OK, det händer saker, alltså är det ett filter. jag köper den terminologin!
Sedan försöker alla uppfinna hjulet på ett nytt sätt. "Ny ström" utan nackdelar skulle jag gärna vilja köpa...
Generellt finns det (som jag kan i någon mån förklara ialla fall...) 3 olika typer av strömbehandling:
1 Skiljetrafo
Dubbla stora lindningar där apparaterna rent fysiskt skiljs från nätet. En typ av "regenerering" som tar en hel del högfrekvent slask.
Nackdelen är att prytlarna blir stora, vår "Terminator 1" är på 6KvA, väger 65 kg och du kan ändå inte smaska på med hela anläggningen om du har tyngre slutsteg. Du har också kvar bekymret att apparaterna skitar ned varandra "nedströms" om jag får uttrycka mig så.
Enligt finsmakarna så stjäl också skiljetrafos dynamik, nästan oavsett hur stora de är. T1 i enklaste utförande kostar 28 000:-
2 Regenererare
PS Audio är väl den idag mest kända. Man tar växelström från nätet, gör om till likström, låter en genererare tillverka ny perfekt 50Hz sinus och voila!
Nackdelen är att prylarna är dyra, du har en verkningsgrad på 50%. Prylen är att betrakta som en förstärkare, dvs har begränsad livslängd och kan gå sönder (även om jag aldrig hört talas om att t ex PS Audio skulle ha sådana bekymmer) Och hur det är med dynamiken vet jag inte säkert. Stora anläggningar kräver stora PS eller flera stycken, en förstärkare måste ju kunna leverera den effekt som anläggningen kräver. Samma nackdel som med Skiljetrafo, apparaterna "nedströms" skitar ned varandra "bakvägen". Pris för de kraftigare regenererarna startar på närmare 30 om jag inte missminner mig.
3 Powerisolator m fl liknande
Strömmen går in i en lådda, jämförs med en sinus 50 Hz och allt som inte stämmer med referensen shuntas bort. Hur det där funkar vet jag inte i detalj, hoppas få bättre koll när jag skall besöka Transparent. Inga begränsningar i last, ingen förlust av verkningsgrad, inget som kan gå sönder på samma sätt som i en förstärkare.
Nackdelen är måhända priset men det gäller ju alla alternativen här om vi pratar hela anläggningar. Använder man en PI4 så skitar apparaterna ned varandra "nedströms" även där såklart. En PI4 kostar 22 900 med 4 uttag, en PIXL 28 700:- med ett uttag.
Till syvende och sist är det ju lyssningsintrycken som gäller. Transparent har gjort som med alla andra produkter de säljer. De har lyssnat fram produkten i sitt referensrum, den stämmer alltså med deras ljudfilosofi och är så nära transparent (sic!) man kan komma enligt deras öron.
Hur den står sig mot alla andra exklusivare lösningar vet jag ej. Jag vet bara att den fungerar och jag vet dessutom något mer Jan: det finns inga "perfekta" lösningar.
Nu önskar jag se mer fina foton. Vill High Fidelity ha en PIXL för test?
mvh
,