QUOTE (helios @ 2008-05-01 12:37 )

Åke Erikssons andra projekt Wasa Express (1:a skivan) måste också vara en av det det bättre svenska fusion skivorna som gjorts.
Du har så rätt, Helios. De finns med på listan, så här kommer dom. "Wasa Express" på Sonet från 1977 och "Till Attack" från 1978. Vet inte vem som först med lite hippa namn men jag tror det var Dag Vag med bl a Stig Vig och Per Cussion. Wasa Express var Kim Climax, Valentino Vasselino, Henry Coma, Åke Grotesque och Victor Vibrato.
Vi åker tillbaka till USA och en av tidernas största musikgestalter och legender heter Herbie Hancock. När hans historia skrivs kommer han att listas bland de största, helt i paritet med Charlie Parker och Miles Davis, det är jag helt övertygad om. Här handlar det om ett par av hans bästa fusionplattor, enligt min smak. "Secrets" från 1976 är en funkig uppgörelse med bl a Canteloupe Island. "Mr Hands" kom 1980 och är lite mer "jazzig". Många av de stora är med, inte minst Jaco Pastorius.
Kan tänka mig Bob James ingår i Timbres diskotek. Här följer ett par utmärkta Bob James plattor (en del är väl sega tycker jag). Till vänster "One On One" som även listar gitarristen Earl Klugh i ledarskapet. Den gavs ut 1979 på CBS' Tappan Zee. Det är en "mysig-kväll-vid-brasan-på-fällen" musik, dock inte sliskigt och klibbigt. Hela studiomaffan är med. Till höger dubbeln "All Around The Town" som är ovanligt svängig till att vara Bob James. Det är fråga om liveinspelningar vilket tycks ha inspirerat.
Det går knappas att gå förbi Quincy Jones när vi talar om fusion. 1976 gav A&M ut en bra sammanställning på dubbel med Quincy fusion från 1973-76. Utmärkt fusion.
David Liebman är en gudabenådan saxofonist, kompositör och arrangör. Idag är han mest känd på sin sopransax och inspleningar som gränsar till det svårtillgängliga. På 70-talet var han lite lättare och gjorde bra plattor på ECM. Även David ville ha del av fusionkakan, så han signerade för Columbia där "What It Is" gavs ut 1980. John Scofield, Steve Gadd, Markus Miller med flera spelar med. Plattan är lite ojämn. Eget material helt igenom förutom Rolling Stones "Miss You".