Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vilket elbolag har bäst ljud söder om sthlm?
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Patrick82
Jag ska flytta till egen lägenhet och beställa el, vilket ger bäst ljud? Jag vet inte hur det funkar, ska jag välja det som ligger närmast området jag ska bo i? Har varje elbolag sina egna kablar till varje hus?
Richard
Det är samma kablar, samma ström. Det enda som skiljer är vad det står på fakturan. Samma sak som med telnätet. Du kan välja vilken leverantör som helst men ledningarnas ägande går ej att styra.
//Richard

QUOTE (Patrick82 @ 2009-09-11 12:41 ) *
Jag ska flytta till egen lägenhet och beställa el, vilket ger bäst ljud? Jag vet inte hur det funkar, ska jag välja det som ligger närmast området jag ska bo i? Har varje elbolag sina egna kablar till varje hus?

calle_jr

Man skulle kunna tänka sig ett eget nät med solceller och batterier som man drar egna kablar till icon_smile.gif
Jorma
Ett kärnkraftverk måste ju vara bäst på att hålla frekvensen.
Dom har väl en atomklocka att ställa den efter icon_smile_wink.gif
calle_jr

Ja, jag tror det också. Hörde för ett antal år sedan om ett fall där man inte fått ansluta solceller till nätet pga kvalitetsbrister i elen.
Tanken var mer att slippa de som skräpar ner på nätet, industrier och hushåll (inkl det egna).
Vox
QUOTE (Jorma @ 2009-09-11 17:08 ) *
Ett kärnkraftverk måste ju vara bäst på att hålla frekvensen.
Dom har väl en atomklocka att ställa den efter icon_smile_wink.gif

Visserligen har de säkert atomklockor, men frekvensen i det svenska nätet hålls "konstant" av våra vattenkraftverk.
Hasse
QUOTE (Patrick82 @ 2009-09-11 12:41 ) *

Driver min herre möjligtvis med oss icon_smile_wink.gif
Timbre™
QUOTE (Hasse @ 2009-09-11 20:50 ) *

Ibland kan man undra om elbolagen driver med oss... icon_smile_question.gif En telefonförsäljare på Vattenfall AB blev hysteriskt intresserad av min hifihobby och ville omedelbart teckna kontrakt via inspelning... icon_smile.gif
conan
QUOTE (Vox @ 2009-09-11 20:46 ) *
Visserligen har de säkert atomklockor, men frekvensen i det svenska nätet hålls "konstant" av våra vattenkraftverk.

Konstant är väl att ta i ...

Jag har inte specen men det är bara långtidsstabiliteten som har snäva toleranser så att alla klockor som använder 50Hz inte ska gå för mycket fel.

Lite info finns här.
conan
QUOTE (Timbre™ @ 2009-09-11 21:21 ) *
Ibland kan man undra om elbolagen driver med oss... icon_smile_question.gif En telefonförsäljare på Vattenfall AB blev hysteriskt intresserad av min hifihobby och ville omedelbart teckna kontrakt via inspelning... icon_smile.gif

Det har varit lugnt på försäljarfronten ... kan det vara så att ekonomin har vänt och alla är upptagna med mer påverkbara köpare än mig? icon_smile_big.gif
Vox
QUOTE (conan @ 2009-09-12 09:15 ) *
Konstant är väl att ta i ...

Jag har inte specen men det är bara långtidsstabiliteten som har snäva toleranser så att alla klockor som använder 50Hz inte ska gå för mycket fel.

Lite info finns här.

Du kanske la märka till att jag skrev "konstant"? Dvs inom situationstecken eller vad det heter? icon_smile_big.gif
Kent_n
Vi bytte elbolag, och strömen blev mkt bättre..Stor skillnad, försäljaren sade att deras ström var renare än annan strön..sagt o gjort..Vet inte riktigt hur det funkar, men jag lovar att just den strömmen hittar just vår lgh..kan bero på att jag lade mig ner och skrek i elutagen, enligt försäljaren så var det helt rätt agerat..men..man måste skrika bolagets namn i ca: 2 timmar, då lär sig den bra strömmen att hitta rätt..kanon, helt klart ett bra val..Så tänk på detta...Viktigt..Mina elapparater ler mot mig nuförtiden..jag lovar
Andy
QUOTE (Kent_n @ 2009-09-12 18:44 ) *
Vi bytte elbolag, och strömen blev mkt bättre..Stor skillnad, försäljaren sade att deras ström var renare än annan strön..sagt o gjort..Vet inte riktigt hur det funkar, men jag lovar att just den strömmen hittar just vår lgh..kan bero på att jag lade mig ner och skrek i elutagen, enligt försäljaren så var det helt rätt agerat..men..man måste skrika bolagets namn i ca: 2 timmar, då lär sig den bra strömmen att hitta rätt..kanon, helt klart ett bra val..Så tänk på detta...Viktigt..Mina elapparater ler mot mig nuförtiden..jag lovar

Jag provade men det funkar verkligen inte, vad gör jag för fel? Skall man skrika med mycket bas i rösten eller är det bäst att skrika?

Tacksam för svar

PS: Bäst vore väl att driva sin anläggning via vattenkraft då det finns naturliga strömmar i vatten, eller har jag fel?
conan
Bäst ljud måste det ju bli om man själv blir en del i kretsloppet ... installera ett stort ekorrhjul och spring så fort du kan, ju fortare desto bättre ljud!
Bebop
QUOTE (Kent_n @ 2009-09-12 18:44 ) *

Hmmm - det viktigaste är att man själv är nöjd. Det är ungefär som att ta en Treo för ont i knäet. Hur fan kunde Treon veta att det gjorde ont i just där unsure.gif Samma sak om strömmen. Hur visste den "goda" strömmen om att den skulle in just ditt nät och inte hos grannen? icon_smile_shock.gif Eller är det så att man hör det man tror sig se - fan vet icon_smile_question.gif
Kent_n
QUOTE (Andy @ 2009-09-12 18:52 ) *
Jag provade men det funkar verkligen inte, vad gör jag för fel? Skall man skrika med mycket bas i rösten eller är det bäst att skrika?

Tacksam för svar

PS: Bäst vore väl att driva sin anläggning via vattenkraft då det finns naturliga strömmar i vatten, eller har jag fel?

Vår erfarenhet är att kvinnoröster fungerar mindre bra, dålig ström attraheras av kvinnoröster, manliga röster fungerar bättre, den vet på något konstigt sätt att just "du" betalt för den bra strömmen..Så mer basröster=bättre ström..Men bara om du betalt och beställt i laga orning
In The Air
Min erfarenhet är att:

Vattenkraft = Kan ge lite blött ljud
Vindkraft = Rätt luftig ljudbild
Kol = Ger bra svärta
Patrick82
QUOTE (Richard Andersson @ 2009-09-11 14:54 ) *
Det är samma kablar, samma ström. Det enda som skiljer är vad det står på fakturan. Samma sak som med telnätet. Du kan välja vilken leverantör som helst men ledningarnas ägande går ej att styra.
//Richard

Då ska man välja det billigaste om det inte gör nån skillnad ändå?

QUOTE (calle_jr @ 2009-09-11 16:10 ) *
Man skulle kunna tänka sig ett eget nät med solceller och batterier som man drar egna kablar till icon_smile.gif

Det var ett bra tips. Jag ska använda solceller till min ljudanläggning och använda elnätet till köket och så.
Måste jag sätta upp solcellerna utanför fönstret då? Det kanske inte är tillåtet? Jag vill ha så korta kablar som möjligt så kanske kan jag ha solcellerna inne i lägenheten? Eller inuti fönstret går väl?
calle_jr
QUOTE (Patrick82)
Det var ett bra tips. Jag ska använda solceller till min ljudanläggning och använda elnätet till köket och så.
Måste jag sätta upp solcellerna utanför fönstret då? Det kanske inte är tillåtet? Jag vill ha så korta kablar som möjligt så kanske kan jag ha solcellerna inne i lägenheten? Eller inuti fönstret går väl?

icon_smile.gif
Om du har sol inne i lägenheten så ser jag inget hinder icon_smile_wink.gif
Cellerna fungerar dåligt vid minsta skuggning, och de är seriekopplade så om en cell skuggas blir hela panelen sämre.
eliot
QUOTE (calle_jr @ 2009-09-13 14:41 ) *
icon_smile.gif
Om du har sol inne i lägenheten så ser jag inget hinder icon_smile_wink.gif
Cellerna fungerar dåligt vid minsta skuggning, och de är seriekopplade så om en cell skuggas blir hela panelen sämre.

Man måste också generera en växelspänning på 230V/50Hz eftersom det är det som våra apparater vill ha icon_smile_wink.gif
Timbre™
QUOTE (conan @ 2009-09-12 09:22 ) *
Det har varit lugnt på försäljarfronten ...

Här också men Vattenfallsdamen hängde kvar in i det längsta... icon_smile_big.gif

Patrick82
QUOTE (eliot @ 2009-09-13 15:01 ) *
Man måste också generera en växelspänning på 230V/50Hz eftersom det är det som våra apparater vill ha icon_smile_wink.gif

Jag tänkte använda 5V DC till min EMU0404 USB DAC. Hur gör jag för att generera 5V från solcellerna?
Kent_n
QUOTE (Patrick82 @ 2009-09-14 11:02 ) *
Jag tänkte använda 5V DC till min EMU0404 USB DAC. Hur gör jag för att generera 5V från solcellerna?

Sätta solcellerna på fönstren mot den sida som är mest soligt, mörkt i lgh men va f-n, lite får man offra.Man blir även på glatt humör sftersom man endast kan spela när det är fint väder, molnigt väder..vem vill då lyssna på musik...

Problemet med att få ut 5V uppkommer som sagt bara vid solsken, om man inte laddar upp ett stort antal batterier för att lagra strömmen, undrar om det funkar med bilbatterier ?

Varför inte bara köpa en strömrenare i ngn välsorterad HiFi affär ?
Adagio
Jag föreslår god el, tycker dom e billiga och vinsten går till annat än vinsthungriga kapitalister. icon_smile.gif
Patrick82
QUOTE (Kent_n @ 2009-09-15 11:26 ) *
Sätta solcellerna på fönstren mot den sida som är mest soligt, mörkt i lgh men va f-n, lite får man offra.Man blir även på glatt humör sftersom man endast kan spela när det är fint väder, molnigt väder..vem vill då lyssna på musik...

Problemet med att få ut 5V uppkommer som sagt bara vid solsken, om man inte laddar upp ett stort antal batterier för att lagra strömmen, undrar om det funkar med bilbatterier ?

Om man använder batterier kan man lika gärna ladda upp dom på natten med det vanliga elnätet. Vilka batterier ger bäst ljud?

QUOTE (Kent_n @ 2009-09-15 11:26 ) *
Varför inte bara köpa en strömrenare i ngn välsorterad HiFi affär ?

Jag har provat PS Audio HC UO, Quintet, tre stycken P300 Power Plant och två stycken Premier Power Plant. Men power plantarna ger ifrån sig distortion...den enda anledningen dom var bra var pga av MultiWave funktionen som färgade ljudet så det lät mer realistiskt än sinewave. Men jag har funnit att Virtual Dynamics Judge strömkabel ger samma färgning av ljudet som MWave funktionen av Premier Power Plant, det ger blåare ljud; mer separation, snabbhet och detaljer. Virtual Dynamics Genesis strömkabel ger grönt ljud, det är mjukt som silke men ingen snabbhet, svärta eller separation. Batteri lät lika bra som 3 stycken Genesis kablar + Quintet + Premier med Sinewave. Den enda anledningen jag inte använde batteri var för att jag ville ha MWave funktionen. Jag använder just nu Judge strömkabel + Acoustic Revive RTP-4, det låter som MWave signaturen men också bättre än batteri! Större och snabbare bas än batteri! Jag har inte provat att ha batteri före Judge kabel, det kommer bli intressant.

P300 Power Plant

Premier Power Plant

Judge

Judge och Genesis

Acoustic Revive RTP-4

eliot
QUOTE (Patrick82 @ 2009-09-16 00:02 ) *
Om man använder batterier kan man lika gärna ladda upp dom på natten med det vanliga elnätet. Vilka batterier ger bäst ljud?

Batterier är långsamma (högre inre resistans) - därför måste de ha elektrolytkondensatorer parallellt icon_smile_wink.gif
Kent_n
QUOTE (Patrick82 @ 2009-09-16 00:02 ) *

Jag har provat PS Audio HC UO, Quintet, tre stycken P300 Power Plant och två stycken Premier Power Plant. Men power plantarna ger ifrån sig distortion...den enda anledningen dom var bra var pga av MultiWave funktionen som färgade ljudet så det lät mer realistiskt än sinewave. Men jag har funnit att Virtual Dynamics Judge strömkabel ger samma färgning av ljudet som MWave funktionen av Premier Power Plant, det ger blåare ljud; mer separation, snabbhet och detaljer. Virtual Dynamics Genesis strömkabel ger grönt ljud, det är mjukt som silke men ingen snabbhet, svärta eller separation. Batteri lät lika bra som 3 stycken Genesis kablar + Quintet + Premier med Sinewave. Den enda anledningen jag inte använde batteri var för att jag ville ha MWave funktionen. Jag använder just nu Judge strömkabel + Acoustic Revive RTP-4, det låter som MWave signaturen men också bättre än batteri! Större och snabbare bas än batteri! Jag har inte provat att ha batteri före Judge kabel, det kommer bli intressant.

P300 Power Plant

Premier Power Plant

varför spökar du ut elekroniken med sån där plast eller vad det nu heter..Isolerar väl värme ganska bra ? Är det inte brandfarligt ?
vad blir det för skillnad på ljud med o utan isoleringen ?
Patrick82
QUOTE (Kent_n @ 2009-09-18 23:53 ) *
varför spökar du ut elekroniken med sån där plast eller vad det nu heter..Isolerar väl värme ganska bra ? Är det inte brandfarligt ?
vad blir det för skillnad på ljud med o utan isoleringen ?

Det är ERS Paper som ger mer inre detalj och värme. Jag har experimenterat med att elda upp det och det är ingen fara, utanpå metallen så finns det ett tunt lager ull som bränns bort snabbt men elden sprider sig inte. Även när det blev kortslutning genom pappret så började det inte brinna, power plantan gick sönder dock.

Martin
QUOTE (Adagio @ 2009-09-15 21:33 ) *
Jag föreslår god el, tycker dom e billiga och vinsten går till annat än vinsthungriga kapitalister. icon_smile.gif

Jag föreslår någon som inte trakasserar folk på stan, dvs inte god el icon_smile.gif
Morello
QUOTE (Hasse @ 2009-09-11 20:50 ) *

Frågan är väl knappast mer befängd än en del andra spörsmål, vilka avhandlas inom detta forum? icon_smile_tongue.gif

Inga frågor är för dumma heter det ju. icon_smile_approve.gif
Hasse
QUOTE (Morello @ 2009-09-22 15:21 ) *
Frågan är väl knappast mer befängd än en del andra spörsmål, vilka avhandlas inom detta forum? icon_smile_tongue.gif

Spörsmål som huruvida det faktiskt finns bättre kablar och slutsteg än Ekk och Nad kanske? icon_smile_wink.gif
Timbre™
QUOTE (Morello @ 2009-09-22 15:21 ) *

Spörsmålets art kan tillfälligtvis vara av sekundär prioritet och då blir huvudfrågan hur det avhandlas... icon_smile.gif
Där har många internetforum mycket att lära.
Morello
Helt riktigt, helt korrekt.

Konsten är att hitta de relevanta spörsmålen, ge dem relevant indata och avhandla dem på ett sansat sätt. icon_smile_tongue.gif
Hittills har jag inte sett något hifi-fora som lyckatsmed det, men faktiskt ett urmakarforum. icon_smile_approve.gif

Alldeles oavsett det undrar jag fortfarande i vilket avseende denna vätskeskärm överglänser en konventionell metall-dito. :?
peranders
QUOTE (Patrick82 @ 2009-09-21 12:10 ) *
Det är ERS Paper som ger mer inre detalj och värme. Jag har experimenterat med att elda upp det och det är ingen fara, utanpå metallen så finns det ett tunt lager ull som bränns bort snabbt men elden sprider sig inte. Även när det blev kortslutning genom pappret så började det inte brinna, power plantan gick sönder dock.

Annorlunda grej med papperet men du driver med oss va? Vad kostar produkten?
conan
Intressant material ... som sagt, vad kostar det?

Dessutom, var försiktig med "papperet", kanterna är exponerade/oisolerade och leder ström. Tillverkaren uppger 0.026 ohm/yd2 (square-yard).
cosmos
QUOTE (Patrick82 @ 2009-09-11 11:41 ) *

driver du eller? icon_smile.gif
peranders
Jag tror inte det med tanke på de dokumenterade tweakarna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.