Hej bigblue och välkommen till Euphonia!
Här berör du med ditt första inlägg ett tema som upptagit mitt intresse den senaste tiden.
QUOTE (bigblue @ 2009-12-23 20:59 )

En sak som jag slagit mig när jag bläddrat genom bilder på olika anläggningar är att de ibland ser ut att vara placerade i rum som knappast gör dem rättvisa. Anläggningar för 100.000-tals kronor står placerade rum utan någon form av akustikbehandling. Och ibland står fantastiska högtalare uppställda där det bakom den ena hänger ett mjukt material och bakom den andra något hårt (reflekterande).
Likväl som jag inte tror att ett fotografi av en uppställning alltid ger för hand hur anläggningen återger musik har även jag med blandade känslor sett flera exempel på påkostade anläggningar uppställda i miljöer där det är lite troligt att innehavaren får fullt utbyte av investeringen sin. Dessa exempel återfinns självklart utanför Euphonia
QUOTE (bigblue @ 2009-12-23 20:59 )

varför gör man så? Är akustiskt symmetri överskattat? Kan man köpa sig förbi behovet av akustikbehandling? Själv tror jag inte det men bilderna får mig att tro att jag kanske missat något. Eller?
Den inledande frågan jag ställer mig är om ett sådant behov kan definieras generellt. Behov av passiv akustikbehandling skiljer sig nog för varje enskild anläggning och lyssnare. Utgår man vidare från akustiska mått för att definiera en god lyssningsmiljö finns här säkert lika många skolor som högtalarprinciper. Nedan källa anger exempelvis följande mått som kanske kan utgöra riktlinjer för vad som kan uppnås i en hemmiljö:
Frekvensrespons i rum: + - 3 dB, från 250 Hz till 2 kHz.
RT60: 0,3 x (V/100 m3) ^ 1 / 3 + - 50 ms från 200 Hz till 4 kHz, vanligtvis 200 till 400 ms.
Bakgrundsljud nivå: NC-15 eller nära 20 dBA
Tidiga reflektioner (0 till 15 ms): -10 dB eller mindre i förhållande till direkt ljud
Källa : Wolfgang Hoeg, Listening Conditions for Subjective Assessment of Sound Quality; the Status of International Standardisation, Audio Engineering Society preprint 3788 från Audioholics artikel
"How Does Listening Room Acoustics Affect Sound Quality?" by Michel Leduc.
---
På frågan varför synbart "okloka" val görs tror jag det kan finnas flera förklaringar till detta. Trots kunskap om rumspåverkan utgör nog faktorer såsom social situation, platsutrymme, estetiska krav, känslor etc beslutsunderlag för många utövare av vår hobby.
Det är få förunnat att ha ett dedikerat lyssningsrum, än färre tror jag har haft möjligheten att bestämma dess fysiska beskaffenhet. I normalfallets vardagsrum kanske ens livskamrat tolererar elektronikaltaret, högtalarna och efter viss tvekan även högtalarkablarna som är fullt synliga utmed golvet men därefter kanske det är stopp. Den tillgängliga lyssningsmiljön tror jag därmed kan begränsa många nog så initierade entusiaster.
För de av oss som har fria händer i lyssningsrummet och som efter att ha gjort vad som är möjligt runt placering, möblemang mm. ser behov av kompletterande akustiktilltag utgör tillgång till kompetens och lämpliga prefabricerade produkter kanske en annan svårighet.
I min lyssningsmiljö uppfattar jag för närvarande flera "fel". För att framgångsrikt kunna applicera passiva akustikbehandlingsprodukter bör jag först veta vad det är jag önskar behandla för att sedan identifiera vilka produkter som är lämpliga att introducera i rummet för avhjälpa "felen". Med begränsad kunskap och bristande tillgång till lämpliga produkter ser jag det svårt att själv finna självklara lösningar för att åtgärda eller korrigera "felen", än svårare är det att få möjlighet att testa dessa i hemmiljö.
Att få min lyssningsmiljö mätt av en etablerad "musik-akustiker" skulle kosta mig runt 5000 kr. Troligtvis ingår förslag till åtgärder i priset. Trots att rummet mitt till tider utgör en källa för missnöje, samt att mitt förnuft säger mig att akustikåtgärder är den logiska vägen för mig att gå för att få större utbyte av min nuvarande anläggning, uppstår här ändå en känslomässig tveksamhet hos mig att engagera en dylik "musik-akustiker".
Detta beror till del på den initiala investeringen, som jag inte kan utvärdera effekter av före dess anpassade produkter är på plats, till del av att jag tror att de av "konsulten" föreslagna remedier utgår från en "egen produktkatalog" som kanske inte är i linje med mina estetiska krav.
Detta sammantaget gör kanske att många väljer bort att investera i akustik, vare det egentid (DIY), engagemang av extern kompetens eller inköp av dedikerade produkter, och hellre köper sig lite ny musik eller annat.
---
På frågan om man kan köpa sig förbi behovet av passiva akustikbehandlingsprodukter så finns det förespråkare för detta. Konstruktionsprinciper och spridningsegenskaper på högtalare ligger exempelvis Siegfried Linkwitz varmt om hjärtat som på sin hemsida bl.a. skriver;
"For your listening/living room design and layout follow the simple guidelines
[in this text] and forget what you read about 1/3rd rules, costly room treatment products, magic wood blocks, etc. and use appropriate loudspeakers."
Andra förespråkar aktiv delning, DSP (Digital Signal Processing) och DRC (Digital Room Correction) för att minimera rumspåverkan. Exempel här är Audiolense från norska
Juice Hifi. Jag har med mitt val av passiva, portade dynamiska högtalare valt en annan väg..
---
Slutligen har jag nyligen investerat i mätutrustning och hoppas i egen regi kunna identifiera och åtgärda de "fel" som jag uppfattar, lära mig något nytt och ha kul på resan.
Då en halvmeters förflyttning av lyssningsposition troligtvis gör mer för den uppfattade frekvensresponsen i mitt lyssningsrum än några kubikmeter dedikerade passiva akustikbehandlingsprodukter utgår min "akustikbehandling" nu först från placeringsval av komponenter och lyssningsposition, varefter jag får se vad jag kan göra för att minimera effekter av stående vågor, tidiga reflektioner och andra underligheter i tiddomänet.
"I'd rather listen to a mid-fi system in a high-end room than a high-end system in a mid-fi room, any day" hävdar Arthur Noxon, grundaren av Acoustic Sciences Corp., på deras
hemsida. Själv hoppas jag kunna njuta av musik i ett high-end rum som inte ser ut som ett kontrollrum i en inspelningsstudio.
/Suomela