QUOTE (SMT @ 2009-08-25 13:22 )

Man ska inte stirra sig så blind på frekvensgången utan mer på hur länge varje ton hänger kvar i rummet Kan man inte mäta upp ett vattenfall kör man en ton i taget och lyssnar hur snabbt de klingar av i rummet De toner som ligger kvar lite längre i rummet kommer att slås an när du lyssnar på musik och maskera främst mellanregistret
Även en ton nära problem frekvensen kommer att slå an resonansen och skapa bastoner som ej finns på inspelningen
I ditt fall ser det ut som du har lite resonanser kvar att åtgärda mellan 80-250 Hz som du kan åtgärda på sidoväggarnas första reflexer
Tack för svar SMT!
Att göra en vattenfallsmätning vore ju väldigt intressant!
Önskar man hade utrustningen för detta.
Jag har testat att justera högtalarplacering och lyssningsposition med hjälp av öronen och usch vad svårt det är men man lär sig mycket tycker jag.
De 2 Svanå V6:or jag har är helt oumbärliga har jag märkt. Även om de ej är perfekt injusterade så märker jag hur mycket fastare basen blir med dem.
Jag har märkt att om jag justerar upp basnivån så är intrycket man får ej mera bas utan mer att mellanregistret förlorar i klarhet. Jag har därför basarna nedställda några db gentemot huvudpanelerna.
Dessa fullrangedipoler sprider ju väldigt lite i sidledd, tror du ändå jag behöver behandla förstareflexen i sidoväggarna?