Help - Search - Members - Calendar
Full Version: En djupdykning i Huntingdon, England
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2, 3, 4
conan
QUOTE (tomano58 @ 2012-02-01 23:34 ) *
Nej, skada lär dom inte göra, de sitter ju inte i någon signalväg. En verkar sitta på 5V (315 mA) till likriktarröret och en på 340V (100 mA) innan drosseln., den tredje (6A) sitter som du gissade inblandad med ingångssteget.

Hmm, låter som avsäkring av 6.3V spänningen kanske? Det låter mycket med 6A för nätspänningen.

Jo, har sätt att din nätsäkring sitter i egen hållare som kan bytas utifrån. På min sitter den på insidan till höger om trafon. Hålet där din sitter är täckt med en platta och där sitter det gamla fina S-märket. Nåja, sätter nog in en nätbrunn med inbyggd säkring i stället.

Försök hålla chassiet intakt ifall du vill få ut maximalt betalt om du skulle sälja dem.

Gissar att dina inte har sitt ursprung från Svensk importör utan är köpta direkt från UK(?)

Ja, köpta direkt from England.

Du rensade ju dina chassien helt och hållet. Kabelstammarna, tog du ut dem som de sitter? Såg nån bild på ingångssteget som tyder på det. Hur höll du isär/reda på alla kablar? Tejpmärkning?

Behövs inte om man är försiktig - kablarna är ganska stela och behåller formen när man löder loss dem.
tomano58
Stämmer. Det är 6.3V ut som är avsäkrad med 6A. Så den går bort ändå. Skall försöka att inte våldföra mig för mycket på chassiet icon_smile_wink.gif. Har dock inga som helst planer på att sälja dessa. Har ju dessutom fått dem helt gratis.

Misstänkte att dina kom från UK, speciellt med tanke på nätanslutningen. Mina är som sagt sålda av Harry Thellmod och troligen modifierade i samband med S-märkning.
tomano58
Första steget taget på den ena burken. Har plockat bort nätintaget, högtalarkontakter och Joneskontakten. Passade på att rensa bort kablarna för 340V och 6.3V från Joneskontakten och bakåt. Tog också bort kondensatorburken för åtkomstens skull. Skall flytta nätintaget till 240V-pinnen.

Fråga om fas: Bör man koppla fasen till 240V och nollan till COM på trafon? Och nätbrunnen, hittade denna rekommendation som verkar vara det som gäller.

conan
QUOTE (tomano58 @ 2012-02-03 14:24 ) *
Fråga om fas: Bör man koppla fasen till 240V och nollan till COM på trafon? Och nätbrunnen, hittade denna rekommendation som verkar vara det som gäller.

En god start! Jo, koppla fasen till 240V och nollan till 0V. Skyddsjord kopplas till E.
tomano58
QUOTE (conan @ 2012-02-03 23:07 ) *
En god start! Jo, koppla fasen till 240V och nollan till 0V. Skyddsjord kopplas till E.

OK, skyddsjord från brunnen till chassie och även till E? Men då bör man väl koppla bort den jord som redan sitter till E annars riskerar man väl brum/jordslinga?

Min tanke var nog att jorda chassiet med skyddsjorden och sedan låta all signaljord hänga ihop och koppla den med 10 ohm till chassiepunkten.
conan
QUOTE (tomano58 @ 2012-02-03 23:41 ) *
OK, skyddsjord från brunnen till chassie och även till E? Men då bör man väl koppla bort den jord som redan sitter till E annars riskerar man väl brum/jordslinga?

Min tanke var nog att jorda chassiet med skyddsjorden och sedan låta all signaljord hänga ihop och koppla den med 10 ohm till chassiepunkten.

Ja, E är kopplad till chassiet någonstans. Bäst brukar vara att koppla skyddsjorden till chassiet i den punkten.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.