Hejsan Strmbrg,
Intressant ämne då jag tidigare idag beställde följande litteratur;
-
Master Handbook of Acoustics av F. Alton Everest
-
Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms av Floyd Toole
-
Acoustic Absorbers and Diffusers: Theory, Design and Application av Trevor Cox
Jag uppfattar inte lyssningsrummets påverkan som en "icke diskuterbar" faktor utan tror i likhet med dig att orsaken till att ämnet diskuteras så sällan är för att det är "komplext, och väldigt svårt att generalisera och utbyta erfarenheter kring". I ett försök att redogöra för vad jag tror kan vara bidragande orsaker till ämnets "komplexitet" utgår jag här nedan till del från mina tidigare inlägg i ämnet.
Den tillgängliga lyssningsmiljönDet är få förunnat att ha ett dedikerat lyssningsrum, än färre tror jag har haft möjligheten att bestämma dess fysiska beskaffenhet. Då olika högtalarna "spelar rummet" på olika sätt skiljer sig troligtvis även behovet av passiv akustikbehandling för varje enskild anläggning och lyssnare.
Trots att många utövare av vår hobby har kunskap om lyssningsrummets påverkan och kanske även har en önskan om att minimera dess negativa effekter, kan social situation, platsutrymme, estetiska krav etc utgöra faktorer som begränsar den enskildes möjligheter.
Jag tror därför att den tillgängliga lyssningsmiljön begränsar många nog så initierade entusiasters vilja att fördjupa sig i ämnet då det inte är möjligt att gå "vidare". Kanske medför detta även att "kunskapsbasen" runt hifi-akustik är begränsad.
Tillgång till kompetens & produkterFör de som har fria händer i lyssningsrummet och som efter att ha gjort vad som är möjligt runt placering, möblemang mm. ser behov av akustiktilltag utgör tillgång till kompetens och lämpliga prefabricerade produkter kanske en annan svårighet.
I min lyssningsmiljö uppfattar jag för närvarande flera "fel" men för att framgångsrikt kunna applicera passiva akustikbehandlingsprodukter bör jag först veta vad det är jag önskar behandla för att sedan identifiera vilka produkter som är lämpliga att introducera i rummet för avhjälpa "felen". Med begränsad kunskap och bristande tillgång till lämpliga produkter ser jag det själv svårt att finna självklara lösningar för att åtgärda eller korrigera "felen", än svårare är det att få möjlighet att testa dessa i hemmiljö.
Att få min lyssningsmiljö mätt av en etablerad "musik-akustiker" skulle kosta mig runt 5000 kr. Troligtvis ingår förslag till åtgärder i priset. Trots att detta torde vara den mest "kostnadseffektiva" vägen att gå här uppstår här ändå en känslomässig tveksamhet hos mig att engagera en dylik "musik-akustiker". Detta beror till del på den initiala investeringen, som jag inte kan utvärdera effekter av före dess anpassade produkter är på plats, till del av att jag tror att föreslagna remedier utgår från en "egen produktkatalog" som kanske inte är i linje med mina estetiska krav.
Det är enklare att bära hem den intressanta cd-spelaren från din lokala butik än att dra hem några kubikmeter med akustikbehandlingsprodukter för utvärdering.
Ovan faktorer kanske erbjuder förklaring till varför många väljer bort att investera i akustik, vare det egentid, extern kompetens eller dedikerade produkter, och hellre köper sig lite ny musik eller annat? För mig själv återstår att se om den inledande litteraturförteckningen, som för övrigt finns att köpa från adlibris.com, kommer att visa mig vägen till en bättre musikupplevelse här hemma.
/Suomela