Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ny B&W 800 serie!
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Kenneth_P
B&W har præsenteret deres nye 800 Diamond serie på CES i Las Vegas. Nu er samtlige modeller i serien udstyret med diamand-diskanten, hvilket også afspejler sig i priserne - og forhåbentlig også i lyden: http://www.hifiklubben.se/kundklubb/nyheter/nyheter/2653.htm

Fra B&Ws hjemmeside: http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=4693

Pressemeddelsen: http://www.hifiklubben.com/files/Press/PDF..._Diamond_PR.pdf

Bliver spændende at høre - især 805 Diamond... dog bryder jeg mig ikke om deres nye sølvkanter om enhederne, men måske vender man sig til det?
P-pan
Intressant icon_smile_tongue.gif

Som gammal B&W ägare blir det ju svårt att blunda för nyheter som dessa.

Jag såg att man har gett sig på och tillverka hörlurar också

Terminator
Lika kul som jag tycker det är att det diamanterna blir tillgängliga i fler modeller, lika tråkigt tycker jag det är att några modeller försvinner. Bl a klassiskern 801D och den enorma centerhögtalaren HTM1D som tillsammans med bakhögtalarna DS8 har spelat ut sin roll. Den sistnämnda skriver B&W t o m rakt ut att det är pga bristande efterfrågan och att kunderna väljer 805 istället.

Kanske är detta ett kliv framåt, precis som B&W försöker beskriva det, men lika mycket tycker jag tyvärr det är ett kliv bakåt då hela 800-serien tappar ett flertal modeller. Kanske är det finanskrisen som spökar och tvingar fram den här "downsizingen" eller så spände bara bågen för hårt när den nu utgående 800-serien presenterades. Det ska dock bli spännande att se vad priserna landar på!

(Jo, jag började min hifibana med B&W-högtalare för ganska exakt tio år sedan och är fortfarande lycklig B&W-ägare även om 602:orna bytts ut mot 804:or). icon_smile_blush.gif
Matrixen
Saknar också 801D ersättare. Den var min favorit i den gamla serien icon_smile_blackeye.gif
Terminator
Det var först nu som jag såg priserna på nya uppgradera 800-serien och jag får erkänna att jag höll på att trilla av stolen:

Den nya Diamond-modellserien
800 Diamond-serien består av följande modeller:

•800 Diamond golvhögtalare: 229 800 kr
•802 Diamond golvhögtalare: 139 800 kr
•803 Diamond golvhögtalare: 89 800 kr
•804 Diamond golvhögtalare: 73 800 kr
•805 Diamond stativhögtalare: 44 800 kr
•HTM2 Diamond centerhögtalare: 49 900 kr
•HTM4 Diamond centerhögtalare: 24 900 kr

Saxxat från http://www.hifiklubben.se/kundklubb/nyheter/nyheter/2653.htm

Jag har länge gått och drömt om en uppgradering till 802:or men nu börjar ju prislappen bli löjligt hög. +20 tkr och det känns inte som så många år sedan den första 802:an kostade strax över 80'... 44 800 :- för 805:orna är minst sagt saftigt! Det ska bli spännande att lyssna och se om prispåslagen står i paritet till ev. prestandaökning!
Matrixen
QUOTE (Terminator @ 2010-01-20 09:58 ) *
Saxxat från http://www.hifiklubben.se/kundklubb/nyheter/nyheter/2653.htm

Jag har länge gått och drömt om en uppgradering till 802:or men nu börjar ju prislappen bli löjligt hög. +20 tkr och det känns inte som så många år sedan den första 802:an kostade strax över 80'... 44 800 :- för 805:orna är minst sagt saftigt! Det ska bli spännande att lyssna och se om prispåslagen står i paritet till ev. prestandaökning!

...å andra sidan så vill jag se den högtalare under 200 000 som spelar jämnt med den tidgare 802D. Tror man är lite bortskämd i prisvärdhet som B&Wägare.
Krima
QUOTE (Matrixen @ 2010-01-20 13:32 ) *
...å andra sidan så vill jag se den högtalare under 200 000 som spelar jämnt med den tidgare 802D. Tror man är lite bortskämd i prisvärdhet som B&Wägare.

kanske Pi60?

På tal om B&W, pappa hade ett par högtalare från just det företaget. Men hade ingen aning att det var ett par fina högtalare han hade. Han trodde det var ett par högtalare från stormarknaden eller billigt låt gå högtalare (köpta på 70-talet 30 wattare). Han körde in till Malmö och frågade en hifiaffär, vad han skulle göra med detta skräpet, finns det någon chans att sälja dem? Säljaren tittade på honom och kanske tänkte "driver du med mig", Skräp sa han till pappa, dessa som gör dessa högtalare är en av de mest kända högtalartillverkarna i världen. Oj då sa pappa, och behöll dem icon_smile_big.gif
Matrixen
QUOTE (Krima @ 2010-01-20 16:40 ) *
kanske Pi60?

På tal om B&W, pappa hade ett par högtalare från just det företaget. Men hade ingen aning att det var ett par fina högtalare han hade. Han trodde det var ett par högtalare från stormarknaden eller billigt låt gå högtalare (köpta på 70-talet 30 wattare). Han körde in till Malmö och frågade en hifiaffär, vad han skulle göra med detta skräpet, finns det någon chans att sälja dem? Säljaren tittade på honom och kanske tänkte "driver du med mig", Skräp sa han till pappa, dessa som gör dessa högtalare är en av de mest kända högtalartillverkarna i världen. Oj då sa pappa, och behöll dem icon_smile_big.gif

Pi60 låter bra och är väldigt prisvärd, även om den inte tilltalar mig lika mycket som tex 802D. Å andra sidan är frågan vad den skulle kosta till kund om den distribuerats färdigbyggd i flera led, med 800-finish och med rimlig vinst.

B&Ws enklaste serier är ju ungefär lika bra som andra stora och seriösa tillverkares enklaste serier. Fabrikatet gör ju inte automatiskt att det blir referensljud.
Almen
QUOTE (Matrixen @ 2010-01-20 16:52 ) *
Pi60 låter bra och är väldigt prisvärd, även om den inte tilltalar mig lika mycket som tex 802D. Å andra sidan är frågan vad den skulle kosta till kund om den distribuerats färdigbyggd i flera led, med 800-finish och med rimlig vinst.

pi60 finns ju produktifierad såsom Guru Pro Audio QM60. Jag vet inte exakt vad den kostar, men jag tror typ 70-80 000:-, så de hamnar ju i samma härad. Funderar man ändå på att lägga runt hundra papp på ett par högtalare så är väl 30 000 mer eller mindre inget att snacka om. icon_smile_wink.gif

Jag gillar både 802D och pi60. icon_smile.gif

PS Jag gillar dina högtalare också, Matrixen. icon_smile_cool.gif
Matrixen
QUOTE (Almen @ 2010-01-20 17:55 ) *
pi60 finns ju produktifierad såsom Guru Pro Audio QM60. Jag vet inte exakt vad den kostar, men jag tror typ 70-80 000:-, så de hamnar ju i samma härad. Funderar man ändå på att lägga runt hundra papp på ett par högtalare så är väl 30 000 mer eller mindre inget att snacka om. icon_smile_wink.gif

Aha, ja då var jag inte helt ute o cyklade.

QUOTE (Almen @ 2010-01-20 17:55 ) *
PS Jag gillar dina högtalare också, Matrixen. icon_smile_cool.gif

Jag också icon_smile.gif Är du den Alm som varit hemma hos mig?
Almen
QUOTE (Matrixen @ 2010-01-21 01:15 ) *
Är du den Alm som varit hemma hos mig?

Jepp.
Matrixen
QUOTE (Almen @ 2010-01-21 07:11 ) *
Jepp.

Så trevligt! Du får nog göra ett återbesök snart. Det har hänt en del. Jag ser fram mot en inbjudan till dig också icon_smile_blush.gif
Almen
QUOTE (Matrixen @ 2010-01-21 12:55 ) *
Så trevligt! Du får nog göra ett återbesök snart. Det har hänt en del. Jag ser fram mot en inbjudan till dig också

Vore kanontrevligt! Jag har tänkt bjuda in dig, men "skall bara få lite ordning först..." icon_smile_blush.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.