QUOTE (gcs @ 2010-02-01 10:21 )

Jag misstänkte nästan att det var TAD reference one du hade hört. Jag har själv hört TAD vid tre tillfällen varav en gång uti Vimmerby. Jag håller med om att dom tillhör det bästa som finns när det gäller högtalare. Dom är bättre än Focal Grande Utopia, MBL och JBL Everest DD6600. Men dom är också väldigt väldigt dyra, och ska man sedan få dom att låta ännu bättre så bör man ha dubbla kraftsluteg per högtalare. Det blir ett slags halvaktiv delning eftersom man använder dom inbyggda filter som sitter i lådorna. Kostnaden springer iväg till ett par miljoner vilket för mig inte känns rimligt. Man kan ju inte bo i lådorna. Jag skulle kunna tänka mig att mina egna och betydligt billigare högtalare med aktiv delning spelar i samma division som TAD. Jag känner samma pirr i kroppen när jag lyssnar på båda dessa vilket jag aldrig hittills känt med andra högtalare. Man ska känna att ljudet låter bottenlöst och med en näst intill oändlig dynamik snabbhet och distorsions frihet. Det ska också finnas ett djup och en bredd som får musiken att i vissa fall blir bättre en verkligheten. Det tycker jag att TAD reference one klarar av med glans.
Jag glömde ytterligare två uppställningar jag hört med Ref. One, nämligen River Audio och Audio Analog Maestro
Duecento Special Edition.
Visst det är klart att man måste ta pengarna i beaktande, inte många av oss på forumet är väl miljonärer!?
Bland de som hört de flesta av mig tidigare uppräknade konstellationerna sätter många Audionet VIP G3 spelare +
EPS nätdel, Audio Analog Maestro Duecento Special Edition (integrerad förstärkare) på tredje plats efter TAD
elektronik och River Audio!
Denna konstellation hamnar runt ca 1 mille. Tveksamt om någon annan för dessa pengarna, kan visa upp ett sådant
välljud!?
Själv kör jag just nu med Audionet AMP 1 V2 för i sammanhanget blygsamma 68.000:- med strålande resultat.
När det sedan gäller potenta monoblock med mycket kraft för att få högtalarna att "blomma" så är det naturligvis
aldrig fel, men jag driver normalt mina, med 2x22 rör watt!!! KR Audio monoblock VT 850 MK.
Detta med ett resultat som tex. gav upphov till följande : En besökare var hemma hos mig för att lyssna, hade
satt av ett par timmar ifrån 17.00, rätt vad det var ringde frugan och undrade var i hel.... han tagit vägen?!
Wops, klockan var då ett på natten.............
Det går alltså att uppleva välljud med TAD Reference ONE på flera sätt.............
Behöver inte kosta flera miljoner!