QUOTE (Björn-Ola @ 2010-01-23 10:08 )

Jag vet inte om jag begriper det här riktigt, men som jag förstått det så kan jag urskilja tre metoder för USB-överföring.
I den första metoden så streamas datan rätt upp och ned till DA-omvandlaren som försöker dämpa jittret med olika typer av filter.
I den andra metoden försöker man minska datorns jitter genom att DA-omvandlaren skickar en klocksignal till datorn som får styra dataflödet.
I båda dessa fall bör en kabel kunna påverka resultatet, tycker man.
I den tredje metoden så flyttas data från datorn till en buffer i DA-omvandlaren. Detta bör vara helt jitterimmunt. Jag vet inte om det finns någon USB-DA-omvandlare som gör detta, men nätverksspelare typ Squeezebox använder denna metod.
Hej Ola
Dina funderingar stämmer bra. Jag jobbar med system för överföring av video i bilar - men det är oftast inte någon enskild metod som används, utan en kombination av alla metoder. Nu är kostnadspressen stor, utvecklingstiden begränsad och kraven höga, så det gäller att hitta en tillräckligt bra metod för att lösa "jitterproblemet".
För att återknyta lite till debatten - om jag nu valt rätt tråd - men ni som läser om jitter läser väl båda trådarna kan jag tänka mig?
2500ppm etcDet anges ett flertal värden på noggrannheten hos timers i USB och det är viktigt för att enheter på vägen, såsom USB-hubbar, DAC:ar, tangentbord mm ska kunna designas att faslåsa på dataströmmen, dvs att överhuvudtaget kunna tolka datat som kommer. Om de inte faslåser så kommer signalen inte fram och kan tolkas rätt - man får grova fel som att enheten är helt tyst eller inte kan hittas av operativsystemet osv.
I standarden finns andra begränsande faktorer än "2500ppm", t ex variation inom en data frame, så att det faktiska jitttret inte får bli för stort i praktiken. Återigen får man grova fel om detta inte uppfylls.
I vettiga implementatiner av USB har man en klocka som kanske ligger på 100ppm - men det betyder inte att den varierar mellan +100ppm och -100ppm hela tiden utan den ligger oftast konstant på en viss avvikelse givet en temperatur och spänningsförsörjning. Det betyder att klockan i datorn kan vara mycket stabil över en "kortare tid", låt säga 1 sekund. Bidraget till ljudmässiga försämringar är därmed liten - men inte nödvändigtvis försumbar.
100ohm eller inteEn höghastighetsöverföring kräver i regel en terminering ifall signalens kortaste våglängd är mindre än 10 gånger kabelns längd. För USB 12Mbit/s pratar vi sådär en 15m beroende på utbredningshastigheten i kabeln. Man kan säga att vi behöver terminering om kabeln är längre än 1,5m. För USB 480Mbit/s blir det 4m och terminering behövs vid så korta kablar som 40cm eller längre.
Termineringen ser till att signalen fullständigt absorberas på mottagarsidan och inte reflekteras tillbaka. Risk för feltolkning av bitar osv finns med tystnad som följd.
Terminering med avseende på signalanpassning är av mindre betydelse för ljudet. Däremot kan termineringen förbättra EMC-egenskaperna vilket kan vara av godo för ljudet.
FasmoduleringHär börjar vi närma oss kärnan ... men för att undvika för tekniska resonemang kan man förenklat säga att den digitala dataströmmen blir störd av en annan signal (jitterdataströmmen). Resultatet av modulationen blir en ny signal där man får en blandning av frekvenser från den riktiga musiksignalen och jittret. Problemet är att det är få som karaktäriserar jittret så att vi konsumenter kan köpa en dator med lågjitter-USB.
Vi ska komma ihåg att det här är hårdvara i en dator vilket operativsystemet inte rår på att förändra. Det är i regel mycket svårt att via mjukvara ändra "karaktären" på hårdvarans klockor.
Vem äger problemetRent principiellt ligger inte problemet i datorn och inte i kabeln. Det är istället DAC:ens uppgift att återskapa den analoga signalen utifrån det mottagna digitala datat. All information finns i DAC:en för att göra detta. Jag menar att det är i omvandligen från digitala data till analoga signaler som man ska se till att det blir rätt.
Lösning AEn bra lösning för musiklyssning är att ha en PLL som räknar mottagna musikdatabitar och omsätter beräkningen i en justering av DAC:ens klocka. Justeringen är också ett jitter men läggs lågfrekvent på t ex 0.1Hz eller lägre. Man har också en tillräckligt stor buffert i DAC:en som ser till att inga musikdatabitar går förlorade.
Lösning BHar man nu en DAC som inte har en bra PLL eller buffert - då är man tyvärr utelämnad till att köpa ett bra USB-kort enbart för musiklyssning där klockgenereringen är stabil utan ett större jitter PLUS att man behöver en kabel som inte fasvrider för mycket.
Tyvärr gissar jag att de flesta satsar på lösning B eller en medioker lösning A vid DAC-konstruktionen vilket gör att vi som lyssnar på musiken behöver ett bra USB-kort och en bra kabel.
EMCSedan kommer slamkryparen in ... EMC. Även om man har tagit till storsläggan med USB-kort, bra kabel, DAC med buffert och lågjitter PLL - så kan EMC-problem ställa till det, dvs att det ligger överlagrat brus, klockrester från datorns interna CPU-klocka/minnesaccesser osv. Vad gör man åt det? Återigen, det är DAC:ens uppgift att filtrera bort det skräpet på ingången. Det kan vara så att man i kabeln gör det jobbet genom att lägga in ett bandpassfilter så att bara USB-datat kommer igenom - men man gör det jobbet mer effektivt i DAC:en.
Vem vann - kabelnissarna, datanördarna eller audiofilerna?Ingen vinner ... men med lite insikt i problematiken kan man satsa krutet där det gör mest nytta. Själv skulle jag inte köpa en DAC utan att veta att man löst de här problemen med EMC, klockgenerering samt en buffert.
Har man en DAC redan så kan man möjligen få reda på hur den fungerar genom att kontakta tillverkaren. En seriös tillverkare ger goda råd för hur man på bästa sätt kan nyttja sin investering - men man är ganska utlämnad till kabeldiskussionernas värld ifall DAC:en inte är välkonstruerad och leverantören inte kan redogöra för lösningar på problemen man har.
Jag har full respekt för Samuel Norens fråga - men tyvärr kan frågan bara besvaras genom att analysera de ingående komponenterna i kedjan - dator, usb-kort, kabel, dac och komplettera med lyssningar på olika kablar i exakt den aktuella anläggningen.