QUOTE (Engelholm Audio @ 2009-12-24 12:36 )

Välkommen!
I hifivärlden är allt möjligt! Och då menar jag allt!

Rumsakustiken är en komponent som påverkar slutresultatet precis som allt annat! Det är också en extremt komplex komponent som sällan låter sig förklaras utifrån bilder på forumet.
Du talar t.ex. om akustisk symmetri. Viktigt eller inte? Vem säger att symmetrin är bättre än att få en dämpning av efterklang och reflex iaf för ena högtalaren?

Jag repeterar: Allt är möjligt.
Akustikdebatten, liksom kabeldebatten, tenderar bli digital där t.ex. Audio Concept's inlägg sticker ut som nyanserat (/ja eller analogt!

). Med kablar blir det i diskussionerna antingen NordOst Odin, Jorma no1 eller Transparent Opus som ställs mot EKK kabel. Akustikvärlden är det Level 3 mot inget alls.
Om vi tar kärnfrågan:
Nej! Ett dåligt rum kommer vara en bromskloss för ljudet och nog för att du kommer kunna uppgradera så kommer det ändå finnas en begränsning i och med rummet. Hör och häpna - samma sak gäller för om du har en dålig förstärkare; du kan inte köpa dig förbi en dålig förstärkare med bra högtalare, cdspelare och kablar!
Håller med och samtidigt inte fullt ut med Dig här vad gäller Din sista mening Engelholm

....
Beroende på vad Du menar med "dålig" förstärkare...och var allt är placerat....
Jag har spelat med en 20 år gammal "dålig" SIBA-förstärkare med bra högtalare och CD-spelare samt kablage a la lampsladdar.
Allt var inkopplat i mitt anpassade musikrum, och jag med andra var förvånade hur dj..a bra det spelade.
Hade det varit ett "vanligt" rum så tror jag inte vi fått samma resultat, och den "dåliga" förstärkaren hade nog fått hjälp av det "dåliga" rummet att presentera en "dålig" upplevelse?!
Jag har varit inne på detta tidigare i min tråd, och hävdar det igen
Tar jag ned min anläggning från musikrummet ned till vardagsrummet, och vice versa flyttar anläggningen i vardagsrummet upp till musikrummet så "vinner" anläggningen från vardagsrummet på flertalet parametrar. Det är tyvärr ett faktum, som fler än jag själv upplevt och bevisats om.
Priskillnaden mellan systemen är ca 40 ggr dyrare till musikrummets favör. Huva...
Men, ställer jag alla grejer i musikrummet och lyssnar av så får "vardagsrummet" rejält med stryk på alla parametrar.