Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HIGH END® 2009: May 21st to 24th 2009
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Nyhetsforum
Bebop

Öppnar en tråd för var och en som känner sig hågad att rapportera från mässvimlet i München. Ett fylligare reportage följer senare...

Calle_Jr, Storhövdingen och undertecknad anlände vid pass 16.00 idag. Nästa anhalt hotellet ...

Men hur kommer man dit på bästa sätt ...? Att läsa stadskarta är väl ungefär som att läsa en byggnadsritning i 4-färg, tänkte Calle_Jr

Bebop
Första anhalt vid ankomsten var faktistk tidningshörnan hos Franz Josef. Där finns en del fina alster som man normalt inte hittar på hemmaplan.

I Stereoplay fanns det dessutom en intressant inlaga för inläsning av weekendens begivenheter.

Timbre™
Här kan vi ju köra en tidskriftsvariant på Gissa vaxet... icon_smile_big.gif Magasinet längst till vänster är en image hifi... icon_smile.gif
P-pan
Ahh, äntligen på plats ...

då får vi hoppas på en härlig mässa späckad med nyheter och annat godis.

Sitt nu inte uppe hela nätterna och "korrespondera" framför datorn utan ta en sväng på stan också så
ni får lite känsla av att vara på "semester" icon_smile_wink.gif

Väntar med spänning på resten icon_smile_tongue.gif
Timbre™
QUOTE (P-pan @ 2009-05-20 20:50 ) *
Sitt nu inte uppe hela nätterna och "korrespondera" framför datorn utan ta en sväng på stan också så
ni får lite känsla av att vara på "semester" icon_smile_wink.gif

Det är ju dessutom rätt årstid för uteliv... icon_smile_cool.gif icon_smile.gif
eliot

Då ses vi i München i morgon icon_smile.gif

conan
Har ni hunnit smaska på några härliga färska "Spargel" ännu då? icon_smile_approve.gif

Vad man än tycker om den gröna sparrisen i Sverige så är den vita i Tyskland gudomligt god.
boombox
QUOTE (Timbre™ @ 2009-05-20 20:56 ) *
Det är ju dessutom rätt årstid för uteliv... icon_smile_cool.gif icon_smile.gif

Neeej, gå inte ut på stan - lägg upp bilder istället icon_smile_tongue.gif icon_smile_tongue.gif icon_smile_big.gif
calle_jr

Vi bodde på Park Inn som ligger på Frankfurter Ring.
Storhövdingen undrade nog var i helsicke vi hade hamnat. Han har Luke Manley bakom höger armbåge och Tim de Paravicini bakom vänster icon_smile.gif

VTL och EAR är elektronik vi alla tre har goda erfarenheter av.

Willkommen bei M,O,C;

conan
QUOTE (calle_jr @ 2009-05-25 22:28 ) *
Vi bodde på Park Inn som ligger på Frankfurter Ring.
Storhövdingen undrade nog var i helsicke vi hade hamnat. Han har Luke Manley bakom höger armbåge och Tim de Paravicini bakom vänster icon_smile.gif
VTL och EAR är elektronik vi alla tre har goda erfarenheter av.

Ooo, vilken flashback från alla jobbmöten på BMW ... icon_smile_shock.gif
calle_jr

icon_smile_big.gif
Det stod ett gäng BMW strax intill hotellet, men vi är måttligt intresserade av bilar allihop.

Här ser vi de första München-rapporterna skapas - on location;

Bebop
Mässan är inte bara musik från burkar. Här finns även live-inslag av lite olika karaktär.

Bebop
Stackars Don. "Orkar jag gå in igen", tycks han fundera...

Bebop
Calle_Jr in action och not in action. Tror jag skall skänka honom ett par av Tarketts golvläggarbyxor. Fungerar utmärkt även till mässfotografer ...

Inför kvällspasset ... på väg till matborden ... från hotellet Park Inn

Bebop
Även Tim de Paravicini var i full action. Han utväxlade idéer med kollegor non stop i sitt torrdemobås.

Timbre™
QUOTE (Bebop @ 2009-05-30 11:29 ) *
Stackars Don. "Orkar jag gå in igen", tycks han fundera...

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...%202009/Don.jpg

Lätt att få beslutsångest med vårväder och levande mässingsmusik som alternativ... icon_smile_cool.gif icon_smile.gif
calle_jr
QUOTE (Bebop)
Inför kvällspasset ... på väg till matborden ... från hotellet Park Inn

- Hur vill du jag ska kunna svara på det här och nu?

icon_smile.gif
Timbre™
QUOTE (calle_jr @ 2009-05-30 14:43 ) *
- Hur vill du jag ska kunna svara på det här och nu?

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...21/DSC_3322.JPG

icon_smile.gif

En fördel med Internet är att man kan svara, förklara, kommentera och göra inlägg när det passar var och en bäst... icon_smile_cool.gif icon_smile.gif

Bebop
München Messegelände är ett medelstort mässområde (inte så stort som Hannover, Frankfurt och Kiel) där hall 3 och 4 används. I bottenplanet är det i huvudsak torrdemo och skivförsäljning. En del utställare hade även små lyssningsbås, t ex Vitus och Bergmann. Krell, Audio Research och Sonus Faber var andra som nöjde sig att endast exponera sig på golvet.

Ovanpå Hall 3 och 4 fanns Atrium 3 och Atrium 4. Det är härifrån lyssningsbilderna är hämtade. Till höger syns t ex Adams demorum. Motsvarande demorum finns till vänster om utspisningsområdet och "Treffpunkte" i mitten. Bakom demorummen finns ytterligare en parallellkordior med lyssninsrum i flankerna.

Rummen var väl dämpade och förvånansvärt lite ljud läckte ut. Det är också den mässan jag har besökt som haft de mest "riktiga" volymerna och väldigt varierande musik.

"Das Beste Bild" verkar vara en gammal slogan. Det fanns knappast någon flerkanal eller bildpresentation. Jags såg bara Pioneer och Technics - men jag letade heller inte.

Här ser vi skyltfönstret till Burmeister med stort lyssningsrum på insidan. Här var det hela tiden packat med folk så det blev inga bilder från mig här. Bra lät det däremot.
Bebop
En blick ut från hotellrummet är alltid intressant. Att bo i en storstad med sådan här balkong är få förunnat.

Grönskan var massiv.

Även en intetsägande fasad med rökkanal och ventilation kan ge kul motiv

calle_jr
QUOTE (Bebop)
Att bo i en storstad

Att München är en storstad blir man påmind om redan vid ankomsten.
Ljuset är inte fejkat. Den massiva torgöverbyggnaden diffuserar skarpt ljus helt i min stil;

calle_jr

Man ser här att mässhallen är i tre våningar, men det var väl ingen som gick upp på plan 3?

eliot
QUOTE (calle_jr @ 2009-05-31 18:53 ) *
Man ser här att mässhallen är i tre våningar, men det var väl ingen som gick upp på plan 3?

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...21/DSC_3075.JPG

Jodå - men där var inget icon_smile_blush.gif
Timbre™
QUOTE (Bebop @ 2009-05-31 09:52 ) *
En blick ut från hotellrummet är alltid intressant. Att bo i en storstad med sådan här balkong är få förunnat.

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...frnhotellet.jpg

Som en liten ö mitt i storstadsbetongen. Kan tänka mig att mycket betong härstammar från återuppbyggnaden under femtiotalet.
Timbre™
QUOTE (calle_jr @ 2009-05-31 18:53 ) *

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...21/DSC_3075.JPG

Lätt att fastna på utsidan av rummen med tanke på detta ljusspektra... icon_smile_big.gif

calle_jr

Jag bad en turist ta en bild när eliot och jag pratade med den reslige Paravicini utanför hotellet.
Han berättade att det var inte helt lätt med längden alla gånger. Speciellt inte om man vistas mycket i Japan som har en standard dörrhöjd på 1.80m. Han är 1.93.
Hans fru var också med, men hon hamnade kanske under bild?

Käera
Ja dessa kamerar med autofocus....jag tror att en instamatic med 128 film hade passat bättre till turisten icon_smile_big.gif
Matrixen
Bohken var snygg iallafall icon_smile_clown.gif
calle_jr
QUOTE (Matrixen)
Bohken var snygg iallafall icon_smile_clown.gif

Hehe, ja, låt oss säga att det var avsiktligt icon_smile_big.gif
eliot
Det har kommit nya HiFi-tidningar

En heter Einsnull Bits mit Groove icon_smile_big.gif
(som det står i reklamen på baksidan av tidningen LP)

Se länk

samt HiFi-Stars (som jag köpte på flygplatsen):

...som inte bara behandlar hifi utan även Lebensart (vin, mat ec)
Matrixen
QUOTE (eliot @ 2009-06-06 12:43 ) *
Det har kommit nya HiFi-tidningar

Täcker de in foto också, så skulle man ju kunna rationalisera och klara sig med en enda prenumeration framöver icon_smile_approve.gif
eliot
Har nummer 2 - och där finns inget om foto och inte så mycket skivrecensioner.....

Rakning, mat, vin och "Weinklimaschrank" (där vin kan lagras i rätt temperatur!) behandlas, det finns en intervju med Lloyd Cole, HiFi-klassiker (Sansui AU-X1 från 1981) och andra delen av en artikelserie om inspelningsteknik.....

PS: Det finns lite artiklar att provläsa här - men jag var överlag lite besviken på tidningen....
Timbre™
QUOTE (eliot @ 2009-06-06 12:43 ) *
http://www.hifi-stars.de/mediac/400_0/medi...07cac14422f.jpg

Ett riktigt njutarmagasin med andra ord... icon_smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.