Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skönaste kommentarerna från mässan?
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2
In The Air
Det blev en intensiv helg med mycket diskuterande om allt från strömkontakter till högtalarkoner.

Vilken var den skönaste kommentaren ni hörde av en utställare eller besökare??

(Jag har ett par på lager men jag sparar dessa en stund icon_smile.gif )
sladd
Jag kan börja bakom kulisserna:

Bakgrund: Arken var dyrare att hyra i år pga omfattande renovering. Jag hoppas att de flesta såg vilket lyft de gjort!

Dyster utställare på fredagen: "var det inte 15% dyrare i år pga att de renoverat?"

sladd: "Jo, det stämmer"

Utställare: " I mitt rum såg man i alla fall samma gamla kaffefläckar på golvet"...

Avdelningen: "häpp, äntligen är det mässa igen!" icon_smile_big.gif
kenneth
och ....??? Jag tycker det finns något outtalat här icon_smile_wink.gif
Engelholm Audio
QUOTE (sladd @ 2008-09-16 19:07 ) *
Jag kan börja bakom kulisserna:

Bakgrund: Arken var dyrare att hyra i år pga omfattande renovering. Jag hoppas att de flesta såg vilket lyft de gjort!

Dyster utställare på fredagen: "var det inte 15% dyrare i år pga att de renoverat?"

sladd: "Jo, det stämmer"

Utställare: " I mitt rum såg man i alla fall samma gamla kaffefläckar på golvet"...

Avdelningen: "häpp, äntligen är det mässa igen!" icon_smile_big.gif

Det är din och min dialog, Sladd! icon_smile.gif Dyster skall nog förresten översättas till trött och sliten efter allt jobb.

Jag ville med min kommentar berätta detta för dig vad jag upplevde och ev få en förklaring till det hela. Men du vände bort med mjölkkannan till ditt bord. Jag frågade istället personalen som svarade snabbt att den delen jag ställde ut i troligen skulle rivas och göras om (till SPA) och att det är resten som renoverats.

Timbre™
"En fika i baren mot en karta." icon_smile_big.gif
- Nyanländ besökare.
In The Air
Efter en lång förklaring om Reference Recordings HRx-format hos Audionord ifrågasätter en besökare varför Ludwig plockar ut en CD-skiva ur CD-spelaren från RR. Och frågar om HRx oxå går att spela i vanlig CD?? Svar: Du lider av tvångsföreställningar! icon_smile_big.gif Men förklarar sedan artigt att skivbolaget oxå ger ut skivor på vanlig CD.
sladd

Ingen fara icon_smile.gif på mässor kan allt hända och man kan vid olika tidpunkter ha helt skilda perspektiv. Någon har jobbat för att få allt på plats sedan mars, anläggningen är onekligen renoverad men visst fanns där säkert några kvadratmeter som lämnats av skäl som är okända för oss. Någon annan gör en reflektion över ökat pris trots samma rumsstandard.

Just där blev det ganska dråpligt i mina ögon.

Karta ja... icon_smile_blush.gif

mvh
Engelholm Audio
QUOTE (sladd @ 2008-09-16 20:51 ) *
Ingen fara icon_smile.gif på mässor kan allt hända och man kan vid olika tidpunkter ha helt skilda perspektiv. Någon har jobbat för att få allt på plats sedan mars, anläggningen är onekligen renoverad men visst fanns där säkert några kvadratmeter som lämnats av skäl som är okända för oss. Någon annan gör en reflektion över ökat pris trots samma rumsstandard.

Just dom några kvadratmetrarna hamnar jag i. Klart jag frågar och undrar!

sladd
QUOTE (Engelholm Audio @ 2008-09-17 09:12 ) *

Äsch, i dina rum ser man ju ändå inte rummet icon_smile.gif

mvh
Bernt
QUOTE (kansas @ 2008-09-16 20:45 ) *
Efter en lång förklaring om Reference Recordings HRx-format hos Audionord ifrågasätter en besökare varför Ludwig plockar ut en CD-skiva ur CD-spelaren från RR. Och frågar om HRx oxå går att spela i vanlig CD?? Svar: Du lider av tvångsföreställningar! icon_smile_big.gif Men förklarar sedan artigt att skivbolaget oxå ger ut skivor på vanlig CD.

Jo, det var jag. icon_smile.gif Ludwig bråkade med mig lite där, han vet att jag tål sånt. Jag hade inte klart för mig formaten
riktigt och ville kolla upp det hela eftersom jag har en musikserver med liknande Lynx-kort hemma.
Daniel
QUOTE (Engelholm Audio @ 2008-09-17 09:12 ) *

Jag förstår dig. Det är klart att du inte fick uppleva fördelarna med prisökningen, det fick väl någon annan istället.
sladd
QUOTE (Daniel @ 2008-09-17 11:19 ) *
Jag förstår dig. Det är klart att du inte fick uppleva fördelarna med prisökningen, det fick väl någon annan istället.

Hej Daniel!

var du på mässan? Det allmänna lyftet Arken gjort kom väl alla till del som besökte anläggningen. Vår hyresnota innehåller inga avdrag för några utrymmen utan den är generell per kvadratmeter och de har ju onekligen på fötterna efter den mångmiljoninvestering som gjorts.

I förlängningen skulle vi annars sänka Engelholms hyra, köra något höjd hyra för dem som bara fått nytt golv och en rejäl ökning för dem som fått allt nytt i sina rum. (hur beräknar man investeringen i nya lobbyn) I de brev och inbjudningar som gått ut är heller inte den ca 15% iga ökningen angiven med skäl som "ditt rum är renoverat".

Allt kommer an på inställningen. Det är lätt att leva ständigt negativ och hitta fel. Arken handlar om att göra en sak tillsammans och ta de mindre plus och minus som kan uppstå. Engelholm var trött och sliten och hans kommentar är inget jag tog allvarligt. Men viktigast av allt är att han redan mentalt är på 2010 icon_smile.gif

Då får vi se till att det blir ett extra bra rum om nu det gamla skall bli spa icon_smile.gif , alternativt kan man ju alltid fixa en högtalarmodell som heter klucko, plasko eller massago icon_smile_big.gif

mvh
plundin
QUOTE (sladd @ 2008-09-17 12:20 ) *
Då får vi se till att det blir ett extra bra rum om nu det gamla skall bli spa icon_smile.gif , alternativt kan man ju alltid fixa en högtalarmodell som heter klucko, plasko eller massago icon_smile_big.gif

Jag ser framemot att får montera en QRS Massago i min UllmanStol så snart den kommit ut på marknaden! icon_smile_wink.gif

/ptr
Engelholm Audio
QUOTE (sladd @ 2008-09-17 12:20 ) *
Hej Daniel!
:
:
Allt kommer an på inställningen. Det är lätt att leva ständigt negativ och hitta fel. Arken handlar om att göra en sak tillsammans och ta de mindre plus och minus som kan uppstå. Engelholm var trött och sliten och hans kommentar är inget jag tog allvarligt. Men viktigast av allt är att han redan mentalt är på 2010 icon_smile.gif
mvh

Iofs skriver du till Daniel, men implicit kanske om/till mig?

Det du skriver om inställning och att ständigt leva negativ måste jag ändå dubbelkolla så att det inte är så du uppfattar mig pga en fråga? Jag delar i så fall inte din uppfattning.
sladd
QUOTE (Engelholm Audio @ 2008-09-17 18:07 ) *
Iofs skriver du till Daniel, men implicit kanske om/till mig?

Det du skriver om inställning och att ständigt leva negativ måste jag ändå dubbelkolla så att det inte är så du uppfattar mig pga en fråga? Jag delar i så fall inte din uppfattning.

Sista gången:
Engelholm var trött och sliten och hans kommentar är inget jag tog allvarligt. Men viktigast av allt är att han redan mentalt är på 2010 icon_smile.gif

Så jag hade inga sådana tankar.

mvh

Daniel
Nej Sladd, jag var inte där.

Men jag förstår ändå Engelholms synpunkt. Jag förstår din också. Inte lätt att göra en sådan grej rättvis för alla. Engelholm verkade helt enkelt inte tycka att skämtet på hans bekostnad var så kul, trött eller inte.

Det är nog det jag hängde upp mig på, och det har inget med en negativ livssyn att göra. Tvärtom. icon_smile.gif

sladd
QUOTE (Daniel @ 2008-09-17 20:00 ) *
Nej Sladd, jag var inte där.

Men jag förstår ändå Engelholms synpunkt. Jag förstår din också. Inte lätt att göra en sådan grej rättvis för alla. Engelholm verkade helt enkelt inte tycka att skämtet på hans bekostnad var så kul, trött eller inte.

Det är nog det jag hängde upp mig på, och det har inget med en negativ livssyn att göra. Tvärtom. icon_smile.gif

Lugna puckar, vi har en pågående mångårig diskussion i firman om hur lätt det är att vara neg neg på nätet. Inte meningen att det skulle drabba dig icon_smile.gif

Nu var det ju engelholm själv som identifierade sig, jag hade ingen intention att hänga ut någon. Fast jag tror inte det gjort någon skada.

Fred på jorden.

Skönaste kommentarerna var det väl?

Jag hörde några i montern där Artora stog med sina två skönheter och en kille med 3 hg gele i håret....

mvh
Daniel
Björn Bengtsson från Nordost blev lite förvånad när en mycket trevlig blind herre bad att få kolla på hans signalkablar. icon_smile.gif
Timbre™
"Det finns ju stereoanläggningar som kostar flera hundra tusen"... icon_smile_shock.gif
Måndagskommentar på jobbet av mässbesökare.
FZA
Tjena!
Skönaste kommentaren från en utsällare: "De här högtalana som du vill lyssna på, går tyvärr inte pga. att
stativen är för låga. De stativen som du ser där borta är av rätt höjd, men de är väldigt fula så det funkar inte....."

/FZA
K-man
QUOTE (FZA @ 2008-09-17 21:30 ) *
Tjena!
Skönaste kommentaren från en utsällare: "De här högtalana som du vill lyssna på, går tyvärr inte pga. att
stativen är för låga. De stativen som du ser där borta är av rätt höjd, men de är väldigt fula så det funkar inte....."

/FZA

HAHAHAA!!! Han ville helt enkelt inte spela på dem! icon_smile_big.gif

...ja, svenskarna fortsätter hålla täten i ursäkter!

\\K-man
In The Air
QUOTE (FZA @ 2008-09-17 21:30 ) *
Tjena!

/FZA

Vi pratar dessutom om en stativare i 5000kr klassen icon_smile_big.gif
verdad
Skönaste kommentaren när vi hört dist vid en pianotransient: (Ungefär)

"Vi har haft fem st som hört dist, när de lyssnat på våra anläggningar, men så har de gjort en undersökning på sjukhuset och konstaterat att de haft fel på sina öron" icon_smile.gif

Synnerligen diplomatiskt sätt att säga: "Det finns inga sådana fel med denna anläggning gå och kolla hörseln"
FZA
En annan liten goding: Efter att ha lyssnat på min Zappa Plays Zappa skiva, och utställaren säger:"Hm det var en hel del komprimerat i den här inspelningen.." Varav utställaren byter ut min skiva ock sätter in en "helt okomprimerad inspelning av Infected Mushroom"...
/FZA
Engelholm Audio
En besökare satt å lyssnads hos mig och till slut kommer frågan:

Besökare: Vad kostar akustiken? Högtalarna?
Jag: Ca 75' för akustiken och Floro kostar 23 loppor. Finns i ekfaner som standard och andra fanerer på begäran.
Besökare: Tar du inbyten?
Jag: Ja jo, det går att lösa. Vad har du?
Besökare: Fru och barn.

icon_smile_big.gif
vovven
QUOTE (Engelholm Audio @ 2008-09-18 08:59 ) *

Jag: Ca 75' för akustiken och Floro kostar 23 loppor. Finns i ekfaner som standard och andra fanerer på begäran.

icon_smile_big.gif

icon_smile_big.gif Underbar liten historia, den skall jag komma igåg.
Musicus

icon_smile_big.gif

icon_smile_big.gif icon_smile_big.gif icon_smile_big.gif

mvh

Tompa

icon_smile_big.gif

Haha, ja jävl....... icon_smile.gif icon_smile.gif icon_smile.gif

//-- Tompa --
Richard
QUOTE (Timbre™ @ 2008-09-17 21:13 ) *
"Det finns ju stereoanläggningar som kostar flera hundra tusen"... icon_smile_shock.gif
Måndagskommentar på jobbet av mässbesökare.

Å fanken !!?? Det hade jag inte en aaa.... icon_smile_big.gif
Richard
På tal om ovanstående så talade Ludwig på hotel Elite om att det första en oinvigd besökare i hemmet frågar om när de ser en bättre anläggning är: vad kostar den????

Jo, den kostar ungefär som en ........... båt. icon_smile_tongue.gif
calle_jr
QUOTE (Richard Andersson)
det första en oinvigd besökare i hemmet frågar om när de ser en bättre anläggning är: vad kostar den????

Det är tråkigt och helt ointressant som första fråga.
Det är en process man går igenom när man lyssnar på ett system. Att få reda på vad det kostar är intressant först om man är spekulant, vilket kommer ganska sent i den processen.
Hifi är en hobby, och hobbyn kan inte / får inte bara handla om att byta grejer.

Om man som första input tar reda på vad något kostar så börjar hjärnan kalkylera hur man kan lösa det med sin privatekonomi. Dessa tankar tränger undan den viktiga utvärderingsprocessen och medför en hel massa felköp.

BTS
Helt OT men det ena ger det andra och frågan om kostnader och pris dyker ibland upp när förstagångsbesökare är här.
För mig är denna fråga som att skita i det blå skåpet, resultatet blir att besökaren får det onda ögat på sig en god stund icon_smile_evil.gif varefter den okulturelle ovänligt och bestämt lotsas ut från altarregionerna, helt utan den önskade provlyssningen icon_smile_approve.gif
Det har hänt få gånger att frågan motvilligt besvarats efter påtryckningar, och priset för svaret har ofta blivit högt. Motfrågan till denne man (alltid man) brukar bli: Vad har du för hobbie icon_smile_question.gif Svar: Hm, jaaa, jag vet inte, lite av varje.
Dessa besökare brukar sällan återkomma och det känns helt fint... icon_smile.gif

Nu urartar inte alla förstagångsbesök ner till denna nivån, det finns de som blir genuint nyfikna på hur det kan låta och
som blir intresserade av musiken de får höra, då är det riktigt kul icon_smile.gif

mangew
Det är tråkigt och helt ointressant som första fråga.
Det är en process man går igenom när man lyssnar på ett system. Att få reda på vad det kostar är intressant först om man är spekulant, vilket kommer ganska sent i den processen.

Om man som första input tar reda på vad något kostar så börjar hjärnan kalkylera hur man kan lösa det med sin privatekonomi. Dessa tankar tränger undan den viktiga utvärderingsprocessen och medför en hel massa felköp.

Jag vill på mässor eller andra tillställningar veta vad saker kostar utan att behöva fråga(som kan ta tid då säljare sällan är lättillgängliga), på så sätt har jag snabbt avklarat om produkterna överhuvudtaget är intressanta för inköp då man nog själv har bäst koll på privatekonomi och hurvida man prioriterar. Den skara som har möjligheten att handla utan att fråga om pris är nog väldigt få.
calle_jr
QUOTE (mangew)
Den skara som har möjligheten att handla utan att fråga om pris är nog väldigt få.

Jag är långt ifrån en av dem.
Vad jag i första hand menade var att man behöver ju inte vara spekulant på precis allt. Det kan vara kul att lyssna ändå icon_smile.gif
Så fort man får reda på priset så arbetar hjärnan fel på de flesta av oss.

QUOTE (BTS)
det finns de som blir genuint nyfikna på hur det kan låta och som blir intresserade av musiken de får höra, då är det riktigt kul icon_smile.gif

Just så!
In The Air
Återupplivar denna tråd för att fylla på med roliga, tråkiga, konstiga, urflippade kommentarer från Stockholm high end.

Audionord spelade en låt från ett Nick Cave sidoprojekt jag glömt namnet på. Denna låt innehöll en superdistad gitarr som var enormt högt styrd. En mässbesökare beklagade sej över detta.

Audionord representant förklarade lungt och sansat:

Musik ska inte alltid vara bra eller vacker.... Ibland kan musik vara smärtsam och jobbig. Det är liksom som att få stryk. Det känns jäkligt bra när det är över. icon_smile_big.gif
Peo
Hahah! Ludwig i sitt esse. icon_smile_big.gif
In The Air
QUOTE (Peo @ 2009-02-14 17:51 ) *
Hahah! Ludwig i sitt esse. icon_smile_big.gif

icon_smile_shock.gif Nej!! icon_smile_shock.gif En solklar Ludwig kommentar, men det var en annan kille som verkade vara ansvarig för Brinkmann spelaren. Någon vet säkert vad han heter?
Ekman
Bra där Ludwig Grinderman som jag antar att det var är ju hur bra som helst icon_smile_big.gif
Peo
Oj, kansas! Då blir jag imponerad, hehe.. Störtskön kommentar! icon_smile.gif
Timbre™
Andrew Jones vid TAD/Mark Levinson-demon när musikmaterialet dök ner i suboktaverna och rummet trädde in i handlingen. "As you can here from this room battle".... icon_smile.gif
Matrixen
eller som han sa strax senare som kommentar kring alla hjärtans dag "...I assume you're all single being here today..."
eliot
QUOTE (Timbre™ @ 2009-02-15 00:29 ) *
Andrew Jones vid TAD/Mark Levinson-demon när musikmaterialet dök ner i suboktaverna och rummet trädde in i handlingen. "As you can here from this room battle".... icon_smile.gif

Det var väl "rattle" icon_smile_question.gif

Om jag förstod det rätt så var det en inspelning från Sveriges Radio...
In The Air
Battle eller rattle? Tror de flesta har både och icon_smile_big.gif Kanske till och med en del "Acoustic-warfare" i lyssningsrummet.
Timbre™
QUOTE (eliot @ 2009-02-15 01:32 ) *
Det var väl "rattle" icon_smile_question.gif

Om jag förstod det rätt så var det en inspelning från Sveriges Radio...

Jasså... icon_smile_shock.gif icon_smile.gif Det var samma inspelning men då var det inte lika roligt längre... icon_smile_big.gif
Daniel
QUOTE (kansas @ 2009-02-14 17:55 ) *
icon_smile_shock.gif Nej!! icon_smile_shock.gif En solklar Ludwig kommentar, men det var en annan kille som verkade vara ansvarig för Brinkmann spelaren. Någon vet säkert vad han heter?

Jag vet. Det var jag. icon_smile.gif

Kanske måste förtydliga att jag inte representerar Brinkmann, utan är reklamkonsult till Audionord. Men främst är jag en musikälskare, och god vän med Ludwig. Så jag brukar hjälpa till på mässor och sånt.

Tack för att ni uppskattade kommentaren. Vi vill alltid ha ett fokus på musiken och hur den påverkar oss. Vi tar med oss musik som vi lyssnar på privat, och försöker skapa upplevelser ifrån en bred musikbas, inte bara det välinspelade och ibland söndertjatade mäss-repertoaren. Vi tror nämligen att de som är intresserade av det här förstår vad vi gör och drivs av samma sak som oss, ett djupt musikintresse. Dessutom så tycker jag att det är viktigt att ett hifisystem kan kommunicera Grinderman, vilket var vad jag spelade, likväl som Mahlers 9:a.

Det som ofta misstas för välinspelad musik är extremt "tvättad" så att den mer eller mindre låter bra på vilket halv-vettigt system som helst. Och därför anses vara "Safe" för demonstratörer. Vi försöker undvika detta och spelar därför allt möjligt, så länge vi gillar det själva. Vi vet nämligen att vår målgrupp är en intelligent skara människor som kan skapa sig en uppfattning om hur ett system låter baserat på vilket material vi väljer att spela. Detta kanske inte alltid är så "säljkorrekt" men vi tycker att musiken är det viktigaste, inte ljudkvaliteten på en viss inspelning.

En rolig kommentar vi fick när vi spelade ett väldigt komprimerat rockspår var att systemet saknade bas, när vi sedan bytte till Prodigy - Smack my bitch upp så såg kommentatorn mycket förvånad ut. Då fanns det ultramycket lågbas och kontroll. Ett bra system ska återge INSPELNINGEN inget annat är möjligt. Vi kan aldrig komma närmare än inspelningen. Därför är ett tecken på ett bra system att alla spår låter olika. Låter de lika så beror detta på att systemet färgar.

Nåväl, det blev mycket snack från min sida.

Tack för att ni uppskattade kommentaren som sagt.

/Daniel
In The Air
Återupplivar igen denna tråd för att fylla på med roliga, tråkiga, konstiga, urflippade kommentarer från Stockholm high end.

Dagen bästa: This system is so good it doesn't have a sweetspot.... it has a G-spot! icon_smile_big.gif Andrew Jones - TAD icon_smile_big.gif
ukiro
Jag och min flickvän lämnade ett rum i protest när demonstratören vinglade ut i en misogynistisk harrang om hur svårt det är att få kvinnor att gilla hifi, kryddat med häpnadsväckande fördomar och kategoriseringar. Med reservation för att jag alltså inte hörde hur hans resonemang slutade så tycker jag ändå det är väldigt trist att höra detta gnäll på oförstående partners. Om frugan inte är sympatiskt inställd till nya högtalarköp lär oförståelse vara en mindre faktor än gubbiga fördomar och bristande självinsikt.
Timbre™
QUOTE (ukiro @ 2010-02-13 21:37 ) *
misogynistisk harrang

Förekommer glädjande nog inte här men själva uttrycket går direkt in i ordbanken... icon_smile.gif
P-pan
Hmm,

och jag som inte äns fick sälja de gamla högisarna när de nya skulle införskaffas.

-Dem är ju så snygga så då är det väl lika bra att jag köper dem ... icon_smile_question.gif icon_smile_shock.gif ... icon_smile_kisses.gif

P.s ... hon behövde inte betala och de spelar fortfarande i huset icon_smile_approve.gif

Harryup
Sladds patetiska mässande är fullständigt ointressant, varför inte spela musik istället. Många minuter långa genus harranger går väl att dra i egna butiken men det platsar inte på en mässa. Gubbsjukt!
Jag gisk också en liten bit in på första låter för att jag tyckte trots demon att det vore kul att höra Thiel.

mvh/Harryup
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.