Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hifiträff i Piteå
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2
Merkurius
Hejsan allesammans!

Eftersom det här verkar vara ett forum där flera norrlänningar har sin hemvist så tänkte jag annonsera om en hifiträff hemma hos mig icon_smile_shy.gif

Jag är inte säker på att sommaren är den bästa tiden för en träff med det är den enda tiden som finns att tillgå. Jag har nämligen bott i Kalmar de senaste tre åren och nu till hösten ska jag flytta till Göteborg. Under sommaren så bor jag hos mina föräldrar här uppe och passade då på att ta upp anläggningen över sommaren eftersom jag ändå ska flytta till västkusten i höst (lååångt blir det).

Hursomhelst, finns det några som är intresserad av att komma till mig det datumet? Jag fixar fika eller krubb beroende på hur många som är intresserad.

Anmälan sker till min epost (ej PM, läser dessa sällan) mortalic@hotmail.com Frågor odyl. kan givetvis skrivas i denna topic, men för slutgiltig anmälan skicka ett mail. Det känns inte som nödvändigt att sätta ut en gräns för hur många som får komma eftersom det delvis är semester men sedan är det ju ganska glest med hifi knuttar såhär norr om dalälven.

Min utrustning finns att skåda under hififorum.nu (dock har det byts en del) men kortfattat så ser det ut så här:

Högt: Jmlab electra 920.1
Slutst: Meridian 557
Först: Meridian 502
CD: Modifierad Yamaha CDX 1060
D/A: Harmony Design DA9
Kablar HT Pro 11, HT Magic, AZ Silver ref.....

Ni får gärna ta med era egna prylar så vi kan ha ett litet test.

Jag kommer att uppdatera lite senare med vägbeskrivning osv.

Ha en bra sommar tills dess icon_smile_cool.gif
DIYamps
Var bor du ???
Merkurius
I Piteå, som det framgår av topicen. Vill du veta mer exakt så Bergsviken, Albovägen 21, ganska nära badstället Pottan.
DIYamps
BLÄH! Alldeles för långt ifrån där jag bor icon_smile_disapprove.gif
Timbre™
I Värmland kan man köra tolv mil för en korv med bröd... icon_smile_big.gif
Hur mycket är för långt för dig DIYamps... icon_smile_question.gif

Merkurius, hör av mig via mail.
DIYamps
Timbre, jag bor i Härnösand om du vet var det är, det ligger ca 5 mil ovanför sundsvall om du vet vart det ligger och iomed att jag fortfarande bor hemma och inte är 21 än så får jag inte fara hur/var jag vill icon_smile_disapprove.gif
Timbre™
Ja, det var ju en annan femma. Allt har sin tid... icon_smile_cool.gif
Neodynium
21? Trodde man bestämde över sig själv när man är 18?
DIYamps
Neo, om du va min mormor, skulle du låta mej låna din bil och fara till pite på en hifiträff ?
sampix
Tråkigt att man bor så länge ifrån icon_smile_disapprove.gif
Man borde kanske bo i Norrland istället,..verkar finnas ett stor Hifi-intresse där.

Kan inte någon slänga ihop en träff i mellansverige icon_smile_wink.gif Ursäkta OT.
Merkurius
Timbre: Du har oxå mail icon_smile.gif

Neodynium:
21? Trodde man bestämde över sig själv när man är 18?

Det trodde jag oxå icon_smile_blackeye.gif

DIYamps: Härnösand.... hmm, från låga kusten till pite är ju bara ett stenkast icon_smile_big.gif icon_smile_wink.gif

Det vet jag eftersom jag kört bil från Kalmar till pite. Samma vecka körde jag oxå från Kalmar till Göteborg och tillbaka. Allt som allt blev det 220 mil. Och inte nog med det, den bilen jag körde var inte rolig att köra för fem öre (Volvo 144 -69 fyrväxlad). Kör man bara vid 60 km/h så känns det som om man vill lägga in en till femansväxel, med det finns ingen! icon_smile_shock.gif Fatta hur lång tid hela resan tog.... samtidigt hade jag hela anläggning med mig (ingen liten precis) i framsätet, baksätet och skuffen.

Vad jag ville komma till; Jag tror (hoppas) att din mormor lånar ut sin bil till dig, eftersom resan från Hörnösand till pite ter sig ganska sansad gentemot min vansinnesfärd kors och tvärs genom hela Sverige. Dessutom med en anläggning i bilen, som i nypris är värd mer än 50 gånger än vad bilen nu är värd!!! (OBS. nollan hamnade inte bakom femman av misstag). Det hade alltså varit trevligt om du kunde komma icon_smile.gif
mangew
Jag bor 15mil norrut, till och med jag tycker det är Liiite långt icon_smile_blackeye.gif Men man vet aldrig kanske får för mig att förena detta med andra nöjen i södra sverige icon_smile_wink.gif
Neodynium
Mormor? Hur blev jag en mormor? icon_smile_shock.gif icon_smile_cool.gif

Nej... det är väl sant att de inte hade vågat låta dig köra sådana sträckor! Det har jag full förståelse för.
sampix
Nej... det är väl sant att de inte hade vågat låta dig köra sådana sträckor! Det har jag full förståelse för.

Det handlar bara om hur man lägger upp det. Jag t ex fick låna min mors splitternya bil för en resa till tyskland för några veckor sedan,.. då hade vi iofs redan åkt halvvägs,..
Fick ringa till min mor; "-hej, vår bil har gått sönder, kan du köra ner en ny till oss?"
Men men, "råkar" man lämna lite godsaker av drickbar sort i handsfacket när man lämnar tillbaka bilen, så är det inga problem nästa gång heller icon_smile_wink.gif
Neodynium
icon_smile.gif Mutningar funkar visst alltid när det gäller föräldrar... så länge man inte gör det märkbart.. man skall bara lämna något i bilen eller en gåva som de inte hinner tacka nej till..
Merkurius
Blev lite mycket OT nu kanske.

Kom igen och anmäl er nu! Ingen har lämnat definitvt besked än iaf. Det har ju iofs inte ens gått ett helt dygn sen jag la ut den här topicen men ändå icon_smile_blush.gif
stargazer
Aaaaaaaaaaaaaargh!

Den veckan är jag på bilsemester med familjen i Dalarna! icon_smile_sad.gif

Jag vill, vill, vill så det värker vara med på denna hifiträff!
Ingen chans att flytta den till veckan före alternativt efter???!?

/ stargazer, lessen i ögat - gråter sig troligen till sömns ikväll -
DIYamps
Hehe Stargazer, det kommer fler tillfällen. Jag vill fara lika mycket som du men jag skulle aldrig få om jag frågade, jag skulle inte hitta dit heller icon_smile_disapprove.gif
Merkurius
stargazer: Inte roligt alls icon_smile_disapprove.gif

Eftersom ingen anmält sig än går det kanske att flytta träffen. Anmäler sig ingen kan jag definitivt flytta den till någon annan helg icon_smile_big.gif icon_smile_wink.gif

Eftersom vi ändå är inne på lite OT:

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!! Sverige i EM kvartsfinal genom 2-2 "vinst" mot Danmark. Fan va gött asså!
Jorma
Jag har precis bokat tågbiljetter till mig och Timbre upp till Luleå den 14,e Juli och vi åker hem den 19,e igen..
Vi har funderat på att hälsa på i Piteå den 17,e om det går bra.
Det är ju inte så långt från Luleå till Piteå.

Mvh Jorma
Kero
Vilket celebert besök vi får här i stan då. Vad kan herrarna tänkas ha för angelägenheter här ??
Jorma
QUOTE (Kero @ 2004-06-23 17:09 )
Vilket celebert besök vi får här i stan då. Vad kan herrarna tänkas ha för angelägenheter här ??

Vi hade planerat att åka upp till Luleå där vi har en inbjudan av Peder 47 som vi träffade på Stockholmsmässan. Och vi hade väl tänkt att hälsa på hos en del andra däruppe också, så Piteåträffen kunde ju passa in när vi ändå är däruppe.
Merkurius
Jorma: Jag fick ett mail av Timbre ang. ert eventuella besök och jag sa till han att ni är välkommna. Även om den 17 juli inte passar så funkar det för eller efter det datumet för mig. icon_smile.gif
Jorma
Vi hörs mer om detta framöver när det börjar närma sig.
Merkurius
Om någon har något förslag på ett bättre datum för träffen är såna förslag välkomna. Dock så bestämmer jag att vi genomför träffen (vilket datum det nu må bli) även om det bara kommer en eller två personer icon_smile_blush.gif

Det bör ju inte vara så svårt att få med åtminstone en eller två med tanke på det dåliga vädret icon_smile_cool.gif För att locka mer folk så har jag tänkte vända mig till hififorum.nu..... Jag kommer som sagt med mer info när det börjar närma sig.
Timbre™
Midnight Train to Luleå... icon_smile_cool.gif Dyker upp tillsammans med Jorma och det skall bli mycket trevligt. Vi tar exakt datum innan vi åker... icon_smile_wink.gif
Merkurius
Trevligt icon_smile_approve.gif icon_smile_cool.gif

Måste förvarna er för mitt rum. Dimensionerna är (ca) 6.30 meter (längd) och 3.34 meter (bredd). Innan jag satt upp något på väggarna så var det en massa fladdereko, nu låter det bättre men jag har aldrig fått till det lika bra som i Kalmar (och då var även det ganska dåligt) Väggarna är av gips och på golvet ligger en tunn heltäckningsmatta och under den ligger troligtvis spånnplattor icon_smile_shock.gif Även när man spelar på låg volym känner man med fötterna att golvet vibrerar icon_smile_dead.gif Taket har ohyvlad träpanel och det ser jag bara som positivt icon_smile.gif Rummet är dessutom i en källare.

Både golv och väggar fungerar alltså som ett enda stort element som förstärker alla möjliga frekvenser. Innan jag berättar på vilken sida jag spelar (kort eller långsidan), på vilken sida har ni fått bäst resultat? Självklart är det olika från rum till rum, men det skulle vara intressant att veta. Ska iaf försöka mixtra så gott det går fram tills träffen.
EAR
Hej
Jag hade definitivt spelat på längden.Alltså högtalarna en bit ut från kortvägg.
Merkurius
Okej, intressant.

Just nu spelar jag just på kortsidan med högtalarna ungefär 2 meter (!) från bakväggen. Jag har kommit fram till att denna uppställning låter bäst (hittills icon_smile_wink.gif )
Timbre™
Har provat de tänkbara alternativen där jag bor och det är kortsidan som gäller. Lyssningsplats och högtalare så långt som möjligt ut från bakväggarna i en ungefärlig "tredjedelsuppställning" som utgångspunkt.
Merkurius
Timbre:

Just nu försöker jag något liknande.

Lyssningsplats och högtalare så långt som möjligt ut från bakväggarna i en ungefärlig "tredjedelsuppställning" som utgångspunkt.

Det är svåra justeringar och alltjämt tidsdödande att flytta fram och tillbaka, både lyssningspositionen och högtalarnas placering. Bara några ynka centimetrar gör, som ni alla vet, skillnad. Och då kan det låta superbra på en skiva men dåligt på en annan, och sen är man igång och justerar igen och igen och........The Neverending Story icon_smile_wink.gif
EAR
Om ditt rum är 6,3 meter och du ligger 2 meter från bakvägg så är du ju nära Timbres råd.Laborera med vinkling och hur brett isär du har högtalarna.
Kero
Är det för sent att vara med på träffen ?

Jag trodde jag skulle vara borta från stan ( luleå ) på ett annat evenemang den helgen men jag hade fattat fel, det evenemanget var 23-25 Juli.
Merkurius
Är det för sent att vara med på träffen ?

Nix, det är bara att anmäla sig. Anmälningarna regner inte in precis. Men vad spelar de för roll när man får så celebert besök som Jorma och Timbre.
stargazer
Har fortfarande inte smält att jag INTE kan vara med. Kommer hem till Vackra Norrbotten Söndag 18/7 på kvällen så kort sagt är jag värsta LOSERN icon_smile_disapprove.gif

Men ha det så roligt, alla! Möt nu upp ett litet gäng och visa att sommarsolen är överskattad och inte alls har något att komma med jämfört med värmealstrande HiFi-monster och gemenskap! icon_smile_wink.gif Kom igen nu, norrbottningar! (new order, Hazard var är ni?)

"Nåväl, vad är väl en Hifi-träff nära sina hemtrakter....
Den kan ju vara tråkig...
och dötrist...
och jätte..tråkig...
och alldeles
a l l d e l e s
....
UNDERBAR"

/ stargazer, snyftar hela vägen till flaskan icon_smile_big.gif
Merkurius
stargazer:
new order, Hazard var är ni?

De har redan anmält sig icon_smile_big.gif

Tråkigt att du inte kan komma. Men har du vägarna förbi efter det datumet så tveka inte att höra av dig, det är bara roligt att träffa likasinnade icon_smile.gif

Träffen går av stapeln lördagen den 17/7 kl. 13.00 och pågår fram tills småtimmarna eller tills alla tröttnar, beroende på vilket som kommer först icon_smile_cool.gif Detta är preliminärt men troligen blir det ingen ändring på tiden. Kommande onsdag, dvs. 14/7 kommer jag att lägga upp all nödvändig info ex. vägbeskrivning.
Jorma
QUOTE (stargazer @ 2004-07-07 22:23 )
Har fortfarande inte smält att jag INTE kan vara med. Kommer hem till Vackra Norrbotten Söndag 18/7 på kvällen så kort sagt är jag värsta LOSERN  icon_smile_disapprove.gif

Men ha det så roligt, alla! Möt nu upp ett litet gäng och visa att sommarsolen är överskattad och inte alls har något att komma med jämfört med värmealstrande HiFi-monster och gemenskap!  icon_smile_wink.gif Kom igen nu, norrbottningar! (new order, Hazard var är ni?)

"Nåväl, vad är väl en Hifi-träff nära sina hemtrakter....
Den kan ju vara tråkig...
och dötrist...
och jätte..tråkig...
och alldeles
a l l d e l e s
....
UNDERBAR"

/ stargazer, snyftar hela vägen till flaskan icon_smile_big.gif

Merkurius, det lutar åt att Timbre och jag kommer 13.00 och måste dra vidare vid 17 - 18 tiden.
Jag tänkte ta med en full uppsättning av mina bästa kablar.
No.1 signal och högtalarkablar och Super Power nätkablar.
Jag tar med 2 par XLR (1 och 2 meter) och 2 par RCA (1 och 1,5 meter) plus ett par biwirade högtalarkablar (3 meter) som också går bra att köra som singelwire och 3 st Super Power nätkablar.
Hoppas att det räcker för att koppla upp hela anläggningen.

Stargazer och övriga runt Luleå, vi kommer den 15,e och stannar kvar till måndag den 19,e då tåget hem går på eftermiddagen. Vi kommer att bo på Luleå stadshotell (inne i stan finns väl inga myggor icon_smile_cool.gif ) och ni kan nå oss på min mobiltelefon som kommer att vara påslagen när vi är vakna :
070-6360070.
Merkurius
Jorma: Det låter "super" icon_smile_wink.gif Synd bara att ni inte kan stanna så länge... icon_smile_disapprove.gif
drkim
Jaha du Merkurius, nu går det bra att ordna med träff - annat var det här nere i Kalmar icon_smile_wink.gif

Skämt o sido hoppas ni får en trevlig tillställning, synd att jag inte kan vara med.. icon_smile_sad.gif Kul att se att min gamla 1060 förtfarande hänger med icon_smile_big.gif

Mvh
Jocke
Merkurius
drkim:
Jaha du Merkurius, nu går det bra att ordna med träff - annat var det här nere i Kalmar

icon_smile_blush.gif icon_smile_blush.gif icon_smile_blush.gif Jo, det blev ju som det blev.

1060 har hängt med längst om man bortser från Jmlab högtalarna. Känner dock suget efter en 588... KOMPLETT MERIDIAN ELEKTRONIK icon_smile_shock.gif icon_smile_shock.gif icon_smile_shock.gif icon_smile_wink.gif Den enda anledningen till att jag tvekar är att jag inte vet om jag ska satsa på en mulitspelare istället...
Timbre™
Merkurius, gör vi någonting på Euphonia så skall det göras ordentligt... icon_smile.gif
Resplanerna har lagts om och du blir inte av med oss i första taget... icon_smile_big.gif
Jorma
Du kanske kan plåta midnattsolen i Piteå, Timbre icon_smile_cool.gif

Det lutar åt att Peder47 åker med oss till Piteå.
Merkurius
Timbre:
Resplanerna har lagts om och du blir inte av med oss i första taget...
Det vill jag inte heller... icon_smile_wink.gif

Jorma:
Det lutar åt att Peder47 åker med oss till Piteå.

Jag pratade just med Peder på telefon och han följer med, ni kommer troligen kring 16 snåret om inget oförutsett inträffar icon_smile_shy.gif

Till alla besökande av min hifiträff: Imorgon lägger jag ut de slutgiltiga detaljerna. Ett tips på vägbeskrivningen; gå in på gulasidorna och skriv ut deras vägbeskrivning till albovägen 21 i pite.

Vi hörs imorrn icon_smile.gif
Jorma
Klicka här för karta
Timbre™
Allt känns väldigt välplanerat, helgarderat och förberett... icon_smile_shock.gif icon_smile_approve.gif
Lugnare kan ingen vara... icon_smile_cool.gif icon_smile_big.gif
Merkurius
Här kommer...

...Uppdatering inför hifiträffen.

Hifiträffen kommer att genomföras hos mig den 17 juli med start kl. 13.00.

Träffen ser ut som följande: Vi börjar med att lyssna på ett par låtar från min skivsamling och fortsätter sedan med att lyssna på era medhavda plattor. När vi lyssnat ett tag byter vi lite kringutrustning. Vid ca kl. 17.00 bjuds det på mat (förmodligen hamburgare) och dryck (både alkoholhaltiga- och alkoholfria drycker). Sedan fortsätter vi att lyssna på musik fram tills småtimmarna.

Vi syns där....eller här kanske det blir icon_smile_big.gif

Med vänlig hälsning

Stefan Berglund
Timbre™
"Skriv ut markering"... icon_smile_wink.gif icon_smile_big.gif
Merkurius
"Skriv ut markering"...

Nu hänger jag inte med icon_smile_question.gif icon_smile_blush.gif

Så du har inte åkt ännu, var det imorgon tåget går?

Mvh
Merkurius
Idag smäller det! icon_smile_tongue.gif

Synd för er som inte kan/kunde komma. Håller på att göra den sista putsningen av anläggningen... Timbre:s kamera är nog inte så nådig mot allt damm icon_smile_wink.gif

Räkna med att det kommer ett bildrepotage i sinom tid.

Mvh

Stefan
Jorma
QUOTE (Merkurius @ 2004-07-17 09:19 )
Idag smäller det! icon_smile_tongue.gif

Synd för er som inte kan/kunde komma. Håller på att göra den sista putsningen av anläggningen... Timbre:s kamera är nog inte så nådig mot allt damm icon_smile_wink.gif

Räkna med att det kommer ett bildrepotage i sinom tid.

Mvh

Stefan

Vartenda dammkorn och fingeravtryckk syns på Timbres bilder så du gör rätt i att damma av grejerna icon_smile_big.gif
Vi ses om ett par timmar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.