QUOTE (Hasse @ 2007-10-07 17:01 )

Nice rig

. Jag gissar att 5.5 låter mer "tubey" än hybriderna 6.5/7.5 eller vad är det du tycker 5.5 har som de större saknar

. Jag vet att grejorna inte är inspelade men tycker du så här initialt att du fått ge avkall på basen

.... men det kanske du kommer till vad det lider. Om jag kommer ihåg rätt så tyckte du inte att det var någon större skillnad på ST-150 och MB-185?
Lite tidigt att döma ännu, men 5.5 låter mer rör om jag så säger. Dom har den där magiska luftigheten och värmen utan att göra avkall på upplösning. Stråkar och piano låter makalöst bra, även röster. Ljudet är stort, stort, stort!!!
Allra mest hörs skillnaden på piano, där jag tycker att Steinway & Son klingar rätt på 5.5 medan de större får det att låta mer Yamaha. Joshua Bells inspelning av Tchajkovskis violinkonsert är ett annat exempel där 5.5 slår undan benen på 6.5 och 7.5. Möjligen rockar de större förstegen bättre, men rock 'n roll är inte min grej. (Gjorde dessa jämförelser innan jag slog till).
Du har rätt om basen. Det låter inte illa men den är inte riktigt i harmoni ännu. För mycket mellanbas. Det kommer dock att ändras.
MB-185 versus ST-150 är för mig likvärdiga. I mitt rum med min utrustning vågar jag påstå att det inte hörs någon skillnad. Om jag har fel så är det minimalt. Jag spelar nu på kl 8 vilket känns lagom. Om jag går upp till kl 9 är det ordentligt högt, vilket kan vara kul en liten stund men inte i längden. MB-185 har dock autobias, vilket i och för sig är en finess, men ger mig inget direkt mervärde.