Hejsan conan.
Behringer ECM8000 är ett rimligt alternativ men har vad jag förstår relativt stora avvik på frekvensrespons mellan olika enheter (se exempel
här). Jag valde "för säkerhets skull" att köpa en "kalibrerad" variant av ECM8000 från
Cross-Spectrum Labs, som utöver en "Mini-CD with frequency response data (.FRD format) and polar response data (Excel and .CSV formats)" även bifogar en
"Microphone Frequency Response Measurement Report" för den aktuella mikrofonen. De individuella kalibreringsfilerna för 0/45/90° positionering gör det möjligt att i vissa mätprogram kompensera för de uppmätta frekvensavviken för den aktuella mikrofonen.
En "ouppmätt" ECM8000 kan idag köpas i Sverige för runt 800 kr inkl frakt. Själv betalade jag 935 kr + Postens avgifter 233 kr för det "Premium+" kalibrerade alternativet från Cross-Spectrum Labs. Om det sedan är värt att investera närmare 400 kr för att få kalibreringsdata till en mikrofon som kan köpas för 800 kr - och då någon centimeters förflyttning av mikrofonen troligtvis ger större utslag på ens mätningar av lyssningsrummet än de avvik som redovisas i ovan exempel - är upp till den enskilde att ta ställning till.
Då ECM8000 är en kondensatormik behöver den spänningsmatas genom sk fantommatning för att fungera. Detta görs enklast genom separat ljudkort/mikrofonförstärkare med inbyggd "48V phantom power". Mitt val föll på en
E-MU Tracker Pre USB 2.0 Audio Interface/Mobile Preamp som även inkluderar en "bundle" av intressant programvara för "hobby-musikern".
/Suomela