Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Året var 1989.....
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Nostalgiforum
BTS
Denna produkt såg dagens ljus 1989 och producerades fram till 1994,
med en hel del inre förändringar och några små yttre. Under tidens gång var
produktnamnet alltid det samma icon_smile_shock.gif .

Detta är två mycket vitala delar av innanmätet icon_smile.gif.
På dessa moduler går det att välja förstärkning, 7/16dB för den högra som är Line Stage Modul,
och 42/60dB för den vänstra som är Phono Stage Modul icon_smile_tongue.gif
Matrixen
Kul icon_smile_tongue.gif
Jag behöver nog lite mer ledtrådar för att ens veta var man skall börja gissa tror jag icon_smile_blush.gif
BTS
QUOTE (Matrixen @ 2008-02-19 18:00 ) *
Kul icon_smile_tongue.gif
Jag behöver nog lite mer ledtrådar för att ens veta var man skall börja gissa tror jag icon_smile_blush.gif

Ledtrådar kommer.... icon_smile_big.gif
BTS

Ledtråd nummer två, sex par ingångar, varav den ena är avsedd för grammofon, om Phonomodulen monteras icon_smile.gif .
BTS

Och ingångarna från en annan sida, ingångsimpedansen är
valbar, 600 Ohm, 10K Ohm eller 100K Ohm.
Peo
Jeff Rowland Consonance! icon_smile_big.gif
BTS

Nu blir det lättare. Fjärrkontrollen är fortfarande ett föredöme i
funktionalitet icon_smile_tongue.gif , ergonomiskt lite sämre. Allt kontrolleras härifrån utom
förstärkning, in/ut impedanser.
Bl.a. går sex olika volymnivåer att lagra per ingång icon_smile_approve.gif
BTS
QUOTE (Peo @ 2008-02-19 18:23 ) *
Jeff Rowland Consonance! icon_smile_big.gif

Detta var för lätt.. icon_smile_big.gif
Peo
QUOTE (BTS @ 2008-02-19 11:24 ) *
Detta var för lätt.. icon_smile_big.gif

Nej då, det tror jag inte! Jag lånade en sån en gång bara, och kände igen baksidan.. icon_smile.gif
BTS

Här finns faktiskt dubbla balanserade utgångar, varav den ena realiseras med XLR-kontakter.
Vill man använda sig av den andra möjligheten att köra balanserat till slutsteget krävs
2 par kablar icon_smile_shock.gif och motsvarande möjligheter på slutsteget, om jag inte missminner mig fanns denna
möjlighet även på andra fabrikat från USA då det begav sig icon_smile.gif .
BTS

Just detta exemplar är från 1991, därefter har en del ändrats, bl.a. så
blev möjligheterna att ändra utgångsimpedans bortagen.
Den relästyrda volymkontrollen dämpades senare mekaniskt med hjälp av
någon dämpmassa. Detta visade sig vara ett dåligt tweak,
med tidens gång åt sig dämpmassan igenom ytterhöljet på reläerna icon_smile_shock.gif icon_smile.gif .
BTS

Med dessa dipswitchar anpassas pickupen, 11 olika värden mellan 10-185 Ohm för MC.
47K för MM. Pickuper som matat detta exemplar har varierat, en favorit var Ortofon MC10 Super mk2,
en annan var Transfiguration icon_smile.gif .
Timbre™
Här måste det nya stativet ha varit med fotohandlingen... icon_smile_cool.gif icon_smile_wink.gif icon_smile.gif
Vem var svensk distributör för Jeff Rowland på åttiotalet... icon_smile_question.gif
BTS
QUOTE (Timbre @ 2008-02-20 00:46 ) *
Här måste det nya stativet ha varit med fotohandlingen... icon_smile_cool.gif icon_smile_wink.gif icon_smile.gif
Vem var svensk distributör för Jeff Rowland på åttiotalet... icon_smile_question.gif

Svensk generalagent var från ca 1991 ett företag vid namn Nordic Sound med säte i göteborgstrakten icon_smile_shock.gif .
Ej att förväxla med de Nordic Sound som finns idag.
Någongång under -90 talets senare hälft gick agenturen till Norge och närmare
bestämt TAA. Import som då blev distributör för skandinavien.
Inväntar dock exakt info om årtal angående detta.

Och ja, det nya stativet har prövats i ca 250 bilder för detta reportage, 20 av
dem kan visas för allmännheten utan att ansiktsfärgen slår över i lila icon_smile_big.gif

BTS

Dipswitchen uppe till vänster hanterar ingångsimpedans, de andra två utgångsimpedans,
150 eller 300Ohm SE, dubbelt upp balanserat.
BTS

Riktpris då var ca 33 000 icon_smile_shock.gif icon_smile_shock.gif Sek om jag inte missminner mig och den fick genast i uppgift
att lösa av Tandberg 3018 med gott resultat. Denna Consonance fungerade för en tid även
riktigt bra som plattform för en Sota Star Saphire icon_smile_tongue.gif

BTS

Påslagen dygnet runt i mer eller mindre 16 år, fullt fungerande med ett undantag icon_smile.gif .
Ett relä på en ingång för en kanal har gett upp, tur det finns 5 ingångar extra.
Här med den externa IR-mottagaren.
BTS

Modulerna på plats, linjesteget låter klart bäst när phonomodulen är bortmonterad.
När denna Consonance testades i hemmiljö för första gången slutade det i katastrof icon_smile_shock.gif .
Linjemodulen monterades fel icon_smile_blush.gif , det går, med avbränd likriktare och skyhög puls
som resultat.
BTS

Inkopplad idag är brusnivån hög icon_smile_shock.gif, högre än vad jag kan minnas.
Och Consonance spelar med ett icon_smile_evil.gif drag utan större precision och finess,
mer tvådimensionellt än vad jag är van vid.

http://www.jeffrowland.com/ClassicPreamps.htm
K-man
Nostalgi!!! Det slår alltid an en speciell sträng hos mig!

Härligt BTS!!

\\K-man
BTS

Här kommer fakta om Nordic Sound:

JRDG blev distribuerat för första gången i Sverige av Nordic Sound mellan 7 augusti 1990 och fram till Juni 1993,
då TAA. Import i Norge tog över.
1991 var riktpris för en Consonace 33.000 Sek+4.500 icon_smile_shock.gif för en phonomodul.

USA priset var i september 1990 2.990 USD+350 USD för en phonomodul. icon_smile.gif
calle_jr

Trevligt!
Jag har aldrig ägt något från Jeff Rowland, men slutstegen har man lockats av vid tillfällen.

QUOTE (BTS)
Inkopplad idag är brusnivån hög icon_smile_shock.gif, högre än vad jag kan minnas.

Kan det vara tidens tand?
BTS
QUOTE (calle_jr @ 2008-03-15 14:34 ) *
Kan det vara tidens tand?

Detta är högst troligt icon_smile.gif
Matrixen
Spontant hade man ju trott att en dylik produkt skulle stå sig bra mot dagens nymodigheter icon_smile_shock.gif icon_smile_question.gif
BTS
QUOTE (Matrixen @ 2008-03-16 09:13 ) *
Spontant hade man ju trott att en dylik produkt skulle stå sig bra mot dagens nymodigheter icon_smile_shock.gif icon_smile_question.gif

Det som var bra igår brukar vara bra idag, men att jämföra produkter som snart har brukats i 20
år utan service mot sina likar i samma prissegment är svårt.
Vad 33 000 Sek är i dagens pengavärde vet jag inte exakt men nog närmar det sig 100 000 icon_smile_shock.gif icon_smile.gif
Förmodligen bör en del komponenter i denna Consonance skiftas, därav den höga brusnivån,
därefter kunde en mer rättvis tvekamp utkämpas icon_smile_cool.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.