QUOTE (Jeppe06 @ 2009-08-16 22:18 )

Idag spelar jag på:
McIntosh Mc7270
McIntosh Mcd7005
Du sitter ju på lite rarirteter från mitten av 80-talet....

McIntosh är väl ett av dom märken som har mest trogna köpare och ägare. Naim är ett annat ...
Jag har inte hört dina prylar så jag kan inte uttala mig specifikt om dom men en generell kommentar kan jag ge utifrån mina erfarenheter.
Slutsteget är nog det som låter mest likt en ny McIntosh eftersom den bygger på samma principer som idag även om det inte är exakt samma komponenter. Däremot har det hänt en hel del med CD-spelarna de sista 5-6 åren. Och på 25 år har det hänt ännu mer. Det handlar inte så mycket om 16 eller 24 bitars. Det är inte det som avgör hur det låter, det är helhetslösningen. Exempelvis har Audio Research stannat vid 16 bitars chips på sina modeller medan andra har 24 bitars. Oversampling och upsampling är heller inte avgörande av samma själ.
I dina kläder hade jag kontaktat någon av McIntosh-handlarna (Audio Concept i Sthlm - HiFi-stället i Göteborg - finns kanske fler?) och försökt låna hem en av deras nyare spelare (för jag antar att Du vill fortsätta med McIntosh) och testat. Ännu bättre är om du provar ett försteg samtidigt. Kortsikgt ger det kanske mer att byta försteget (beroende på hur väl CD-spelaren matchar dagens).
Generellt sett är försteg oerhört viktiga. En bra CD-spelare och slutsteg kan "förtvina" med ett dåligt försteg. Mycket klangkaraktären skapas i försteget och sedan förstärker slutsteget det försteget har målat upp.
Lycka till.