Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bo Bengtssons högtalare
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Bo Bengtsson
QUOTE (Peo @ 2007-09-09 17:20 ) *
Jättekul läsning Bo, tack för att du tog dig tid! icon_smile.gif
Jag hoppas jag får tillfälle att höra dina skapelser framöver, de verkar spännande.
Mvh

My pleasure Peo!

Du är alltid välkommen om du råkar ha vägarna förbi...

//BB
Kent_n
Skulle det finnas möjlighet att någon gång att samla ihop ett gäng seriösa HiFi intresserade människor från saijten o komma på besök för att se, lära och inte minst lyssna på dina högtalare ?

MVH
Kent_n
Bo Bengtsson
QUOTE (Kent_n @ 2007-09-10 22:41 ) *
Skulle det finnas möjlighet att någon gång att samla ihop ett gäng seriösa HiFi intresserade människor från saijten o komma på besök för att se, lära och inte minst lyssna på dina högtalare ?

MVH
Kent_n

Hej Kent,

Det vore naturligtvis väldigt roligt. Ni är mycket välkomna!

1. Vi kan erbjuda maximalt 12 sittplatser.
2. Vi håller med fika om vi får veta antalet i förväg.
3. Vi behöver 4 veckors framförhållning då rummet är fullbokat 30 dagar framåt.
4. Vi kan dema alla vardagar från 17.00 och framåt sena kvällen. Ev. även vissa helger.
5. Efter 17.00 finns i allmänhet upp till 50 fria parkeringsplatser alldeles utanför entrén.
6. Vi blev tvungna att sälja demoexen av M3Pro_i. Nya är på G, men M1_i finns i princip alltid tillgänglig för lyssning.

Mvh //Bo
Kent_n
Hej Bo.

Jag PM dig om antal, jag skall lyssna med ett antal seriösa människor.

MVH
Kent_n
ribbon
Frågan är inte om jag ska köpa ett par M3PROi utan snarare när, Med tanke på 6 mån leveranstid så hinner man planera mycket innan dessa twin towers tar plats i mitt ljudrum.

/Ribbon
Stickan
Då jag kanske står i begrepp att inskaffa ett par Audiotronic CM2:or hoppas jag på lite svar om dessa i denna tråd.
Skulle vilja veta det optimala avståndet från bakvägg - även info om konstruktionen i sig, specar och helt enkelt så mycket info som möjligt tages tacksamt emot. icon_smile.gif
ribbon
Stickan!, Varför inte rikta in dej på ett par CM3'or istället

/Ribbon
ribbon
QUOTE (Stickan @ 2007-09-16 11:41 ) *
Då jag kanske står i begrepp att inskaffa ett par Audiotronic CM2:or hoppas jag på lite svar om dessa i denna tråd.
Skulle vilja veta det optimala avståndet från bakvägg - även info om konstruktionen i sig, specar och helt enkelt så mycket info som möjligt tages tacksamt emot. icon_smile.gif

Har hittat lite fakta(produktblad om CM2)om du vill så kan jag ta lite fotostatkopior o skicka till dej

/Ribbon
Bo Bengtsson
QUOTE (Kent_n @ 2007-09-11 09:57 ) *
Hej Bo.

Jag PM dig om antal, jag skall lyssna med ett antal seriösa människor.

MVH
Kent_n

Tack för det. icon_smile.gif Hoppas du fick mitt svar..?

Mvh //BB
Bo Bengtsson
QUOTE (Stickan @ 2007-09-16 11:41 ) *

Hej Stickan,

Det optimala avståndet ligger runt 15-35 cm från bakomvarade vägg. Ang. info om konstruktionen: Betrakta den som en CM3 där transmissionsledningen ersatts av en sluten låda. Likheterna är större än skillnaden och skillnaden består i att CM2 inte tål samma belastning i basen pga avsaknad av ljudledning.

Om du ger mig din emailadress så tror jag att jag har en PDF i form av en inscannad broschyr eller två som jag kan skicka.

Mvh //BB
Stickan
Stickan!, Varför inte rikta in dej på ett par CM3'or istället

/Ribbon

Har inte sett några som är till salu, har inte heller annonserat under "köpes" nånstans.
Har hittat lite fakta(produktblad om CM2)om du vill så kan jag ta lite fotostatkopior o skicka till dej

/Ribbon

Supertack för erbjudandet - verkligen snällt - men det får jag hjälp med av Bo, se nedan. icon_smile.gif
Om du ger mig din emailadress så tror jag att jag har en PDF i form av en inscannad broschyr eller två som jag kan skicka.

Mvh //BB

PM med min mailadress är skickat Bo - jättetack för hjälpen! icon_smile_approve.gif
Bo Bengtsson
QUOTE (Stickan @ 2007-09-16 18:05 ) *
Har inte sett några som är till salu, har inte heller annonserat under "köpes" nånstans.

Supertack för erbjudandet - verkligen snällt - men det får jag hjälp med av Bo, se nedan. icon_smile.gif

PM med min mailadress är skickat Bo - jättetack för hjälpen! icon_smile_approve.gif

Hej Stickan.

Hittade inte bara en utan två broschyrer omgjorda till PDF-filer. Blev nästan nostalgisk... icon_smile.gif Du har dom i mailen nu om boxen inte spottat ut dem pga storleken... De är på 5,6 MB tillsammans.

Jag vet att de är svåra att få tag på begagnade, (har försökt själv), trots att vi sålde 24.000 burkar under den här tiden, varav 4.000 var CM2. Att serien lades ner berodde bland annat på att KEF köptes upp av Harman som påpassligt lade ner produktionen av några av KEF´s bästa element. Jag har under årens gång vid upprepade tillfällen fått frågor från olika håll om det fanns någon ersättare till KEF, då en del element trots allt går sönder. Vi jobbade hårt och länge på detta men lyckades inte. Mitt samarbete med Ted Jordan ser dock ut att drastiskt kunna ändra på detta. En aluminiumwoofer med mycket bra prestande, (klart bättre än originalet) håller sakta men säkert på att tas fram för att kunna erbjudas som reservdel om något går sönder för Audio-Tronic-ägare. Detta betyder i så fall att du kan få fullservice på 30 år gamla högtalare även i framtiden. Hoppas att du är nöjd med svaret...

Mvh //BB
Stickan
Jaha - har fått info skickat till mig via E-mail från Bo - tack så väldigt mycket Bo! icon_smile_approve.gif
Då visar det sig att det ÄR ett par CM3:or jag har på g. icon_smile_blush.gif
Man lär sig alltid nåt nytt här i världen. icon_smile.gif
Stickan
Såg inte ditt inlägg - skrev mitt samtidigt som du postade ditt.
Jag är mycket nöjd och glad över att du tagit dig tid att hjälpa mig med information Bo. icon_smile_approve.gif
Och att kunna få hjälp med reservdelar till dessa fina gamla burkar låter helt suveränt - tack igen! icon_smile.gif

Mvh:Björn
Kent_n
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2007-09-16 15:29 ) *
Tack för det. icon_smile.gif Hoppas du fick mitt svar..?

Mvh //BB

Ja tack, fungerade utmärkt. Vi ser fram emot en sittning
wintermute
QUOTE (Kent_n @ 2007-09-16 21:18 ) *

Ta med kamera!
Kent_n
QUOTE (wintermute @ 2007-09-17 08:37 ) *
Ta med kamera!

Självklart kommer kamera med...
Kent_n
QUOTE (Kent_n @ 2007-09-16 21:18 ) *

Vi väntar in den "nya" stora M3 högtalaren dock...
Kent_n
Bo:

Glöm inte att PM mig när dom nya M3Pro kommer in.

Vi vill gärna lyssna på alla högtalarna.

MVH
Kent_n
Bo Bengtsson
QUOTE (Kent_n @ 2007-09-17 22:10 ) *
Bo:

Glöm inte att PM mig när dom nya M3Pro kommer in.

Vi vill gärna lyssna på alla högtalarna.
MVH
Kent_n

Kent_n,

Jag hör av mig med ett PM så fort det är klart.

Mvh //BB
jaejin
Själv har jag ägt Audiotronic Cm2, cm3 och Cm3pro.

En nära kompis hade Megatrend högtalarna med Athena Diskant.

Hela huset skakade.... haha....
Stickan
CM3 på G! icon_smile_tongue.gif
mayro
Wopps.... Här gick det undan... icon_smile_big.gif
Stickan
Wopps.... Här gick det undan...

Ja ibland går det snabbt! icon_smile_approve.gif Kommer en snubbe och kollar mina burkar ikväll, så då kanske jag är utan högtalare
ända fram till Lördag. icon_smile_sad.gif
Timbre™
QUOTE (Stickan @ 2007-09-18 19:20 ) *
Kommer en snubbe och kollar mina burkar ikväll, så då kanske jag är utan högtalare
ända fram till Lördag. icon_smile_sad.gif

Har en bekant som väntade på sitt Pathosförsteg i mer än ett år... icon_smile.gif
Stickan
Har en bekant som väntade på sitt Pathosförsteg i mer än ett år...

Gudars...........han hade väl NÅT att lira på under det året? icon_smile_shock.gif
ribbon
Stickan!, vill bara säga Grattis!!, till CM3 du anar inte vilken bra högtalare du har skaffat dej(har själv ägt dessa en gång tiden)

/Ribbon
Stickan
Stickan!, vill bara säga Grattis!!, till CM3 du anar inte vilken bra högtalare du har skaffat dej(har själv ägt dessa en gång tiden)

Thanks.....ett sånt utlåtande är verkligen trevligt att höra. icon_smile_approve.gif
Har bara "lyssnat" på ett par CM3:or en väldigt kort stund och hann inte bilda mig nån uppfattning
om dem.
Har idag fått mig förtäljt att de bara låter bra på väldigt höga volymer och att BOSE Acoustimass 5
skulle låta mycket bättre.
Hmmmm........känns inte som att jag tror på det direkt. icon_smile_big.gif
Timbre™
QUOTE (Stickan @ 2007-09-18 19:35 ) *
Gudars...........han hade väl NÅT att lira på under det året? icon_smile_shock.gif

Jo, men det var tillfälliga lånelösningar... icon_smile.gif Han spelade även vinyl så dacen direkt på slutstegen var ingen lösning.
mayro
Asså spela högt.. Jag lyssnade på Bosses största byggen megatrend med ett Luxman 6000 på full patte... Och då "november" live spelade ett trummsolo så kan jag svära jag inte ens hört så högt live ens... Jag gick ut och tog ett bloss mitt i trummsolot och hela huset gick i vågor...

DET va hifiskoj på HÖÖÖÖÖÖG nivå/volym det.... icon_smile_big.gif

Ja det var snudd att betrakta som overkligt...
Stickan
DET va hifiskoj på HÖÖÖÖÖÖG nivå/volym det....

icon_smile_shock.gif icon_smile_shock.gif
Jäklar......har du nån hörsel kvar överhuvudtaget? icon_smile_big.gif
Det skall bli kul att få hem di små Tronicarna, med en känslighet på 96db vågar man väl inte ens andas på volymkontrollen. icon_smile_cool.gif
Bo Bengtsson
QUOTE (mayro @ 2007-09-18 21:49 ) *
Asså spela högt.. Jag lyssnade på Bosses största byggen megatrend med ett Luxman 6000 på full patte... Och då "november" live spelade ett trummsolo så kan jag svära jag inte ens hört så högt live ens... Jag gick ut och tog ett bloss mitt i trummsolot och hela huset gick i vågor...

DET va hifiskoj på HÖÖÖÖÖÖG nivå/volym det.... icon_smile_big.gif

Hej Mayro,

Trevligt att se dig här!

Ja du vet vad jänkarna säger… ”Nothing beats cubic inches!” icon_smile.gif

Hur mycket jag än jobbar på det så tycks jag vara förknippad med dessa Megatrender… Jag saknar dem själv för deras ljudtrycksegenskaper och hur obesvärat de reproducerar de mest vansinniga forten. Vad jag inte saknar dock, är tendensen till bumlighet i mellanbas-området som fanns där, i synnerhet i mindre rum.

Kanske ett "size/prize no object"-projekt:

Samarbetet med Ted Jordan kan dock komma att ändra på detta. Tillsammans håller vi på att ta fram en 8-tummare som.. nej jag säger inte mera för det här handlar inte om reklam och försäljning utan om att göra ett helt sanslöst system, om så bara för egen skull, för att det är så himla kul!

Denna ”Super”-Megatrend gör jag i så fall för att jag vill ha ett system för egen del i mitt eget hem – och för att testa gränser! Den kommer inte att marknadsföras. (Vem är galen nog att utmana hustrun/äktenskapet med dessa ”monster”? icon_smile.gif Min egen hustru har nog inget val dock, är jag rädd… Jag tänker till att börja med bygga ett par ”prototyper” för "utvärdering". Det gäller att mjukstarta!… icon_smile.gif

Här är kravspecen:

1.Ovillkorligt +130dB ljudtryck (med 6dB headroom) för alla frekvenser från 40kHz – 20Hz i ett rum på upp till 400 kvadratmeter. (Det är ju trots allt 42 baselement icon_smile.gif
2.Minst 100dB känslighet 1W/1m
3.Impedansen skall om möjligt vara linjalrak hela vägen. Och 8 Ohm.
4.Spridningen skall vara identisk för alla element och här föredrar jag av ”närvarotekniska” skäl plus minus 45 grader, refererat till den akustiska mittaxeln.
5.Jag accepterar inte mer än 0,05% dist. vid 110db ljudtryck inom intervallet 500Hz till 40kHz.
6.För att göra Newton till viljes angående ”kraft/motkraft” skall de ha hög massa och de måste kunna bultas fast i tak eller bakomvarande vägg.

Av ovan nämnda anledningar, kommer det som förut kallades ”Athena” och var ett 2 meter långt och 10mm brett band, att ersättas med en ny version i testomgången: 2 stycken 2” breda och 2 meter höga band per kanal, i mitten flankerade av ett lika långt 1”-band för spridnings- och effektegenskapernas skull. Denna nya ”Athena” kommer enligt försök jag gjort att kunna delas vid 500Hz, två oktaver under förutvarande. Då den strålande bandytan ökar från 200 kvadratcentimeter till 2500 kvadratcentimeter, får man dessutom betydligt större strålningsresistans, effekttålighet och känslighet.

Basarna kommer att bli 21 till antalet, (per kanal), - en ökning med tre jämfört med tidigare, (mer ryms inte på den givna baffelytan), men med tanke på att de nya elementen har 3 gånger så hög effekttålighet och en egenresonans på 19Hz istället för som tidigare 29Hz samt att hela ytan på dessa koner är kylyta så är det ändock en avsevärd ökning av effektresurserna… Skall bli spännande att höra resultatet om/när prototyperna lirar… icon_smile_tongue.gif

Mvh. //BB
mayro
Bo B skrev

Hej Mayro,

Trevligt att se dig här!

Ja du vet vad jänkarna säger… â€Nothing beats cubic inches!â€

Detsamma Bo B..Att se dig "tillbaka i solen" är ohyggligt skoj efter en tids mer aller mindre tystnad (i Sverige menar jag då)......

Och jag håller jänkarnas motto "Nothing beats cubic inches" högt som du ju vet..Inte bara inom hifi..

460 cui = Stoooora kolvar.och massor med vrid under små ansträngningar..hehe Mycket likt en väl tilltagen högtalare som jobbar lugnt och metodiskt med sitt arbete..
mayro
QUOTE (Stickan @ 2007-09-18 22:58 ) *
icon_smile_shock.gif icon_smile_shock.gif
Jäklar......har du nån hörsel kvar överhuvudtaget? icon_smile_big.gif

icon_smile_cool.gif Vet inte.. Men det sägs jag hör hyfsat dåligt.. Speciellt då Lena ber mig städa......(skämt.. så ingen nu tror jag är döv. "Döv"det är jag enbart selektivt som sagt icon_smile_approve.gif )
Bo Bengtsson
QUOTE (mayro @ 2007-09-19 09:51 ) *
Bo B skrev
Detsamma Bo B..Att se dig "tillbaka i solen" är ohyggligt skoj efter en tids mer aller mindre tystnad (i Sverige menar jag då)......
Och jag håller jänkarnas motto "Nothing beats cubic inches" högt som du ju vet..Inte bara inom hifi..
460 cui = Stoooora kolvar.och massor med vrid under små ansträngningar..hehe Mycket likt en väl tilltagen högtalare som jobbar lugnt och metodiskt med sitt arbete..

Kan jag räkna med dig som "testpilot" när det blir dags för en provtur? icon_smile.gif

Mvh //BB
mayro
Tespiloter har ju skoj. Så absolut...Sänder dig pm med tel och mailadress...

MVH
Tobbe.
Bo Bengtsson
QUOTE (mayro @ 2007-09-21 12:49 ) *
Tespiloter har ju skoj. Så absolut...Sänder dig pm med tel och mailadress...
MVH
Tobbe.

Hej Tobbe,

Jag hoppas att mitt svar kom fram... Hade lite självförvållat strul med posthateringen....

Mvh /BB
Kent_n
Kan du inte göra en liten presentation av alla dina högtalare som du har på programmet just nu, gärna med bild om möjligheten finns....

MVH
Kent_n
mr-välljud
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2007-09-19 02:34 ) *
Hej Mayro,

Trevligt att se dig här!

Ja du vet vad jänkarna säger… ”Nothing beats cubic inches!” icon_smile.gif

Hur mycket jag än jobbar på det så tycks jag vara förknippad med dessa Megatrender… Jag saknar dem själv för deras ljudtrycksegenskaper och hur obesvärat de reproducerar de mest vansinniga forten. Vad jag inte saknar dock, är tendensen till bumlighet i mellanbas-området som fanns där, i synnerhet i mindre rum.
Kanske ett "size/prize no object"-projekt:

Samarbetet med Ted Jordan kan dock komma att ändra på detta. Tillsammans håller vi på att ta fram en 8-tummare som.. nej jag säger inte mera för det här handlar inte om reklam och försäljning utan om att göra ett helt sanslöst system, om så bara för egen skull, för att det är så himla kul!

Denna ”Super”-Megatrend gör jag i så fall för att jag vill ha ett system för egen del i mitt eget hem – och för att testa gränser! Den kommer inte att marknadsföras. (Vem är galen nog att utmana hustrun/äktenskapet med dessa ”monster”? icon_smile.gif Min egen hustru har nog inget val dock, är jag rädd… Jag tänker till att börja med bygga ett par ”prototyper” för "utvärdering". Det gäller att mjukstarta!… icon_smile.gif
Här är kravspecen:

1.Ovillkorligt +130dB ljudtryck (med 6dB headroom) för alla frekvenser från 40kHz – 20Hz i ett rum på upp till 400 kvadratmeter. (Det är ju trots allt 42 baselement icon_smile.gif
2.Minst 100dB känslighet 1W/1m
3.Impedansen skall om möjligt vara linjalrak hela vägen. Och 8 Ohm.
4.Spridningen skall vara identisk för alla element och här föredrar jag av ”närvarotekniska” skäl plus minus 45 grader, refererat till den akustiska mittaxeln.
5.Jag accepterar inte mer än 0,05% dist. vid 110db ljudtryck inom intervallet 500Hz till 40kHz.
6.För att göra Newton till viljes angående ”kraft/motkraft” skall de ha hög massa och de måste kunna bultas fast i tak eller bakomvarande vägg.
Av ovan nämnda anledningar, kommer det som förut kallades ”Athena” och var ett 2 meter långt och 10mm brett band, att ersättas med en ny version i testomgången: 2 stycken 2” breda och 2 meter höga band per kanal, i mitten flankerade av ett lika långt 1”-band för spridnings- och effektegenskapernas skull. Denna nya ”Athena” kommer enligt försök jag gjort att kunna delas vid 500Hz, två oktaver under förutvarande. Då den strålande bandytan ökar från 200 kvadratcentimeter till 2500 kvadratcentimeter, får man dessutom betydligt större strålningsresistans, effekttålighet och känslighet.

Basarna kommer att bli 21 till antalet, (per kanal), - en ökning med tre jämfört med tidigare, (mer ryms inte på den givna baffelytan), men med tanke på att de nya elementen har 3 gånger så hög effekttålighet och en egenresonans på 19Hz istället för som tidigare 29Hz samt att hela ytan på dessa koner är kylyta så är det ändock en avsevärd ökning av effektresurserna… Skall bli spännande att höra resultatet om/när prototyperna lirar… icon_smile_tongue.gif

Mvh. //BB

icon_smile_shock.gif

Nu jäklar snackar ni. Eller som jänkarna säger. now we're talking. Öhman håll i hatten! Jag menar med tanke på hur bra dina andra står sig än i dag blir man allt nyfiken!
Haakan
ja det va onekligen sjuk prestanda om du får ihop det....nånting sånt vill jag också ha!
Bo Bengtsson
QUOTE (Kent_n @ 2007-09-27 07:23 ) *
Kan du inte göra en liten presentation av alla dina högtalare som du har på programmet just nu, gärna med bild om möjligheten finns....

MVH
Kent_n

Hej Kent,

Menar du de modeller som finns i serieproduktion för ögonblicket eller vill du att jag inkluderar de modeller som vi levererar på beställning...?

Mvh /Bo
Bo Bengtsson
QUOTE (mr-välljud @ 2007-09-27 10:42 ) *
icon_smile_shock.gif

Nu jäklar snackar ni. Eller som jänkarna säger. now we're talking. Öhman håll i hatten! Jag menar med tanke på hur bra dina andra står sig än i dag blir man allt nyfiken!

Jag är lika nyfiken som du... icon_smile.gif

Chassiet till 8-tummarna har just anlänt. Likaså samples av konerna. Nu återstår att invänta produktionsverktyget för konerna så att elementleveransen kan komma igång.
Bo Bengtsson
QUOTE (Haakan @ 2007-09-27 23:17 ) *
ja det va onekligen sjuk prestanda om du får ihop det....nånting sånt vill jag också ha!

En sak kan jag lova dig... man lär känna sina grannar på ett "nytt" sätt om man bor i hyreshus... icon_smile.gif

Erfarenheterna från Megatrend påvisar oanande resurser att fortplanta energi...! icon_smile_blush.gif

Riktigt stora dipoler kan leverera ljudtryck som sätter precis allting i gungning!

Har man en gång fastnat för det, finns det ingen väg tillbaka... icon_smile_tongue.gif

Mvh //Bo
Kent_n
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2007-09-28 03:38 ) *
Hej Kent,

Menar du de modeller som finns i serieproduktion för ögonblicket eller vill du att jag inkluderar de modeller som vi levererar på beställning...?

Mvh /Bo

Seieproduktion o de ni gör på beställning,

MVH
Kent_n
Bo Bengtsson
QUOTE (Kent_n @ 2007-09-28 07:18 ) *
Seieproduktion o de ni gör på beställning,

MVH
Kent_n

På annan plats i detta forum, (http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4552&pid=63667&st=0&#entry63667 ) skriver P. Lundin: "Jag håller helt klart med Helios, produkten/erna har ju helt klart underordnad betydelse, det är ju konstruktörens ideer, själ och historia man vill ha insikt i. Djupare hemmahos-självbiografier där vi som euphoniaanvändare kan vara interaktiva!"

Jag håller nog till stor del med om detta. Tänker därför försöka begränsa mig till att tala om det som eventuellt kan ha intresse för forum-deltagarna, relaterat till ovanstående.

Hittills har jag i korta drag redogjort för tillkomsten av nuvarande M1i och M3Pro_i. Då det är ett rätt stort språng såväl storleksmässigt som prismässigt dem emellan, kändes det redan under Mark Levinson-tiden angeläget att få en tredje familjemedlem, som kom att gå under arbetsnamnet R2. (M1i och M3Pro är ju uppföljarna till de äldre Red Rose-versionerna som då hette R1 respektive R3).

Mark, (här fotograferad på kontoret på Madison Avenue),
tycks säga: ”So far so good, but we are missing something”

R2 hade/har ett förflutet som löper tillbaka ända till Centara-tiden med Hans Werthén. Hans W. var, för den som inte känner till det, den första som hörde av sig efter artiklarna i Ny Teknik och som sedan gick in som delägare i Centara- bolaget.

”Originalet” längst till vänster på bilden nedan, är den version som togs fram för Centara, under modellnamnet ”Centara Allegro”.

Inför presentationen av R2 (en uppdaterad Allegro), var den sistnämnda i behov av en uppfräschning, såväl kosmetiskt som prestandamässigt. Alltså: Tillbaka till Sverige och mera CAD. Resultatet av arbetet syns i bild 2 från vänster. Prototyparbetet i rå MDF är nr 3 från vänster och till höger syns det slutliga resultatet.

Fortfarande användes Dynaudio-element i en dubblerad basreflexlösning. I det skicket packades de i rejäla lårar och sändes till NY och jag åkte efter ett par dagar senare. När högtalarna till slut anlände till NY var Mark oerhört nyfiken på resultatet. Vi forcerade fram upppackning, högtalarna anslöts till Red Rose rörslutsteg med 2 EL34 per kanal. Mark var inte nöjd med resultatet och det var inte jag heller… och påpekade att så här lät det minsann inte i Sverige..

Basen var på tok för ”rund under fötterna” med rörsteget och diskanten saknade lyster. Jag åkte därför hem till labbet på andra sidan Hudsonfloden och återkom med mitt ”gamla hederliga” Rotel Michi-steg.

Vilket drag! Högtalarna stod inte att känna igen… Basen var klippfast och de nya bandsystemen lät kristallklart. Jag försökte att stillsamt påpeka för Mark att det nog fanns en hel del att åtgärda på vårt eget rörslutsteg, (det hade bl.a. på tok för låg dämpfaktor), men jag talade för ”döva öron”.

Det såldes i själva verket inte mer än drygt 50 par av R2 i New York innan Mark, (under de 30 anställdas vilda protester) egenhändigt beslutade att vi skulle lägga ner tillverkningen. Han var fortfarande irriterad över att Red Rose minsta rörsteg inte trivdes ihop med högtalaren och blev ännu mer irriterad över att ALLA andra slutsteg (små som stora), som han testade, trivdes alldeles förträffligt med högtalaren. icon_smile.gif En bidragande orsak kan också ha varit hans aggresiva prissättning… till och med med New York-mått mätt är 25.000 dollar(!) på tok för dyrt!

Alltnog: ”R2” heter alltså numera M2 och har undergått flera förbättringar. Den skulle redan ha släppts, (med ett ytterligare förbättrat baselement), men detta har fått skjutas på framtiden, då efterfrågan på nuvarande modeller tar alla våra tillverkningsresurser i anspråk.

Roligt men frustrerande… icon_smile.gif

//BB
Ekman
Väldigt intressanta högtalare synd att dom inte verkar finnas att lyssna på i sveriges framsida icon_smile_cool.gif

I vilken prisregion ligger M2?
Bo Bengtsson
QUOTE (Ekman @ 2007-10-01 14:34 ) *
Väldigt intressanta högtalare synd att dom inte verkar finnas att lyssna på i sveriges framsida icon_smile_cool.gif
I vilken prisregion ligger M2?

Det där med Sveriges framsida löser sig nog så småningom... icon_smile.gif
Du har PM...

/Bo
Ekman
Tack för det jag hoppas jag får chans att lyssna till dina alster någon gång.
Kent_n
Bo:

Tack för mkt intressanta berättelse, överträffade mina förväntningar.

Guld....

MVH
Kent_n
Bo Bengtsson
QUOTE (Kent_n @ 2007-10-02 07:26 ) *
Bo:

Tack för mkt intressanta berättelse, överträffade mina förväntningar.

Guld....

MVH
Kent_n

Ken:

Tack för de vänliga orden! icon_smile.gif

Avvslutningsvis: Eftersom du frågade om sådant som kan erhållas på beställning, kan jag väl tillägga att jag tagit fram ett custom fullfrekvens-system, enbart utrustat med band, för hela frekvensområdet. Jag ville att det skulle vara ett ”äkta” bandsystem, alltså ett där banden endast är fastsatta i kortsidorna och i övrigt frihängande. Så vitt jag vet, är vi ensamma om tekniken* med diskreta band ner till 30Hz. Det har möjliggjorts genom att designa ett nytt magnetsystem som tillåter en ”slaglängd” om plus minus 8 mm för bas-banden.

(*Apogee hade/har en plastfilm uppspänd/fastspänd runt alla sidor, på vilken de sedan anbringat en slitsad folie genom vilken strömmen passerar. Jag fann dock att det fanns mycket mer att hämta i ljudkvalitetshänseende om banden kunde monteras fritt uppspända.

Du ser ett exempel nedan. Tyvärr är det bara en CAD-bild. (Foto finns på hemsidan). Projektet som sådant går under namnet "LaScala". Återstår nu bara att färdigställa den platta dipol-subwoofern om 2 x 1 meter med en tjocklek på 7 cm som jag har arbetat med en längre tid. icon_smile_tongue.gif Allt kommer inom parentes att produceras av oss själva - i Sverige.

Mvh //Bo

-CAD-ritning på LaScala-systemet-
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.