Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Här avslöjar de audiomyter
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2
Musicus
QUOTE (Engelholm Audio @ 2010-01-18 13:44 ) *
En skillnad verkar finnas: det finns dom som vill övertyga och dom som vill dela med sig.

110% enig! (går det?) icon_smile_wink.gif ....

mvh
Engelholm Audio
QUOTE (om.s @ 2010-01-18 13:46 ) *
110% enig! (går det?) icon_smile_wink.gif ....

mvh

Vill du övertyga mig eller dela med dig? icon_smile_shock.gif

Klart 110% går... icon_smile_wink.gif icon_smile_big.gif
Musicus
QUOTE (Engelholm Audio @ 2010-01-18 13:51 ) *
Vill du övertyga mig eller dela med dig? icon_smile_shock.gif

Klart 110% går... icon_smile_wink.gif icon_smile_big.gif

icon_smile_big.gif

mvh
Krima
QUOTE (om.s @ 2010-01-18 13:42 ) *
Njaa gammel, du leder med ca 365 dager icon_smile.gif men, ikke annet enn at jeg synes det ver ett godt poeng i å strunta i hva andre mener om man selv mener ljudet er bra...

mvh

jag tänkte det där med sekt. icon_smile_big.gif
Musicus
QUOTE (Krima @ 2010-01-18 14:22 ) *
jag tänkte det där med sekt. icon_smile_big.gif

Jeg regnet vel med det, icon_smile_big.gif men tenkte det er for den gode fredens skyld, ikke nödvendig å utdype det så mye mer enn i helt generelle vendinger. Engelholm A sammenfattet det vel egentlig ganske godt i ens motivasjon for deltagelse (tenker ikke her på deg, men mer de strömninger innen hifi man ser rundt om) på div hifi forum.

mvh
JonasR
Filmen tar upp många olika delar. Men det kan vara nyttigt att ibland stanna upp och tänka en stund. Eller att betrakta något från en annan vinkel.

QUOTE (Harryup @ 2010-01-17 11:46 ) *
... För min del handlar hobbyn om att må bättre av att lyssna på musik och på vägen dit ser jag inte det som en tävling i rätt eller fel. Särskilt inte gentemot andra.
mvh/Harryup

En lugn och skön inställning. Ibland går man vilse och glömmer bort att poängen med hifi är musiken.
Timbre™
QUOTE (Conny T @ 2010-01-18 00:56 ) *
Som ung man var mitt första möte med HIFI en kompis farsa som bytte grejor stup i kvarten, det fanns nya prylar i stort sett varje vecka hemma hos dom och det spelades högt, på den tiden verkade James Last Party plattor vara det mest gångbara i musiksammanhang, allt slutade med att gubben till slut nått en punkt där audiofilplattor med åskoväder och ånglok var det som spelades mest.

Blixt och dunder känns på något sätt som en hifiresornas ändhållplats... icon_smile.gif Känner du till hur det gick med farbrorns hifiintresse i fortsättningen... icon_smile_question.gif
Var själv bekant med några göteborgare som uppgraderade i vild fart på det glada sjuttiotalet. En gemensam nämnare är att samtliga tappade intresset långt innan de var framme vid åskan och ångloken (vilket bl.a. finns på en CD-samling från tyska Audio Magazine).
Hasse
QUOTE (Timbre™ @ 2010-01-18 22:00 ) *
Blixt och dunder känns på något sätt som en hifiresornas ändhållplats... icon_smile.gif Känner du till hur det gick med farbrorns hifiintresse i fortsättningen... icon_smile_question.gif
Var själv bekant med några göteborgare som uppgraderade i vild fart på det glada sjuttiotalet. En gemensam nämnare är att samtliga tappade intresset långt innan de var framme vid åskan och ångloken (vilket bl.a. finns på en CD-samling från tyska Audio Magazine).

Vi får väl se om man når fram till åskan och ångloken då icon_smile_big.gif Minns att det fanns mycket ångloksplattor när 4-kanalsstereo var på tapeten. Om formatet misslyckades pga ångloksutbudet eller av andra anledningar vet jag inte men någon succé blev det inte.
Conny T
Nej, var han landade i hifi världen till slut vet jag inte, har inte ens en aning om mannen fortfarande är i livet, det här utspelar sig på tidigt sjuttiotal och framåt, den där plattan med tåg och åska tror jag är någon gång på sent sjuttiotal eller tidigt åttiotal.

Men det provades allt, jag minns bland annat Marantz förstärkare modellen med den blålysande displayen, Quad, Sony's stående rullbandspelare med inbyggd eko effekt, AR högtalare, minns jag rätt var det dom som var stora som höghus, och vips nästa gång var det andra prylar som han berättade med förtjusning om, Minns jag rätt hämtades allt hem från WABE en butik som låg vid Malmö allmänna sjukhus, där hans son fick prya när vi gick i grundskolan för att farsan var så stor kund. Utan svårighet kan jag framkalla minnet som från igår när han lät mig lyssna till den där plattan och när åsk knallarna var som högst eller tåget rusade förbi gestikulerade han som en hysterisk Amerikansk frikyrkopastor med armarna högt upp i skyn. En av hans förklaringar var i stil med: När ens anläggning blir såpass bra som han tyckte att hans var, gick det inte längre lyssna på vanliga plattor de låter ju bara skit, utan halvfartsgraveringar och audiofil plattor som verkligen kunde ge anläggningen rättvisa det var det som gällde att artisterna inte spelade som James Last var till slut av underordnad betydelse det var ju anläggningen man skulle lyssna på. En helt vanlig pop platta kom inte ens i närheten av hans grejor. Tja det är ju en filosofi.....men om jag aldrig mer får höra mina favoritlåtar, favoritband, musik jag växte upp till osv. dör jag hellre än att lyssna på åska och tåg. Tror den här upplevelsen gjort att jag hellre lägger mer pengar på skivor MED musik än anläggningen. Var och en av oss blir ju lycklig på sitt vis. Till sist måste jag nog ändå hedra gubben, det var kanske där jag fick mitt intresse ifrån att spela på hyggliga grejor men då med inriktningen på musik.

Conny T
Conny T
Tåg i fyrkanal, fantastiskt.....undrar hur man demonstrerar en anläggning med tågljud, då måste ju lyssnaren känna till förhållandet vid tågbanan vilken typ av lok som kör antalet vagnar och vilken typ av vagnar.....till slut är man nere på kvaliteten på stålet i rälsen....Jesus vilken värld vi lever i....Men kul är det. När man tänker tillbaks har man sett massor jag vet att farsan hade White Christmas på stenkaka sedan var vår första grammofon en liten batteridriven plasthistoria med högtalare i locket...rullbandspelare kassettband spelare DCC oj massor av olika format, alla lika revolutionerande för sin tid......
eliot
QUOTE (Conny T @ 2010-01-18 23:51 ) *
Minns jag rätt hämtades allt hem från WABE en butik som låg vid Malmö allmänna sjukhus, där hans son fick prya när vi gick i grundskolan för att farsan var så stor kund.

Conny T

WABE känner jag inte till. Rosens var stora på den tiden och det var där och på Radiocentralen som jag köpte min första anläggning i mitten på 70-talet ...

Åskväder fick jag demonstrerat på de stora MBL i Berlin, mycket imponerande icon_smile.gif
Conny T
Rosens Ljudcenter en klassisk ljudbutik där inhandlade jag själv min första HK förstärkare HK 505 av Mr Stig Rosen himself.
Radiocentralen, minns lite halvt, låg den inte på Davidhalls gatan? Wabe låg på Ahlmansgatan där Svensk Bilutrustning numera
huserar. Inte min mening att kapa tråden....men man blir nostalgisk....Sedan minns jag Radio Doktorn han låg på Studentgatan mitt emot Sveriges Radio tror han hette Ingenjör Carl Tjäder...ett riktigt original
Timbre™
QUOTE (Conny T @ 2010-01-19 00:27 ) *
Inte min mening att kapa tråden....men man blir nostalgisk....

Tvärtom! Detta är intressanta erfarenheter av hifibeteende vilket kan fungera som varningstriangel, nostalgi och/eller inspiration... icon_smile.gif
Apexorca
QUOTE (Timbre™ @ 2010-01-18 22:00 ) *

SHIT!
Jag har Lyssnat på Tändkuled dunk 2. Där bla Ångaren Mary gör start och vändning. Det är ju inte musik , men det är takt fast och som västkustbo är det en beghaglig känsla att lyssna till detv enormt sköna ljud en gamal tändkulemotor kan frambringa.
Jag hoppas det inte är min ändhållplats... icon_smile_big.gif

Calle B
Conny T
Oj, här finns många erfarenheter av olika icke musikaliska ljud.......... icon_smile.gif...........Tror om man spelar sådana ljud med försiktighet så kan man nog känna sig på säkert avstånd från ändhållplatsen....men ett varningens finger bör nog höjas med tanke på min historia jag skrev om.
Almen
QUOTE (Calle B @ 2010-01-19 11:47 ) *
Jag har Lyssnat på Tändkuled dunk 2. Där bla Ångaren Mary gör start och vändning. Det är ju inte musik , men det är takt fast och som västkustbo är det en beghaglig känsla att lyssna till detv enormt sköna ljud en gamal tändkulemotor kan frambringa.
Jag hoppas det inte är min ändhållplats... icon_smile_big.gif

Hehe, var tvungen att beställa CD 1! icon_smile_big.gif Så då är vi två...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.