Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vi åkte en bit på semestern.
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Bildforum
Pages: 1, 2, 3, 4
Harryup
Jag och familjen åkte en lite längre bit i år.

På vägen dit bjöd Lufthansa på Alpenbutter och Sushi.

mvh/Harryup
Harryup
Efter att ha landat så tog vi och åkte med en Hikari

Nu var det tyvärr en trött 300 som vi skulle åka med som är den bortre och inte 700 som är den främre.

Men nåja, 300km/h är väl ok också.
Tågen går hela tiden och medelförseningen på Shinkansen förra året var 12 sekunder.
Harryup
Maten ombord köper man i en liten Bento låda

Ligger dina bitar still eller rör dom på sig?

Harryup
Våra servetter fick av denna värdinna

När jag skulle fota en "Golf Club" så gick det så här, en halv Shinkans i ett snabbt möte också.

Dom flesta golfspelande japaner kommer aldrig någonsin ut på en bana, typ 90%, det är svindyrt och banorna är få så då får man
stå och slå i en bur och vara nöjd med det.
Martin
Jäklars vad fränt, japan är häftigt.
Harryup
När vi nått första målet Kyoto kollade vi in lite affärer.
Antalet var oändligt, många var välsorterade

En del hade väldigt passade namn som denna skivaffär, Not!

Och restaurangerna skyltade med vad som gick att beställa. Och hur svårt hade det varit att lägga till ett nummer?

Harryup
När man ändå är här kanske man skulle köpa ett par nya träskor?
Hmmm, kanske inte ändå.

eliot
Spännande att få följa med till Japan icon_smile_tongue.gif

- Ser fram mot fler bilder icon_smile_wink.gif

//Eliot
calle_jr
QUOTE (Harryup)
När man ändå är här kanske man skulle köpa ett par nya träskor?
Hmmm, kanske inte ändå.

http://i468.photobucket.com/albums/rr45/ha...Asia/Kyoto5.jpg

Pantoufle!
De där rektangulära var ganska tuffa.
Harryup
Kyoto är Japans gamla huvudstad och förhållandevis liten. Runt 1,5 miljoner invånare. Och med en "stadskärna" som gjorde att det gick att gå en del.
Själva cyklade dom och, ja.
Vet inte om det var av rädsla för jordbävningar men nån hade sänkt allas sadlar.
Såg inte klokt ut.

Harryup
QUOTE (calle_jr @ 2009-07-27 11:18 ) *
Pantoufle!
De där rektangulära var ganska tuffa.

Dessa skor var tyvärr en källa till tinitus eftersom dom inte hade gummisula.
Harryup
Man hade exklusiva restauranger

Timbre™
QUOTE (Harryup @ 2009-07-27 00:28 ) *
http://i468.photobucket.com/albums/rr45/ha...up/Asia/mat.jpg

På vägen dit bjöd Lufthansa på Alpenbutter och Sushi.

Fastnade redan i Sushibilden och ingefära brukar sätta sprätt på lyssnarnerven.
Serveras säkert på många utvecklingsavdelningar i Japan... icon_smile_big.gif
Harryup
Vi kollade på små hus

Vi kollade på stora hus som världens förmodligen största trähus, huvudtemplet för Zen-buddister.

Harryup
Vi kollade på pagoder

Harryup
Vi kollade på hus som glimmade på utsidan

Vi kollade på hus som glimmade på insidan

Och vi kollade på små hus som man kunde ha hemma som glimmade

Nu försöker man ju lära sina barn att allt som glimmar är inte guld, fast det var det.

Och vad kan ett litet hemmatempel kosta i den minsta storleken på bilden?
Matrixen
mycket fashinerande bilder icon_smile_shock.gif
Japan anses ofta som föregångare i hälsosamt leverne, men undrar vad våra fotterapefter säger om tortyrtofflorna icon_smile_blackeye.gif
A/Wing.
Japan är ju ett fantastiskt land och du har ju lyckats ta fantastiskt bra bilder både både på stora och små ting.
Åkte ni runt i Japan eller var ni på ett ställe?
Harryup
Vi var 3 dagar i Kyoto, 3 dagar i Tokyo och 5 dagar i Peking.

Kommer det bilder på Hifi? Jo, det gör ju det om ett litet tag ;-)

mvh/Harryup
conan
QUOTE (Harryup @ 2009-07-28 09:33 ) *
Vi var 3 dagar i Kyoto, 3 dagar i Tokyo och 5 dagar i Peking.

Kommer det bilder på Hifi? Jo, det gör ju det om ett litet tag ;-)

mvh/Harryup

Kul! Ser fram emot hifin!
eliot
QUOTE (conan @ 2009-07-28 10:19 ) *
Kul! Ser fram emot hifin!

Jag ser fram mot de andra bilderna också icon_smile_tongue.gif
Harryup
För alla er som gissade på att det minsta "hemmatemplet" på bilden kostar 380.000 Svenska kronor så har ni helt rätt.

Galler för fönstren på butiken? Nä, varför det, finns knappt någon brottslighet.
Timbre™
QUOTE (Harryup @ 2009-07-27 00:59 ) *
Maten ombord köper man i en liten Bento låda

http://i468.photobucket.com/albums/rr45/ha...Asia/Kyoto3.jpg

Ligger dina bitar still eller rör dom på sig?

http://i468.photobucket.com/albums/rr45/ha...Asia/Kyoto4.jpg

Ordning och reda. Redan upplägget i Bentolådorna signalerar rejäla hifikulturer vid flygresans mål... icon_smile_cool.gif icon_smile_tongue.gif icon_smile.gif
Harryup
Ordning och reda absolut. Och i princip inga papperskorgar ute eftersom det inte är passade att äta och gå samtidigt och då blir det inget skräp. Även på MacDonalds fanns handfat att tvätta händerna i innanför ytterdörren innan man äter. Man röker inte på dom stora gatorna eftersom det är förbjudet. Man klottrar inte eftersom det är förbjudet. Man köper inte sprit i automater om man är under 18 för att man inte får det.

Tänkte jag skulle visa en närbild på Guldtemplet. Huset är helt täckt av bladguld, t.o.m. hängrännorna som är gjord av bambu.

Harryup
Drickaautomater fanns det hur många som helst av överallt. Det var riktigt varmt och fuktigt.

Vänstertrafik är inte tilltalande och hur tänkte dom här då dom ritade upp hjälplinjerna i korsningen?

Små tempel fanns det många av, detta verkade vara tillägnat vildsvin. Undrar vad som händer om man drar i snöret?

I den här brunnen skulle man dricka vatten

Självklart hade man ett par av huvudpersonerna uppstoppade på plats

Vid detta templet så hade man förmodligen någon böne eller önskningsskyltar

Gifte man sig var det tydligen populärt att bli fotad vid porten till det gamla kejsarpalatset.

På många ställen hade man statyer av en person som man klädde i en virkad hatt och hakklapp.

Inte helt olik Evert Taube faktiskt i vissa vinklar.

Och med en sista bild ifrån mitt eget fik där man blir serverad av pingviner så avslutas Kyoto-delen.
V-tecknet vill folk göra på bilder i både Japan och Kina.

calle_jr
QUOTE (Harryup)
Vänstertrafik är inte tilltalande och hur tänkte dom här då dom ritade upp hjälplinjerna i korsningen?

Man skulle ju inte ha en chans ens med världens bästa vägbeskrivning icon_smile_shock.gif

Gillar f.ö. fotot.
Zalve
QUOTE (calle_jr @ 2009-07-29 23:56 ) *
Man skulle ju inte ha en chans ens med världens bästa vägbeskrivning icon_smile_shock.gif

Gillar f.ö. fotot.

Inga övergångsställen,det är broar för det.. Smart. Få bort fotgängarna från biltrafiken. Samt gissar jag att cyklisterna INTE är som i Sverige (Örebro)
Harryup
Nu var ju inte broarna helt handikappvänliga med annars bra.
Cyklister ja, ett kapitel för sig.
Nä, dom sköter sig inte här heller. En del av trottoaren är cykelbana och en del för gångare. Då var det väl inga problem.
Jo, anarki råder i det annars så välordnade samhället. Man går på cykelbanan och cyklar gärna slalom bland gångarna. Och det är ganska många som cyklar och farten är hyggligt hög i förhållande till antalet människor i rörelse.
Nu är det inte heller fint att bli solbränd, så varför inte handskar och skärm.
För den är väl inte för att skydda mot att få flugor i munnen då man cyklar?

Harryup
Ordning och reda gällde annars där man blandade gångare med något annat i rörelse.
Denna vakt stod dagarna i ända i 30-35° och såg till att ingen hantverkare ifrån huset korsade gångbanan med något byggnadsmaterial med risk för en krock.
1 dag av 3 såg vi honom i rörelse och då var det fart, bestämda flaggviftningar och yviga gester varnade ingen analkande gångare eller cyklist.
Dvs. det passerade inte särskilt många och han körde sitt viftande med samma myndiga stämma som om han just skulle anfalla nån, även när ingen annan än hantverkaren passerade ensam. Såg lite kul ut.

Hans röda batong lyser i mörkret vilket gör att man tror att Darth Vader sköter trafiken.
Harryup
Skall man vakta det gamla kejserliga palatset i Kyoto som är öppet 2 dagar per år så är ju en lång käpp en trevlig beväpning.

calle_jr

QUOTE (Harryup)
Denna vakt stod dagarna i ända i 30-35° och såg till att ingen hantverkare ifrån huset korsade gångbanan med något byggnadsmaterial med risk för en krock.

Otroligt.
Det är kanske ett sådant uppdrag man får efter ett mildare begånget tjänstefel.
Harryup
Det skall bli värre :-)
Inga vakter av något slag visade brist på engagemang.
Det här blir ju svårt eller omöjligt att återge.
Men tänk er en parkering med 4 rader platser om kanske 15 platser i varje rad. Om det då är lågtrafik och det står kanske 9 parkerade bilar i en rad och ve och fasa en bil i en av raderna i mitten. Hur många vakter behövs det? Jo 3 st.
Alla kommunicerar med samma stämma som om dom skulle anfalla någon hela tiden.
Aha, det kommer en bil. Bäst att visa att man är bredaxlad.

Jag bestämmer var du skall stå med hjälp av höga skrik. (Som man nu inte skulle fatta att man parkerar i en ledig ruta)

SATAN! BANZAI! Bilen i mitten åker samtidigt som den första skall parkera. Nu måste man peka med höger arm mot den enda utfarten 10 m framför och skrika till honom att köra ut där och samtidigt skrika till den andra att han skall parkera i en ledig ruta och visa det med vänster arm. Det gick, puh. Skickligt folk. Lite passade ser deras huvudbonader ut som man sett på gamla krigsfilmer om slagen på Iwo Jima. Allvaret är lika stort.

Den som skulle lämna parkering hittade dom sista 10 metrarna tack vare ett rådigt och resolut dirigerande. Men nu skall den första bilen parkeras med millimeterprecision
Och detta är ingen lek heller. Höga skrik behövs.

Ajdå, mer att göra. Det kommer besökare, bäst att skrika lite och samtidigt vifta och peka mot den enda entréen 15 meter bort.
Och man behöver börja skrika medans folket köper vattnet och inte är beredda att gå. Men som om dom skulle få bestämma när dom går över min parkering!

Allt detta pågår medan vi sitter i en busskur och flämtar. Det är ashett ute.
Kent_n
Var man tvungen att lösa P-biljett ?
Harryup
Jajamänsan, av första killen 14 m upp. Sen stod en kille halvägs ner till den här och visade att blien skulle köra ytterligare 7 m fram för att parkera. Allt under allvarliga rop.
Tog tyvärr ingen bild av helheten då jag satt och flämtade. Hade egentligen inte tänkt ta bilder av dessa heller om det inte varit för att han började hjälpsamt peka hur vi skulle gå dom sista 5 metrarna. Då kunde jag inte hålla mig utan tog några foton av parkeringsdramat.
Hade man haft nya Nikon D300s så hade man spelat in på HD-video och fått med alla skriken också.
/Harryup
iroise
Väntar med spänning på hifi:n!
calle_jr
QUOTE (iroise)
Väntar med spänning på hifi:n!

Schh, det har redan börjat!
Just nu är det från parkeringsplatsen icon_smile_evil.gif
Harryup
Ja, nu är kulturdelen över och vi åkte till Tokyo.
En stor storstad med högt tempo och många jäktade japaner.
Skönt att komma till hotellet.
Fast va sjutton erbjuder dom då? Oljemassage som kommer ifrån var? Swedhen?

Trots att vi är vaccinerade avstår vi.
Men en liten tur på kvällen till Ginza, en shoppingstadsdel av exklusiv typ.
Skall bara kolla var det ligger bland tåg och tunnelbanestationerna.

Det första vi ser när vi kommer fram

Nu känns det som om vi närmar oss, men nej bara kontor.

Ok, RCA Victor hus. Kanske skivor?

Nä, bara kontor. Nåja vi hittade till turistinfo som är byggd som en gigantiskt till hälften luftfyllt skepp.

Hungriga så gick vi och åt i en Kohage.

Harryup
Redan innan jag åkte hade jag kontaktat en svensk kabelmakare ifrån Göteborg och frågat om tips var man kunde se lite roligare HiFi affärer.
Jorma rekommenderade 2 olika och jag mailade dom. Fick jag svar? Nejdå.
Så på vinst och förlust så åkte vi till Akihabara och på engelska stod det Electrical city i tunnelbanan.
Utrustade med adresserna åkte vi och möttes av;

Harryup
Jaha ja, ingen pratar engelska.
Att visa dom lappen med adresserna hjälper inte. Ingen har en aning.
Akihabara är som att besöka Kungsholmen men med bara elektronikbutiker.
Och elektronikbutiker betyder vad som helst utom tung hifi. Vi besöker en ganska liten butik, dom har runt 400 olika portabla datorer att välja emellan höftade vi till på kanske 100m2. Sen hade dom förstås mycket annat också som plattisar, dvd, kameror etc. Men bara ynkepynke kompaktsterosar.
Hur svårt kan det vara om man har adressen? Jo fortfarande mycket svårt eftersom en del av adressen hänvisade till korsningen och alla vägar bytte namn i korsningar.
Ja, men om man letar efter nr 3 och hittar nr 5 så måste den ju bara vara en eller 2 korsningar bort? Nä, dom heter helt andra saker enligt skyltarna. Ok, vi går lite till utkanten på området i ungefärlig riktning vad jag tror, för mitt i smeten verkar det bara vara datorer.
Och se där ligger ju en av dom plötsligt.

Gamla hederliga Refino & Anhelo

Jo, hejsan vi kommer ända ifrån Sweden och jag skulle gärna ta några foton. Går det bra?

Svaret blev ? Okey, ingen engelska. Pekar på kameran och det kommer ett NO!

Jaha, tråkigt men vi tittar runt lite.
Men Mr, jag känner Mr Koski och kan jag inte få ta ett par kort på bara hans kablar så han kan se att ni har dom.

Oooooooooohhhhhh? Mr Jorma Koski? Sweden Aaaaaaaha.

Mr Koski has been here. Se där, plötsligt kan vi prata lite engelska.
Se här.

Ja just det Mr Koski also from Sweden, he has recommended us to go to your shop.

Aaaaaaaa, ok photo.

Käera
QUOTE (Harryup @ 2009-07-31 00:00 ) *
Jo, hejsan vi kommer ända ifrån Sweden och jag skulle gärna ta några foton. Går det bra?

Men Mr, jag känner Mr Koski och kan jag inte få ta ett par kort på bara hans kablar så han kan se att ni har dom.

Ja just det Mr Koski also from Sweden, he has recommended us to go to your shop.

Aaaaaaaa, ok photo.

icon_smile_big.gif icon_smile_big.gif
Intressant resa kan jag tänka,vilka miljöer icon_smile.gif
Harryup
Jag vill tacka Jorma för utan hans hjälp hade vi inte ens vetat var vi skulle leta.
Och det visade sig att i princip alla japaner vi försökte fråga inte heller hade en aning.
Och när man ser dessa byggnader så är det inte som i Sverige, butiker i gatuplan och sen lägenheter.
Nä, det är olika butiker på dom övriga våningarna så hela husen var fyllda med prylar och prytlar.
Och så långt man såg i alla riktningar.
Harryup
Nu hade vi begränsad tid på oss, tog kanske 2 timmar att hitta första butiken och det tog kanske 3-4 timmar att hitta nästa. Så det blev många kort på kort tid i ganska mörk belysning. Försökte hålla kameran still men en del bilder kan nog vara lite suddiga. Till saken hör att vi passerade den andra butiken flera gånger utan att se den och den låg kanske 300 m ifrån den första. Och ingen kände till den förräns vi såg en indisk tjej som jobbade i en affär. Ok, dom kan engelska tänkte jag, javisst det kunde hon och japanska och hindi och lite mer. Frågade henne om hon kunde fråga dom andra i butiken om dom visst var den butiken låg. Aaaaaaaaa, Stereo Shop????? Ja just det, var ligger den? Ingen aning var svaret. Suck!
Men kanske kan den ligga på den här gatan 500 m bort och sedan vänster kanske. Vi provar.
Hittar en beg butik med namnet 555, sedär där är den ju. Men vilket junk dom har. Fast då pekade dom på andra sidan gatan och där låg nästa butik.
Så här kommer det lite bilder ifrån den första shoppen.
Ni får hemsk gärna kommentera vilka grejor det är för jag hann i stort sett bara se grejorna i sökaren på många ställen eftersom jag inte ville vara ivägen om det skulle komma kunder. Och det finns så många kunniga här så hjälp gärna till.
Harryup
Full öppning och 1/4 s var ganska vanligt. Det var mörkt, men förstås varmt ändå.

Timbre™
QUOTE (Harryup @ 2009-07-31 00:25 ) *
Ni får hemsk gärna kommentera vilka grejor det är för jag hann i stort sett bara se grejorna i sökaren på många ställen eftersom jag inte ville vara ivägen om det skulle komma kunder.

Apparathyllan på bilderna ser ut att vara den nya Sunoko Vent från Quadraspire och det här kan ju vara en lämplig miljö... icon_smile.gif Accuphase kör fortfarande med sin slogan enrich life through technology men jag undrar ändå hur snabbt teknikmättnaden infinner sig vid intensiva butiksbesök som detta... icon_smile_question.gif Förmodligen är det förstärkaren E-350 plus CD-spelaren DP-400 som står uppställda i Quadraspiren.

calle_jr

Linn LP12, Octave HP300 försteg, Octave RE280 slutsteg och Avalon Indra;

QUOTE (Harryup @ 2009-07-31 00:45 ) *

CD-spelaren är en TEAC Esoteric, men vilken modell...
Apparaten nere till vänster i racket icon_smile_question.gif
Harryup
Överlag är det mycket Linn av alla slag, server, LP12'or i olika konfigureringar, högtalarna och förstärkarna.
Mycket Esoteric, mycket JBL, mycket Tannoy, mycket McIntosh men bara elektroniken och i princip endast förstärkarna.
Sen fanns det ju hur mycket som helst av bara en apparat i taget från olika leverantörer. Verkar som om det faktiskt är nästan bara Linn som fått in allt så att säga.
Accuphasen är en E-450 för ≈ 48.000 Sek CD'n är en DP-400 för ≈ 31500:- Sek
Esotericen är en P-05 för i runda tal ≈ 50.000:-

Har ju tillgång till originalen så det går ju att förstora lite så fråga på bara.
Harryup
Det jag själv möjligen var intresserad av var en Nikon D700 men jag tycker inte att jag sitter i sjön med en D-200 vill nog egentligen ha en D-700x med möjlighet till HD-film eller vad den kommer att heta.
Pris på gatan för D700 ≈ 21.000:- Pris tullfritt på Narita flygplatsen ≈ 32000:- Där man också tog 6000:- för en ny utgången SB-800 blixt.
Harryup
Calle,
apparaten till vänster är en nätrenare av något fabrikat på loggan står det "Power"

LP 12'an är en SE upgrades för drygt 250.000:-
plundin™
QUOTE (calle_jr @ 2009-07-31 08:12 ) *
Apparaten nere till vänster i racket icon_smile_question.gif

Skulle kunna vara en Richard Gray Power Company AC line conditioner, tex en RGPC 600 S , har för mej att vår vän om.s tidigare(?) hade någon produkt från RGPC...

/ptr
Jorma
QUOTE (Harryup @ 2009-07-30 23:00 ) *
Jaha ja, ingen pratar engelska.
Att visa dom lappen med adresserna hjälper inte. Ingen har en aning.
Akihabara är som att besöka Kungsholmen men med bara elektronikbutiker.
Och elektronikbutiker betyder vad som helst utom tung hifi. Vi besöker en ganska liten butik, dom har runt 400 olika portabla datorer att välja emellan höftade vi till på kanske 100m2. Sen hade dom förstås mycket annat också som plattisar, dvd, kameror etc. Men bara ynkepynke kompaktsterosar.
Hur svårt kan det vara om man har adressen? Jo fortfarande mycket svårt eftersom en del av adressen hänvisade till korsningen och alla vägar bytte namn i korsningar.
Ja, men om man letar efter nr 3 och hittar nr 5 så måste den ju bara vara en eller 2 korsningar bort? Nä, dom heter helt andra saker enligt skyltarna. Ok, vi går lite till utkanten på området i ungefärlig riktning vad jag tror, för mitt i smeten verkar det bara vara datorer.
Och se där ligger ju en av dom plötsligt.

Gamla hederliga Refino & Anhelo

Se här.

Aaaaaaaa, ok photo.

Om det är mannen som jag skakar hand med på bilden som gav dig tillstånd att fotografera så var det Masayoki Satoh, General Manager för butiken Refino & Anhelo. Jag besökte dom i april 2006 och vi skakar hand om ett avtal som det tog en stund att förhandla fram.
Jag har fått veta per mail att du var där Harryup och det var trevligt att höra att du fick komma in och ta lite bilder.
På den andra bilden finns det en kabel som det står en röd etikett med "NEW" på. Det är en kabel som ni aldrig kommer att se i Sverige och det verkar bli den kabel som jag förmodligen får mitt 4,de "Produkt of the Year"-pris för. Det är en nätkabel som är framtagen speciellt för den Japanska marknaden.
Den kommer att bli en storsäljare och jag har sålt 1200 meter av den till Japan hitills. Den började säljas för några månader sedan!!

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.