Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Cable guy
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2, 3
Harryup
Ingen upphängning á la kabellyftare?

mvh/Harryup
Ekman
Q4???
calle_jr
QUOTE (Ekman)
Q4???

Nästan exakt så!

Det handlar om Nordost Quantum QBase QB8;

QBase är konstruerade för att ge stjärnjordad, lågimpedans nätförsörjning - eller en high-tech nätlist om man så vill icon_smile.gif

calle_jr

QBase finns i två modeller för schuko-pluggar; QB8 med 8 uttag, och QB4 med 4.
Det är viktigt att placera försteg (eller integrerad förstärkare) i uttaget märkt "PRIMARY EARTH", eftersom detta utgör centrum i stjärnjorden.

Det sitter en WBT-kontakt för anslutning av helt separerad jord, exvis ett jordspett som bankas ned i trädgården. Jag är lite osäker på om jag ska göra det även om jag hört en del jenkare gör det, och det rekommenderas starkt i manualen. I sverige är ju alla nollor och jord anslutna till samma skena i proppskåpet, vilket kan innebära att man trots allt får skräp på jordtråden så som jag kopplat. Men frågan är om jag terminerar den anslutningen bara för att jag kopplar in något på WBT-kontakten.

Såhär kopplar man in sina apparater optimalt;

conan
QUOTE (calle_jr @ 2009-11-29 19:42 ) *
QBase finns i två modeller för schuko-pluggar; QB8 med 8 uttag, och QB4 med 4.
Det är viktigt att placera försteg (eller integrerad förstärkare) i uttaget märkt "PRIMARY EARTH", eftersom detta utgör centrum i stjärnjorden.

Stjärnjord och stjärnjord .. icon_smile.gif egentligen är det ju inte en lågohmig jordpunkt vi har här utan en jord som kommer från proppskåpet en bra bit bort .. och sedan är ju själva definitionen av en stjärnjord att alla förbrukare är jordade i samma punkt. Med andra ord har inte ordningen på förbrukarna någon betydelse ... fast det har nog ordningen i alla fall eftersom strömlisten inte är byggd i en stjärna ...

Det här med EMC blir så mekaniskt påtagligt - i gränslandet mellan mekanik och el. Det är ganska kul faktiskt.

calle_jr

Hmm, hur menar du icon_smile_question.gif
Impedansen i alla uttag utom det som märkts "PRIMARY EARTH" är något lite förhöjd. Det sitter alltså ett litet kretskort till varje uttag.

Även detta arrangemang kan väl sägas vara stjärnjordat icon_smile_question.gif

conan
Det blir naturligtvis en form av stjärnjord - men den egenskapen har i så fall alla jordade grenuttag ... impedansen i dosan jämfört med kabeln till proppskåpet är kanske 1:1000 i impedansförhållande.

Filtren till de andra uttagen kan naturligtvis ha en funktion att filtrera bort en del störningar - det är bara att höra efter om det blir en positiv skillnad.
Ekman
Ah det här ska bli intressant, den är jag själv lite sugen på.
calle_jr
QUOTE (calle_jr @ 2009-11-26 23:18 ) *
Jag väntar på tre komponenter, och mina pedagogiska färdigheter hindrar mig att gå vidare utan dem.
Så behåll saktmodet icon_smile.gif

Så var det dags att montera AHP Klangmodul III G och en tillhörande förgylld kopparsäkring AHP 14x51mm, 250V, 16A;

calle_jr

Det kändes väldigt bra att få dit Klangmodulen som ger ett helt annat intryck på mig när man har den jämte de ordinarie automatsäkringarna, trots att det faktiskt var en heavy duty-variant som satt där tills nu.
Kopparsäkringen med stora, förgyllda ytor spänns fast i Klangmodulen, och den grova JPS-ledaren kläms på ungefär samma sätt som i en Oyaide eller Furutech IEC-kontakt.
I närbild;

I färdigt utförande;

calle_jr

Nu är det mesta klart och resultatet känns mycket bra. Det är svårt eller omöjligt att plocka ut enskilda delars inverkan, men totalt sett känns detta helrätt.
Jag var rädd att jag skulle få ett, om än öppnare, så på samma gång ett skirare ljud som upplevs basfattigt, men resultatet är tvärtom mjukare utan för den skull avrundat.
Jag har två stycken PS Audio Noise Harvester inkopplade i QBase, och en märklig sak var att de blinkade som bara den första dagarna efter inkopplingen. Efterhand har blinkningarna minskat, och nu en månad senare blinkar de ytterst sällan, och då endast måttligt;

icon_smile.gif
Timbre™
QUOTE (calle_jr @ 2009-12-26 13:15 ) *
Nu är det mesta klart och resultatet känns mycket bra.

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...er/DSC_7083.JPG

icon_smile.gif

Frågan säger kanske mer om frågeställaren icon_smile.gif än själva bilden men de kromglänsande rören ser väldigt highend-mässiga ut.
Är det en egen version av cable lifters... icon_smile_question.gif

calle_jr
QUOTE (Timbre™ @ 2009-12-26 15:10 ) *
Är det en egen version av cable lifters... icon_smile_question.gif

Det är DIY Extended Biltema Cable Lifters mfd by Calle_jr icon_smile.gif
Det var lite problematiskt att hålla isär signal- och strömkablar, så det fick bli en så'n här interimslösning.
Ekman
Ser ut som om det behöver fyllas på med Nordostkablar i den där listen icon_smile_wink.gif

Får nog ta och låna hem en själv snart.
Musicus
QUOTE (calle_jr @ 2009-12-26 13:15 ) *
Nu är det mesta klart och resultatet känns mycket bra. Det är svårt eller omöjligt att plocka ut enskilda delars inverkan, men totalt sett känns detta helrätt.
Jag var rädd att jag skulle få ett, om än öppnare, så på samma gång ett skirare ljud som upplevs basfattigt, men resultatet är tvärtom mjukare utan för den skull avrundat.
Jag har två stycken PS Audio Noise Harvester inkopplade i QBase, och en märklig sak var att de blinkade som bara den första dagarna efter inkopplingen. Efterhand har blinkningarna minskat, och nu en månad senare blinkar de ytterst sällan, och då endast måttligt;

icon_smile.gif

Veldig spennede prosjekt dette, ang Noise Harvester så minns jeg at jeg for noen år siden leste at de gjorde bedre nytte utenfor filter enn i, jeg hadde selv to stk som deg som jeg kjörte i mitt tidligere RGPC 1200C men opplevde (marginellt) bedre resultat ved å bruke de i stikk på samme kurs, men som nevnt ikke i filteret direkt, kanskje noe å laborere videre med? icon_smile.gif ...

mvh
calle_jr
QUOTE (Ekman)
Ser ut som om det behöver fyllas på med Nordostkablar i den där listen

Nordost är prio, men inte kablar för tillfället icon_smile_cool.gif

QUOTE (om.s)
opplevde (marginellt) bedre resultat ved å bruke de i stikk på samme kurs

Jag har precis samma erfarenhet, och jag har haft det så fram tills nu.
Men nu har jag ju inga alternativ icon_smile.gif
Musicus
QUOTE (calle_jr @ 2009-12-26 21:58 ) *
Jag har precis samma erfarenhet, och jag har haft det så fram tills nu.
Men nu har jag ju inga alternativ icon_smile.gif

Der ser man icon_smile_big.gif ....

mvh
calle_jr

Jag glömde ju att ta en bild av AHP-säkringen i all iver. Såhär ser den ut;

calle_jr

Nu sitter det en Nordost Quantum QX4 mellan säkringsskåp och nätlist, och operationen är (för närvarande) klar;

calle_jr

Jag valde att använda samma strömkabel mellan QX4 och QB8 som mellan säkringsskåp och QX4, dvs JPS Power AC In-wall. Termineringar gjorde jag med de utmärkta Furutech FI-E38 Rodium och FI-28 Rodium som båda tar 10AWG;

calle_jr

Här är ett kollage över hela installationen;

conan
Snyggt!! Och ljudet?
calle_jr

Jag ägnar mig tyvärr åt torrsim än så länge på grund av ett (rör?)haveri.
Mer spänd än någon på hur detta blev ljudmässigt, så stay tuned...
calm
Kul att se detta! icon_smile_tongue.gif

Var hittar man kabeln och säkringen med hållare?

Vad är din erfarenhet kring QB8? Någon positiv lyssningseffekt?

Calm
Kilgore
QUOTE (calle_jr @ 2010-05-22 20:01 ) *
Jag ägnar mig tyvärr åt torrsim än så länge på grund av ett (rör?)haveri.
Mer spänd än någon på hur detta blev ljudmässigt, så stay tuned...

Hoppas att torrsimmet är över snart. Ska bli intressant att höra vad du tycker efter all strömuppgradering...
Kilgore
QUOTE (calm @ 2010-05-24 10:59 ) *
Kul att se detta! icon_smile_tongue.gif

Var hittar man kabeln och säkringen med hållare?

Calm

Klangmodul och säkring kan man beställa härifrån http://www.audiophiles-hifi.de/index.html?...target=d17.html
Finns säkert även andra som säljer dem.

JPS kablar säljer t.ex. www.ljudupplevelser.se i Ystad
calm
QUOTE (Kilgore @ 2010-05-24 12:47 ) *
Klangmodul och säkring kan man beställa härifrån http://www.audiophiles-hifi.de/index.html?...target=d17.html
Finns säkert även andra som säljer dem.

JPS kablar säljer t.ex. www.ljudupplevelser.se i Ystad

Tack för denna info!

Calm
calle_jr
QUOTE (calm @ 2010-05-24 10:59 ) *

Jag kan egentligen bara uttala mig om den kompletta förändringen med allt utom QX4.
JPS (liksom andra nätisar) har en tendens att ge en kantig inledning för att rundas av eller sätta sig efter ett par veckor. Det var väldigt tydligt här.
Jämfört med tidigare har anläggningen fått lite mer Nordost-karaktär om det nu är en bra beskrivning. Mer fritt blås kan man säga.
Det saknas inte bas och det låter allt annat än komprimerat. Det ska dock bli intressant att höra hur det blir med QX4 ihop med slutstegen.
Men jag är inte speciellt orolig för QX4 eftersom den (till skillnad från integrerade strömrenare/nätlister) är flyttbar till serie eller parallellkoppling.
En lustifikation är att PS Audio Noise Harvester blinkade som tusan de första dagarna, för att numera endast blinka då och då. Kanske nå'n radioamatör eller liknande har en trovärdig förklaring på det icon_smile_question.gif

ps. Tänk på att JPS Power AC In-wall inte passar till alla kontakter. Jag har använt Oyaide C-004, Furutech FI-E38 och FI-28.
calm
QUOTE (calle_jr @ 2010-05-24 20:32 ) *
Jag kan egentligen bara uttala mig om den kompletta förändringen med allt utom QX4.
JPS (liksom andra nätisar) har en tendens att ge en kantig inledning för att rundas av eller sätta sig efter ett par veckor. Det var väldigt tydligt här.
Jämfört med tidigare har anläggningen fått lite mer Nordost-karaktär om det nu är en bra beskrivning. Mer fritt blås kan man säga.
Det saknas inte bas och det låter allt annat än komprimerat. Det ska dock bli intressant att höra hur det blir med QX4 ihop med slutstegen.
Men jag är inte speciellt orolig för QX4 eftersom den (till skillnad från integrerade strömrenare/nätlister) är flyttbar till serie eller parallellkoppling.
En lustifikation är att PS Audio Noise Harvester blinkade som tusan de första dagarna, för att numera endast blinka då och då. Kanske nå'n radioamatör eller liknande har en trovärdig förklaring på det icon_smile_question.gif

ps. Tänk på att JPS Power AC In-wall inte passar till alla kontakter. Jag har använt Oyaide C-004, Furutech FI-E38 och FI-28.

Intressant Calle!

JPS-kabeln intresserar mig!
Har visserligen en "dedicated line" i form av en vanlig EKLK 2,5 X 3 som via en Wattgate-kontakt går direkt in min QX4 som i sin tur levererar till en Nordost Thor. Förbättringen med kabeln var en påtagligt snabbare transientförmåga och dynamik. Skulle JPS:en möjligen förbättra ytterligare? Säkringshållaren Klangmodulen kommer att införskaffas det har jag redan bestämt. Alla småtweaks som går i rätt riktning bejakas.

Har sedan från Thoren kopplingar till komponenterna via Nordost Vishny-kablar. Behöver dock ytterligare uttag till mina MF
Supercharger 750 och har därför en nätlist av okänt fabrikat till vilken en Nanotec-kabel är kopplad. Kanske en QB skulle ge ytterligare lite?

Jag har efter Matts akustikbehandlingar fått en mycket tydligare och distinktare bas, som jag naturligtvis kan förbättra ytterligare. Men något mer tillskott i diskanten skulle nog inte sitta i vägen. Gillar det mörkholografiska men förutsätter att det finns mer att ge i diskantväg.

När du skriver att QX4 går att parallell och seriekopplas antar jag du menar att de kan sättas in på olika ställen i systemet eller?

Calm

conan
Det är en ganska fet kabel, JPS, på 5mm2, dubbelt så stor area som en vanlig EKK 2.5mm2. Det är ju inte fel med stor area men blir det inte lite "tungt" att dra kabeln?
calle_jr
QUOTE (calm @ 2010-05-25 09:39 ) *
När du skriver att QX4 går att parallell och seriekopplas antar jag du menar att de kan sättas in på olika ställen i systemet eller?

Det också, men vad jag menade var att man kan (som du och jag har det nu) koppla QX i serie. Om det på något vis skulle störa kan man prova koppla QX parallellt med elektroniken. Antingen i ett annat eluttag på samma fas (kan dock inte jag göra) eller på en ledig plats i nätlisten.

QUOTE (conan @ 2010-05-25 19:17 ) *
Det är en ganska fet kabel, JPS, på 5mm2, dubbelt så stor area som en vanlig EKK 2.5mm2. Det är ju inte fel med stor area men blir det inte lite "tungt" att dra kabeln?

Thinking.gif Hur menar du, "tungt" icon_smile_question.gif
Jag har ju dragit den utanpåliggande.

Till en dels förtret har jag nu skaffat lite touch-up extrautrustning.
Tyvärr kan jag inte visa det förrän om några veckor... closedeyes.gif (cliffhanger)
conan
QUOTE (calle_jr @ 2010-09-23 17:44 ) *
Thinking.gif Hur menar du, "tungt" icon_smile_question.gif
Jag har ju dragit den utanpåliggande.

Till en dels förtret har jag nu skaffat lite touch-up extrautrustning.
Tyvärr kan jag inte visa det förrän om några veckor... closedeyes.gif (cliffhanger)

Oj, ett gammalt inlägg ... vad tänkte jag på då?

Det var nog när jag själv valde strömkabel till bilen. Det blev en 16mm2, men jag tänkte dra en 33mm2. Blotta åsynen av den feta kabeln gjorde att jag valde den lite slankare varianten. shocked.gif
calle_jr
QUOTE (conan @ 2010-09-23 18:58 ) *
Det var nog när jag själv valde strömkabel till bilen. Det blev en 16mm2, men jag tänkte dra en 33mm2. Blotta åsynen av den feta kabeln gjorde att jag valde den lite slankare varianten. shocked.gif

icon_smile_big.gif Inte min favoritsyssla att montera slutsteg i bagagutrymmen.

Som sagt är det kontakteringen som kan vara besvärlig. Noll- och fasledare är 5.3mm2 och jordledaren är 3.3mm2, vilket inte passar i alla kontaktstift.
Det passar dock precis i Oyaide C-004, Furutech FI-E38 Rodium och FI-28 Rodium. Jag tror inte det hade funkat med solid core av samma dimension.
calm
Jag gjorde ett litet experiment med en separat jordkabel från Thoren till ett värmelement. Min omedelbara känsla var ett större lugn i ljudbilden. Mer svärta utan tapp av dynamik.

Stuvade också om lite i ledningsdragningen så eventuellt berodde effekten även på detta. Såg även över komponenternas fötter då jag haft en något metalliskt klang i toppen sedan jag köpte min Weissdac. Med Cerapucer under min ARC 7:a fast nu tre istället för fem som jag kört med de senaste åren, blev det mer luft i toppen. Det blev också tre Cerapucer under Weissen och vips var ljudet och ordningen återställd.

Ibland blir man förvånad vad små förändringar kan leda till!

Calm
conan
QUOTE (calm @ 2010-09-26 09:52 ) *
Jag gjorde ett litet experiment med en separat jordkabel ...

Stuvade också om lite i ledningsdragningen ...

Ibland blir man förvånad vad små förändringar kan leda till!

Helt i min stil! 64.gif

Första lektionen inom EMC (eller kanske sista utvägen): Separera störkällor från varandra.

Andra lektionen inom EMC (eller den första egentligen): Isolera alla störkällor så lokalt det bara går.

Man ska komma ihåg att en nyttig källa (musiksignal) för en apparat blir till en störkälla för en annan apparat.

icon_smile.gif
calle_jr
QUOTE (conan @ 2010-09-26 12:40 ) *
Helt i min stil! 64.gif

Om jag minns rätt har du tidigare nämnt förklaringar till val av kabellängder kopplat till våglängder, men det var för signalkablar.
Är det olämpligt att göra strömkablar för korta?
Varför då?
conan
QUOTE (calle_jr @ 2010-09-30 22:02 ) *
Om jag minns rätt har du tidigare nämnt förklaringar till val av kabellängder kopplat till våglängder, men det var för signalkablar.
Är det olämpligt att göra strömkablar för korta?
Varför då?

För kort kabel kan det nog inte bli egentligen ... icon_smile_wink.gif

Men, av bl a kostnadsskäl, brukar man inte lägga ner så mycket jobb på att EMC-säkra en apparat mer än nödvändigt, så det är bra om kablarna är så långa att det går att ställa apparaterna några decimeter från varandra. Det är i alla fall värt att testa om avståndet mellan en apparat och en annan ger en markant skillnad på ljudet.

Som exempel flyttade jag bort CD-spelaren från RIAA:t och fick en markant förbättring på brumnivån. Det var egentligen inte så att det störde mig, men det blev en viss påverkan från CD-spelarens nätdel på RIAA:t. Det är ganska naturligt att tänka sig att ett RIAA som förstärker kanske 60dB är lite känsligt.

calle_jr

Jag har "städat" lite, och kan passa på att visa ett par bilder på uppkopplingen.
JPS-kabeln kommer nu in från säkringsskåpet i hallen via ett hål i väggen icon_smile.gif

calle_jr

Som syns är kabeln inte längre knallröd utan svagt rosa icon_smile_blush.gif

calle_jr

JPS Power AC In-wall termineras i en Quantum QX4 och skarvas vidare till Quantum QB8;

Bebop
QUOTE (calle_jr @ 2010-11-29 20:29 ) *
Som syns är kabeln inte längre knallröd utan svagt rosa icon_smile_blush.gif

Så kan det gå om man inte plockar ner kabeln innan ommålningen... closedeyes.gif
calle_jr
QUOTE (Bebop @ 2010-11-29 20:38 ) *
Så kan det gå om man inte plockar ner kabeln innan ommålningen... closedeyes.gif

Hehe, den var snyggt inlindad och inplastad.
Det är en vit kabelstrumpa som inte är tät nog för den ilskna kulören på isoleringen.
Käera
Ett nyrenoverat rum m a o,alla hifi måttinställningar ordentligt uppskrivna eller... icon_smile.gif
Ekman
Riktigt läckert ska nog försöka mig på en liknande lösning lite längre fram.

Tack för inspirationen icon_smile.gif
Adagio
Klart seriöst projekt, att strömförsörjning har stor betydelse står helt klart,
Jag har en fråga dock, hur skiljer sig oyaide mot Furutech ljudmässigt tycker du?
Själv har jag bara "labbat" med oyaides 046/036 samt wattgate 320/320i. Men har bara gott att säga om Furutechs kablar och deras dyraste kolfiberXLR- kontakter.
calle_jr

Tack!

QUOTE (Adagio @ 2010-12-13 21:08 ) *
hur skiljer sig oyaide mot Furutech ljudmässigt tycker du?

Jag tycker Oyaide- och Furutech-kontakter är likvärdiga i alla avséenden, och sortimentklasserna följs åt upp i prisklasser.
Det enda jag skulle önska av båda är att höljet var av lite slagtåligare material.

calle_jr

Ringo tyckte att hyllplanen behövde en rengöring;

Adagio
Själv tyckte jag skilnaden mellan oyaides olika pläteringar var oroväckande stor. Paladium/guld lät bättre, fylligare, elegantare än silver/rohdium som gav mycket mer microdetaljer men i gengäld gav ett kyligare ljud. Wattgate har jag bara provat ieckontakter (de som satt på mina olika nordostar) i min anläggning fungerade wattgate 320i bättre i grendosan än oyaide silver/rohdium men shukokontakten med samma plättering var mycket bättre än den tyska shukon som sitter orginalmonterad. Funderar på att köpa 004 eller den där kolfibershukon från Furutech, det är därför jag frågar.
Kilgore
QUOTE (calle_jr @ 2010-12-13 22:09 ) *
Ringo tyckte att hyllplanen behövde en rengöring;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...er/DSC_0295.JPG

Hifihund enda ut i tungspetsen icon_smile.gif
calle_jr
QUOTE (Adagio @ 2010-12-13 22:30 ) *
Själv tyckte jag skilnaden mellan oyaides olika pläteringar var oroväckande stor. Paladium/guld lät bättre, fylligare, elegantare än silver/rohdium som gav mycket mer microdetaljer men i gengäld gav ett kyligare ljud. Wattgate har jag bara provat ieckontakter (de som satt på mina olika nordostar) i min anläggning fungerade wattgate 320i bättre i grendosan än oyaide silver/rohdium men shukokontakten med samma plättering var mycket bättre än den tyska shukon som sitter orginalmonterad. Funderar på att köpa 004 eller den där kolfibershukon från Furutech, det är därför jag frågar.

Det kan jag mycket väl tänka mig, men både Furutech och Oyaide har dessa legeringar och pläteringar. Åtminstone i princip icon_smile.gif
FI-E50 har jag bara hört gott om!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.