QUOTE (Käera @ 2009-11-20 23:45 )

Finns det några för eller nackdelar i val av kabeldimensioner ex som i detta fall 220v
Diameter kontra Area hänger jag med på men...vid längre dragningar eller högre Volt eller Ampér större diameter eller

I Sverige har vi numera 230V.

Det är så att högre spänning medför lägre ström och det är strömmen som bestämmer vilken area som krävs. I Sverige behövs alltså inte så grova ledare som i USA där man har lägre spänning i uttagen.
QUOTE (das Boot @ 2009-11-21 11:18 )

På hifimässan i Köpenhamn förra helgen så fanns det en form av strömregenererare (heter det så?) i det rum där Wilson/ARC och Krell/SF spelade. Demonstratören förklarade det som att strömmen görs om till likspänning och sedan åter till ny ren växelström. Jag har ingen aning om det tekniska men kontentan var att man skiljde av strömmen från övriga elnätet. Detta borde väl vara den optimala lösningen??
Rätt simpelt att bygga också om man vill. Jag har funderat lite på en variant med tongenerator, Klass D slutsteg och upptransformering. Kollar man på sinusvågen i vägguttaget så är det inte så snyggt, se skräckexempel här:
http://194.47.65.210/msi/utb/exarb/2003/03094.pdf (sidan 10)
Så illa brukar det inte vara i hemmen dock.
Skiljetrafar är intressant. Jag använde tidigare skiljetraf till försteg, dac och riaasteg, en skiljetraf till varje. Det lät bättre så.
När jag sedan gick över till helt datorbaserad lösning så hamnade datorn av slentrian på en skiljetraf den också. Senare provade vi med och utan skiljetraf till datorn och det visade sig att den närmast kastrerade ljudet där. Det lät dramatiskt mycket bättre direkt från nätet. Lärdom - lyssna vad som blir bäst!
En annan variant, som jag har en bekant som kör med, är att ta ut 230-volten via en 400V/230V trafo som kopplas mellan två faser. Det kanske är bra, jag vet inte.