Edit 04-07-06 : Har lagt till två Revel högtalare längre ner.
Jag kör idag som en del vet med Magnepan högtalare. Dom är vädligt trevliga på många sätt men jag vill ändå ha mer bas än vad dom kan ge så jag kör med en aktiv sub även till musik. Jag har inte lyssnat på en skiva på väldigt länge där jag inte varit och pillat i subbens inställningar nånting... och jag börjar bli ganska less på det.
Så jag funderar lite löst på att byta högtalare, skulle vara roligt oxå att prova nånting annat nu.. har i.o.f.s bara haft dom ett år men som sagt.. jag vill gärna ha mer bas och det här med aktiv sub fungerar.. om man optimerar inställningarna för varje skiva, t.o.m varje låt nästan som man ska lyssna på.. och det blir inte så roligt i längden.
Mitt rum är dessutom helknäppt, det äter upp en massa bas men jag har fått till det lite bättre med att flytta fram lyssningspoitionen.
Men hurosmhelst så skulle det nog passa med en högtalare som är lite bastung, det kommer ändå att filtreras i mitt rum.
Jag vet inte riktigt vad budgeten kan tänkas landa på, beror ju på vad jag får för min Maggisar men om vi säger kring 20K, jag shoppar gärna begagnat från världens alla hörn oxå så ha med det i tankarna.
Det här är några modeller jag tänkt på lite löst.
Dynaudio Contour 3.4 - har hört dessa och gillade helt klart dom men ligger ju över budget och kan vara svåra att hitta begade då dom inte är speciellt gamla.
Dynaudio Audience 82 - Passar bättre in i budgeten och kanske passar mitt rum oxå med sina dubbla basar men jag har inte hört dom.
B & W 703 - Har nog gillat alla högtalare jag hört från B&W, inte för att det är så många men har inte hört just dessa.
B & W Nautilus 804 - Oxå lite över budgeten men finns bl.a i tyskland för kring 20K, förmodligen demo ex eller nåt sånt. Nån här kanske kan tyska bättre än mig och kan säga vad "einwandfrei" betyder ?
Begad i Tyskland
B & W CM6 - Ligger bättre innom budgeten men utan att ha hört nån av B&W högtalarna så känns det rent spontant som att 703 och Nautilus 804 kanske är värd dom extra slantarna, om inte annat för att dom är snygga och denna är strykful !
Totem Hawk - Är lite förtjust i Totem och har hört dessa på mässa, men kommer dom fungera i mitt rum, blir det kvar tillräckligt med bas ?
Totem Forest - Rejält över budgeten men mycket intressant som begat alternativ från USA eller tyskland. Kolla här t.e.x : Begad i Tyskland
Eller här : Begad i USA
Thiel CS2.3 - Rejält över budget som ny ( heter nu CS2.4 ) men ett alternativ som begad från USA. T.e.x här : Thiel CS2.3
Har aldrig hört Thiel själv men enligt en annan så kan det passa mig.
JM Lab Electra 926 - Oxå över budget som ny men kanske ändå ett alternativ. Har inte hört Electra serien men däremot Cobalt som jag hade hemma och jämförde med Totem Sttaf och då framstod Cobalten som lite onaturlig, tunn och "stel" i brist på bättre hifi förklarande ord. Hur mycket och vad är Electra bättre på jämfört med Cobalt ?
Revel F-30 - Över budget som nya ( är utgående ) men hittas till mycket bra priser begade i USA, verkar finnas gott om Revel till salu oxå.
Revel F-50 - Ordentligt över budget som nya men går oxå att hitta ganska enkelt begat i USA till mycket bra priser.
Sonus Faber Cremona - Drömma kan man ju...
Sonus Faber Grand Piano hade normalt varit ett alternativ och jag skaffade oxå en uppsättning sånna för drygt ett år sen men då märke jag hur sjukt mitt rum var, försökte jobba med rummet men fick ingen ordning på det så dom såldes. Som jag har fått till rummet idag kanske kanske dom skulle fungera, men lite stolthet har man ju så några sånna blir det inte igen, då skulle ju verkligen folk börja tycka jag är knäpp !
Så vad tror ni kära vänner, vad för självklara alternativ har jag missat ?