Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Egot är ganska stort hos vissa
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2
Krima
Fick läsa det här och det känns ganska egotrippat, men ganska lustigt, för många av oss är ju även här som där och där icon_smile.gif

"Du får gärna visa mig ett hififorum i sverige som har mer kunskap än faktiskt. Det kommer du inte finna. Du kommer däremot finna forum med massa okunskap och dogmer som inte stämmer." Då borde det ju finns dogmer i det där egotrippade också. icon_smile_big.gif Oj så jag svamlar icon_smile_big.gif icon_smile_big.gif
calle_jr

Vi gillar att gradera saker här på Euphonia, och glädje är bättre än konflikt. Även mätmässigt.
Den klår ingen oss på såvida det inte handlar om skadeglädje, för där ligger vi i lä.
Harryup
Jag tycker det är bättre att inte jämföra olika forum. Alla är en aning olika och passar enskilda användare olika.

God Jul istället.

mvh/Harryup
das Boot
Jag håller helt klart med Harryup!
Jag tycker det är fantastiskt att det trots allt finns tre stora välfungerande forum.

das Boot
iroise
Det går att skilja ut Faktiskt från Euphonia i en blindtest.
Krima
QUOTE (das Boot @ 2009-12-22 14:00 ) *
Jag håller helt klart med Harryup!
Jag tycker det är fantastiskt att det trots allt finns tre stora välfungerande forum.

das Boot

Ännu mer fantastiskt när man vet att många av oss är medlemmar i alla hififorum av de stora. Vi kanske är lite konstiga? Idag känner jag mig lite för transparenta saker som Nad 208, idag är jag en faktiskt, men imorgon vill jag ha lite mellandyrt, ok jag kör med hififorum. Idag skall det vara tiptop då kör jag Euphonia icon_smile_big.gif
iroise
Jag läser också på några forum, det jag dock undrar är varför man på vissa forum skall va så förbannat arga/nedsättande mot varandra
calm
Varje forum fyller sitt syfte, mångfalden berikar. Snarast tidsbrist som begränsar deltagandet i flera för egen del.

Hifi är en resa både i fråga om kunskap och erfarenhet. I forumet möts alla som har detta intresse i diskussion som berikar och utvecklar.

Euphonister tycks dela denna grundinställning.

Calm
ThinMan
Faktiskt.se är tyvärr ett riktigt gnällforum befolkat av folk som tror sig veta bäst. Finns ingen anledning att hänga där.
Bebop
QUOTE (ThinMan @ 2009-12-22 21:35 ) *
Faktiskt.se är tyvärr ett riktigt gnällforum befolkat av folk som tror sig veta bäst. Finns ingen anledning att hänga där.

Sådan finns överallt, även här. Kan själv ramla i den fållan ibland. Faktiskt.se är ett populärt forum och jag har många bekanta som gillar forumet skarpt och som på inga sätt är vare sig otrevliga, gnälliga eller besserwissrar. Deras publik är rätt så ung och dom är betydligt mer inriktade på teknik. Tonen är också annorlunda än här. Mina Faktiskt.Se kompisar tycker att Euphonia är lite gubbigt, för tamt och för mycket dyrhifi som vi "lurats" att köpa osv...

Det finns ett forum för alla, precis som tidningar och musik. Inget att hetsa upp sig för ...
iroise
Nä så enkelt är detantagligen men har reagerat på tonen ibland vissa blir ju verbalt kölhalade icon_smile.gif
Du har förresten pm!
Bebop
QUOTE (iroise @ 2009-12-22 21:59 ) *
Nä så enkelt är detantagligen men har reagerat på tonen ibland vissa blir ju verbalt kölhalade icon_smile.gif

Jag har också fått en behandling ... inte så kul men så hittade jag Euphonia icon_smile.gif icon_smile_approve.gif
Strmbrg
Jag faller nog själv lite mellan stolarna.
Eller snarare, mellen forumen.

Har väl aldrig känt någon anledning att vare sej ta parti för något, eller tillhöra någon grupp.
Jag surrar på alla tre stora hifi-forumen. (Just nu inte alls på Faktiskt, eftersom det blivit nåt strul med mitt ID.)

Ett forum är ju summan av dess aktiva deltagare. (Moderatorer, såväl som övriga.)
Varje aktiv deltagare kan bidraga till att sätta prägeln på varje forum.

Jag intresserar mej definitivt inte för allt som behandlas på något av forumen.
Tycker jag att något är intressant, så deltar jag i diskussionen.
Tycker jag att trådämnet är ointressant eller dumt, så deltar jag inte. Rent apparat-prat tex, intresserar mej inte så mycket. Då är det bara att ignorera det.

Det kan lätt bli lite husvagns-känsla.

Har aldrig förstått meningen med att älta ståndpunkter och till varje pris få sista ordet.
Har heller aldrig förstått syftet med att öda tid på det jag inte gillar eller håller med om, och stånga pannan blodig.
Bättre då att engagera sej i sådant som jag ser en positiv potential i att diskutera.

Hittar jag inget spännande att deltaga i, så får jag väl skapa en ny tråd om nåt som intresserar mej.
Eller gå ut ur husvagnen och göra nåt annat...
icon_smile.gif

conan
Jag har slarvat en del på minhembio.com och försökt gå med i hififorum.nu men inte lyckats. faktiskt.se har jag inte förstått att de snackar hifi ... namnet är ju lite anonymt kan man säga.

Valet på Euphonia var att musiksmaken intresserade mig ... det verkade finnas en potential att komma vidare i upptäckter av ny musik, alltså bra musik jag ännu inte hört i tidsspannet ca 1700 fram till 2009. Den andra delen var att få veta mer om vad "high-end" egentligen handlar om.
Strmbrg
QUOTE (conan @ 2009-12-23 11:22 ) *
Jag har slarvat en del på minhembio.com och försökt gå med i hififorum.nu men inte lyckats. faktiskt.se har jag inte förstått att de snackar hifi ... namnet är ju lite anonymt kan man säga.
Valet på Euphonia var att musiksmaken intresserade mig ... det verkade finnas en potential att komma vidare i upptäckter av ny musik, alltså bra musik jag ännu inte hört i tidsspannet ca 1700 fram till 2009. Den andra delen var att få veta mer om vad "high-end" egentligen handlar om.

Jag begrep inte heller att Faktiskt var ett "hifi-forum" innan jag började läsa lite. Trodde länge att det handlade om allmän naturvetenskap, typ.

"High-End" är väl ett exempel på ett begrepp som jag inte rikigt begriper.
Min högst personliga association är väl att det involverar ett uns av fascination av lyx-hifi. Jag läser inte de trådarna som handlar om "High-End-apparatprat" speciellt ofta.
Letar rätt på det som intresserar mej istället för att ifrågasätta det som inte inte passar mej.

Ganska enkelt.
icon_smile.gif
conan
QUOTE (Strmbrg @ 2009-12-23 11:38 ) *
"High-End" är väl ett exempel på ett begrepp som jag inte rikigt begriper.
Min högst personliga association är väl att det involverar ett uns av fascination av lyx-hifi. Jag läser inte de trådarna som handlar om "High-End-apparatprat" speciellt ofta.
Letar rätt på det som intresserar mej istället för att ifrågasätta det som inte inte passar mej.

Jag följer "high-end" diskussioner med intresse för att få en uppfattning om vad "folk" anser är "high-end".

Därefter bildar jag mig en egen uppfattning och köper prylar som JAG anser vara "high end". Det behöver inte vara speciellt dyrt, se speciellt exklusivt ut, eller ha något väldigt udda märke.

Och där kom alla fördomar på en gång om vad "high-end" verkar vara för en del ... icon_smile_shy.gif
Timbre™
Det går ju nästan lika snabbt att klicka mellan forum som inom ett forum icon_smile.gif men tiden utgör nog ofta begränsningen för aktivt deltagande på mer än ett. I mina ögon delas hifi-internet i två världar: de ekonomiskt fristående, oberoende mötesplatserna och de branschsponsrade.
Almen
QUOTE (iroise @ 2009-12-22 15:52 ) *
Jag läser också på några forum, det jag dock undrar är varför man på vissa forum skall va så förbannat arga/nedsättande mot varandra

Typ så här?
QUOTE ('ThinMan' )
Faktiskt.se är tyvärr ett riktigt gnällforum befolkat av folk som tror sig veta bäst.

Tråkig ton, tycker jag.
Musicus
QUOTE (Almen @ 2009-12-28 08:28 ) *
Typ så här?

Tråkig ton, tycker jag.

Tråkig kanske, men ikke desto mindre meget treffende, imo.

mvh
Almen
QUOTE (om.s @ 2009-12-28 10:18 ) *
Tråkig kanske, men ikke desto mindre meget treffende, imo.

mvh

Jag är medlem på faktiskt och har lärt känna många trevliga människor där, och jag kan inte se någon anledning till att jag här skall behöva läsa sådant gnäll! icon_smile_angry.gif
Musicus
QUOTE (Almen @ 2009-12-28 10:49 ) *
Jag är medlem på faktiskt och har lärt känna många trevliga människor där, och jag kan inte se någon anledning till att jag här skall behöva läsa sådant gnäll! icon_smile_angry.gif

Tviler ikke på at du har lært å kjenne mange hyggelige mennesker der, men det er ikke poenget, tonen og ordene de ofte har overfor de som ikke deler deres syn på saken, er ikke alltid hyggelig, det hele er selvsagt helt frivillig å lese, likeledes som det som skrives her, så jeg kommer nok ikke slutte si hva jeg mener i sak bare for det faller deg upassende, du får lære deg å skille sak og person (ingen fra Faktiskt er nevnt ved navn), det er mer snakk om en generell kommentar på en attityd til en gruppe mennesker på ett annet forum, imo.

mvh
Musicus
QUOTE (conan @ 2009-12-23 12:06 ) *
Och där kom alla fördomar på en gång om vad "high-end" verkar vara för en del ... icon_smile_shy.gif

Interessant spm, selv tror jeg på en mer generell fortolkning, denne har muligens vært nevnt tidligere.

Jeg tror, og mener det hele er mer ett spm om egenskaper/kvaliteter enn pris....

Støtter meg litt til nevnte definisjon:

What is High End?...

"High end audio is about passion-passion for the music and for how well it is reproduced. High End audio is the quest to re-create in the listners home the musical message of the composer or performer with the maximum realism, emotion, and intensity.Because music is important, re-creating it with the highest possible fidelity is important.
High End audio products constitute a unique subset of music-reproduction that bear little similarity to the "stereo systems" sold in department stores.

High -end products are designed by ear, built by hand, and exist for one reason; to enhance the experience of music listening.

A common misperception among the the hi-fi consuming public is that high-end audio means high-priced audio. In mass market mind, high end audio is nothing more than elaborate stereo equipement with fancy features and price tags aimed millionaires.

Finally, the goal of high end audio is to make the equipement "disappear", when that happens, we know that we reached the highest state of communication between musician and listener. High End audio isnt about equipement; its about music...

Sitat slutt.

Utdrag fra boken
"The complete guide to High End Audio" av Robert Harley
Editor-in-Chief of the absolute sound.

mvh
Almen
QUOTE (om.s @ 2009-12-28 11:01 ) *
...du får lære deg å skille sak og person (ingen fra Faktiskt er nevnt ved navn), det er mer snakk om en generell attityd av en gruppe mennesker, imo.

Om jag skall kunna skilja på sak och person måste du komma med sakkritik, och inte svepande generaliseringar om en grupp personer, eller hur?
Strmbrg
Jag deltar på Faktiskt, Hififorum och här.

Vart och ett av dessa har för- och nackdelar. Åtminstone för mej.
På Faktiskt är responsen snabb, vilket är en fördel.
Att det blir evighetsdiskussioner där ingen vill ge sej är däremot ganska jobbigt.
Men det är bara att låta bli att läsa.

Jag har aldrig haft något behov av grupptillhörighet, åsiktstillhörighet eller annan tillhörighet.
Har aldrig tänkt i banor av "vi och dom".
Det kanske är ett skäl till att jag tycker att alla tre forumen fungerar bra, på sina respektive sätt.
Almen
QUOTE (Wikipedia)
Upmarket (or high-end) commodities are products, services or real estate targeted at high-income consumers

Mycket enkelt alltså: high-end syftar på det översta (högsta) prisläget.
Almen
QUOTE (Strmbrg @ 2009-12-28 11:28 ) *

Att det blir evighetsdiskussioner där ingen vill ge sej är däremot ganska jobbigt.

Jag har aldrig haft något behov av grupptillhörighet, åsiktstillhörighet eller annan tillhörighet.
Det kanske är ett skäl till att jag tycker att alla tre forumen fungerar bra, på sina respektive sätt.

Håller med! Det är märkligt det där behovet att dela in i "vi" och "dom".
Musicus
QUOTE (Almen @ 2009-12-28 11:23 ) *
Om jag skall kunna skilja på sak och person måste du komma med sakkritik, och inte svepande generaliseringar om en grupp personer, eller hur?

Jeg tror ikke man behøver være skarpeste kniven i lådan for å skjønne hva jeg mener, derav den generelle tonen, og jag lar det bli med det.

mvh
Musicus

Ett godt og balansert syn.

mvh
Almen
QUOTE (om.s @ 2009-12-28 11:38 ) *
QUOTE (Strmbrg)

Ett godt og balansert syn på det hele, som man selv forsøker tilstrebe.

mvh

Ja, det går ju inte så bra med tanke på dina uttalanden om "dom på faktiskt". Men lycka till i fortsättningen! icon_smile_big.gif
Musicus
QUOTE (Almen @ 2009-12-28 11:41 ) *
Ett godt og balansert syn på det hele, som man selv forsøker tilstrebe.

mvh

Ja, det går ju inte så bra med tanke på dina uttalanden om "dom på faktiskt". Men lycka till i fortsättningen! icon_smile_big.gif

Jisses!! krya på deg...

mvh
Peo
Det som är så fascinerande är den utspridda tron att det faktiskt existerar något som är rätt och fel, inom såväl hifihobbyn som någon annan. Det gör det ju självklart inte! Det som är rätt för mig är fel för någon annan och vice versa. Innebär det per automatik att någon av oss har fel? Absolut inte.

Jag har alltid eftersträvat en nyanserad debatt där olika människor med sannolikt helt olika preferenser diskuterar vad de gillar och inte gillar. Som i vanliga livet hittar man snart ett par andra som verkar dela ens egen uppfattning, och vänskap kan uppstå. Lika självklart hittar man ett gäng människor som man inte delar uppfattningar med, och så är det ju med allting. Man kan givetvis fortfarande vara vänner.

Fel blir det först när man av någon outgrundlig anledning försöker bevisa att andra har fel och man själv har rätt. Varför då? Om t.ex. jag gillar hamburgare och min syster vägrar äta det, har nån av oss rätt eller fel? Det är ju löjligt. icon_smile.gif

Vad jag vill få sagt är att alla fora har sin publik, och önskar man delta i någon av dem så gör man det. Gör man inte det, så gör man inte det. icon_smile_wink.gif Svårare är det väl inte?
Strmbrg
QUOTE (om.s @ 2009-12-28 11:35 ) *
Jeg tror ikke man behøver være skarpeste kniven i lådan for å skjønne hva jeg mener, derav den generelle tonen, og jag lar det bli med det.

mvh

Jag är såpass intelligent icon_smile.gif att jag inte går in i ordkrig.

Jag ser inte meningen med att öda tid på att omvända någon. Särskilt inte i ett så trivialt ämne som att spisa lite vax.
icon_smile.gif
Ingen kommer att erkänna offentligt att han tänkt fel.
Det handlar bara om prestige och överreaktion på irritationsmoment, som jag ser det.

Jag kör en annan stil:
Istället för att ifrågasätta det någon annan skriver, så berättar jag hur jag själv tänker.
När jag berättat klart så lägger jag ner projektet och skiter fullständigt i huruvida jag vann eller ej.
Jag ser inte ens tävlingsmomentet.
Det handlar om nyansskillnader i debatteknik, förvisso. Men det ger ändå helt olika klimat.

Den som ser skillnaden, funkar nog som jag gör. Den som inte ser skillnaden funkar sannolikt annorlunda.
Musicus
QUOTE (Strmbrg @ 2009-12-28 12:04 ) *
Jag är såpass intelligent icon_smile.gif att jag inte går in i ordkrig.

Jag ser inte meningen med att öda tid på att omvända någon. Särskilt inte i ett så trivialt ämne som att spisa lite vax.
icon_smile.gif
Ingen kommer att erkänna offentligt att han tänkt fel.
Det handlar bara om prestige och överreaktion på irritationsmoment, som jag ser det.

Jag kör en annan stil:
Istället för att ifrågasätta det någon annan skriver, så berättar jag hur jag själv tänker.
När jag berättat klart så lägger jag ner projektet och skiter fullständigt i huruvida jag vann eller ej.
Jag ser inte ens tävlingsmomentet.
Det handlar om nyansskillnader i debatteknik, förvisso. Men det ger ändå helt olika klimat.

Den som ser skillnaden, funkar nog som jag gör. Den som inte ser skillnaden funkar sannolikt annorlunda.

icon_smile.gif

mvh
conan
... som ny på Faktiskt har jag naturligtvis inte sett "allt" som händer där ... men det verkar finnas en skara personer med goda kunskaper och bra åsikter. Jag hoppas på att de alltid kommer att ha "övertaget" och hålla debatterna sansade så att alla som deltar i forumet får ut något - och skapar ny kunskap - precis som på Euphonia. Så mycket nytt kring musik och hifi som jag lärt mig under ungefär två års tid kunde jag inte skaffat mig på egen hand.
Strmbrg
QUOTE (conan @ 2009-12-28 12:15 ) *
... som ny på Faktiskt har jag naturligtvis inte sett "allt" som händer där ... men det verkar finnas en skara personer med goda kunskaper och bra åsikter. Jag hoppas på att de alltid kommer att ha "övertaget" och hålla debatterna sansade så att alla som deltar i forumet får ut något - och skapar ny kunskap - precis som på Euphonia. Så mycket nytt kring musik och hifi som jag lärt mig under ungefär två års tid kunde jag inte skaffat mig på egen hand.

Blir lite avis på dej.
Jag har nog inte lärt mej så mycket. Inte vad jag är medveten om i alla fall.
Jo, lite har jag väl lärt mej. Men kanske mer om teorier och fakta än om sådant jag haft konkret nytta av.

Den största påverkan forumdeltagandet haft på mej är att jag helt slutat att köpa hifitidningar.
Om det beror på nya insikter, ny attityd eller annat vet jag faktiskt inte. Känner bara inget behov.
kenneth
jag hörde Faktiskt en gång, på fullaste allvar:
"säg vad som helst om min fru men snacka inte skit om min anläggning".
Gränsen går alltid någonstans icon_smile.gif

Jag har inget intresse av (läs ingen tid över för) andra forum, Euphonia räcker; är välbalanserat och med sunda åsikter, och om det finns något man kan ta för sig av, är det musikkunnandet.
Gott Nytt (Lyssnings) År

/Kenneth

conan
Man får bortse från en del rätt korkade inlägg på vissa forum. Det kan vara så att man får tåla lite skitsnack för att få del av de intressanta insikterna.

För övrigt i det specifika fallet med Kenneth - det ska sägas att det är ett förfärligt uttalande som gjordes.
Timbre™

Snabb respons har en tendens att förvandlas till oöverlagd respons icon_smile_big.gif men i övrigt håller jag med till fullo. Sverige är nog ganska unikt med så många skilda audioforum i förhållande till antalet invånare. Ett utmärkt läge som motverkar likriktning och det gemensamma torget på Hifimagasinets forumstid blev ju ett bevis på diskussioner sida upp och sida ner som sällan förde hobbyn framåt.
Bo Bengtsson
QUOTE (ThinMan @ 2009-12-22 21:35 ) *

Hej!

Jag tycker nog lite försiktigt att alla forum har sitt berättigande... De ÄR olika precis som restauranger är olika... även om de till viss del har samma "stamgäster" icon_smile.gif

God Fortsättning!

//BB
Almen
Det är just mångfalden som jag gillar. Men även om man inte gillar mångfald så måste man väl inte hålla på att gnälla över andra forum, det blir ju bara tråkig stämning?
mathsg
Befolkar också båda forumena och jag känner inte alls igen mig i beskrivningen som Thinman skriver av att "Veta bäst" på faktiskt. Jag tycker båda forumena har sin profil.
Bernt
vissa blir ju verbalt kölhalade
Jag har också blivit utsatt för en hatkampanj på Faktiskt. Admin på Fakiskt hjälpte mig i alla fall att framföra min åsikt trots att jag inte är medlem där längre. Det finns alla sorters folk där och dskussionstaket är högt, lite väl hög ibland tycker jag iofs
Strmbrg
Om man vill så ger forumdiskussioner en god möjlighet att öva upp sin smidighet och diplomatiska förmåga.
Att få sagt vad man vill, utan att det blir otrevligt, låsningar eller andra problem är ganska tillfredsställande!

Att uppriktigt erkänna feltänk och misstag offentligt är även det väldigt nyttigt och bra.
Det brukar leda till större respekt och gynna fortsatt debattklimat.
Man bör dock inte göra pudlar av rent strategiska skäl.
Upptäcks det, förvärrar man sannolikt bara situationen.
Kent_n
Skönt att det finns ett antal olika forum gällande HiFi, stor chans att man hittar "sitt" forum där man triva bäst.

Att ta sig rätten att säga att "mitt" forum är bättre än "ditt" forum säger mer om personen än forumet.

Egentligen ganska enkelt, man går dit man trivs bäst.
Strmbrg
Jag deltar i tre.

Trivs i samtliga.
calm
QUOTE (Peo @ 2009-12-28 11:57 ) *
Det som är så fascinerande är den utspridda tron att det faktiskt existerar något som är rätt och fel, inom såväl hifihobbyn som någon annan. Det gör det ju självklart inte! Det som är rätt för mig är fel för någon annan och vice versa. Innebär det per automatik att någon av oss har fel? Absolut inte.

Jag har alltid eftersträvat en nyanserad debatt där olika människor med sannolikt helt olika preferenser diskuterar vad de gillar och inte gillar. Som i vanliga livet hittar man snart ett par andra som verkar dela ens egen uppfattning, och vänskap kan uppstå. Lika självklart hittar man ett gäng människor som man inte delar uppfattningar med, och så är det ju med allting. Man kan givetvis fortfarande vara vänner.

Fel blir det först när man av någon outgrundlig anledning försöker bevisa att andra har fel och man själv har rätt. Varför då? Om t.ex. jag gillar hamburgare och min syster vägrar äta det, har nån av oss rätt eller fel? Det är ju löjligt. icon_smile.gif

Vad jag vill få sagt är att alla fora har sin publik, och önskar man delta i någon av dem så gör man det. Gör man inte det, så gör man inte det. icon_smile_wink.gif Svårare är det väl inte?

Klokt sagt Peo!
Jag håller helt med dig! Att diskutera är att utbyta erfarenheter och kunskap och inte att få rätt. Med ett öppet sinne lär man sig mer och får ens egna fördomar på skam.

Calm

Björn-Ola
Äta hamburgare?
Men det är ju helt fel!
Har ni inte tänkt på hur mycket kor fiser och hur det påverkar klimatet?
Bebop
QUOTE (Björn-Ola @ 2009-12-30 15:14 ) *
Äta hamburgare?
Men det är ju helt fel!
Har ni inte tänkt på hur mycket kor fiser och hur det påverkar klimatet?

Men det blir öppna landskap och en mångfald av fjärilar och andra insekter samt småfåglar ... icon_smile.gif
Greensleeves
Det finns ju vegetabiliska hamburgare... icon_smile_wink.gif
Bebop
QUOTE (Greensleeves @ 2010-01-01 22:10 ) *
Det finns ju vegetabiliska hamburgare... icon_smile_wink.gif

icon_smile_big.gif Jo, men då får vi väl också lägga vår dynga på ängen så att microorganismer och växter frodas samt ger näring till insekter och småkryp som fåglar lever av. icon_smile_wink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.