Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Usher Högtalare
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2
Stereotypen
QUOTE (Drem @ 2009-05-02 19:38 ) *
Är lite småsugen på att testa nytt förstärkeri till mina BE-10. Grannen har ett Mcintosh MC-402 vi ska ta hit och testa med. Han har själv Usher och det spelar underbart fint ihop med Mcintoshen. Jag kör ju mina digitalsteg här (Ezon Icepower ASP1000) och även om dom är bra och har tjänat mig troget i flera år så känns det som att jag går miste om mycket när jag parar dom med dessa högtalarna. Jag postade för jag undrar om ni har tips på annat förstärkeri i ungefär samma klass som Mcintoshen, eller billigare. MC-402 kan man ju få för dryga 50000 idag om man har lite flyt. Vad finns det mer i den klassen som kan tänkas passa bra ihop med dessa Usher? På Hifistället spelade han dem med Electrocompaniet, om det var 250 eller självaste Nemo som spelades vet jag ej men det lät väldigt neutralt och fint med mycket värme, kropp och blod med stor och tight bas.

Det absolut bästa som jag testade att driva BE-10 med var Lennarts LaMayro rörförstärkare.
Jag satte ut mitt Krell fpb 600c på annons efter att jag hört vad LaMayro presterade på mina BE-10.
Jag beställde en LaMayro av Lennart och väntade på att någon skulle nappa på min Krell. Då hörde en kille av sig och ville byta sina Audio Artistry Beethoven mot min Krell. Dessa har ju varit mina drömhögtalare så jag gjorde bytet och hamnade i en besvärlig sits då jag fick bestämma vilka högtalare jag skulle behålla. Jag behöll till slut Beethoven och dessa går ej att driva med LaMayro så jag fick avboka denna.
Summa summarum: Om du funderar på att byta förstärkare så gör dig själv en tjänst och lyssna på LaMayro tillsammans med BE-10:orna.
Drem
QUOTE (Stereotypen @ 2009-05-03 14:39 ) *
Det absolut bästa som jag testade att driva BE-10 med var Lennarts LaMayro rörförstärkare.
Jag satte ut mitt Krell fpb 600c på annons efter att jag hört vad LaMayro presterade på mina BE-10.
Jag beställde en LaMayro av Lennart och väntade på att någon skulle nappa på min Krell. Då hörde en kille av sig och ville byta sina Audio Artistry Beethoven mot min Krell. Dessa har ju varit mina drömhögtalare så jag gjorde bytet och hamnade i en besvärlig sits då jag fick bestämma vilka högtalare jag skulle behålla. Jag behöll till slut Beethoven och dessa går ej att driva med LaMayro så jag fick avboka denna.
Summa summarum: Om du funderar på att byta förstärkare så gör dig själv en tjänst och lyssna på LaMayro tillsammans med BE-10:orna.

Intressant ! Får se om man kan få möjlighet att få ett sådant inkopplat till de här BE-10 någon gång. Inte lätt få till en lyssning med detta i Göteborg.
Stereotypen
QUOTE (Drem @ 2009-05-03 16:08 ) *
Intressant ! Får se om man kan få möjlighet att få ett sådant inkopplat till de här BE-10 någon gång. Inte lätt få till en lyssning med detta i Göteborg.

Lennart som bygger LaMayro-förstärkaren bor ju i Göteborg så det borde väl gå att låna hem en av honom icon_smile.gif
Drem
QUOTE (Stereotypen @ 2009-05-03 23:10 ) *
Lennart som bygger LaMayro-förstärkaren bor ju i Göteborg så det borde väl gå att låna hem en av honom icon_smile.gif

Haha, ja där ser man icon_smile.gif, ibland är det närmare än man tror.
Apexorca
QUOTE (Drem @ 2009-05-02 19:38 ) *
Är lite småsugen på att testa nytt förstärkeri till mina BE-10. Grannen har ett Mcintosh MC-402 vi ska ta hit och testa med. Han har själv Usher och det spelar underbart fint ihop med Mcintoshen. Jag kör ju mina digitalsteg här (Ezon Icepower ASP1000) och även om dom är bra och har tjänat mig troget i flera år så känns det som att jag går miste om mycket när jag parar dom med dessa högtalarna. Jag postade för jag undrar om ni har tips på annat förstärkeri i ungefär samma klass som Mcintoshen, eller billigare. MC-402 kan man ju få för dryga 50000 idag om man har lite flyt. Vad finns det mer i den klassen som kan tänkas passa bra ihop med dessa Usher? På Hifistället spelade han dem med Electrocompaniet, om det var 250 eller självaste Nemo som spelades vet jag ej men det lät väldigt neutralt och fint med mycket värme, kropp och blod med stor och tight bas.

Jag har ju Plinius SA250 slutsteg som fungerar mycket bra. icon_smile.gif icon_smile.gif Plinius har kvar detta steg modifierat med annat namn. Men Sa 250 hettet det i många år och blev uppgraderat efterhand. Läs på Plinius hemsida. Det kostade ca 85000kr nytt och kan nog hittas begagnat för 30000kr. Det är ett mycket kraftfullt slutsteg som kan köras både i klass a samt ab. Jag tror det lämar 350watt i klass ab och hela 180watt i ren klass a och då blir det varmt och rörlikt väljudande vill jag lova. Det kan enkelt stälas om till monoblock men då behöver man ju ett till. Har aldrig hört det själv men jag tror det lämnar 1000watt då. (Känns lite väl mycket, kan sällan behövas om man inte spelar på extrema bashögtalare) icon_smile_dead.gif
lTalade med Audio concept om detta steg för en tid sedan och de menade att det var ett osedvanligt bra slutsteg som de gärna tar in begagnat för att sälja pga att det är mycket prisvärt och bra!

Ring Audio Concept de kanske kan tipsa om något, de har kanske tom ett begagnat hemma.

Ring Anders på HiFi stället också och fråga. Han har ju ofta begagnat hemma.

Kul att höra om du hittar något annat intressant slutsteg. icon_smile_big.gif

Calle B

Drem
Skall försöka få till testen av grannens McIntosh MC-402 under helgen här, får tjata lite på honom icon_smile.gif Anders på Hifistället har ett par beg MC-501 för 79000 just nu. Grannens stora 4-vägs-Usher (CP-8772?) låter fantastiskt bra med 402an och 501 lär låta ännu bättre, mer kontrollerat. Kanske Anders vill ta mina tre Ezon ASP1000 digitalsteg + Rotel RB-956 i inbyte och så lite prut på det, vem vet icon_smile_big.gif

Plinius SA250 har jag faktiskt hört hos Anders också. Det lät väldigt fint ! Han spelade JMlab Electra 946 med denna och jag blev direkt förälskad i ljudet. Jag köpte ju JMlabarna efter den lyssningen icon_smile.gif
Drem
Imorgon ser testen ut att bli av. Då kommer McIntosh MC-402 på besök icon_smile_tongue.gif
Drem
Ja och så här gick det med den historien icon_smile_big.gif

Stereotypen
QUOTE (Drem @ 2009-05-14 01:18 ) *
Ja och så här gick det med den historien icon_smile_big.gif

Oj då!
Har du slagit till på ett par mc 501:or icon_smile_shock.gif
De borde ju kunna passa bra icon_smile.gif
Drem
QUOTE (Stereotypen @ 2009-05-14 22:19 ) *
Oj då!
Har du slagit till på ett par mc 501:or icon_smile_shock.gif
De borde ju kunna passa bra icon_smile.gif

Japp! Det kom ett erbjudande jag helt enkelt inte kunde motstå icon_smile_big.gif Har alltid suktat efter McIntosh men inte vågat drömma om det. Skall återkomma med lite lyssningsintryck senare, har inte hunnit spela så mycket på det ännu.
Apexorca
QUOTE (Drem @ 2009-05-15 00:01 ) *
Japp! Det kom ett erbjudande jag helt enkelt inte kunde motstå icon_smile_big.gif Har alltid suktat efter McIntosh men inte vågat drömma om det. Skall återkomma med lite lyssningsintryck senare, har inte hunnit spela så mycket på det ännu.

Grattis! icon_smile_big.gif

Spännande! Mycket nyfiken på hur det låter. icon_smile_tongue.gif

Calle B icon_smile_big.gif
Drem
Har tyvärr inte haft tid att skriva några lyssningsintryck, jag håller på att testa för fullt och så var det ju Gbgvarvet igår så det är fullt upp. Jag postar två bilder så länge...

Apexorca
Stilig uppställning.

Calle B
Drem
Jag fortsätter att leta signalkablage att ha mellan cd/försteg och försteg/monoblock. Hittade en beg Kimber Select 1010 till bra pris. Den låter bäst när den sitter mellan försteg/monoblock. Körde Signalcable Silver Res här tidigare. Kimbern är mycket bättre. Ljudet är lent och fint, mellanregistret mycket bättre. Ingenting är ansträngt här som med SC. Det enda som lämnar lite att önska i 1010 är basen som kunde varit tightare. Är väldigt nyfiken på att prova mera signalkablage då det gör en otroligt stor skillnad i min anläggning. Har blivit lite nyfiken på Cardas Golden Cross men inte hittat någon butik som har dessa, eller någonting på begmarknaden.

Har ni några bra begmarknader ni kan tipsa om? Både svenska och utländska. Jag kollar mest på Hifimagasinet.com.
Zalve
Har du även högtalarna ståendes så vid finlyssning ?
Drem
QUOTE (Zalve @ 2009-06-03 15:46 ) *
Har du även högtalarna ståendes så vid finlyssning ?

Man luras lite av bilden med hur nära bakväggen högtalarna står. I dagsläget så står dem också 15cm längre ut än på bilden.
Högtalarna står 50cm från bak- och sidoväggarna.
RODA
Mine BE-718.
Nå med sellskap av en liten Velodyne SPL-800R. icon_smile_approve.gif

R
RODA
Usher + Velodyne

Hele anlegget i stuen

Drem
QUOTE (RODA @ 2009-06-05 10:13 ) *
Usher + Velodyne

Hele anlegget i stuen

Läckert RODA ! Vad använder du för elektronik och kablage?
RODA
Tack Drem!

Litt mer info her:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...=6205&st=60

Signalkjeden:

Marantz SA-11S1 - SACDspiller
Whistler Audio Coanda m/ WBT-0152Ag - signalkabel
Audionet SAM V2 - Integrert forsterker
Harmonic Technology Pro9+ Biwire - høyttalerkabel
USHER BE-718 Tiny Dancer - høyttalere
Velodyne SPL-800R - subwoofer (under ca 50Hz)

Usher originale stativer
Finite Elemente Pagode signatur rack til elektronikken

Mvh
Rolf
Drem
Tänkte höra mig för om ni har tips på vad man kan hitta beg signalkablar av bra kvalitet. Håller ett öga på Hifimagasinet.com varje dag men ännu har inget intressant dykt upp. Vad jag behöver är RCA och längd 1 meter.

Jag kör just nu en Kimber KS-1010 mellan cd/försteg och en Acoustic Zen Matrix Reference (lånad) mellan försteg/monoblock. Detta är jag väldigt nöjd med. Så nöjd att jag lätt skulle kunna tänka mig köpa första bästa Matrix Reference som dyker upp. Är det någon som handlat kablar från USA? www.usedcable.com , kan det vara något? Stort utbud men jag antar att det tillkommer en massa kostnader.

Tacksam för tips ! icon_smile.gif
Käera
Ser nu att detta verkar ligga i en annans tråd icon_smile_blush.gif

Musicus
QUOTE (Drem @ 2009-07-03 01:00 ) *
Tänkte höra mig för om ni har tips på vad man kan hitta beg signalkablar av bra kvalitet. Håller ett öga på Hifimagasinet.com varje dag men ännu har inget intressant dykt upp. Vad jag behöver är RCA och längd 1 meter.

Her dukker det opp bra brukte kabler fra tid til annen.
Ett godt tips? Purist Audio Proteus Provectus, ikke billig men veldig veldig bra!, vel verdt å teste ut, helt subjektivt selvsagt icon_smile_wink.gif

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/inde.../board,4.0.html

mvh
Andy
Hej.

Jag lånar denna tråden lite, vad är ett bra pris på följande paket

Usher 6371
Usher S-520 bakkanaler
Usher X-616 center

Vad skall man betala för ett sådant paket i bra skick?
Apexorca
Kollade in Ushers hemsida i dag. De ligger inte på latsidan. Har hört rykten, men nu händer det visst saker. Det skal visst gå att uppgradera.
"Last but not the least, owners of Usher's BE series will have the option to upgrade to the Diamond DMD tweeters at their cost. For details please contact your Usher official dealer."
icon_smile_tongue.gif

http://www.usheraudio.com/index.html

Calle B
Drem
QUOTE (Calle B @ 2010-02-14 20:27 ) *
Kollade in Ushers hemsida i dag. De ligger inte på latsidan. Har hört rykten, men nu händer det visst saker. Det skal visst gå att uppgradera.
"Last but not the least, owners of Usher's BE series will have the option to upgrade to the Diamond DMD tweeters at their cost. For details please contact your Usher official dealer."
icon_smile_tongue.gif

http://www.usheraudio.com/index.html

Calle B

Ojsan, det där lät inte fel. Om någon skulle snubbla över lyssningsintryck från en av dessa modifieringar så bara måste ni posta det här icon_smile.gif
Apexorca
QUOTE (Drem @ 2010-02-15 23:35 ) *
Ojsan, det där lät inte fel. Om någon skulle snubbla över lyssningsintryck från en av dessa modifieringar så bara måste ni posta det här icon_smile.gif

Har kollat upp lite mer.

Det kulle kosta "bara" 15-20.000" att uppgradera till denna Diamant diskan till Be10 och Be20 billigare till mindre modeller. Stämmer detta verkar det faktiskt Billigt, Morten säger att deras diamant diskanter kostar 70.000kr. Nu kanske det blir billigare i Asien med sådant men ändå?
Enligt uppgift skal diskanten bli ännu luftigare, krispigare friare. Nu har ju just diskanten som funnits tidigare fått mycket gott omdöme för samma egenskaper men bättre är ju alltid intressant.

Calle B
Drem
QUOTE (Calle B @ 2010-02-16 18:56 ) *
Har kollat upp lite mer.

Det kulle kosta "bara" 15-20.000" att uppgradera till denna Diamant diskan till Be10 och Be20 billigare till mindre modeller. Stämmer detta verkar det faktiskt Billigt, Morten säger att deras diamant diskanter kostar 70.000kr. Nu kanske det blir billigare i Asien med sådant men ändå?
Enligt uppgift skal diskanten bli ännu luftigare, krispigare friare. Nu har ju just diskanten som funnits tidigare fått mycket gott omdöme för samma egenskaper men bättre är ju alltid intressant.

Calle B

Ja det är ju inte så att man sitter och är missnöjd med BE-10 som den ser ut idag icon_smile_big.gif men det är verkligen skoj att möjligheten finns för framtiden. Jag kommer nog leva med dessa högtalare i många år och det är väl inte omöjligt att man kanske vill uppgradera vid ett senare tillfälle.
Apexorca
Jag har varit i kontakt med Usher.

Jag frågade om vad som händer med den nya diamant diskanten ljudmässigt jämfört med tidigare.

Svar kom:

"Hello Carl,
Thanks for your email.
The upgrade kit should be complete this month and start shipping on sometime middle of March.
The Diamond DMD sounds more transparent than BE version and much deeper center image and great soundstage.

Thanks,
Paul "

Det tycker alltså Usher själva! Hoppas de har rätt.

Calle B
Apexorca
Jag passar en Usher Dancer Be-616 (en center) pga att ägaren ej byggt klart sitt biorum. Använder den så klart. Spelar liksom in den åt polaren. Ser på film kanske 2 ggr per vecka. Gillar den . Vänjer mig vid att ha den. Byggkvalitet långt ut över det vanliga för priset. Neeeeeeeej.......jag inser att jag kommer att få ett problem. Kan jag säga att den smet, tappat bort den, någon tog den, frugan städade bort den och jag kan inte hitta den , sorry. Jag för pröva.....

Jag kan bara säga att den är grymt bra! Bra tryck och rapp! Enormt klar. Tex röster låter fantastiskt i den.

Man skall aldrig göra så. En dag måste jag byta tillbaka och kommer troligen ha svårt att höra vad som sägs i filmen eller vad som sjungs på konserten.

Hur klarar men en nedgradering? Cry.gif

Calle B
calle_jr

Förstår dilemmat.
Har du en annan center idag eller har du spelat två-kanal tidigare?
Apexorca
QUOTE (calle_jr @ 2010-05-22 19:17 ) *
Förstår dilemmat.
Har du en annan center idag eller har du spelat två-kanal tidigare?

Jag har ett 2 kanalsystem i dag men använder mitt slutsteg och Ushraran som frontar i flerkanalsystemet när vi ser på film.
Har en "gamal" Qln-center som köptes -97 på Sravanger HiFi-center. Eftersom jag just haft klart störst intresse i 2-kanalsljud har jag inte funderat kring om jag "behöver" en ny center. Men jag inser att det i flerkanal är säkert lika viktigt för upplevelsen med rätt/bra prylar som i 2 kanal.

Har också lärt mig att 2 mycket feta subbar behövs. Jag har bara en med lite övervikt... Inte lika kramgo kanske....

Det stör mig att jag fått denna insikt. icon_smile_wink.gif
För nu bryr jag mig lite mer om flerkanalsljudkvaliteten och den är också vanebildande.

Härligt att intresset kan vidgas och bli större. Flerkanal är ju också kul. Men jag tror det dröjer länge innan det kan bli lika kul som 2 kanal. Men man vet aldrig, utvecklingen går fort. Det kanske kan bli grymt att lyssna på musik i flerksanal. Men det bör ju bli mycket dyrare eftersom fler prylar behövs och en kedja blir aldrig är starkare än den svagaste länken.

Calle B
Apexorca
Har en kompis som precis köpt Usher minidancer.

Jag tycker det låter oerhört bra för pengarna och kan inte fatta att de inte kostar mer. Byggkvaliteten är oöverträffad till priset i min värld. Kul med sådana produkt.

Skall man handla i den prisklassen måste man lyssna å dessa.

Nedan finns fler som tycker så.

Mer läsning om detta alltså, om man vill: http://webbpost.ptj.se/mail/tv/0t01540.nsf...er%20Review.pdf
Blacktube
Hej! Mitt första inlägg här på forumet. Jag är sedan några månader ägare till ett par Usher minidancer two-BE.
Inköpta hos radiohandlare Bengtsson på hifistället i GBG.
Namnet till trots så är det ingen liten högtalare.(125X48X35)

En fantastiskt välljudande högtalare med en enorm byggkvalitét-liksom alla Ushers produkter. Spelar i en egen division i den här prisklassen,
enligt min mening. Bör provlyssnas av alla som söker högtalare i den här prisklassen. Har matat dem med allt ifrån 60- och 70-talsmusik till singer/songwriter och symfonier. Låter bra på det mesta. Underbart mellanregister som ger
grym röståtergivning. Högupplöst diskant som aldrig blir påträngande. Går förhållandevis djupt i basen i mitt långt ifrån optimala rum. Kan stå nära vägg
då basreflexöppningen sitter i nederkant på fronten.

Apexorca
QUOTE (Blacktube @ 2010-08-28 18:49 ) *
Hej! Mitt första inlägg här på forumet. Jag är sedan några månader ägare till ett par Usher minidancer two-BE.
Inköpta hos radiohandlare Bengtsson på hifistället i GBG.
Namnet till trots så är det ingen liten högtalare.(125X48X35)

En fantastiskt välljudande högtalare med en enorm byggkvalitét-liksom alla Ushers produkter. Spelar i en egen division i den här prisklassen,
enligt min mening. Bör provlyssnas av alla som söker högtalare i den här prisklassen. Har matat dem med allt ifrån 60- och 70-talsmusik till singer/songwriter och symfonier. Låter bra på det mesta. Underbart mellanregister som ger
grym röståtergivning. Högupplöst diskant som aldrig blir påträngande. Går förhållandevis djupt i basen i mitt långt ifrån optimala rum. Kan stå nära vägg
då basreflexöppningen sitter i nederkant på fronten.

Hej Blacktube!

Rasande bra inläggstart i helt rätt tråd! 64.gif

Jag har troligen lyssnat på just det par du nyss köpt hos Bengtsson och håller med dig. Min kompis har lillebrodern till dina och det är samma slutsats med dem.

Kan inte annat än att gratulera.

Vad spelar du på för elektronik?

mvh Calle B

Blacktube
QUOTE (Calle B @ 2010-08-28 23:05 ) *
Hej Blacktube!

Rasande bra inläggstart i helt rätt tråd! 64.gif

Jag har troligen lyssnat på just det par du nyss köpt hos Bengtsson och håller med dig. Min kompis har lillebrodern till dina och det är samma slutsats med dem.

Kan inte annat än att gratulera.

Vad spelar du på för elektronik?

mvh Calle B

Hej Calle B! Tack! Härligt att höra att du delar min åsikt.
Spelar för närvarande på följande elektronik;Shanling cd 100; XTZ A 100 D3 och triodmonoblock 1500 från Erik Andersson -för närvarande ur funktion. Tanken är att så småningom uppgradera. Mcintosh är en dröm som jag har.
Apexorca
QUOTE (Blacktube @ 2010-08-29 01:03 ) *
Hej Calle B! Tack! Härligt att höra att du delar min åsikt.
Spelar för närvarande på låg/högbudget elektronik;Shanling cd 100; XTZ A 100 D3 och triodmonoblock 1500 från Erik Andersson -för närvarande ur funktion. Tanken är att så småningom uppgradera. Mcintosh är en dröm som jag har.

Drömmar kan bli verklighet. McIntosh är en bra dröm. Hoppas den blir verklig.

Calle B

andreas .l
Tjena
Får också ställa mig i Usher ledet.
Köpte ett par V 602 på hifistället idag. Mycket nöjd, rea och allt pga utgående modell icon_smile.gif och student som man är och allt icon_smile_big.gif
Förstärkare är XTZ Class A DIII och Cdspelare Vincent CDs6. Kablaget är transparent lösmeter högtalarkabel och MITerminator6 RCA. Ska se hur det blir med Nordost red dawn (som jag har liggandes), men först och främst ska dom spelas in och fyllas med något lämpligt material.
bbking
QUOTE (Calle B @ 2010-05-23 22:46 ) *
Mer läsning om detta alltså, om man vill: http://webbpost.ptj.se/mail/tv/0t01540.nsf...er%20Review.pdf

Nåväl Calle B, denna länk var väl näpiligen intresant för oss som inte är i vården????
Usher är alltid intresanta.
Som plåster på såren får du en skön Spoty länk med soft musik som kan spelas högt även när barnen sover.
Dela gärna med frugan och få feedback vad hon tycker (att spela högt krävs samförstånd)

Imogen Heap @ Spoty

Vad fick dig att välja Be-10 vs Be-20 om det nu var ett val (förutom 25k som kanske var smärt gränsen)?

Ride on bb

Apexorca
QUOTE (Björn B @ 2010-08-31 01:51 ) *
Nåväl Calle B, denna länk var väl näpiligen intresant för oss som inte är i vården????
Usher är alltid intresanta.
Som plåster på såren får du en skön Spoty länk med soft musik som kan spelas högt även när barnen sover.
Dela gärna med frugan och få feedback vad hon tycker (att spela högt krävs samförstånd)

Imogen Heap @ Spoty

Vad fick dig att välja Be-10 vs Be-20 om det nu var ett val (förutom 25k som kanske var smärt gränsen)?

Ride on bb

Ojojpj!

Vet inte vad som blev fel?

Men att det blev fel är tydligt!

sorry

Calle B
Blacktube
QUOTE (andreas .l @ 2010-08-31 01:17 ) *
Tjena
Får också ställa mig i Usher ledet.
Köpte ett par V 602 på hifistället idag. Mycket nöjd, rea och allt pga utgående modell icon_smile.gif och student som man är och allt icon_smile_big.gif
Förstärkare är XTZ Class A DIII och Cdspelare Vincent CDs6. Kablaget är transparent lösmeter högtalarkabel och MITerminator6 RCA. Ska se hur det blir med Nordost red dawn (som jag har liggandes), men först och främst ska dom spelas in och fyllas med något lämpligt material.

Hej Andreas!

Grattis till dina nya högtalare och välkommen i "Usher-klubben".

Jag är övertygad om att du kommer att bli nöjd

Hälsningar Blacktube
Apexorca
QUOTE (Björn B @ 2010-08-31 01:51 ) *

Pengar spelade in. Någonstans skall en gräns dras. Allt handlar om prioriteringar. Hade redan dubblat mitt tänkta max pris i jakten på så bra ljud att jag slipper störas av brister.
Varför valet? Jo! Be-20 blir en hel del större än Be-10. Frugan tyckte Be-10 var snyggare än Be-20 och jag tycker också de är mer proportionella. Ljudmässigt var jag redan uppe på en nivå med Be-10 som jag kan leva med länge. Jag har sedan jag lyssnade på just Be-10 och såg dem för första gången, några år innan jag köpte dem, fått dem som någon slags rimligt referensmål för mig. Har alltid jämfört det jag lyssnat på med dem. Jag har hört vissa betydligt dyrare som jag upplevt låtit bättre, men andra också sämre.
Jag upplever att för mig har jag kommit över en tröskel med Be-10 som gör att jag kan slappna av med musiken och inte tycka att det fattas något. Ståpälsen kommer där den skall.
Be-20 har ffa mer tungt djupt fundament i basen och det är bra, men Be-10 tycker jag gör det fantastiskt bra också och som jag ser det, även bättre än kunkurenterna. Detta i denna prismässiga härad och en bit upp.

Mvh Calle B

Apexorca
QUOTE (Blacktube @ 2010-08-31 20:29 ) *
Hej Andreas!

Grattis till dina nya högtalare och välkommen i "Usher-klubben".

Jag är övertygad om att du kommer att bli nöjd

Hälsningar Blacktube

Japp! 41.gif

Mvh Calle B

andreas .l
Tack ska ni ha icon_smile_big.gif
bbking
QUOTE (Calle B @ 2010-08-31 22:45 ) *
Varför valet? Jo! Be-20 blir en hel del större än Be-10. Frugan tyckte Be-10 var snyggare än Be-20 och jag tycker också de är mer proportionella.

Helt klart, bägge är otroligt estetiska. Får mig att tänka på fartyg,trä båtar , hav... och viljan att sväva iväg...
Bland de snyggaste högtalarna.
Storleken har betydelse,ju mindre ju bättre. Det är jobbigt om det tar för stor plats och dominerar för mycket. Men bägge är stora högtalare.
Har inte lyssnat på Be-20 men Be10 (dock ej i hemma miljö) å dom låter kanon och som sagt ser super läckra ut.

Hmmm...kanske får ta mig en funderare igen på högtalar fronten men jag vill ha mindre storlek. Basen är för mig inte den största egenskapen, och överdriven bas suktar jag inte efter.
Apexorca
QUOTE (Björn B @ 2010-08-31 23:33 ) *
Helt klart, bägge är otroligt estetiska. Får mig att tänka på fartyg,trä båtar , hav... och viljan att sväva iväg...
Bland de snyggaste högtalarna.
Storleken har betydelse,ju mindre ju bättre. Det är jobbigt om det tar för stor plats och dominerar för mycket. Men bägge är stora högtalare.
Har inte lyssnat på Be-20 men Be10 (dock ej i hemma miljö) å dom låter kanon och som sagt ser super läckra ut.

Hmmm...kanske får ta mig en funderare igen på högtalar fronten men jag vill ha mindre storlek. Basen är för mig inte den största egenskapen, och överdriven bas suktar jag inte efter.

Bra bas blir för mig ofta inte överdriven. Det som upplevs som för mycket bas är oftast rumsproblem samt om högtalaren inte kan spela rätt då låter det mycket och jobbigt, odefinierat mm.

Kom hem till mig och lyssna på Be-10 om du vill.

Pm går bra!

Calle B
bbking
QUOTE (Calle B @ 2010-09-01 12:31 ) *
Bra bas blir för mig ofta inte överdriven. Det som upplevs som för mycket bas är oftast rumsproblem samt om högtalaren inte kan spela rätt då låter det mycket och jobbigt, odefinierat mm.

Kom hem till mig och lyssna på Be-10 om du vill.

Pm går bra!

Calle B

Är lite allergisk mot för mycket bas (kan nog bero på mycket kvälls lyssnande och vill ta hänsyn) men helt rätt som du säger det är oftast rumsproblem. Upplevde detta hos Ågren Hifi i ett av rummen, fast tvärt om , då basen helt försvann och jag verkligen ville ha mer. ( kommer att berättas mer om i Audiovector tråden: Uppgradering på gång... )

Tack för inbjudan. Kommer mycket gärna på besök men är lite chockad just nu... jag hör av mig via PM.
(fast du...då kommer jag med flickvän och då kan vi väl bara prata ljud och framförallt design men inte pris ????)

ride on bb

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.