Intressant diskussion det blev av den här tråden om Klass D förstärkare. Jag kan inget om sånna så jag spinnar vidare på det som diskuteras.
Jag tycker det är lite dubbelmoral eller vad man ska kalla det. Först ska man tycka att det är okej och satsa mycket pengar på det man är intresserad av, i vårat fall här är det hifi. Men det är inte riktigt okej att skaffa nya grejer bara för att det är "det senaste". Det kan väl lika väl vara ett intresse och någonting man tycker är kul som att lägga massor av pengar på cd spelare, förstärkare, högtalare kablar, fötter, magiska stenar o.s.v. Vilket man väljer att tycka är mest "förnuftigt" är upp till var och en men om den ena av dessa två säger nåt ont om den andras intresse så snackar vi kasta sten i glashus på hög nivå, tycker jag.
På precis samma nivå som dessa två tidigare exempel tycker jag även den som köper Krell, Sonus Faber, Mark Levinsson för att han/hon tycker det är snygga, läckra coola prestige grejer. Han/hon kanske inte tycker det är lika noga ändå hur den där gitarren låter eller om han får det där djupet i ljudet o.s.v men han gillar sina krell produkter för att dom är Krell.
Vi pratar i alla tre fall om intressen som av majoriteten av människor lätt kan klassa som idioti, slöseri med pengar m.m.
Jag har nog aldrig ens funderat på en DIY pryl. Jag har ännu inte sett nån som jag tycker är speciellt snygg t.e.x. Sen så tycker jag absolut att det är kul med grejer som utstrålar nånting rent estetiskt och även status. Jag bryr mig inte om att mina polare ska tycka det är status, dom vet ändå inte vad varken Krell eller Mark Levinsson är men för mig känns det kul, att åtminstone nån gång provat ha nåt av dessa "status" märken, mycket för att man genom åren läst så himla mycket om dom att det blivit nästan en myt.
För mig är det absolut viktigt att jag tycker grejerna är snygga, att dom utstrålar nånting. Alla mina produkter idag gör det absolut inte, och det är lite trist. Jag vill ha bra ljud som passar mitt eget ljud ideal, men jag vill även ha grejer som jag tycker är snygga, som tilltalar mig rent estetiskt, känslomässigt.
Visst är det kanske lite nördigt och tycka så, men den som själv sätter alla sina pengar på hifi, oavsett om det är fabrisk gjort eller DIY, eller den som köper läder möss som ska stå på högtalaren eller plast stenar som ska innehålla nån magisk sten och allt annat hokus pokus som finns i denna inte alltid speciellt sunda bransch, den ska inte klanka ett dugg på den som köper nånting för statusens skull eller för att det är det senaste, det enda jag hör då är "KLIRR" i glashuset !
Det här är inget påhopp på nån speciellt, bara min spontana reflektion över vad som diskuteras.
Edit: La till lite och rättade lite stav fel.