Jag blev under nyårsfirandet utsatt för påfrestningar jag behöver kanalisera i detta forum.
Efter en ordnad, men livligt underbar nyårsfest hemma hos mig, med mycket musik och dans ffa efter 12slaget, blev riskerna med/för tung hifi uppenbara. Det spelades lite väl högt ibland pga oförsiktigt rattande på volymratten. Även upptäckten av Champagneglas med mycket kvar glaset stående på försteget ledde till svår hicka och jordnötter i fel strupe... Hrmm allt gick dock bra. Å det kändes som ren tur både för mig själv och försteget samt ev för situationens herre.
Tänkte det kunde vara intressant att höra om olyckor för medlemmarnas eller andras hifi. Detta kan lära oss att på sikt undvika dessa olyckor. Riskminimera mera...
Kanske blir då 2009 ett mindre trasigt hifi liv?
Jag börjar med lite egna misslyckanden samt olyckor:
1-Ca 20 år sedan i pojkrummet. Körde då med en efter omständighetera ok Yamaha anläggning med ett par extra Dux sound project högtalare. Körde alltså med dubbla högtalare vilket gav ett bra ljudtryck med betoning på bas. Spelade Depeche Modes -Sea of sin- för fulla muggar. Denna låt finns bara på Maxi och har en otroligt skön basgång. Plötsligt ändrades ljudbilden. Orsaken visade sig vara att kabeln till basmembranet på vänster kanal till Duxen hade slitits loss från sin lödning!!!!!
2- Samma Duxhögtalare 15 år senare. Tillfälligt överflödiga! Förvaras i källare i väntan på lämplig placering. Översvämning. Vattenskadede. Toppen... Till Tippen.
3- Mekande med kablar utan att slå av strömmen på slutsteg. Säkringen gick. Onödigt men lätt ordnat. Det hände 2h innan musikkväll med polarna. Kunde dock intre få tag i säkring så fort. Då är det bra att ha en hifi handlare man har bra kontakt med och som har stort hjärta. Ringde för att få hjälp. då erbjöd han sig att låna ut en liknande till mig över helgen så att jag kunde lyssna. Fantastiskt. Klart jag gärna handlar där.
4- Mitt första barn, en kille, teknikintressrad från födseln. Det är en galax av skillnad till nästkommande dotter. Grabben var på ALLT utan kontroll. Jag fick hägna in hela hifidelen av vardagsrummet med lämpligt kravallstaket. Detta behövdes inte med hans söta lillasyster. När grabben blev större och jag nästan hade blivit lika bra som Susanna Kallur på att löpa häck, avlägsnades staketet och allt var lugnt ett tag.
Men ack nej. Diskantmebranet på vänster kanal hade bytt form från rundad fin konvex yta till en mer oregelbundet formad konkav yta. Jaha bara att köpa nytt membran. Det gamla gick inte att trycka ut. Lätt att byta som väl var. Där avgjordes saken. Nästa högtalaruppgradering skulle bli när ungarna och deras kompisar var med råge pålitliga ungar till ålder och kynne.
5- Städtanter förstår inte alltid att hifi bör städas mer varsamt än annat. Pianolack blir repigt med fel städteknik. Hrmm. Dämpkuddar kan flytta sig. Saker åka på snedden...
6- Sub som vid Live DVD med U2 plötsligt lät mycket illa. Sprängd. Det kan ibland vara svårt med en subbas som har för bra högtalare runt sig. de kan spela lika mycket bas och då märker man inte så lätt att suben blir överansträngd med katastrof som resultat.
7- Då jag bodde i lägenhet kom en man ner. Han bodde 5 våningar upp. Han tyckte det var jobbit att hans möbler vibrerade så när jag spelade musik... Gnälligt...
8- Köpte ett Bose system till köket med hopp om tillräkligt bra välljud samt diskret design. Det blev inget väljud med diskret design. Vet fortfarande inget system som är litet snyggt och bra.
9- Den snälla dottern vill flytta lite på en högtalare för att komma åt något bakom. BRAK. Välter rakt ner på parketten. Jag hyperventilerar och reser högtalaren upp igen. Tar sats för att ge henne hennes hittills största utskällning. Inte en skråma. Ingen påverkan på ljudet. Tur. Det fick räka med en tydlig tillrättavisning och information om att inte någonsin vad det än gäller röra eller komma när pappas leksaker, inte ens av misstag...
Ej mina olyckor:
.
1- Kompis med disco i källaren. Cervin Vega, billig förstärkare våldsamt mycket ljud. Ljudavbrott mitt under dansen samt dålig lukt från förstärkeriet som var utom all räddning. Hififörstärkare fick tillfälligt bäras ner i källaren. Dennes operatör kontrollerade fullständigt vidare bruk av volymen.
Detta är förövrigt en regel jag för övrigt funderar på att rama in ovanför min egen hifi: Att bara jag hanterar denna under fest med dans annars är riskerna för stora för operatörsorsakade katastrofer.
2- Jag har en kompis med bedårande fru som är allergisk mot hifiprylar. Han fyttade ut hela rasket i vardagsrummet när frugan var bortrest inför trevlig musikkväll. Grejjorna var kvar när hon kom hem. Allt förpassades till ett utrymme på övervåningen föga lämpligt för väljud. Klart sämre än ursprungsstället. Han fick jobba hårt för att få ner det till ursprungsstälet. Nu är han åter människa.
Ok! Svälj förtretet och ta tag i ert mörka förflutna! Vad har ni gjort eller råkat ut för?
Calle B