Jag ska ge mig på lite tekniska spådomar:
Tvåkanal lever vidare, helt enkelt för att enkelhet och bekvämlighet är så starka drivkrafter. Hörlurslyssning fortsätter vara stort och allt fler spenderar större delen av sitt musiklyssnande i ett par hörlurar, vilket också befäster tvåkanalsljud. Hörlurstekniken tror jag går starkt framåt, främst för portabelt bruk. Nya listiga brusreduceringssystem, en vettig trådlös standard efter bluetooth, bättre magneter osv.
Jag tycker Conan har en god poäng om att digitala förstärkare kommer på bred front; Inte bara klass D utan alla möjliga nya konstruktioner. Audio Research DSi-200 ska visst vara ganska nyskapande (lite klent med info ännu), NAD M2 likaså, plus veteraner som Lyngdorf (tidigare TacT) som har hållit på ett tag, ICEpower-anhängare som Bel Canto, m fl. Det kommer vara en del olika filosofier att bena ut gällande var i kedjan D/A respektive A/D bör ligga, samt analogfolk som ogillar tanken på A/D-D/A i signalkedjan (jag sållar mig nog till dem). Separata enheter kommer fortfarande existera, om än i nya former (digitala slutsteg? phono-DAC?) men jag håller med Conan om att integrerade fortsätter vinna mark. Se till exempel
Esoterics helt splitternya RZ-1 som är USB-DAC, CD/transport, phono-steg och förstärkare i ett. Mer sånt från tunga tillverkare, gissar jag.
För CD-spelare anar jag ett skifte i marknadsföringsfokus; De kommer allt mer säljas som "DAC med inbyggd transport". De få helhetslösningar för hårddiskbaserad musiklyssning som finns i dag (sooloos, naim, m fl) är fortfarande väldigt primitiva och här kommer det gå fruktansvärt fort redan i år. Var vi är om 10 törs jag inte gissa över huvud taget, men bittransparens, ultraprecis signalklockning och isolering av alla former av störsignaler är problem som lär avverkas i rask takt. Tekniskt och mätmässigt fulländade lösningar kommer mycket snabbt att sjunka i pris. Har jag rätt i den spådomen kommer fokus inom bara några år skifta enormt från teknik till användarvänlighet, även om det alltid kommer finnas saker att utveckla på tekniksidan. Dedikerade musikservrar försvinner nog snart då generella medieservrar tar över, för att sedan ganska omgående ge vika för internetbaserad lagring precis som Conan och Mikael2 tror. För oss som fortfarande gillar fysiska medium lever dock de egna servrarna kvar under överskådlig framtid.
För högtalare tror jag att aluminium och kanske även andra material kommer vinna mark. Märken som Yg har varit förespråkare länge, Magico släpper sin Q5 i dagarna och det skulle förvåna mig mycket om inte nästa Utopia-serie från Focal gått över till metall eller kompositmaterial. Men utöver dessa ultradyra fantasiskapelser tror jag aluminiumtekniken kommer bli billigare och nå allt fler. Berylliumdiskanter kommer börja tillverkas av allt fler (igen, se Magico Q5) och även krypa nedåt i prisklasserna, plus att vi kanske även får ett genombrott för banddiskanter i beryllium. Tekniska framsteg hoppas jag också ska ge mindre högtalare utan avkall på ljudet, något som också torde ligga i tiden då musikanläggningen ska samsas med allt större TV-apparater och andra nöjen. Om inte MBL verkat vara nöjda med att vara ensamma om sin patenterade membranteknik hade jag förutspått ett bredare genombrott för rundstrålande högtalare också.
Men rör kommer leva vidare. Vinyl, CD och kassett (!) likaså, om än i skymundan. Precis som musiken så kommer hårdvaran att diversifieras mer och mer, med en konstant förgrenande flora av tekniker, teorier, tillverkare och prisnivåer. Det blir allt lättare att hitta musik som passar den personliga smaken fullt ut till 100% tack vare alla mikroförgreningar och sub-sub-sub-genrer. Samma utveckling finns och kommer fortsätta på hårdvarusidan, så vill jag har en USB
och firewire-DAC med inbyggt passivt försteg i en viss prisklass - eller vilken nichad skapelse som helst - så kommer jag kunna hitta den de närmsta åren.
Förståelsen för rummets inverkan och kunskap om hur det ska hanteras kommer öka kraftigt, tillsammans med allt elegantare och heltäckande lösningar. I dag sitter världens främsta highend-recenscenter inte sällan i rum med +/- 10dB i frekvenskurvan och uttalar sig om nyansskillnader mellan digitalkablar för tio tusen kronor, men jag tror och hoppas att den eran lider mot sitt slut.
På minuskontot finns att audiofil vidskepelse med mikroskopiska resonanskoppar och kabelhöjare i ädelträ tyvärr inte lär utrotas under nästa decennium heller.