Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur låter GNU??
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
In The Air
"My message for anyone that uses Windows or MacOS is to notice that using them means that Microsoft or Apple controls your computing. They decide what you can do, and what you can't do. So escape! Join us in the Free World! We have worked 25 years to build it, for freedom's sake. Now all you have to do is choose freedom."
- Richard Stallman

Så säger skaparen av gratis opterativsysemet GNU. icon_smile_shock.gif icon_smile_big.gif

Börjar störa mej på att det är så obcent många processer igång när jag ska spela musik och fläckten snurrar hela tiden. Och inte är det konstigt då windows är enormt plus att det ska kollas virus och spyware i web, mail, m.m. m.m. m.m. Kan ränka till 36 processer igång och då har jag inte startat mediaspelaren ännu....

Min fråga är det någon som provat med Linux eller GNU på en dator som ni använder som mediaspelare??

Denna mediaspelare verkar ju lämplig. Att den dessutom är döpt efter Jethro Tull skivan Aqualung gör ju inte saken sämre icon_smile_big.gif
Vox
Min NAS-server som endast används till musik (FLAC) står på en hylla i matkällaren och går på Linux. Funkar kanonbra.
Harryup
Min med, använder en ReadyNas Pro.

mvh/Harryup
stargazer
Jag kör en gammal Dell Poweredge server med Ubuntu Server 9.04 som dedikerad Musikserver (Squeezecenter, FLAC).

Helt brilliant funkar det! Gratis är som bekant... GOTT icon_smile.gif . Och Frihet är härligt.

icon_smile_cool.gif / stargazer
toobs
QUOTE (Vox @ 2009-11-15 13:30 ) *
Min NAS-server som endast används till musik (FLAC) står på en hylla i matkällaren och går på Linux. Funkar kanonbra.

Dum fråga möjligen: Kan man integrera sådan med vanlig PC med Windows för att få över musikbiblioteket från den?
Och en till: Hur rippar man annars CD till en sådan server - finns det läsare på den eller köper man en separat sådan och pluggar in?

Toobs
Harryup
Man rippar som vanligt och monterar NAS som en annan volym typ f: eller nått. Sen är det bara att rippa direkt till den eller först tagga osv på egna datorn innan man kopierar rubbet genom att droppa filerna i f:'s musikmapp eller vad man kallar mappen. Kör man Squeezebox server så finns den inbyggd i en del nas t.ex. Netgear ReadyNas.

mvh/Harryup

PS. Finns inga frågor som är dumma, det är bara dumt att inte ställa frågor. DS
In The Air
QUOTE (stargazer @ 2009-11-16 20:43 ) *
Jag kör en gammal Dell Poweredge server med Ubuntu Server 9.04 som dedikerad Musikserver (Squeezecenter, FLAC).

Helt brilliant funkar det! Gratis är som bekant... GOTT icon_smile.gif . Och Frihet är härligt.

icon_smile_cool.gif / stargazer

Ska kollas upp... Thx! icon_smile.gif
toobs
QUOTE (Harryup @ 2009-11-17 12:32 ) *
Man rippar som vanligt och monterar NAS som en annan volym typ f: eller nått. Sen är det bara att rippa direkt till den eller först tagga osv på egna datorn innan man kopierar rubbet genom att droppa filerna i f:'s musikmapp eller vad man kallar mappen. Kör man Squeezebox server så finns den inbyggd i en del nas t.ex. Netgear ReadyNas.

mvh/Harryup

PS. Finns inga frågor som är dumma, det är bara dumt att inte ställa frågor. DS

Tackar!

Frågan är dock om vinsten gentemot att köra allt via PC:n med vanlig extern hårddisk (något jag i alla falll snart tvingas skaffa ändå) är värd extrapengen/besväret (läste om en del problem som användare haft med Netgear ReadyNas). Får SB:n problem med tillförseln pga alla aktiva rutiner då eller....?

Spår 2: Jag som har teknikfrossa läste med nyfikenhet om HRT Musicstreamer. Den skulle man kunna köra med laptopen via USB-sladd = enkel lösning där man spelar upp allt via Itunes. Någon som har testat skillnaderna i ljudkvalitet mellan det två typerna av lösning?
In The Air
Nu är Ubuntu netbook nedladdat och lagrat på ett USB minne.... icon_smile_shock.gif

En Netbook är på väg.... icon_smile_shy.gif

Mediaspelaren Aqualung har laddats ner....

Nu ska jag läsa på lite om hur jag får klockan att ticka så snabbt som möjligt för låg latency i uppspelningen.

Målet är en liten, smidig & TYST tillgång till den musik jag har lagrat digitalt. Men även möjligheten att titta in på Euphonia mellan låtarna. icon_smile.gif Jag ska försöka komma ihåg att fotografera lite under installationen.
In The Air
Kommer dock börja med att prova operativsystemet:

Detta operativsystemet är en speciell version som riktar sej till ljud och bild entusiaster och proffs. Men om min netbook fixar detta återstår att se... jag har läst lite olika rapporter på nätet.
new order
Härligt!Revolutionen startar nu! icon_smile.gif Har under en tid varit sugen att befria min dator från windows ok.Blir intressant att höra hur det funkar för er.
Harryup
Det är inte så att ni funderar på en "fri" mediaspelare som Dune 3.0? Finns med både Bluray och utan. Kan spela musik med ett ifs ganska dåligt gränssnitt men också regionsfri DVD och Bluray ifrån skiva eller NAS.

mvh/Harryup
ulfsan
Linux (GNU/Ubuntu) är säkert det bästa om man är tekniskt kunnig och intresserad. Jag kände mig inte tillräckligt kompetent för detta.

I stället skaffade jag en MacMini nu i julas då min gamla WinXP-laptop lade av. Det är härligt att hanterade den i kombination med TimeCapsule-burken som fungerar som router och backup (1TB). ADSL-hastigheten tredubblades till 17,5 mbit/s (från knappt 6 med Win-häcken m tillbehör).

Skaffade en Squeezebox och fick då på köpet en väldigt bra fungerande streaming hårddiskspelare. För den som vill veta mer om hur detta gick till har jag en tråd på grannforumet Rauna : http://www.rauna.forum24.se/rauna-about225-0-asc-0.html

/ icon_smile.gif Ulf
In The Air
QUOTE (new order @ 2010-01-16 12:23 ) *
Härligt!Revolutionen startar nu! icon_smile.gif Har under en tid varit sugen att befria min dator från windows ok.Blir intressant att höra hur det funkar för er.

Freedom the eternal cry, will echo high in the sky.... icon_smile_big.gif

Installationen är snart igång, och jag ska försöka berätta så noggrant jag kan.... trots att jag inte riktigt har koll på vad jag gör. Men det är ju roligast off-road.
In The Air
QUOTE (Harryup @ 2010-01-16 14:39 ) *
Det är inte så att ni funderar på en "fri" mediaspelare som Dune 3.0? Finns med både Bluray och utan. Kan spela musik med ett ifs ganska dåligt gränssnitt men också regionsfri DVD och Bluray ifrån skiva eller NAS.

mvh/Harryup

Joo absolut.... dom har säkert jätte potential för en väldigt liten slant. Men då hade jag behövt införskaffa bildskärm, mus och tangentbord. Därav valde jag denna väg, plus att den på gott och ont ger lite mer friheter.
In The Air

En bärbar dator....
In The Air

Väldigt bärbar. icon_smile.gif
In The Air

Inte så väldigt mycket större än en CD-skiva. Men kan innehålla ett par stycken icon_smile.gif Dock så är det tyvär inte solidstate minne, utan en vanlig roterande hårddisk på 160gb.
In The Air

Börjar med att skapa en boot-bar USBsticka innehållandes operativsystemet (UbuntuStudio). Med hjälp av programmet Unetbootin.
K-man
....sitter bänkad.....

\\K-man
ulfsan
Intressant! Fortsätt berätta - vi är flera på bänken...

/ icon_smile.gif Ulf
In The Air
Trevligt! icon_smile.gif

Ska motvilligt erkänna att detta körs nästan i realtid icon_smile_shock.gif dvs att det kan gå hur som helst... just nu håller hårddisken på att delas upp(partitioneras) och formateras.
K-man
...frågan är om du inte skal skapa en ny tråd...fundear på om inte många missar detta annars?

..eller kanske bättre att skriva en tydlig underrubrik...?

\\K-man
K-man
...tydlig underrubrik är nog spot on! icon_smile.gif

\\K-man
ulfsan
QUOTE (K-man @ 2010-01-16 22:20 ) *
...tydlig underrubrik är nog spot on! icon_smile.gif

\\K-man

...förslag: "Vi lär oss (eller kollar) i realtid..." i stället för " någon som provat?"
In The Air
Vad sägs?? unsure.gif
K-man
Tummen upp! :-)

...det är synd om detta missas... icon_smile_tongue.gif

\\K-man
Harryup
Ja hur låter Gnun?

mvh/Harryup icon_smile.gif
K-man
Härlig maskot!

\\K-man
In The Air

Om ni undrar vad som tar sådan tid så finns det en förklaring icon_smile_blush.gif

Vi har haft strul med bredbandsuppkopplingen ett längre tag. Nu kommer jag upp i ca 0.09mbit om det blåser åt rätt håll, men Telia jobbar på fallet. Nu så surfar jag på Iphonen och det är det ända som funkar riktigt bra för tillfället.

Men under installationen har den behövt hämta info från nätet och då tar det tid med den vanliga trådbundna uppkopplingen.
conan
Kul, Kansas, att du vågar dig ut i Unixvärlden ... precis som alla MAC OS-X användare. De kör ju BSD Unix hela bunten.

Ardour som ingår i distributionen är ett vettigt waveprogram som är i stil med Wavelab, Samplitude mfl. Riktigt kompetent!
In The Air
QUOTE (conan @ 2010-01-17 12:12 ) *
Kul, Kansas, att du vågar dig ut i Unixvärlden ... precis som alla MAC OS-X användare. De kör ju BSD Unix hela bunten.

Ardour som ingår i distributionen är ett vettigt waveprogram som är i stil med Wavelab, Samplitude mfl. Riktigt kompetent!

Ja Unix världen är helt klart spännade. Nästan lite för spännande icon_smile_big.gif

Kan väl säga att installationen inte gått helt klockrent hitills. Har tills vidare övergett Ubuntu Studio, och istället försöker få Ubuntu netbook remix att fungera. Det ska gå att uppgradera i efterhand till studio. Det viktigaste tror jag dock är att få RealTime Kernel att fungera för tidsstabilast ljudström.
In The Air
Nu skriver jag på min lilla Netbook med Ubuntu 9.10 installerat.

Nu ska jag försöka installera både Aqualung mediaplayer och RT-kernel.

Förhoppningsvis blir det en ljudrapport ikväll icon_smile_tongue.gif
In The Air
Jag tar tillbaka allt jag sagt om att Ubuntu skulle vara krångligt!! Spöar lätt Windows i användarvänlighe, nästan iaf! Kolla denna skärmdump:

Så här installerar du programvaror icon_smile_tongue.gif Bara välja och vraka och allt är gratis... nästan för bra för att vara sant. Sorry för den dåliga skärmdumpen, men jag håller ju just på att lära mej detta icon_smile_blush.gif
ulfsan
Hur går det? Får du GNU:n att gnägga ur högtalarna?

/ unsure.gif Ulf
In The Air
Har gått och dragit på mej en förkylning så det slutliga omdömmet får dröja några dagar icon_smile_disapprove.gif

Men jag har ju fått lite stilla tid i lugn och ro för att installera operativsystemet. icon_smile_approve.gif

Jag fick ju igång vanliga Ubuntu 9.10 och med en liten knapp tryckning installerades mediaspelaren Aqualung. När jag kopplade upp datorn mot min Stello DA100SE som har USB-in så hittades USB-Dac'en direkt. Men det lät inge roligt icon_smile_blackeye.gif Mestadels för att det klippte och blev lite otrevliga digitala artefakter eller vad man ska säga. Försökte komma runt detta med olika inställningar men inget gav resultat.

Men under allt letande hittade jag ett annat program för att göra en CD-Image installeringsbar från USB-sticka. Den här gången funkade det. icon_smile_tongue.gif

Så nu mer är Ubuntu Studio 9.10 installerat!!

Vilken skillnad icon_smile_shock.gif
In The Air

Med i Ubuntu Studio så fanns denna mediaspelare Audacious2 som ser rätt anspråkslös ut. En snik variant av Winamp till utseendet. Men hoppar vi in i preferences ser det mycket roligare ut icon_smile_tongue.gif

Som ni ser är ALSA vald som output.
Möjlighet att ställa in bufferstorlek, och ju mindre ju stabilare system om jag inte minns fel??
Jag kan koppla förbi mjukvaru-volymkonrollen vilket givetvis måste göras.
Lika så koppla förbi all signalprocessering.

Jag kan välja ett gäng olika utsignalsmöjligheter, som jag måste prova vid tillfälle.

Jag hade gärna sett en inställningsmöjlighet för RealTime Kernel, men vad snabb-läst så är det redan färdigt i Ubuntu Studio. Här får gärna någon rätta mej om ni har annan information. Men vad jag förstod var det en av anledningarna att de gjorde en speciell version för ljud och bild.
conan
QUOTE (kansas @ 2010-01-18 19:02 ) *
Som ni ser är ALSA vald som output.
Möjlighet att ställa in bufferstorlek, och ju mindre ju stabilare system om jag inte minns fel??
Jag kan koppla förbi mjukvaru-volymkonrollen vilket givetvis måste göras.
Lika så koppla förbi all signalprocessering.

Det brukar väl vara ju större buffert desto stabilare - då behöver inte operativsystemet serva programmet lika ofta och fylla på bufferten.

Sedan vill man ju ha liten buffert för att minska fördröjningar mellan in och ut. T ex vill man ju kunna spela in ett instrument, lägga på en effekt och höra resultatet i högtalarna direkt. Normalt måste man ha ett fåtal millisekunder eller bättre för att inte uppleva sådana fördröjningar.
In The Air
Hur låter det då?? icon_smile_big.gif

Jag har gjort lite snabblyssning, upptrippad på alvedon & ipren.

Men det ljudmässiga intrycket är mycket, mycket lovande. Utan att göra någon AB tyckte jag att jag fick en viss dynamik, auktoritet & upplösning jag inte haft med tidigare dator. Dock så har den en fläkt som låter ofantligt mycket så en jämnförelse är inte rättvis. Jämnfört med min Denon 3910 som är kopplad till samma dac, blev jämnförelsen mer intressant. Ska inte sticka ut hakan allt för mycket.... men det finns ju ingen som helst ljudmässig anledning att springa till CD hyllan efter musik.

Nu har jag äntligen en smidig, flexibel & tyst lösning för att spela upp alla digitala ljudfiler jag samlat på mej. Angående ljudvolymen så tyckte jag att jag hörde fläckten vid ett tillfälle.... Men det var fläcktarna i Audio Research slutsteget som lät, inte datorn precis brevid mej. icon_smile.gif

Nu ska jag friskna till och låta första nöjda intrycket lägga sej ett tag, så får vi se om intrycket består.
In The Air
QUOTE (conan @ 2010-01-18 19:10 ) *
Det brukar väl vara ju större buffert desto stabilare - då behöver inte operativsystemet serva programmet lika ofta och fylla på bufferten.

Sedan vill man ju ha liten buffert för att minska fördröjningar mellan in och ut. T ex vill man ju kunna spela in ett instrument, lägga på en effekt och höra resultatet i högtalarna direkt. Normalt måste man ha ett fåtal millisekunder eller bättre för att inte uppleva sådana fördröjningar.

Blir inte en liten minnesbuffer som ett slags FIFO som USB gränssnittet annars saknar??
conan
QUOTE (kansas @ 2010-01-18 19:30 ) *
Blir inte en liten minnesbuffer som ett slags FIFO som USB gränssnittet annars saknar??

Jo, det kan man säga ... men det ligger lite buffertar överallt i programvarorna på en PC. USB i sig själv har ingen buffert mer än den man måste ha för att sätta samman datapaket att skicka över USB-länken. Det är i så fall om det sitter hårdvarubuffertar på ljudkortet då.

På en Windowsburk är det ett måste att ha buffertar på typiskt 256 eller 512 samples - annars är det risk att det missas data. På mitt Lynxkort finns det "drop-out detection", dvs blir bufferten tom på ljudkortet så signaleras det med än räknare i Lynx mixer. Man får helt enkelt öka upp bufferten tills man inte får drop-outs längre.
michael
har du testat songbird?
jag sitter på en imac27 men jag tycker nog ubuntu är betydligt vassare en kissekatten
det är aldeles för mycket DDr över apple
och varför utnytjas inte hårdvaran fullt ut av apple
michael
sedan kan man ju köra xbmc med

michael
fö blir inte ljudbilden väldigt difus med ett sådant gnuskägg som stallman har?
In The Air
Tjusigt Michael icon_smile_tongue.gif

Själv är jag oxå totalt såld på Ubuntu och kommer prova detta opsys på så många datorer i huset som möjligt. Måste bara kolla upp hur vida Photoshop funkar i Wine(windowsemuleringsprogram (långt ord)).

Jag vill oxå ha ett så avskalat program som möjligt grafikmässigt, helst bara text.

Annars så är val av digital uppspelningsenhet, operativsystem, mediaspelare och gränssnitt mot dac en djungel som bjuder på många olika stigar. Vad du väljer beror mycket på tid, kunskap, intresse, plånbok & målsättning. Men jag har kommit till den slutsatsen att jag inte kan ha en dator till allt, utan får anpassa ett par datorer till olika användningsområden. För användningsområdet "spela musik" är det Ubuntu Studio som gäller icon_smile_cool.gif
michael
här kan du kolla mera
http://www.youtube.com/watch?v=qtFy8IlFSQA
samt denna
http://www.youtube.com/watch?v=l_C8WJYh7IE
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.