Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HiFi olyckor och tabbar!
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2
calm
QUOTE (Apexorca @ 2011-10-22 22:46 ) *
Hade en tid under sommaren lyssnar in mig mycket på enstaka plattor eftersom jag utvärderade olika delar i min anläggning. Jag visste precis var allt i ljudbilden skulle vara. Särskilt en Red Hot Chili Peppers låt där gitarrerna börjar tydligt i ena kanalen innan det fyller på i andra.

Kommer till en polare och lyssnar på samma låt. Va! Gitarren från andra kanalen. Han måste ha kopplat fel är ju den instinktiva reaktionen.

Men nej!

Väl hemma ser jag att jag kopplat fel. Det är inte alltid lätt att koppla rätt i blindo med armarna famlande in bakom prylarna och få tag i rätt kabel och räkna in och utgångar och känna sig fram.

Jaha där ser man!

Kör alltid för säkerhetsskull Stereophiles Testplatta 3. Har både spår för kanal och fasning, plus lite annat smått och gott även i musikväg.

Finns att beställa hos Svalander. Finns ett spår med piano med Chick Corea som bara den är värd hela plattan.

Calm
Erik Andersson
En gång för länge sedan spelade jag med en VPI skivspelare, den var försedd med Peter Forsells luftlagrade tangentilaltonarm samt Shinon Red pickup vilken han importerade. En kväll efter konsumition av ett antal starkölsburkar elle rödvin, jag minns inte så noga, skulle jag byta skiva. Jag satte då volymen på noll och drog tillbaka tonarmen, i samma ögonblick tänkte jag: Skulle jag inte lyft armen först? Jag kollade under pick-upen och konstaterade att jag borde gjort det. Nålbärarröret fanns inte kvar längre! Så det blev inget mer lyssnande den kvällen. Dagen efter när jag nyktrat till någotsånär ringde jag Peter och omtalade min fadäs." Du, vet du vad vi gör "sa Peter, "jag sänder tillbaka pick-upen och kör med att den var transportskadad". Så jag fick en ny pick-up av Peter och ordningen var återställd. Jag vet ännu inte idag om Peter fick den pick-upen ersatt. Av detta kan vi dra slutsatsen att om musik skall avnjutas med stimulerande drycker, har det digitala mediet en poäng.
byZan
Jag städar i musikrummet själv - så du inte förstör något sa jag till min fru för några år sedan.

Sagt och gjort, nålen satt som gjuten i handen på mig vid dammande av vinylriggen icon_smile_angry.gif icon_smile_blackeye.gif
Det kostade mig självrisken och självförtroendet fick sig en ordentlig törn. Men jag passade på att uppgradera pu, så lite glad blev jag i alla fall icon_smile_big.gif

Min fru berättar lite småleende gärna om händelsen till bekanta icon_smile_clown.gif

En annan gång så tappade jag en vinylskiva trots försök att rädda den vid färden ner mot golvet. Den hoppade och studsade ur händerna i mitt försök att greppa den, men den for in i allt möjligt på vägen mot golvet. Den fick sig ena riktiga jack och blev ospelbar, en ny skiva införskaffades per omgående och det utan att min fru fick höra om fadäsen.

Det räcker med att frugan får en sak att berätta icon_smile_wink.gif
Niklas F
QUOTE (Erik Andersson @ 2011-10-23 09:09 ) *
En gång för länge sedan spelade jag med en VPI skivspelare,

Kanske inte så bra att hela storyn står med här, jag hade suddat ut vissa delar ur den iaf icon_smile_wink.gif
Musicus
QUOTE (Apexorca @ 2011-10-22 22:46 ) *
Hade en tid under sommaren lyssnar in mig mycket på enstaka plattor eftersom jag utvärderade olika delar i min anläggning. Jag visste precis var allt i ljudbilden skulle vara. Särskilt en Red Hot Chili Peppers låt där gitarrerna börjar tydligt i ena kanalen innan det fyller på i andra.

Kommer till en polare och lyssnar på samma låt. Va! Gitarren från andra kanalen. Han måste ha kopplat fel är ju den instinktiva reaktionen.

Men nej!

Väl hemma ser jag att jag kopplat fel. Det är inte alltid lätt att koppla rätt i blindo med armarna famlande in bakom prylarna och få tag i rätt kabel och räkna in och utgångar och känna sig fram.

Det der har hendt meg også, plundin oppdaget det engang han var på besøk, hadde flyttet (om) og koblet opp igjen anlegget, men "tenkt feil" ifht scenen vs utgangene på forsterkeren, og det hele ble feil, så noen ganger kan det være greit som Calm sier å kjøre en test skive for sikkerhets skyld icon_smile_blush.gif icon_smile_big.gif ...

mvh
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.