Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kan man köpa sig förbi behovet av akustikbehandling?
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2
JonasR
QUOTE (Audio Concept @ 2009-12-26 13:15 ) *
aha - Micke Y, - en klok kille... .:-)

Det var absolut ett konstruktivt sätt att gömma ett par V4'or....

Mvh, Audio Concept

Det där var nog bästa placeringen (avseende på WAF) av basfälla jag sett nångång!

Alla har inte separata lyssningsrum där man kan härja fritt, utan i de flesta fallen skall rummet fylla fler syften. Detta gör det svårt att rent fysiskt få plats med dessa lådor samt att det inte ser snyggt ut.

Ett Level 3 rum som jag dock tycker är väldigt lyckat är det stora lyssningsrummet hos Mårten. Här är de flesta ljudfixen dolda för ögat. Dock på bekostnad av rummets volym har man berättat.

Vad sätter gränsen för dessa basfällor och deras dimensioner? Är det lådans volym?
Har funderat på om det går att göra med annan utformning. Tex basfällor som kan placeras ovanpå en bokhylla, eller gömmas under en soffa.
plundin
QUOTE (Engelholm Audio @ 2009-12-26 13:04 ) *
Menar du att man med rätt dimensioner, materialval e.dyl kan komma ifrån vad du kallar för sekundärlösningar? Låter i så fall spännande och kanske läge för en separat tråd?

Jag är nog mer inne på linjen, att om arkitekterna hade en avsevärt mer gedigen kunskap om akustik och om akustiker redan på konstruktionsstadiet var involverade i all nybyggnation/renovering av bostäder, så skulle behovet vara avsevärt mindre.
Och då kanske det fanns insitament för dom firmor som leverarar och tillverkar akustikmaterial att formge moduler som inte bara är effektiva utan även är trevliga/snygga att ha i hemmiljö (sådana med åtminstonne 75% WAF!).. Vilket vågar jag påstå, helt saknas idag! icon_smile_evil.gif ..Dom jag hört och sett vart nått så när klädsamma har vart väldigt ineffektiva om jag ens märkt någon skillnad med & utan!

/ptr
Apexorca
QUOTE (JonasR @ 2010-01-17 15:45 ) *
Vad sätter gränsen för dessa basfällor och deras dimensioner? Är det lådans volym?
Har funderat på om det går att göra med annan utformning. Tex basfällor som kan placeras ovanpå en bokhylla, eller gömmas under en soffa.

Basfällor kan fixas på olika sätt. Naturligtvis är det uträknat med volym, öppning osv för att stämma av den och vilka frekvenser den hanterar.
Jag har inbyggda basfällor i taket. Det låter och mäter ok. Själva basfällan syns inte mer än att taket är lite lägra där. Så är det bara basfällan man vill åt kan det bli mycket diskret.

Calle B
Joacim
QUOTE (Engelholm Audio @ 2009-12-24 12:36 ) *
Välkommen!
I hifivärlden är allt möjligt! Och då menar jag allt! icon_smile.gif

Rumsakustiken är en komponent som påverkar slutresultatet precis som allt annat! Det är också en extremt komplex komponent som sällan låter sig förklaras utifrån bilder på forumet.

Du talar t.ex. om akustisk symmetri. Viktigt eller inte? Vem säger att symmetrin är bättre än att få en dämpning av efterklang och reflex iaf för ena högtalaren? icon_smile_question.gif Jag repeterar: Allt är möjligt.

Akustikdebatten, liksom kabeldebatten, tenderar bli digital där t.ex. Audio Concept's inlägg sticker ut som nyanserat (/ja eller analogt! icon_smile_wink.gif ). Med kablar blir det i diskussionerna antingen NordOst Odin, Jorma no1 eller Transparent Opus som ställs mot EKK kabel. Akustikvärlden är det Level 3 mot inget alls.

Om vi tar kärnfrågan:

Nej! Ett dåligt rum kommer vara en bromskloss för ljudet och nog för att du kommer kunna uppgradera så kommer det ändå finnas en begränsning i och med rummet. Hör och häpna - samma sak gäller för om du har en dålig förstärkare; du kan inte köpa dig förbi en dålig förstärkare med bra högtalare, cdspelare och kablar!

Håller med och samtidigt inte fullt ut med Dig här vad gäller Din sista mening Engelholm icon_smile.gif....
Beroende på vad Du menar med "dålig" förstärkare...och var allt är placerat....
Jag har spelat med en 20 år gammal "dålig" SIBA-förstärkare med bra högtalare och CD-spelare samt kablage a la lampsladdar.
Allt var inkopplat i mitt anpassade musikrum, och jag med andra var förvånade hur dj..a bra det spelade.
Hade det varit ett "vanligt" rum så tror jag inte vi fått samma resultat, och den "dåliga" förstärkaren hade nog fått hjälp av det "dåliga" rummet att presentera en "dålig" upplevelse?!

Jag har varit inne på detta tidigare i min tråd, och hävdar det igen icon_smile_shy.gif
Tar jag ned min anläggning från musikrummet ned till vardagsrummet, och vice versa flyttar anläggningen i vardagsrummet upp till musikrummet så "vinner" anläggningen från vardagsrummet på flertalet parametrar. Det är tyvärr ett faktum, som fler än jag själv upplevt och bevisats om.
Priskillnaden mellan systemen är ca 40 ggr dyrare till musikrummets favör. Huva...
Men, ställer jag alla grejer i musikrummet och lyssnar av så får "vardagsrummet" rejält med stryk på alla parametrar. icon_smile_big.gif
Haydn
Klart intressant att höra hur de på "andra sidan" resonerar (läs studios!)! Jag fastnade för detta med konkava väggar, men skall jag tolka det som att båda fram och bakvägg skall vara konkava eller bara den ena? Någon som har några tips?
Jag testade att flytta ut högtalarna så de står ca:30cm från GH och ljudbilden blev bra mycket större. Just nu spelar jag en live skiva och det känns att det är en stooor scen man spelar på, kul. Tack för tipset!
Som kuriosa till konkava diffusorer så kan jag berätta att jag tillverkade en "Skylinediffusor" av ca: 18m 2 tum 2 reglar och pga av vikten (och den lite för tunna bakplattan) så drog sig allt neråt sas. och vips var diffusorn konkav. Jag var först lite irriterad, men nu verkar det ju vara som att jag var före min tid... icon_smile.gif

Vänligen,
Wilhelm
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.