Eller, om du inte är halv-urgammal, men ändå ägt nån apparatur som du tycker platsar - skriv och berättta!
Den här anläggningen blev julklapp i familjen nångång i mitten av sjuttiotalet. Den är den första stereon i mitt liv, jag var väl fjorton/femton år.
Jag har för mej att den kostade 800 spänn eller kanske en tusenlapp, på Dahler (?) i Skärholmens centrum.
Rank Arena AS 3616.
Helautomatisk mellanhjulsspelare med ett stringent egenljud. (Buller i.e.)
Hastigheten på armautomatiken varierade med varvtalet. På 78 varv slog picupen ner på skivan med våldsam hastighet.
Tunnväggiga plastgjutna högtalarlådor med ganska stora ovala dubbelkon-element.
Ljudet saknade i stort sett helt både bas och diskant. Skjutreglage för både bas och diskant fanns emellertid. Mot + hände inte mycket, men drog man dem mot - så gick det att burka till ljudet ännu mer...
Radio med FM MV LV samt KV (har jag för mej).
(Grunkan (borsten?) i bakkant på spelaren fanns inte på våran maskin.)
Locket saknade gångjärn, men det gick att ställa rakt upp åt tre håll i en list runt grammofondelen: Åt vänster, bakåt samt framåt (!). Ej åt höger, pga att reglagen sitter där.

I anslutning till bilden, som jag hittade på nätet, så stod denna text:
"A Rank Arena AS3616. Idler with flipover ceramic chisel. Two open-backed plastic bread boxes with cone thingies. A volume control that did its max at 1 on a scale of 10, and a balance control that gave us the option of all-left and most-left. "