Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Subwooferplacering?
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Jörgen_G
Traditionellt har man ju ställt subwoofer på golvet, men ett inlägg av Audio Concept i tråden "Ny højttaler fra Dynaudio!" genererar emellertid andra tankar kring detta:

QUOTE (Audio Concept @ 2009-08-09 13:06 ) *
Eller kanske enligt principen...

BAS - de frekvenser som alstrar mest rörelseenergi och därmed de största reflexerna är placerat längst från närmaste yta (golvet)
MID - de frekvenser örat är mest känslig för är i öronhöjd - ungefär
TREBLE - de frekvenser som alstrar minst rörelseenergi och därmed de minsta reflexerna är placerat där de gör minst skada (nära golvet)

Det är nog inget som säger att basen måste vara längst ner, annat än någon slags högtalar-praxis, som ser vettig ut - med tyngpunkten längst ner.

Det blir spännande att se hur de har tänkt...

Mvh, Audio Concept

Kanske ska man ska placera subben högre om utrymme finnes? Tiill exempel på en djup öppen hylla mitt på väggen?

Skulle vara intressant med några reflektioner från Euphonias samlade kunskapsmassa kring detta.

mvh/ Jörgen G
calle_jr

Optimal sub-placering tar sin lilla tid, men bortsett från det är det främst stabiliteteten i hyllan jag ser kan bli ett problem.
Jörgen_G
Vikten tror jag inte blir något problem i detta fall. Det är en liten Totem Dreamcatcher sub. Väger väl sisådär 4 kg.

Däremot är golvyta ytterst värdefullt medan det finns relativt mycket vägg att slänga upp en hylla för subben på. Så frågan är om hyllplacering kan vara en bra utgångspunkt vid subplacering.

/Jörgen G

calle_jr
QUOTE (Jörgen_G)
Det är en liten Totem Dreamcatcher sub

OK, då bör det väl fungera bra. Om inte hyllan påverkas när subben flyttar luft så kan jag inte se några problem.
Jag stötte för ett par år sedan på en sub som verkade alldeles underdimensionerad i kabinettet. Det var ganska kraftiga komponenter som satts i en fjuttlåda. Den nästan hoppade runt på golvet när den demades icon_smile_big.gif
Bebop
Jag tänker inte så mycket på subbens egenvikt, snarare kraften som låga frekvenser besitter. Det kan ju få ett helt hus att vibrera, så hur blir det då med hyllan? Den kan ju agera som en trampolin icon_smile_question.gif

Ett experiment skadar ju aldrig. Ser fram emot en rapport ...
Jörgen_G
Tackar för inspelen. Då vet jag att det är värt att prova subplacering någon annanstans än på golvet.

Det är sonens studentlya på 19 kvm som ska utrustas. Rapport om vald lösning kommer när subben är på plats och inkopplad, vilket kommer att dröja ett par-tre veckor.

icon_smile.gif /Jörgen G
justaudiomagic
Finns egentligen ingen placering som är rätt eller fel, testa dig fram o se vart det blir bäst. Kan vara på vägg, i tak etc som är bäst i rummet ifråga.
Precis som ovan talare säger dock bör man kolla att själva hyllan görs så stabil som möjligt (Oavsett vad subben i sig väger)
crion
http://www.hemagazine.com/files/The%20Home...Episode%208.mp3

Podcast med Kevin Voeck (Revel/Harman Group). En del "brus" men jag tycker de rör några viktiga bitar. Speciellt om hur många subwoofers som är sweetspot samt placeringen av dessa. Också val av Xover points berörs under diskussionen. Jag vet ju att Kevin V. vid detta tillfälle höll på med färdigställandet av sina nya referens subwoofers (Ultima Rhythm2 och Performa B150) och man kan nästan ana att han vill berätta om vilka kriterier han hade när han designade dem icon_smile_big.gif Men i vilket fall, research på området är aldrig fel att ta del av.
Jörgen_G
Tack för inspelet, intressant samtal crion!

Man slås av följande:

1) Att man över huvudtaget vågar sig på att införskaffa sig en subb med tanke på allt som ska tänkas på...

2) Att vi förmodligen hade en oerhörd tur när vi skaffade monitor-sub uppsättningen en gång i tiden. Efter att ha placerat subben på den ena av två möjlig platser och sedan gjort lite finjusteringar av delningsfrekvens och volym, lirade alla högtalarna med på ett sätt som jag inte trodde var möjligt. I positiv bemärkelse då alltså...

En liten bild av hur det en gång såg ut i vårt enkla hem när den aktuella subben gjorde så god tjänst:

icon_smile.gif /Jörgen G
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.