när, om liknelse tillåts, det låter som systemet har andnöd. Basen fattig, diskanten tunn med distortion.

Ju mer kraft man tillför, ju mer kan systemet arbeta på den lägre effektskalan och ta ut kraften vid transienter och dynamiska förlopp.

Calm
bigblue
gcs, kan man inte komma kring det genom att köra "pre out" på recievern då den används i förstegskonfiguration. Tanken var att "finköra" på reciever + separat slutsteg och när det är filmtajm så kör jag recievern för bild + surround och resten på slutsteget. Ex Primares 3-kanalsslutsteg som då driver frontar och center. Eller tänker jag tokigt?
Almen
QUOTE (gcs @ 2010-02-01 19:29 ) *
Det tråkiga är bara att även om du kör receivern som försteg så kommer ändå signalen från försteget att gå in i slutsteget och belastar därmed nätdelen.

Njae, du belastar inte nätdelen nämnvärt om du inte lastar utgången, väl?
Apexorca
QUOTE (Almen @ 2010-02-02 08:25 ) *
Njae, du belastar inte nätdelen nämnvärt om du inte lastar utgången, väl?

Ja så måste det väl vara!

Calle B
Apexorca
QUOTE (bigblue @ 2010-02-01 21:32 ) *
gcs, kan man inte komma kring det genom att köra "pre out" på recievern då den används i förstegskonfiguration. Tanken var att "finköra" på reciever + separat slutsteg och när det är filmtajm så kör jag recievern för bild + surround och resten på slutsteget. Ex Primares 3-kanalsslutsteg som då driver frontar och center. Eller tänker jag tokigt?

Jag är ju inte gcs men tar mig friheten att ge en synpunkt på detta. Om du letar 3 kanalsslutsteg blir du onödigt begränsad i valet vad gäller hifi. För min del tycker jag att hembiorecievern gott kan få klara centern själv när du kör bio. Jag menar alltså att det räcker med pre-out för frontar och då har du hur mycket kul som helst att välja bland för 2 kanals ljudet.

Calle B
gcs
Jag måste dessvärre ge Calle B rätt. icon_smile.gif Vad som kan vara smart att göra om man har en receiver med idag upp till 7 effektslutsteg. Gör så här, kör bryggkopplat till frontarna och ett enkelt slutsteg till centern. Centern är inte så kritiskt effektkrävande. Sedan kan man köra med ett enkelt separat slutsteg till bakkanalerna som inte heller är så effektkrävande.
bigblue
QUOTE (gcs @ 2010-02-02 20:39 ) *
Jag måste dessvärre ge Calle B rätt. icon_smile.gif Vad som kan vara smart att göra om man har en receiver med idag upp till 7 effektslutsteg. Gör så här, kör bryggkopplat till frontarna och ett enkelt slutsteg till centern. Centern är inte så kritiskt effektkrävande. Sedan kan man köra med ett enkelt separat slutsteg till bakkanalerna som inte heller är så effektkrävande.

Tackar, det låter som en vettig lösning. Är bryggkopplat det samma som bi-ampat? Dvs två kablar till varje frontare?

En följdfråga, är det skillnad på watt och watt? Kan det vara så att en spelare med 120W driver ett par högtalare utan problem, medan en annan stärkare med samma watt-angivelse gör ett sämre jobb? Finns det några andra siffor som man ska söka efter i specarna för att bena ut vilka som har bra "vridmoment"?
Almen
Jag håller med om följande
QUOTE (Calle B)
För min del tycker jag att hembiorecievern gott kan få klara centern själv när du kör bio. Jag menar alltså att det räcker med pre-out för frontar och då har du hur mycket kul som helst att välja bland för 2 kanals ljudet.

men inte
QUOTE (gcs)
kör bryggkopplat till frontarna och ett enkelt slutsteg till centern. Centern är inte så kritiskt effektkrävande. Sedan kan man köra med ett enkelt separat slutsteg till bakkanalerna som inte heller är så effektkrävande.

Eftersom ojämförligt mest ljud är i frontarna så skulle jag satsa på ett bra slutsteg till dem och köra center och surround direkt från receivern.

QUOTE (bigblue)
En följdfråga, är det skillnad på watt och watt?
Nej.

Kan det vara så att en spelare med 120W driver ett par högtalare utan problem, medan en annan stärkare med samma watt-angivelse gör ett sämre jobb?
Ja.

Finns det några andra siffor som man ska söka efter i specarna för att bena ut vilka som har bra "vridmoment"?

Man bör matcha utgångsimpedans på förstärkaren (motsvarande dämpfaktorn) till högtalarnas så att om högtalarna har låg impedans (<4 ohm) så bör steget ha hög dämpfaktor (>40).

Man kan dessutom titta på effektkuben på steget, eller motsvarande plottar av uteffekt vs ineffekt för olika laster (8, 4 och 2 ohm). Då ser man hur känsligt steget är för låg högtalarimpedans.

PS. Det förs en liten diskussion om effekt, impedans och annat i den här tråden.
gcs
Eftersom ojämförligt mest ljud är i frontarna så skulle jag satsa på ett bra slutsteg till dem och köra center och surround direkt från receivern.

Almen så kan man göra om man har mycket pengar. Men slutstegen i en receiver är så pass bra idag att man kan med lätthet bryggkoppla och därmed få ett bättre ljud så att t.o.m du Almen skulle kunna bli nöjd. Det kostar inte heller något extra. Gör man som du missionerar lär det bli mycket dyrt om man vill ha en större ljud förbättring. Fast nu sitter vi och skriver på ett forum där priset inte verkar ha någon som helst betydelse medan jag vill ha riktigt bra ljud utan status till lägsta möjliga kostnad. icon_smile_wink.gif
Almen
QUOTE (gcs @ 2010-02-03 13:14 ) *
Almen så kan man göra om man har mycket pengar.

Det beror på vad du menar med "mycket". För samma pengar skulle jag i alla fall prioritera ett bra slutsteg framför två halvbra.

slutstegen i en receiver är så pass bra idag att man kan med lätthet bryggkoppla och därmed få ett bättre ljud så att t.o.m du Almen skulle kunna bli nöjd.

Jag håller med om att slutstegen i moderna receivrar ofta är bra, men inte att man med lätthet bryggkopplar dem. Vilka receivrar kan man göra det med? Och hur bra klarar de i så fall 4 ohms-högtalare?

Gör man som du missionerar lär det bli mycket dyrt om man vill ha en större ljud förbättring. Fast nu sitter vi och skriver på ett forum där priset inte verkar ha någon som helst betydelse medan jag vill ha riktigt bra ljud utan status till lägsta möjliga kostnad.

Onödigt att påstå att jag "missionerar" och jag är intresserad av status framför "riktigt bra ljud". Du vet såvitt jag vet inget om min anläggning, varken hur den låter eller vad den kostar.
Harryup
När kraften tryter kan det ofta bli tyst också, i vart fall på grund av brända diskanter.
Men det vanliga är ju kanske lite mekaniska ljud ifrån basar som bottnar och lite skrapljud.
Om man lyckas balansera så att inget går sönder så tycker jag det är väldigt vanligt att anläggningar ändrar frekvensgång ut. Ljudet blir ljusare då förstärkaren inte orkar spela bas.

mvh/harryup
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.