Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Standby effektförbrukningen regleras i lag
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
bogren
Ny Teknik - Nu är det slut med läckande standby-prylar
etn.se - Säg hejdå till dolda energislukare

Min Krell Kav-400xi drar 20W i standby, detta gör att den är ljummen alltid och jag slipper således slösa ännu mer energi på att ha den igång alltid för den ska låta hyffsat. Jag misstänker att andra märken gör liknande. Detta kommer sluta med att man blir tvungen att ha prylarna (de nya man köper..) igång alltid för att snabbt kunna börja spela en skiva precis när man känner för det.

Hur beter sig era apparater på standby? Effektförbrukning och hur låter de vid standby-start? Och använder ni standbyläget eller står stereon igång alltid?

Det hade varit roligt om de företag som har lite kontakt med hifitillverkare kunde ge lite input i denna tråden hur tillverkarna tänker. Tänker de göra någon form av mute som man samtidigt sänker effektförbrukningen med eller låta folk ha sina prylar igång alltid?

Hittade när jag skrev tråden även detta etn.se - Försöker B&O runda energidirektivet? verkar ha uppstått debatt om detta allaredan på andra sidan öresund.
crion
Motiveringen till högt standby läge som jag hört är för att undvika "thermal cycling". Jag tror dock Meridian som jag kör är på väg ut med nya firmwares som just klarar de nya direktiven.

Jag tycker inte att man behöver ha igång det för välljudets skull.
bogren
Jo det tänkte jag inte ens på, var så insnöad på välljudet just.. Temperaturskillnaderna gör ju att saker rör på sig och detta tillsammans med ROHS direktiven som förbjuder bly i tennet bl.a kan ju få tråkiga konsekvenser på livslängden tyvärr dry.gif

Jag tycker att det kan låta lite vasst och oengagerande om jag haft min anläggning helt urkopplat iaf, men det är inte lika stor skillnad om den stått på standby mot att den varit igång en längre tid.
Ekman
Såg att Krells nya uppdatering på sina Evosteg som visade på CES i år har någon form av green mode där standby för den nya evo402e sänks till 2Watt istället för 370Watt som den gamla 402 drog i standby.
bogren
Det är en ganska drastisk skillnad som kommer synas på elräkningen.

281 visningar men inte så många svar, hur är det med euphoniamedlemmarnas anläggningar? Står de igång alltid eller använder ni standbyläget?
Vox
Har ingen standby på mina prylar. Det är allt eller inget som gäller. Vissa prylar står på konstant medan en del stängs av.
conan
QUOTE (bogren @ 2010-01-22 13:57 ) *
Hittade när jag skrev tråden även detta etn.se - Försöker B&O runda energidirektivet? verkar ha uppstått debatt om detta allaredan på andra sidan öresund.

Ännu en spik i kistan för B&O. Tråkigt att de inte tar sitt ansvar för allas vår miljö.

Själv har jag alltid alla apparater frånkopplade från nätet när ingen är hemma. Det är bara klockradion som alltid är ansluten.

Tyvärr är elektrostaterna inte världens snabbaste och inte heller förstärkaren så det tar kanske 30 minuter innan prylarna är i form. Den tiden kan man ägna åt andra saker.
Bebop
Mina VTL-block tar 5 Watt i standby (per styck) och om jag minns rätt drar försteget också 5 Watt. Det är inget jag har dåligt samvete för.

På plussidan har jag vare sig båt eller motorcykel enbart för för nöjeskörning och ej heller bränsletörstiga bilar, jag har ett ganska snålt hus som drar ca 12-14 kWh timmar per år med luft/värmepump som huvudsaklig energikälla och fönster med hög isoleringskoefficient, inga lampor i fönstret enbart för prydnad etc.

Säljförbud är inte samma sak som nyttjandeförbud.
Timbre™
QUOTE (bogren @ 2010-01-26 11:50 ) *
281 visningar men inte så många svar, hur är det med euphoniamedlemmarnas anläggningar? Står de igång alltid eller använder ni standbyläget?

Linjeelektroniken står på för jämnan men slutsteg stänger jag alltid av. Tycker inte att skillnaden är så stor jämfört med ett nyss påslaget försteg.
Matrixen
Allt står på alltid och väljudet står alltid i startblocken. Sänger av slutstegen vid längre resor och då tar det någon timme innan det låter som vanligt. Har ingen standby på slutstegen utan hög bias klass A/B eller inget är det som gäller.
Musicus
Både cd og amp har st-by funksjon, og står alltid i den posisjonen foruten ved lengre fravær fra hjemmet, da stenges alt og strømkablene dras ut...

mvh
bogren
Okej, det verkar som att standybyfunktionen är uppskattad. Vid längre resor drar jag med alltid ur kontakterna främst av rädsla att det ska börja åska då jag inte är hemma och kan dra ut dom då. Jag bor i ett relativt nytt hus men värmen från stereon är välkommen ibland vid denna årstiden då den tar bort lite av det "råa" i luften känns det som.

Jag kan tänka mig att det kan bli väldigt svettigt att ha igång t.ex. din anläggning på sommaren Matrixen? Med all spillvärme som den ger.

Under vintertid tror jag inte att det är så anti-miljö att ha anläggningen igång eftersom värmen ändå värmer upp rummet. Sen beror det kanske lite på hur värmesystemet i övrigt ser ut.

QUOTE (Timbre)
Linjeelektroniken står på för jämnan men slutsteg stänger jag alltid av. Tycker inte att skillnaden är så stor jämfört med ett nyss påslaget försteg.

Det är ju ganska smart då slutstegen antagligen värms upp väldigt mycket snabbare än linjeelektroniken.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.