Jag var nyfiken på att höra hur den ekonomiska fördelningen ser ut i era system. Hur stor del av kostnaden utgörs av högtalare, förstärkeri, cd/skivspelare och kablage? Är det så att det finns en tumregel för detta som går att applicera på såväl billigare som dyrare system? Självklart så finns inga strama "regler" för detta, men jag har ändå på känn att de finns vissa likheter i hur slantarna har spenderats bland medlemmarna här

.
I det system som jag troligtvis kommer att köpa står högtalarna för ganska precis 50 %, cd 16 %, förstärkare 21 % och sladdar 13 %. Hur är det med procenten för din del – så här i mellandagarna...
Högtalare 37%
Skivspelare 28%
Förstärkare 21%
Ljudkort 8%
CD 4%
Kablar 2%
Jag borde nog köpa ny CD ...

Korrektion: I högtalarna ingår två förstärkare för subbarna. Jag lägger över säg 7%-enheter till förstärkarposten.
Högtalare 61%
Slutsteg 16%
Rumfix 11%
Försteg/Tuner 7%
Spelare 3%
Sladd 2%
(Fonogram ca 115% av ovanstående)
Känns som en rätt så bra fördelning. Möjligtvis en uppgradering på slutsteg.
Tillägg: Kommer nog att lägga mer på spelare/hårddisk/D/A-omvandlare framöver.
Vissa pryttlar har jag köpt till priser betydlgt under listpriserna. Andra inte.
Därför kanske det inte blir så relevant att ange. Men det skall ju inte jag avgöra utan frågeställaren.
Om jag minns rätt...
Högtalare 39 Kraftigt under listpris
Slutsteg 28 Något under
Dac/försteg 28 Listpris
CD-spelare 5 Listpris
Sladdar 0, typ.
Procent alltså, inte kkr.
På en höft..
Högtalare 15%
Förstärkare 20%
Tuner 10%
Skivspelare 25%
Digital avspelning 20%
Kablar och tweeks 10%
/ptr
p/s : allt utom Tunern köpt begagnat...
Högtalare 40%
Förstärkeri 26%
CD 16%
Strömrening 12%
Kablar (mkt beg.) 6%
Utöver detta div tweaks
Högtalare 42%
Digital avspelning 19%
Förstärkare 32%
Sladdar 7%
/muffin
earwinSE
2009-12-29 15:41
Högtalare-37%
förstärkare-21,5%
CD-spelare-21,5%
Ström, kablar, bänk och tweaks-20%
På ett ungefär.
Högtalare: 35%
Cd: 19%
Försteg: 19%
Slutsteg: 7%
Kablar: 17%
Rack och tweaks: 2%
Tydligt är ju att slutsteget är nästa sak som måste upp ett par nivåer.
In The Air
2009-12-29 15:54
Mellan tummen och pekfingret:
Digitalt 10%
Analogt 10%
Försteg 15%
EQ & Delningsfilter 1%
Slutsteg 25%
Kablar 4%
Högtalare 35%
Kommer nog att öka en del på signalsidan, speciellt den analoga delen.
Högtalare 43%
slutsteg 11%
försteg 11%
cd/da 17%
skivspelare 8%
kablar 11%
Hej
Mitt är följande:
Högtalare 26%
Cd 21%
Försteg 16%
Slutsteg 8%
Kablar 28%
Det käns som man får byta ut slutsteg, men kontot får nog hämta sig lite först
Just nu, ca:
Förstärkare: 86% (McIntosh:en)
Högtalare: 3% (DIY-högtalare, räknar ej med i SFCA eftersom de säljs om 2 veckor och de är ej inkopplade)
Signal: 9% (AirPort Express, Rega P3)
Kablar: 0% (har 0,5m sladd som tagit från LTU och lakrissnöre)
Akustik: 2%
Men annars är väl mitt "mål" att ca ha:
Förstärkare: 30-40%
Högtalare: 40-50%
Signal: 20-30%
Kablar: 1-5%
Akustik: 10%
Räknat på nypriserna eller på vad jag faktiskt har betalt?
limpansson
2009-12-29 17:41
QUOTE (bigblue @ 2009-12-29 12:00 )

Jag var nyfiken på att höra hur den ekonomiska fördelningen ser ut i era system. Hur stor del av kostnaden utgörs av högtalare, förstärkeri, cd/skivspelare och kablage? Är det så att det finns en tumregel för detta som går att applicera på såväl billigare som dyrare system? Självklart så finns inga strama "regler" för detta, men jag har ändå på känn att de finns vissa likheter i hur slantarna har spenderats bland medlemmarna här

.
I det system som jag troligtvis kommer att köpa står högtalarna för ganska precis 50 %, cd 16 %, förstärkare 21 % och sladdar 13 %. Hur är det med procenten för din del – så här i mellandagarna...
Högtalare 36%
Subwoofer 15%
Förstärkare 12%
Cd 12%
Tuner 9%
Skivspelare 5%
Kablar 11%
Nästa uppgradering blir rejäl och det är
förstärkeriet som är vinnare!
Nypris på anläggningen ca 325 000kr
Pris betalt 135 000kr (allt ca 3 år gammalt när jag köpte det)
fördelat
Högtalare 35%
Slutsteg 34%
Försteg/cd (använder försteget som finns i cd spelaren) 21%
Kablar 8%
Nu har jag ju integrerat stereon i ett bio system men det har jag lämnat utanför då jag antar att de flesta här kör stereo?
Mitt mål är egentligen att betala så lite som möjligt. Inte en viss fördelning.
Fördelningen av kostnaden kanske inte säger så mycket?
Åtminstone inte om man INTE ser något adekvat samband mellan pris och ljud. Och det gör inte jag.
Det stora problemet, åtminstone för min del, är att jag slösat bort en förskräcklig massa pengar på saker under resans gång. Saker som jag inte längre har kvar och kanske bara fått igen hälften för när de sålts vidare.,
QUOTE (Strmbrg @ 2009-12-29 19:27 )

Det stora problemet, åtminstone för min del, är att jag slösat bort en förskräcklig massa pengar på saker under resans gång. Saker som jag inte längre har kvar och kanske bara fått igen hälften för när de sålts vidare.,
Frågan är kanske om du slösat bort pengar eller om du köpt dig erfarenheter, utan vilka du inte hade varit där du är idag??
Erfarenheter är ju inget man köper billigt på mellandags-REA!
Det är i alla fall min syn på att ha gjort av med för mycket pengar över dom 35-år jag kastat bort årslöner på att pröva mej fram i HiFi-hobbyn...
/ptr
Apexorca
2009-12-29 19:58
Om jag inte tar med akustikfixet kommer följande lista, hembioprylar är inte heller med!
Högtalare: 35%
Slutsteg: 21%
Försteg: 12%
Cd: 14%
Kablar och strömrenare: 18%
bigblue! Ser ut som om du har högtalare att växa med. Tycker jag är sunt. Högtalaren skattar jag som det roligaste och viktigaste i systemet.
Jag har köpt mycket begagnat ofta för ca 50% av nypris men redovisar % av nypris. Jag tycker man skall redovisa nypris annars får man inget bra mått på relationen hur systemet är matchat.
Säg att du gjort ett superklipp på högtalarna som du betalt 30 % av nypris på. Det säger ju då, i detta sammanhang, inget alls om man bara jämför vad man betalt! Har du fått allt utom kablarna blir det 100% på kablar och vad säger det?
Calle B
QUOTE (Strmbrg @ 2009-12-29 19:27 )

Mitt mål är egentligen att betala så lite som möjligt. Inte en viss fördelning.
Fördelningen av kostnaden kanske inte säger så mycket?
Åtminstone inte om man INTE ser något adekvat samband mellan pris och ljud. Och det gör inte jag.
Jag håller med dig att det finns prylar som är mer prisvärda än andra och att man för väldigt rimliga pengar kan nå sina mål. Dock har MINA PERSONLIGA favoritögonblick varit på kompromisslösa system tex Burmester/TAD. Krell/Wilson. Vivid Audio/(tilsammans med för mig okänt rörsytem). Revel Ultima/Mark Levinson. Pathos Logos/Focal. Osv Osv.
Visst har man hört många mer rimliga system som låter bra (och ibland dyra som låtit sådär) men tyvärr för min del så har de riktiga hårresnings ögonblicken kommit på dyra anläggningar

Sen är ju såklart inte pris/ljud konstant på något vis utan när man kommit upp en bit så krävs det enorma summor för att få det lilla extra.
Hur var det nu Bebop? Betala 90% mer för att få 10% mer hehe..
QUOTE (Vox @ 2009-12-29 17:50 )

Räknat på nypriserna eller på vad jag faktiskt har betalt?
... om man köper en slutsteg för 30 som kostade 150 hur räknar man då?
CD: 7%
Kabler: 14%
Forstærkere: 13%
Højtalere: 66%
Ikke medregnet er: indretning af lytterum mm.
QUOTE (ninja @ 2009-12-29 22:44 )

... om man köper en slutsteg för 30 som kostade 150 hur räknar man då?
Det rimliga (som jag räknade) är ju nypriset. Då kommer inte faktorer som ett bra/dålig begagnatköp in. Dessutom brukar ju tex digitalteknik som cd spelare osv sjunka snabbare än tex högtalare. Sen kanske man får ta med i beräkningarna om man köpt ett 30 år gammalt slutsteg och har en cd spelare som är 1 år gammal, då blir det ju ganska fel. Men i mitt fall så var hela riggen ungefär lika gammal när jag köpte.
Jag har köpt mycket begagnat ofta för ca 50% av nypris men redovisar % av nypris. Jag tycker man skall redovisa nypris annars får man inget bra mått på relationen hur systemet är matchat.
Säg att du gjort ett superklipp på högtalarna som du betalt 30 % av nypris på. Det säger ju då, i detta sammanhang, inget alls om man bara jämför vad man betalt! Har du fått allt utom kablarna blir det 100% på kablar och vad säger det? icon_smile_dead.gif
Hur redovisar man DIY och egenimport? Mitt system går inte att redovisa rättvist då allt är egenimporterat till mycket lägre priser än listpris Sverige eller DIY(liknande orginal) av rätt kostsamma slaget.
Apexorca
2009-12-29 23:51
QUOTE (mangew @ 2009-12-29 22:56 )

Hur redovisar man DIY och egenimport? Mitt system går inte att redovisa rättvist då allt är egenimporterat till mycket lägre priser än listpris Sverige eller DIY(liknande orginal) av rätt kostsamma slaget.
Ja, då blir det ju svårare men om allt är egenimporterat med liknande förmånliga pris så kanske relationen i vad de kostade ändå stämmer så att %-talet ändå blir rätt.
Calle B
Högtalare 22%
Förstärkare 22%
Skivspelare + Riia 29%
Cd 16%
Kablar 11%
Skivspelare va det jag införskaffade senast därav den höga procentdelen, högtalarna ska nog bytas ut när ekonomin tillåter.
Ja, då blir det ju svårare men om allt är egenimporterat med liknande förmånliga pris så kanske relationen i vad de kostade ändå stämmer så att %-talet ändå blir rätt. icon_smile.gif
Nja, i mitt fall skiljer det ändå ganska mycket. Svårast blir ändå högtalarna som är ganska kostsamma pris och tidsmässigt. I relationen vad material kostat så är de ungefär 40% av anläggningen men ska jag räkna med de orginal som de efterliknar och samtidigt jämföra svenska listpriser på övrigt blir de ungefär 80%. Detta är problemet då man ska jämföra anläggningar och värdera dem, DIY och i vissa fall egenimport slår väldigt fel.
cd 48%
förstärkare 27%
högtalare 22%
kablar 3%
Ojdå vad skevt det blev, fick en smärre chock när jag räknade ut nypriset på systemet, tur att det finns en begagnatmarknad
QUOTE (plundin @ 2009-12-29 19:45 )

Frågan är kanske om du slösat bort pengar eller om du köpt dig erfarenheter, utan vilka du inte hade varit där du är idag??
Erfarenheter är ju inget man köper billigt på mellandags-REA!
Det är i alla fall min syn på att ha gjort av med för mycket pengar över dom 35-år jag kastat bort årslöner på att pröva mej fram i HiFi-hobbyn...
/ptrJa, ditt sätt att se det känns ju lite trevligare.
Jag tycker dock såhär i efterhand att jag borde ha funderat lite mer och inte bara "rusat iväg".
Några årslöner har det kanske inte handlat om förvisso.
Den dyraste grunka jag nånsin köpt är de nuvarande Magneplanar MG1.6, som jag fick loss för 17 000 förra året.
En jävla massa pengar... Men det beror på vad/vem man jämför med förståss.
Hej,
Om jag viktar en aning för att kompensera för beg-köp och att vissa komponenter köptes för 10 år sedan ser min %-sats ut så här;
Högtalare 35%
Försteg 25%
Slutsteg 20%
Cd 10%
Kablar mm 10%
Kompletteringar på högtalarsidan planeras.
mvh Ynnorc
Eftersom ursprungsfrågan var
Hur stor del av kostnaden utgörs av högtalare, förstärkeri, cd/skivspelare och kablage?
så antog jag att det menades användarens kostnad, alltså vad man betalat för sina grejor.
Högtalare 24%
Skivspelare 16%
CD 9%
Förstärk 33%
Kablar 18%
QUOTE (bigblue @ 2009-12-29 12:00 )

.
Högt: 26%
först: 20%
LP+Phono: 28%
CD: 7%
hörlurar: 5%
Hörl.först: 7%
kablar: 7%
QUOTE (Almen @ 2009-12-30 10:35 )

Eftersom ursprungsfrågan var
så antog jag att det menades användarens kostnad, alltså vad man betalat för sina grejor.
Aha kanske så det skulle vara. Jag tänkte mest för att man skulle få ett hum var folk lägger krutet.
Det verkar ju som att de flesta köper högtalare dyrast och sen förstärkare.
Tänkte som ett riktmärke om någon skulle gå in o köpa en helt ny stereo.
Om någon skulle spendera låt säga 50 000kr så skulle jag nog säga...
50% högtalare
30% Förstärkare
12 Signalkälla
8%kablar....
Hos mig blev det 100% välljud när jag räknade ihop allt.
QUOTE (Vox @ 2009-12-30 15:50 )

Leif Eriksson
2009-12-30 17:42
Högtalare 37%
Försteg+slutsteg 24%
CD 6%
Skivspelare 20%
Kablage 13%
new order
2009-12-30 17:55
Högtalare 47%
Förstärkeri 17%
Cd-spelare 19 %
Kablage 11 %
Isolatorer,strömrenare 6 %
Räknat på faktiska priser,ej nypris.
/n.o
Skivspelare 17,61 15,76
CD 2,27 1,52
Bildkälla 0,57 1,52
Nätverksspelare 2,84 7,58
Processsor 2,84 7,58
Försteg 10,23 5,76
Filter 10,23 9,09
Slutsteg 19,32 20,61
sterohögtalare 18,18 18,18
hembiohögtalare 15,91 12,42
Första stapeln är om jag hade betalt fullt pris och den andra är ungefär det jag betalade för grunkorna.
Kablage vet jag inte men borde kanske varit nån procent egentligen.
mvh/Harryup
Min anläggning står mig väl i cirka 150 000 kr och fördelar sig så här ungefär:
28 % Kablage inkl strömförsörjning
25 % Högtalare
21 % Förstärkare
11 % Bänk
6 % Skivspelare inkl tonarm o pick-up
5 % CD-drivverk (DAC ingår i förstärkeriet)
4 % Tuner
Det jag tror att jag lagt större andel än vanligast är bänken som ska vara snygg och funka bra för avdämpning av apparater. Kanske är kablage och strömförsörjning också i större andel än vad som är brukligt. Å andra sidan är det den sidan som är den senast uppgraderade, strömförsörjning och kablage alltså.
Jag tror att det är en väsentlig parameter, alltså vilket som är senast uppdaterat (och därmed förhållandevis dyrast). När jag byter högtalare (näst i tur att uppgraderas) så lär de rimligen åka upp en bra bit. Skulle de bli dubbelt så dyra som de jag använder just nu så hamnar ju den anläggningsdelen på 40 % i stället för 25 %.
QUOTE (Vox @ 2009-12-30 15:50 )

Selv kom jeg til 98% vellyd, de siste 2% jobber jeg på

.....
mvh
Denna fråga gav mig anledning att uppdatera mitt register över gjorda investeringar men även möjligheten att utföra lite Excel-övningar...
På frågan om det finns en tumregel för en "lämplig" kostnadsfördelning mellan delarna i ett ljudåtergivningssystem, och som går att applicera på såväl billigare som dyrare varianter, verkar spridningen i lämnade uppgifter inte påvisa några större likheter i hur uppgiftslämnarna valt att investera sina slantar. I mitt fall skiljer sig oxå fördelningen kraftigt om jämförelsen görs mot rekommenderade konsumentpriser eller vad jag defacto betalat för delarna. Här har jag till exempel betalat ca 35% av förstärkarkomponenternas och högtalarnas rekommenderade pris.

Mitt mål har varit att komponera ett system vars delar jag uppfattar "taktar jämt" med varandra utifrån mina förutsättningar och prioriteringar. Att det för närvarande lyssnas begränsat genom vinylskivor hos mej återspeglas av skivspelarens andel av totalinvesteringen.
Jag tror vidare att det under ett systems "utveckling" kan uppstå förändrade krav på andra komponenter än de angivna. Här tänker jag på lyssningsmiljön där de nya golvstående fullregister-högtalarna med stor sannolikhet ställer andra krav på lyssningsrummet än den tidigare närfältslyssningen genom ett par mindre stativhögtalare.
För egen del uppfattar jag att jag nått en nivå där det är lite troligt att jag kan få ut "mer" ur mitt system utan att på allvar innefatta lyssningsrummet som en komponent av detta. Därför kommer jag, utöver att försöka finna ny intressant musik, det kommande året att fokusera på att förbättra akustiken i mitt lyssningsrum. Kanske kommer även en dedikerat regenererad strömförsörjning av elektroniken att rymmas inom budget...
/Suomela
QUOTE (Suomela @ 2010-01-05 16:45 )

I mitt fall skiljer sig oxå fördelningen kraftigt om jämförelsen görs mot rekommenderade konsumentpriser eller vad jag defacto betalat för delarna. Här har jag till exempel betalat ca 35% av förstärkarkomponenternas och högtalarnas rekommenderade pris.
http://i438.photobucket.com/albums/qq108/S...stering_bas.jpgDessa differenser mellan rekommenderat bruttopris och betalt pris kan förmodligen spela stor roll för systemets slutliga sammansättning. Tillfällen dyker upp och man slår till på en vara som kanske egentligen inte fanns med i planeringen från början. Detta blir ju särskilt tydligt med kraftiga prislappar då t.ex. 30% avslag plötsligt kan vara väldigt mycket pengar. Mina bästa hifiaffärer har definitivt varit begagnatköp från bekanta via forum eller andra kanaler.
Total nypris ca 120.000,- NOK
Cdspiller - 23%
Forsterker - 28%
Høyttalere - 18%
Kabler - 18%
Rack - 13%
Ser man stort på det, og deler opp i fire deler (kilde, forsterker, høyttalere og kabler/rack) så er det jo nesten jevnt fordelt...?
QUOTE (Almen @ 2009-12-29 12:58 )

Högtalare 61%
Slutsteg 16%
Rumfix 11%
Försteg/Tuner 7%
Spelare 3%
Sladd 2%
(Fonogram ca 115% av ovanstående)
Känns som en rätt så bra fördelning. Möjligtvis en uppgradering på slutsteg.
Tillägg: Kommer nog att lägga mer på spelare/hårddisk/D/A-omvandlare framöver.
Tycker det är lite intressant att ha med hur mycket som lagts på rumsfix som en del av totalen, samt hur stor kostnad musiksamlingen står för.
Kan kanske nämna att jag har inte bara fronthögtalare utan även surround och bashögtalare, det kan vara därför jag hamnar så pass högt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.