Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad har Ni under högtalaren?
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2
Sanoj
Jag använde sökknappen och hittade lite om puckar o dyl. kolfiberhistorier, men vad finns det mer?

Vad har Ni för erfarenheter av SD fötter, spikes, BDR mm..?

Golvet är oljad ekparkett ovanpå ett (tror jag) betonggolv.

// Jonas
Niclas
Jag har &så ekparkett på betongsula och jag har provat Sd-fötter, ART Q-dampers samt superspikes.
Superspikesen blev kvar pga lättheten att flytta högtalarna . Sd fungerade inte alls då ljudet blev bumligt.

IHS
Förra huset hade jag högtalarna på parkettgolv och "torpargrund" icon_smile_sad.gif Svajigt värre m a o. Där gjorde spikes en VÄLDIGT stor skillnad. Numera har jag betongplatta och klinkers. Under högtalarna har jag SD-fötter. Men tar jag bort dom märker jag ingen egentlig skillnad.
Ju sämre golv, desto mer jobb måste du lägga ner på "fötter" och dylikt. icon_smile_wink.gif
Sanoj
Niclas, Kan du tillverka ett par till icon_smile_question.gif icon_smile_shock.gif icon_smile_shock.gif
Snyggt !

// Jonas
marbrink
För närvarande använder jag mina högtalarstativ med org. spikes och under dom hockeypuckar.Till mina förra högtalare använde jag Soundcare...både praktiskt och ljudmässigt är de extremt bra...

Nu funderar jag på att testa hifiklubbens nya valhalla feets under stativet...
Sanoj
Bara för att inga missförstånd ska uppstå, så gäller det ett par golvhögtalare och inte mina förra Monk....om det nu blir någon skillnad icon_smile_question.gif

//Jonas
Niclas
Vad har Du köpt för högtalare ? icon_smile_tongue.gif
VR-8
Jag använder Audiopoints till mina VR-8'r, de följde med från fabrik. Konstigt nog gjorde de jättestor skillnad trots att lådan väger 230kg icon_smile_shock.gif Gängas i botten i befintliga hål.

http://www.audiopoints.com
Sanoj
Ahh, trevlig länk VR-8. Mycket att kolla på.

Vem säljer dessa i Sverige?

// Jonas
witzel
lige i øjeblikket har jeg mine højttalere stående på de medfølgende gummifødder, vil meget gerne have dem tilbage på spikes, men på grund af trægulv og en udlejer der helst så, at jeg ikke lavede for mange huller i det pæne trægulv, må jeg nøjes med gummifødder lidt endnu.

Jeg vil her i nærmeste fremtid forsøge, at lave et godt underlag ved hjælp af nogle granitfliser og et eller andet blødt imellem de to fliser.

Ellers har jeg set at danske JJAZ har lavet nogle prisvenlige afkoblingsfødder, det kunne være man skulle prøve dem. (http://www.jjaz.dk)

SD fødder og Solid Techs Feet of silence, har jeg desværre ikke råd til at afprøve for tiden. Ville ellers gerne, men banken har sagt stop for udgifterne.. icon_smile.gif
VR-8
Jag vet inte om det finns någon distributör/återförsäljare i Sverige. Neodynium har deras nätkabel som heter Sonoran Platau tror jag. Mycket bra kabel dock tung och kan dra ner grejor som står löst.

Joakim
pontus
Nån som provat de här? 348:- för 8 st
pontus
Nån som provat de här? 348:- för 8 st

marbrink
pontus: Jag funderar på att testa dom under mina stativ...de är ju inte så dyra.. icon_smile.gif
Matrixen
Jag kör med Hockeypuckar under mina med skapligt bra resultat. De är för tunga för mjuka kuddar och för höqa för superspikes o sånt(misstänker jag..). Intressant tråd, så jag passar på att fråga om det finns någon bra lösning som funkar på flytande parket och inte "höjer" högtalarna onödigt mycket? B&Ws skruvgänga sitter i foten på högtalarna. Tror det är M6.
mvh,
/H
Mattias
Yepp, hockypuckar av modell liten körs också under mina stativ. Funkar bättre för mig i mitt rum jämfört med de små runda metallbläck som tidigare användes. Basen blir inte lika markant och rumsproblemen likaså.

/Mattias
JMlab
Jag använder ART limited Edition till +orig.spikes till Mezzo på golv betong+parkett samt Bdr till Diva+orig.spikes på betonggolv
sampix
Mina högtalarstativ står på spikes, metallbläck och sist hockeypuckar. Bästa lösningen för mig. Bäst att tillägga att jag inte provat Art-dampers eller bdr.
Sanoj
Vågar jag fråga varför Ni ställer dom på hockeypuckar...?

//Jonas
sampix
Vågar jag fråga varför Ni ställer dom på hockeypuckar...?

Snikvariant av ART? icon_smile_wink.gif

Nejdå. Jag blev bara rekommenderad detta. Och visst, ett tweak för under 100kr provar man gärna.. Speciellt med mitt svajiga golv.
Basen stramades åt ordentligt, så de fick självklart stanna:)
perra_e
Jag kör med BDR koner + puckar ovanpå mitt parkettgolv.
Detta är det som har stramat upp basen bäst hittils hemma hos mig.
Jan
Min personlige erfaring siger at det avhænger mycket av hvilket golv man har.

Om man nu har et trägolv virker detta som en stor absorbent eller som en resonator. Du märker tydeligen vibrationerne i golvet och det kan väre så mycket at du märker det i stolen hvor du sittar! I så fald vil gulvet tilføje ekstra bas eller fjärne bass. I dessa tilfælde virker mjuka kuddar och liknande bra - t.ex. SD, HOLFI, JJAZ, Solid Tech, forhindrer vibrationer fra högtalaren at gå ned i gulvet.
Jeg har ennu inte set högtalare som var for tunga for SD-kuddar, om bara man välger de retta!

Om du har en mycket stabilt golv - beton eller annet. er der tendenser til at spikes eller annen "fast" kobling virker bäst. Enkelta av mine kompisser som har prövat SD-kuddar på betongolv er åtarvänt til spikes.

En helt 3. muligheten er kombination av spikes och kuddar. Jeg har 2 store plater - 3 lags MDF med blyhagel. De er tunge och forsynt med spikes. På dessa plater placeres högtalaren med SD-kuddar.
Jonas
I vanliga fall Base-technology plattor... Efter att jag har hört den förbättringen räknas inget annat!

Just nu är det Soundcare i väntan på specialbeställda Base.. (42kg's) icon_smile_tongue.gif icon_smile_approve.gif
Pjotre
Jonas, vad kopplar du högtalaren med mot Base plattan? Har du spikes där eller inget?
Jonas
QUOTE (Pjotre @ 2004-07-20 20:59 )
Jonas, vad kopplar du högtalaren med mot Base plattan? Har du spikes där eller inget?

Högtalaren ska ju koppla så mycket som möjligt mot Base-plattan. En sd fot skulle t.ex. paja alltihoppa.

Så soundcare får sitta kvar, även när dom står på base. icon_smile_wink.gif
drkim
Jag använder BDR Cones som står på hockeypuckar, funkar helt klart bäst hemma hos mig. Har testat Pulsar Point från Nordost och Dynaudio org. spikes.

Mjuka kuddar hade jag på mina förra högtalare JM Labs Electra 915.1, det funkade bra där men jag hann aldrig testa BDR där - det kanske hade funkat ännu bättre... icon_smile.gif

Det optimala hade ju givetvis varit om man hade BDR puckar - men jag tycker att det är lite för dyrt - än så länge... icon_smile_blush.gif

Fördelarna med BDR är att det stramar upp ljudet, främst i basen som får tydligare konturer - denna förändring återspeglas även högre upp i registren. Musiken blir tydligare med svartare bakgrund - detaljer framträder osv.

En liten bild, mattorna är nu bortplockade, ljudet blir mer distinkt utan dom!

Mvh
Jocke
Vee-Eight
Jag har under mina hemgjorda betongstativ gummifötter, av samma material som de där gråa dörrstoppen. Nu är ju mitt nuvarande lyssningsrum nedlusat av felkällor som lär ta ett tag att reda ut, så jag kan inte avgöra om de gör ngt åt ljudet. Men jag hörde av en gammal polare som doktorerar på chalmers att de där gråa dörrstoppen enligt mätningar duger riktigt prima till att göra hififötter av. Kanske kan vara ngt att titta närmare på för den som har möjlighet?
Rydberg
Jag kör med SD-fötter under mina 804:or vilket gav ett något lugnare och mer sammanhållet ljud i jämförelse med orginalspiksen. Högtalaren rör ju sig mindre med SD-fötter så resultatet är ju inte så förbluffande.
Robis
Jag kör med SD fötter mellan högtalarna och stativen, och spikes mellan stativ och betongplatta.

/Råbis
se18658

Innan BDR hade jag hembyggen (stålkula på mutter) mellan betongen och lådan.
Då satt jag ofta och slölyssnade medan jag läste en tidning.
Efter bytet griper musiken tag i en så att man har svårt att koncentrera sig på läsningen.
Dessutom flyttade sig ljudbilden upp ca 2 dm trots att skillnaden bara var 2mm fysiskt.

/Urban
Timbre™
Ett ämne med stor ljudpåverkan.

Har också provat en del varianter. Vägen gick från medföljande metallunderlägg via Q-Dampers och ishockeypuckar till BDR. Originalspikes och dubbla Pucks blev ändhållplatsen så att säga. Det hade nog fungerat minst lika bra med BDR Cones men det var för komplicerat att byta.

Akeg
Hej Timbre,attans snygg finish på högtalarna icon_smile_big.gif . Men, fråga: varför dubbla puckar under spikesen? Du är ju berömd för Din noggranhet så det finns säkert ett skäl, kul att höra vilket!
Mvh
Akeg
Timbre™
Under en period av testarglädje upptäckte jag att sonuslådorna kopplades bort ännu effektivare rent akustiskt från golvet med dubbla Pucks. Här hamnar man dock i ett känsligt läge då en ökad höjd över golvet också ger en totalt sett slankare tonal balans på Amati och tre puckar skulle nog kunna bli en för mycket... icon_smile.gif
BDR måste själva gjort liknande upptäckter för i höstas kom dessa varianter.

Bravo
icon_smile.gif BDR vore kul att pröva när ekonomin tillåter, jag har Mezzoutopias originalspikes på ART Q-dampers. Hitills har de stått på en något för liten keramikplatta som dock skall bytas ut mot en betydligt större, och mycket tyngre, granitplatta som väger....släpbar för en person. Förväntar mig en mycket stabilare ljudbild med dessa stenar ovanpå trägolvet ovanpå betonggrunden.
Dessutom är den svarta graniten med sina guldblänkande inlägg mycket vackra.
Micke
Jag är ute efter något vettigt att placera under ett par SF Cremona. Blev nyfiken på BDR puckarna, vad ligger dom i för pris samt vem säljer dessa i sverige?
Mattias
Importeras av PL Audio.
Kolla under återförsäljare: http://www.plaudio.com/

De vanliga puckarna, de stora på bilden ovan kring 750kr/st
De nya mini Pits, de minre i bild kring 620kr/st
Kring 800kr för konerna i 3-pack.

Mvh Mattias
Micke
Man tackar o bockar !

MVh/Micke
Prodigy
Jag kör med Martin Logan orginal spikes men lurar på att uppgradera till deras ETC spikes.

Har under de senaste 6 åren flyttat mycket och har därför haft chansen (suck) att prova ett antal golv. Har under resans gång kommit på att man kan använda sina spikes på parkettgolv och klinker golv med en en-krona eller 5-krona som underlägg. Har även provat 10-kronan men anser att den är lite för mjuk (spikesen gör som avtryck i 10-an när de lastas med Prodigy......).

Nåväl, nu ligger min billigaste hifi-investering (8 stycken 5-kronor=40 spänn) nedpackad, eftersom inredarna i landet jag just nu befinner mig i älskar sina heltäckningsmattor.......

Funderar just nu på att gå till stehuggaren och få två steblock tillhuggna (heter det så?) att lägga på mattan för att få ännu bättre koppling.

BDR-puckarna verkar intressanta. Finns det länkar till några test?
Prodigy
Invstering i ett par granitblock inder ML-arna blev ett lyft!Basen blev alldeles trevlig. Om jag nu bara kunde få mitt nya slutsteg också!
Pjotre
Prodigy!

Vad har du köpt för slutsteg? icon_smile_tongue.gif
Rydberg
QUOTE (Pjotre @ 2004-12-12 19:52 )
Prodigy!

Vad har du köpt för slutsteg? icon_smile_tongue.gif

Vild gissning, Linn Klimax icon_smile_cool.gif
dole
Har Martin logan Ascent med orginal spikes ståendes på stål skivor mäst för att att inte göra hål i parketten. Har provat Tex SD fötter men tycker att orginalet funkar bäst.

Mvh dole
jajo
Hej!

Mina stativhögtalare står på puckar som ingick. Tror att de går lös på 700:- för 8 st. Funkar kanonbra, har dock inte hunnit jämföra med puckar av Timbres storlek, ska göra vid tillfälle.

Subben står på något som mer linkar Timbres puckar, stora är de. icon_smile.gif

/ jajo
Leif Eriksson
Jag har länge tänkt att testa att byta SD fötter mot Superspikes. Idag blev det då äntligen av. Varför har jag väntat?? Jag har nu lyssnat i ca 45 minuter efter bytet, och det är haksläpp.
Faramför ällt så är det basen som har förbättrats, mycket tydligare, artikulerad, det fanns tendenser till muller och lite svampighet tidigare, det är nu borta.
Rummet är Ekparkett och Högtalarna Dynaudio contour 3.0.
Jag rekommenderar Er att prova detta, det gav mig ett långt större lyft än jag kunnat föreställa mig. icon_smile_big.gif
Timbre™
Förstår precis hur du upplever det... icon_smile.gif Jag har liknande erfarenheter med elektronik och SD-fötter.
Bravo
icon_smile.gif Superspikarna är bra, jag har haft en strålande förbättring av att byta ut SF orginalspikar mot just Soundcares produkter, det finns oftast mycket att hämta genom att förbättra eller snarare minimera kontakten med underlaget.
Prodigy
Sent skall syndaren vakna!

Prodigy!

Vad har du köpt för slutsteg?

Naej, det blev inga Linn Klimax (Rydberg som fått info av mig tror jag......), det blev en kompromiss icon_smile_cool.gif

Jag köpte mig ett Krell FPB 300Cx.....vilket frångår min princip-Monoblock skall det vara. Nåväl, kanske kan slå till på ett par 450MCx nästa gång icon_smile.gif

Jag fick besked i Måndags av leverantör att de var villiga att leverera men pga resor i tjänsten (fråga ej vad din firma kan göra för dig.....) så fick det avvakta men på fredag lastas den av.

Jag köpte dessutom en transformator T1 och med flickvännen informerad så sover jag på soffan ett tag............. icon_smile_big.gif icon_smile_big.gif
Rydberg
Ok, det bidde inga Klimax, nåväl Krell FPB 300cx är ju inte kattskit direkt! icon_smile_tongue.gif
oLjud
Jag provade att lägga vanliga ishockey puckar under mina högtalare, Mindtech F1-817, och det blev mycket bättre än utan puckar. hade bara en matta under förre.
hifirocker
Vad har Ni under högtalaren?

Dämpkuddar från sonicdesign som är särskilt tillverkade för de högtalare jag har(Ino Audio piP).
Fungerar perfekt, de leder effektivt bort vibrationer, mina stativ påverkas inte av högtalaren, inte ens vid kraftiga ljudtryck.

läs mer på:
Sonic design
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.