QUOTE (Bebop @ 2007-11-07 04:22 )

TD-160 var en utmärkt skivspelare. Jag hade också en sådan med SME 3009 som jag bytte mot en Aristion 40 med en ADC-arm. Det var faktiskt ett byte i fel riktning ljudmässigt. Thorens har nu släppt en ny TD-160 med antingen SME M2 eller Thorens egen variant av Rega 250. Se även
Thorens TD160HDAndra intressanta skivspelare från 70-80 talet var bl a:
System Deck 2X2
Kenwoods KD500 med fäste för SME-arm
Kenwood L-07D (jag söker en sådan) (se
L-07DMicro Seikki DDX-1000
Technics SP-10, SP-15 och SP-25
Dual 721 (för MM-pickuper)
Ariston RD11 (förlagan till Linns LP12)
Hittar Du någon av dess i gott skick, så har Du gjort en bra affär. Det finns ett litet sällskap man kan kontakta i detta ämne. Se
Vinyl EngineJag är av annan åsikt. Jag skulle utan tvekan stryka Aristoner av alla sorter. Har hitills bara stött på vinda och skeva, sämsta brittiska kvalité sen Lucas 6volts +jordade tändsystem. Av dom direktdrivna skulle jag stryka KD500 och DDX-1000. Dom jag däremot skulle rekommendera är Heybrook TT2, Systemdek IV, Mitchel Gyrodek, och förstås även LP12.
Technics SP-10 har jag också egen erfarenhet av och nätdelen är oerhört ostabil, närmast skrot tyvärr då spelaren i övrigt är ganska bra finns mycket att vinna och jag kommer få en ny nätdel själv till mitt ex inom någon/några månad(er). Dom andra Technicsarna har jag ingen egen erfarenhet av.
Billiga Dualer typ 505 är klart bra.
mvh/Harry