Igår tog jag tåget till Malmö för att besöka Ljudprodukter, och få lyssna på den anläggning Tompa blev så imponerad av. Anläggningen bestod av Tim de Paravicinis top-of-the-line transistorsteg samt hans skivspelare Disc Master.
För att börja i rätt ände, så var förstakällen, och huvudkällan i dagens spelning Paravicinis Disc Master med Helius Omega tonarm och en ZYX Omega pickup.

Disc Mastern var kopplad via transformatorn EAR MC4 (till vänster om skivspelaren) till EAR 312-förstegets MM-ingång.

Styrenheten till skivspelaren är en läcker liten sak och syns till höger om spelaren. Här är en närbild.

Som ni ser på Disc Mastern så finns det plats för en tonarm till, och det är vore ju synd om den platsen bara skulle så oanvänd. Därför tänker Calle sätta dit en SME V med en Transfiguration Orpheus inom kort!
Som digitalmedia användes en Wadia 301
Förstakällan är avklarad och nästa del i anläggningen är försteget EAR 312 som på nära håll ser ut så här:

Försteget har både MM och MC inbyggt. Omkoppling görs inne i lådan.
De resliga monoblocken heter M100A och ger som namnet antyder 100W i ren klass A. Mmmm.

De var faktiskt inte speciellt varma, men visst, det är 75kg som ska värmas upp per kanal!

Sist i anläggningen var de fantastiska Reference 3A Grand Veena i svart pianolack.

Detta var ett par resliga pjäser. Här tillsammans med lillebror Veena:

Här är hela systemet (och lite därtill)

Kablar var i huvudsak Neotech 1001.
Till sist den stora frågan -
Hur lät det?Svar:
RättJo det kändes liksom så. Som att allting föll på plats. Alla bitar är sammanfogade till ett enda homogent system som tillsammans ger...musik! Musik som bara flödar och flödar. Som om det inte fanns något alls mellan mig och musiken.
Inte sedan högglansdagarna i det pojkerska palatset (internt för GÖK) då Lindvalls Nottingham Interspace spelades tillsammans med Audion och de underbara S.A.P-högtalarna, så har jag hört ett liknande ljud. Det spelar så lätt, rent och luftigt att man inte alls besväras av att volymen stundtals var på ren live-nivå. Dessutom med mycket kött och blod, eller av organisk karaktär, som det ibland heter. Kontrabasarna blommade verkligen ut med fullt djup och hela sin fyllighet och slutstegen verkade aldrig ens besvärade. Känsligheten på Grand Veena är kring 92dB.
Calle delade upp alla hifi-entusiaster i två läger: de som lyssnar på musik, och de som letar fel. Min hypotes är att de som letar fel troligen hade fått ge upp efter att ha hört detta system. För i min värld så älskar alla människor detta system, hur inbiten LTSare man än må vara.
Calles demonstration varade ca 1-1,5 timme och det spelades mycket varierad musik. Dock uteslutande välinspelade skivor. Vinylsvarven användes till alla utom två låtar, och det bjöds också på en direkt jämförelse av samma låt på Disc Mastern och på Wadian. Gissa vilken som vann?
Det intressanta med demonstrationen var att vad som än spelades, så lät det bra, mycket bra! Från en ensam kvinnoröst till ett helt storband så lät det väldigt naturtroget. Ljudbilden sträckte sig en bra bit över högtalares höjd och i det klassiska stycke som spelades (direktgraverad vinyl) så kunde man lätt peka ut vara de olika instrumenten i orkestern var utplacerade. Klangen i systemet var som sagt mycket naturlig och övergången mellan bas, mellanregister och diskant - perfekt!
Calle öppnade spelningen med en riktig stänkare, en hifiklassiker av stora mått. Nej inte Hotel California, den är nog FÖR sönderspelad vid det här laget. Nej, det var den andra - Fever med Elvis, så klart! Tråkigt kan tyckas, men faktiskt ett mycket bra val eftersom man vid det här laget har hört den i massa olika system. Redan efter de första två takterna, dvs innan Elvis börjat sjunga, så kunde jag konstatera att detta är den bästa presentation jag någonsin hört av Fever! Makalöst!
Denna grymma EAR-rigg kommer att demonstreras på Stockholmsmässan om ett par veckor. Dock utan Reference 3A, vilket är synd eftersom detta är en matchning som är som hand i handske. Men även utan Ref3A så är jag säker på att EAR kommer hamna på topp 3 på mässan.
Min uppmaning till alla i södra regionen: Gör ej själva en tjänst, åk och lyssna på detta system!
Ett tack till Tompa för tipset
Två tack till Calle, dels för kaffet, och dels för din genomtänkta presentation!
/das Boot