Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Högtalare att leva med en längre tid
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Krima
Tja jag är bara nyfiken (och för all del är man kanske köp senare). Finns det sådan dylikt om man som jag gillar inte för sterilt ljud och för skrikig diskant. Förstäkaren kan ju kanske ändras sen (vi vet inget om framtiden) är just nu Arcam 250. icon_smile.gif
Bimota
QUOTE (Krima @ 2009-12-18 12:08 ) *
Tja jag är bara nyfiken (och för all del är man kanske köp senare). Finns det sådan dylikt om man som jag gillar inte för sterilt ljud och för skrikig diskant. Förstäkaren kan ju kanske ändras sen (vi vet inget om framtiden) är just nu Arcam 250. icon_smile.gif

Hej Krima!

Ludwig här. Jag tycker du ska bege dig till kompisar och musikintresserade och lyssna runt lite. Plötsligt säger det klick, och du märker att du vill sitta kvar länge. Försök få lyssna både på panelhögtalare och även högtalare som är kända för lite varmare klang. Vi har italienska sådana som brukar stanna kvar länge i förstaköparens ägo. Sonus Faber alltså. De är byggda i varmt klingande lönnträ. Men det finns även fler som skulle kunna passa. Tänker på Harbeth, Rogers, ProAc och Spendor som intressanta alternativ att undersöka också. Lyssna även på Magnepan, Martin Logan och Quad. Hittar du inte vad du söker i din omedelbara närhet, kan det vara ett tips att åka till Münchenmässan i vår. Där finns nästan allt.

Lycka till önskar Ludwig
plundin
Vad diggar du för musik?

Det styr ju gärna vilken högtalare man väljer...

Jag håller med Ludwig att Sonus Faber är en tillverkare som klingar "varmt" utan att vara överdriven, men då får du kanske kolla efter begagnat eftersom dom flesta av deras modeller ligger i lite högre prisklasser...

Tänker att du kan kika på andra latiska tillverkare, tex. Opera eller Triangle.

/ptr
Krima
QUOTE (plundin @ 2009-12-18 13:04 ) *
Vad diggar du för musik?

Jag håller med Ludwig att Sonus Faber är en tillverkare som klingar "varmt" utan att vara överdriven, men då får du kanske kolla efter begagnat eftersom dom flesta av deras modeller ligger i lite högre prisklasser...

/ptr

Musikstilarna, kan vara lite blandat som Abba, Gamla och nya Genesis, Phil Collins, Peter Gabriel, Pink Floyd osv
Bimota
QUOTE (plundin @ 2009-12-18 13:04 ) *
Vad diggar du för musik?

/ptr

Begagnat är ofta ett jättebra alternativ om man har begränsad budget. Det går att hitta riktigt fina och välljudande högtalare för förvånansvärt lite pengar om man letar lite. Ett uddatips kan vara Dali Grand Coupé, en väldigt puttrig stativhögtalare med silkesmjuk och fin diskant. Triangle som nämns här ovan tror jag personligen kan bli lite för skrikigt för din smak. De har en rätt ettrig diskantåtergivning enligt mitt förmenande. Ett par gamla Wilson Benesch skulle kunna funka också, förresten. De är coola. Ta med lite mer krävande musik när du ska lyssna. Inte glesa studioinspelningar.
Bimota
QUOTE (Krima @ 2009-12-18 14:39 ) *

Högtalaren du frågar om är tänkt som en extrahögtalare, till kontoret eller sovrummet, eller vardagsrummet om man har ett annat ljudsystem primärt. Då är det bättre att du försöker hitta begagnade Concerto eller Electa Amator istället. De är gjorda för att vara huvudhögtalare i bra musiksystem.
In The Air
Svenska Larsen har jag rekommenderat till bekanta som vill ha en vardagsrumshögtalare, då den är konstruerad för att stå nära vägg och på så sätt inte inkräcktar så mycket i inredningen. Och det är ju en faktor som kan göra att de får stå orörda i många år och bara spela god musik. Har en känsla att dom passar rätt bra till musikstilen oxå. Men i slutändan så är det ju din tycke och smak som ska avgöra valet.
Däremot om de ska stå i ett hifi eller hemmabiorum så skulle jag kolla på andra märken.
oLjud
QUOTE (kansas @ 2009-12-18 16:58 ) *
Svenska Larsen har jag rekommenderat till bekanta som vill ha en vardagsrumshögtalare, då den är konstruerad för att stå nära vägg och på så sätt inte inkräcktar så mycket i inredningen. Och det är ju en faktor som kan göra att de får stå orörda i många år och bara spela god musik. Har en känsla att dom passar rätt bra till musikstilen oxå. Men i slutändan så är det ju din tycke och smak som ska avgöra valet.
Däremot om de ska stå i ett hifi eller hemmabiorum så skulle jag kolla på andra märken.

Håller med om Larsen, jag kan rekommendera dem! Passar nog perfekt till din musikstil... har inte lyssnat på dem i hemmamiljö men i butik lät de fint.
gcs
Man ska nog inte heller glömma att lyssna på någon högtalare från XTZ. Exempelvis 99.36 eller 99W12.16 tillsammans med toppar som 99.26. Sedan kan man senare komplettera med en DPS subwoofer. Men det kanske kostar för lite. icon_smile_blackeye.gif
Ranefjord
Rega P3 med Elys II, Quad 34-606 och Carlsson OA50.2 (ps! .2!) Spelar allt och håller i längden. Funkar i nästan alla rum. Självklart inte sista ordet hifimässigt, men ibland kan det kvitta =). Varmt gött sound utan hifi-nojja. PS. Quadarna behöver p.g.a. ålderskrämpor få sina kondensatorer utbytta. Det kan förhoppningsvis den lokale radio/tv-handlaren fixa.

ja... Carlsson Oa50.2 var alltså mitt svar icon_smile_clown.gif icon_smile_blush.gif .
FZA
Mitt förslag:
Ett par renoverade OA116. spöar de flesta dyr/fin burkar som finns idag!!
/FZA
B-200
Jag är barnsligt förtjust i opus 3 högtalarna som går att få ruskigt billigt. har sett Ymer för 2 tusen och det är ruskigt billigt, så pass att om jag kunde få hem dem hade jag tagit dem nu.
Krima
Jo jag glömde säga att jag kör hembio nu 7.1 med hdljud o BlueRay. Just nu har jag Audio pro, Quebe level därframme, Center Ego, Ego 515 därbak och uppe i taket ovanför lyssningsplats IM 11 audio pro, och sub Ego Sub. Jag gillar ljudet, vilket jag anser äar mycket bra för dem pengarna jag har betalt. Men man kan väl få spåna lite, och planera för framtiden. En vacker dag tänker jag lyssna lite på Faber, Carlsson, Larsen och andra, men kanske också Audio pros Avanti 100. Det blir inte nu men själva resan dit är också rolig icon_smile.gif
ninja
Respons
Schill
Tycker Svenska XTZ ligger bra till i katregorin upp till 10,000:-. 99.36 är ett fynd nu för 7990:-
B-200
var hittar man respons högtalare för 10 tusen?
Ekman
Hifistället har ett demoexpar av Sonus Faber concertino domus just nu som normalt ligger på 18200kr nu vill dom ha 8900kr.

Finns på www.hifistallet.se under demo och andrahand, jag har aldrig hört dom men dom är iallafall fantastiskt vackra.
ninja
QUOTE (B-200 @ 2009-12-25 21:16 ) *
var hittar man respons högtalare för 10 tusen?

Norge ... ibland
Strmbrg
Elac 310!

Det är den bästa lådhögtalare jag har hört. (Har ingen jätteerfarenhet, men dock.)
Fina element och en intelligent konstruktion.

Beträffande Sonus Faber:
Hade en gång i tiden den då billigaste modellen, Minuetto. 10 000kr år 1995.

Jag var förförd av dess fascinerande yttre och jag tror nog att utseendet och finishen påverkade min uppfattning om hur den lät.
Efter ett tag så hade jag ändrat uppfattning och tyckte att den inte var speciellt märkvärdig längre.

Man kanske bör ha i åtanke att en Sonus-låda utgör en mycket stor del av högtalarens pris. Man betalar ganska mycket för utseendet. Vilket naturligtvis inte behöver betyda dåligt ljud.

Elementen i Minuetton var - såvitt jag kunde se - en bas för 400 och en diskant för 250 spänn. (Hifi-kit)
Solida teaksidor men en enkel spånplatta bakom lädret och klena träskruvar till elementen.
conan
Kanske ett par Magnepan MMG ? Det finns några på Blocket just nu.

Naturligtvis är de inget för discokillen eller hårdrockaren - men för jazz, pop och liknande borde de vara alldeles utmärkta.
Strmbrg
QUOTE (conan @ 2009-12-28 13:01 ) *
Kanske ett par Magnepan MMG ? Det finns några på Blocket just nu.

Naturligtvis är de inget för discokillen eller hårdrockaren - men för jazz, pop och liknande borde de vara alldeles utmärkta.

Här utgör sannolikt det yttre en mycket mindre del av priset om man jämför med tex Sonus.
conan
QUOTE (Strmbrg @ 2009-12-28 13:05 ) *
Här utgör sannolikt det yttre en mycket mindre del av priset om man jämför med tex Sonus.

I USA kostar de 4340kr just nu. Med tull, frakt och moms blir det väl strax över 7000kr. Det kliar nästan i fingrarna att bara köpa för att prova dem ..

Krima
Hej

Ville bara berätta att det blev Monitor audio rx6 silver. Redan nu (brosan säger att de behöver 200 timmar för att spelas in) låter de för jäkla bra. Jag sitter och ser rent fånig ut av lycka som så här icon_smile_tongue.gif och så här icon_smile_shock.gif och varför inte så här icon_smile_approve.gif
toobs
QUOTE (Krima @ 2010-01-10 00:37 ) *
Hej

Ville bara berätta att det blev Monitor audio rx6 silver. Redan nu (brosan säger att de behöver 200 timmar för att spelas in) låter de för jäkla bra. Jag sitter och ser rent fånig ut av lycka som så här icon_smile_tongue.gif och så här icon_smile_shock.gif och varför inte så här icon_smile_approve.gif

Grattis!

Redan föregångaren, som jag hört rätt mycket, var grymt bra.

Går nog att leva länge med, som du hade som utgångspunkt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.