Finns visst några som varit nyfikna på vad jag skulle välja för högtalare till slut. Och det har varit en pärs att lyssna runt faktiskt, har lyssnat på många olika högtalare mellan 5000-23000kr sista halvåret. Det har funnits några allternativ som jag tycker låter riktigt bra, och de har legat i olika priskl. och de har även haft olika ljudkaraktärer. Men man vill ju hitta det som passar en bäst ljudmässigt och framför allt, även ekonomiskt. Och desto mer jag lyssnade runt, desto dyrare blev allternativen också, budgeten var ju satt till 15.000kr och på slutet så lyssnade jag på högtalare som kostade över 20.000kr
Okej nu hade jag en himla tur, kom över ett par beg billigt, som nästan är nya. Och tillsammans med en ny center, Solo home, sålt min gamla så blev det inte så blodigt dyrt, 18.600kr för beg frontar och en ny center.
Har lyssnat en del nu och de låter riktigt bra, enligt min ljudsmak. Vill ha ett grundljud som drar lite åt det mörka och fylliga utan vasshet och hårdhet i ljudet och det uppfyller Grand Piano på ett utmärkt sett. Nu gäller det bara att matcha med rätt elektronik framöver.
För när jag lyssnat med min ganska enkla grejer Sony 333ES Av-receiver och H/K DVD25a så märks det att det skulle inte vara fel med mer kraft och öppenhet i ljudet.
Nu är det ju så att när man vill kombinera Hemmabio och Hifi så får man kompromissa om man inte har mycket pengar. Men jag har tänkt att bygga systemet så här runt Högtalarna.
Att det ska köpas en beg integrerad förstärkare som har den här förnämliga finessen som Advantage och Krell har på sina KAV-Integererade stärkare. Att man kör ifrån preout på receivern till en specifik line-in gång på den vanliga förstärkaren och att med en knapptryckning så agerar förstärkaren bara slutsteg till frontarna och man styr volymen ifrån Av-receivern. På så sätt får man det bästa av två världar.
Men i år så inriktar jag mig på att skaffa en bra beg CD-spelare eller ny DVD-spelare och något relatift billigt beg kraftigt slutsteg till frontarna. Får leva ett tag med att Receivern är en liten flaskhalls i systemet. Budgeten för dessa två inköp i år kommer att hamna på ca 15.000-17.000kr gissar jag på. Och så i framtiden inhandlas en bra integrerad förstärkare som har den speciella finessen.
Men först nu i sommar så ska jag försöka att låna en kompis Ampfilix och en Arcam DV88plus av en annan kompis för att få höra hur högtalarna låter med lite bättre elektronik och som framför allt är neutrala, som båda dessa anses vara. Då får jag en liten bild av hur elektronik valet bör vara för att passa högtalarna och min smak. Arcamen har jag redan jämfört mot min H/K, och det var ingen kul jämförelse
Och ni får hemskt gärna komma med tips och ideer när det gäller elektronik val osv.
Mvh Per