Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dyraste hifi-pryl du köpt?
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2
Bebop
QUOTE (Sigge @ 2010-02-14 00:55 ) *
Jaha,

Jag är ny här. Men problemställningen är enkel. Lyssnar du på din anläggning i snitt 2 timmar per dag i 10 år blir kostnaden för en 200 000 kr anläggning inkl. skivor 27,40 kr per timma. Har du investerat 20 000 kr och lyssnar 1 timma per vecka blir kostnaden 38,50 per timma., och det låter skit., och är det blir dyrare.

Kul - sådana övningar kan både stärka beslut men även ifrågasätta... icon_smile.gif I god avskrivningsanda skall man ju då också avsätta dess penningar och plocka fram för uppgradering om 10 år. En fundering går ju också till hur mycket kostnader som går till övriga verksamheter under dygnet. icon_smile_wink.gif

Cash Flow är förmodligen intressantare i det privata - hur mycket cash skall läggas ut och när samt när fylls kontot på och med hur mycket och med vilken frekvens.
Strmbrg
Det är kanske inte säkert att den dyra anläggninen ger den där oftare lyssningen?
Det får man väl dock hoppas att den gör.

Det som (möjligen) stör mej litegrann är allt jag lagt ut på alla prylar som jag inte har kvar. "Resekostnad, liksom".
Jag har egentligen aldrig "uppgraderat" till allt dyrare prylar. Jag har snarare bytt inom en hyfsat rimlig prisgräns.

Det kostsammaste jag köpt var nog egentligen Bose 901 1983, eftersom det var så svettigt att bli av med avbetalningarna på dem med den lilla ekonomi jag hade då.
Rena vansinnet att köpa 9000-kronorshögtalare på 36%-ig avbetalning när man innan amorteringen har en tusenlapp att klara sej på efter skatt och andra räkningar. Och innan makaronerna och ketchupen...

Nä, idag har jag en anläggning som slagit rekord i statiskhet.
Jag har inte bytt ut en enda pryl på flera år nu.
Förr var mitt fokus mer inriktat på apparaterna och att byta prylar och mindre på att lyssna på musik.

Det är skönt när man kan koppla bort pryleriet och känna sej lugn och nöjd.

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.