QUOTE (kansas @ 2010-01-29 10:08 )

Jag börjar bli sugen på att byta rör i mitt Audio Research V70 slutsteg. V70 tillhör inte de mest kända ARC produkterna men är i grund och botten en lite uppgraderad Classic 60. Och har nu åtta stycken KT90 rör som ger 60 knivskarpa triode watt.
På hyllan står både fyra stycken 6cg7 RCA Cleartop ingångsrör och väntar.
Även åtta stycken Electro Harmonix 6550 som alternativ till KT90
Är det någon som bytt rör i en V70 eller Classic60 och kan ge några tips. Vad jag lyckats läsa mej till är att effektrören ska kunna bytas utan justering?? Även om jag går från KT90 till 6550?? Men jag misstänker att jag måste justera nivån från ingångsrören?? Har bara hittat en pott på kretskortet.
Spännande ny värld för mej

Tjenare Kansas!
Vilka snajdiga bilder. Frisk tråd också - skönt med en förfrågan som inte handlar om att "nu har jag apparat X, men vad ska jag byta till för att bli lycklig?" eller liknande. Oftast handlar det om att göra det mesta och bästa av det man redan har, om man har skaffat något bra från början, vill säga. Och det har ju du.
Min egen erfarenhet säger att du inte behöver justera ingångsrören alls, men att du kan komma att behöva justera Bias tomgångsströmmen på respektive matchat 6550 rörpar till 130 mV. Gå in på arcdb.ws och kolla, de kan ha spec:ar där.
Det är en bra idé att kolla Bias efter någon halvtimme efter du slagit igång steget och finjustera. Sedan kan du kolla någon gång i kvartalet att det ligger kvar. Det brukar det göra.
Matchade rörpar är ett veritabelt MÅSTE på Audio Research, vill jag tillägga. Annars tappar du i basfundament och allmän ljudkvalitet. ÄVEN om du, som jag ser i din uppställning, använder V70 på toppen. Rolig lösning, förresten. Helst skulle du hitta ett ARC D110 eller liknande och köra i basen också. Där är de KUNGAR!
(Du vet väl att rör är bra i basen, och transistorer i toppen...?)
Hjärtliga Lyckönskningar från Ludwig