Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rörbyte - Audio Research V70
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
In The Air

Jag börjar bli sugen på att byta rör i mitt Audio Research V70 slutsteg. V70 tillhör inte de mest kända ARC produkterna men är i grund och botten en lite uppgraderad Classic 60. Och har nu åtta stycken KT90 rör som ger 60 knivskarpa triode watt. icon_smile.gif

På hyllan står både fyra stycken 6cg7 RCA Cleartop ingångsrör och väntar.
Även åtta stycken Electro Harmonix 6550 som alternativ till KT90

Är det någon som bytt rör i en V70 eller Classic60 och kan ge några tips. Vad jag lyckats läsa mej till är att effektrören ska kunna bytas utan justering?? Även om jag går från KT90 till 6550?? Men jag misstänker att jag måste justera nivån från ingångsrören?? Har bara hittat en pott på kretskortet.
Spännande ny värld för mej icon_smile_tongue.gif
Bimota
QUOTE (kansas @ 2010-01-29 10:08 ) *

Jag börjar bli sugen på att byta rör i mitt Audio Research V70 slutsteg. V70 tillhör inte de mest kända ARC produkterna men är i grund och botten en lite uppgraderad Classic 60. Och har nu åtta stycken KT90 rör som ger 60 knivskarpa triode watt. icon_smile.gif

På hyllan står både fyra stycken 6cg7 RCA Cleartop ingångsrör och väntar.
Även åtta stycken Electro Harmonix 6550 som alternativ till KT90

Är det någon som bytt rör i en V70 eller Classic60 och kan ge några tips. Vad jag lyckats läsa mej till är att effektrören ska kunna bytas utan justering?? Även om jag går från KT90 till 6550?? Men jag misstänker att jag måste justera nivån från ingångsrören?? Har bara hittat en pott på kretskortet.
Spännande ny värld för mej icon_smile_tongue.gif

Tjenare Kansas!

Vilka snajdiga bilder. Frisk tråd också - skönt med en förfrågan som inte handlar om att "nu har jag apparat X, men vad ska jag byta till för att bli lycklig?" eller liknande. Oftast handlar det om att göra det mesta och bästa av det man redan har, om man har skaffat något bra från början, vill säga. Och det har ju du.

Min egen erfarenhet säger att du inte behöver justera ingångsrören alls, men att du kan komma att behöva justera Bias tomgångsströmmen på respektive matchat 6550 rörpar till 130 mV. Gå in på arcdb.ws och kolla, de kan ha spec:ar där.
Det är en bra idé att kolla Bias efter någon halvtimme efter du slagit igång steget och finjustera. Sedan kan du kolla någon gång i kvartalet att det ligger kvar. Det brukar det göra.

Matchade rörpar är ett veritabelt MÅSTE på Audio Research, vill jag tillägga. Annars tappar du i basfundament och allmän ljudkvalitet. ÄVEN om du, som jag ser i din uppställning, använder V70 på toppen. Rolig lösning, förresten. Helst skulle du hitta ett ARC D110 eller liknande och köra i basen också. Där är de KUNGAR!
(Du vet väl att rör är bra i basen, och transistorer i toppen...?)

Hjärtliga Lyckönskningar från Ludwig
In The Air
QUOTE (Bimota @ 2010-01-29 11:45 ) *
Tjenare Kansas!

Vilka snajdiga bilder. Frisk tråd också - skönt med en förfrågan som inte handlar om att "nu har jag apparat X, men vad ska jag byta till för att bli lycklig?" eller liknande. Oftast handlar det om att göra det mesta och bästa av det man redan har, om man har skaffat något bra från början, vill säga. Och det har ju du.

Min egen erfarenhet säger att du inte behöver justera ingångsrören alls, men att du kan komma att behöva justera Bias tomgångsströmmen på respektive matchat 6550 rörpar till 130 mV. Gå in på arcdb.ws och kolla, de kan ha spec:ar där.
Det är en bra idé att kolla Bias efter någon halvtimme efter du slagit igång steget och finjustera. Sedan kan du kolla någon gång i kvartalet att det ligger kvar. Det brukar det göra.

Matchade rörpar är ett veritabelt MÅSTE på Audio Research, vill jag tillägga. Annars tappar du i basfundament och allmän ljudkvalitet. ÄVEN om du, som jag ser i din uppställning, använder V70 på toppen. Rolig lösning, förresten. Helst skulle du hitta ett ARC D110 eller liknande och köra i basen också. Där är de KUNGAR!
(Du vet väl att rör är bra i basen, och transistorer i toppen...?)

Hjärtliga Lyckönskningar från Ludwig

Jag har kollat arcdb.ws och det finns schema till classic60 men inte V70. Och med tanke på att jag är total rookie på rörstärkare så vore det skönt med en riktigt detaljerad beskrivning. Men jag får nog jaga tag på någon kunnig rör-mek som kan visa hur det ska göras, innan jag vågar själv. Men som du säger så är det ju bra att kolla bias lite nu och då, så det är ju verkligen något jag måste lära mej.

Appropå rör till basen.... Det finns väl en anledning att de flesta basstärkare av rang har rör. Så att ha rör till bas skrämmer mej inte alls icon_smile_shock.gif icon_smile_big.gif Det som hindrar från att prova direkt är att ML försteget och MF slutstegen inte kommer ljudmässigt överens. Däremot ARC och ML har en fin fin synergi, kanske fel person att säga det till icon_smile_blush.gif icon_smile.gif Med en LS26a däremot är jag helt övertygad om att det du säger skulle stämma!

Själv har jag kommit till slutsatsen att transistorer och rör mår ofta bra av varandra icon_smile.gif Mixa och matcha lite mellan för och slutsteg.
Bernt
Jag har bytt rör i ett par Classic 150 för några år sedan och det är som Ludwig säger, man behöver ställa biasen på slutrören.
Småsignalsrören behöver man inte ställa in nåt på, bara att byta till nytt av samma typ så funkar det.

För bas kan du om du får tillfälle prova klassikern Radford STA25.
In The Air
QUOTE (Bernt @ 2010-01-29 17:43 ) *
Jag har bytt rör i ett par Classic 150 för några år sedan och det är som Ludwig säger, man behöver ställa biasen på slutrören.
Småsignalsrören behöver man inte ställa in nåt på, bara att byta till nytt av samma typ så funkar det.

För bas kan du om du får tillfälle prova klassikern Radford STA25.

Sweet!!
Då undrar jag om inte RCA rören åker in ikväll icon_smile_tongue.gif

Det som förundrar det är att jag bara ser en pott. Och detta Stereophile citat från testet av Classic 60

"When the output tubes are replaced, the new tubes have to have their bias adjusted. As supplied, the 6550s carry a standing current of 65mA, resulting in "enriched" class-AB1 operation. This bias level is adjusted by an automatic circuit and is therefore independent of AC line conditions. A second DC servo circuit, again based on a high-quality op-amp chip, keeps the output tubes in DC balance. "
Bernt
Ja, jag har för mig att det satt nån slags servokrets i Classic 60 som ställde in de andra rören likadant som det man justerade biasen på. Jag minns att Pac och jag satt och kliade oss i huvet en del över det där kopplingschemat en gång, han hade nämligen en Classic 60 på den tiden. Men jag minns inte exakt.

Har du kollat i manualen om det står nåt om justering efter rörbyte?

ARC är annars väldigt tjänstvilliga om man mailar dom.
In The Air
QUOTE (Bernt @ 2010-01-29 21:02 ) *
Ja, jag har för mig att det satt nån slags servokrets i Classic 60 som ställde in de andra rören likadant som det man justerade biasen på. Jag minns att Pac och jag satt och kliade oss i huvet en del över det där kopplingschemat en gång, han hade nämligen en Classic 60 på den tiden. Men jag minns inte exakt.

Har du kollat i manualen om det står nåt om justering efter rörbyte?

Jag har ingen manual icon_smile_disapprove.gif

....Och har inte haft någon framgång i att förse mej med en sådan.
In The Air

Jag vågade mej på att byta signalrören unsure.gif

Så nu sitter det fyra stycken RCA rör istället för GE-rör
In The Air

Rörglöd icon_smile_tongue.gif

RCA rören gav till en början ett mer kraftfullt och dynamiskt mellanregistret, vilket välkommnas. En gnutta varmare karaktär i mellanbasen med mer definition. Diskanten låter riktigt snyggt, cymbaler låter fortfarande som om de är av metall.

På minus sidan så hör jag, på ett helt annat sätt, ljud komma ifrån högtalaren när de är mixat så. Det gillar jag inte, tycker det förstör illutionen. Ska ge rören ett par dygn att spela in, och även prova lite högtalarpositionering.

Med GE rören satt de där som är så svårt att förklara med ord i diskanten, medan RCA rören sitter det helt klart i mellanregistret. Har en känsla av att dessa rör kommer att åka fram och tillbaka ett par gånger till. icon_smile.gif
Hasse
QUOTE (Bernt @ 2010-01-29 21:02 ) *

Dom har väl aldrig haft en mailadress.
calle_jr
QUOTE (kansas @ 2010-01-30 00:25 ) *
På minus sidan så hör jag, på ett helt annat sätt, ljud komma ifrån högtalaren när de är mixat så. Det gillar jag inte, tycker det förstör illutionen.

Jag är imponerad om du får det sömlöst. Blev det inte bra med MF 750K som boost i stället? Den är ju byggd för att vara färglös.

QUOTE (Bimota @ 2010-01-29 11:45 ) *
Du vet väl att rör är bra i basen, och transistorer i toppen...?

Har aldrig stött på det. Verkar intuitivt ologiskt unsure.gif
In The Air
QUOTE (calle_jr @ 2010-01-30 08:22 ) *
Jag är imponerad om du får det sömlöst. Blev det inte bra med MF 750K som boost i stället? Den är ju byggd för att vara färglös.

Hur menar du icon_smile_question.gif

Jag har alltid använt 750K som rent slutsteg, först till diskant & mellanregister och nu till basen. Men om du menar sömlöst mellan bas och resten så är det ju det man har delningsfilter till. icon_smile.gif
calle_jr
QUOTE (kansas @ 2010-01-30 08:44 ) *
Men om du menar sömlöst mellan bas och resten så är det ju det man har delningsfilter till. icon_smile.gif

Aha, det hade jag glömt. icon_smile.gif Om man tittar lite noggrannare ser man att du har ditt system uppskrivet som signatur icon_smile_blush.gif
Bernt
QUOTE (Hasse @ 2010-01-30 01:59 ) *
Dom har väl aldrig haft en mailadress.

Hmmm, jag har bestämt för mig att Pac fick hjälp via mail men ska inte svära på det.
Kanske var det via Audio Nord då eller nåt.

Här är ett sätt. http://www.audioasylum.com/audio/tubes/mes.../22/223003.html
In The Air
Fick en scannad pdf från Audionord servicetekniker idag på hur bias ska justeras icon_smile_approve.gif icon_smile_tongue.gif
Om jag inte gissar helt fel så är nog aldrig bias kollat på denna stärkare. Ska bli spännande icon_smile_shock.gif
Dock står det klart och tydligt att detta skall icke göras med vanliga voltmeter stickprobar, utan riktiga krockodilklämmor skall brukas. Så det blir en sväng förbi Elfa innan bias kan justeras.
Står även att jag nog måste byta en potentiometer för att kunna ställa in bias för 6550 rör.... jag ska nog prova, men om det ska börja lödas på kretskortet bangar jag nog. KT90 rören låter ju fenomenalt bra så det känns knappast värt det.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.