Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Juni 2004
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Nostalgiforum
Pages: 1, 2
K-man
....eller det kanske skedde vid puppbyte...

\\K-man
EAR
Noterar att du ändrat antiskatingjusteringen...nufiken som man är undrar man varför...eller om det enbart är en del av demonteringen?

Beror på att jag monterat en sådan här en Denon DL 103R icon_smile.gif

En av de få puppor som jag egentligen tycker passar i denna armen. Ortofons SPU gold är en annan icon_smile_tongue.gif
EAR
Nä nu rycker vi framåt ett steg i historien icon_smile.gif
K-man
...då stämde min slutledning ju perfekt då! icon_smile_big.gif

Full fart!

\\K-man
EAR
Vi plockar väl bort lite till

Ser ju enkelt ut.Bara bort med de två skruvarna på den svarta plattan och dit med det nya lagret i brons eller icon_smile_blush.gif icon_smile_dead.gif icon_smile_angry.gif
EAR
Som man kan se på bilden ovan så ligger lagret i en vagga(underdelen)Lagerna till SME är knivlager som inte tål någon form av misshandel.
Som K-man tidigare påpekat så fanns det Nylonlager och stållager och piratlager al`a bronslager.
i min arm satt det ett metallager som var slitet så valet att uppgradera till Brons var relativt enkelt
EAR
Nu kommer här tyvärr inga bilder på mellanspelet pga att jag blev lite upptagen med annat som har med modden att göra.
Enligt beskrivningen så var det bara till att ta av den bakre skruven och sen dra ut den bakre delen av armröret till vänster på bilden.
Det är nämligen så att det sitter ett litet jordbleck under den främre skruven med en mutter i.

Man skall alltså ta ut det bakre röret och sen hålla jordblecket på plats med en pincett medan man lossar den främre skruven och sedan sätter man på det nya lagret
Bara ett felBeskrivningen tillhör de nyare 3012 r armarna.
På min 3012II går det inte att plocka bort den bakre biten av röret på samma enkla sett.Vilket skulle visa sig vara en felaktig iaktagelse från min sida vilket gav en massa extrajobb icon_smile_angry.gif
Vad tror ni hände
Jordblecksmöget trillade såklart av när den främre skruven lossades

En liten bild som visar den kommande röran
EAR
Vi tar det väl från andra hållet

Bakre tonarmsröret till höger nu.
Vad man ¨får göra är att man sätter tonarmen i en liten ministällning så man får händerna fria.Trångt som tusan ändå skall ni veta.
Pillar upp jordblecket på plats underifrån där signalkablarna kommer ut och försöker att undvika att klämma signaltrådarna.Blecket skall ju ovanför trådarna mot lagret till
EAR
Vi tar väl en bild ovanifrån så man kan se lite av vad jag hade att jobba med icon_smile_blush.gif
EAR
Lite närmare får vi allt gå
K-man
Du har iallafall goda hjälpmedel för finmekanik/elektronikarbeten!! icon_smile.gif

....tänker de där åtgärderna med enbart händer och em bänk...HUA!!!!

\\K-man
EAR
Efter några försök så fick jag i alla fall allt på plats igen
Det var bara det att jag fick ställa in tonarmen från början igen då alla värdena hade ändrat sig då det visade sig att det gamla stållagret var högre än det nya bronslagret

EAR
Var det värt jobbet då icon_smile_question.gif
Efter en tämligen grundlig genomlyssning under någon månads lyssning så visst finns det skillnader till det bättre(en smaksak såklart)men jag tycker nog att renheten och seperationen har ökat
Alltså en tweak som man kan anse so icon_smile.gif icon_smile.gif m prisvärd enl mina öron icon_smile.gif
K-man
Grattis! Till uppfräschad arm...och ett lyckat tweak! icon_smile.gif

\\K-man
EAR
[quote][Grattis! Till uppfräschad arm...och ett lyckat tweak! /quote]
det har faktiskt blivit så bra att min CD -spelare med sin externa DAC har blivit satt på undantag. Alltså spelas det nästan enbart vinyl icon_smile_tongue.gif
K-man
Ajaj...nu vet jag flera som får vatten på sina hjul! icon_smile_big.gif

\\K-man
EAR

Tyvärr är det så att handlar man nyutgiven kvalitetsvinyl(typ MOFI) så är det dyrare än att köpa dito på CD icon_smile_dead.gif
I stället så kan man göra superfynd på en massa loppisar.
K-man
Ja, visst är det så....dessutom är det mycket härlig musik som inte finns på några nyutgivningar....och det är ju lika bra musik för det!!! (och ibland ännu bättre)

\\K-man
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.